Guernsey (2005)

Nederland / België

geregisseerd door Nanouk Leopold
met Maria Kraakman, Fedja van Huêt en Johanna ter Steege

Guernsey gaat over een vrouw (Maria Kraakman) wier leven in balans lijkt, tot het moment dat ze getuige is van de zelfmoord van een vrouwelijke collega. Hierdoor wordt ze uit haar eigen, beschermde, leven geslingerd en realiseert ze zich dat je een onbekende kan zijn tussen je naasten.

NarcissusBladsp. schreef:
...ik bedoel de 'saaie' momenten worden meestal weggesneden. Nanouk kiest juist die FRAGMENTEN van haar hoofdrolspeelster uit die haar leven intiem typeren. Veel is routine......en daarom zijn de belangrijkste fragmenten zo aangrijpend. De zelfmoord natuurlijk en haar emotionele uitbarsting op Guernsey: waar ze haar eigen zelfmoordfantasie op haar zuster lijkt te projecteren....
Leopold mag wat mij betreft de Nederlandse Antonioni heten. Die scene op het eiland is volgens mij een verwijzing naar L'avventura, waarin het vermiste personage, wel of niet bestaat en misschien wel een projectie is van de hoofdpersoon. Leopold gebruikt net als Antonioni het kader, de omgeving (landschap en architectuur) om gemoedstoestanden te framen.

Anna handelt hier als de personificatie van de Deleuziaanse toekijkende held, die niet weet hoe hij/zij moet reageren op zijn omgeving, die niet meer kan dan toekijken, gluren naar de wereld. Het einde is tamelijk laconiek te noemen: intermenselijke relaties bestaan bij de gratie van het niet volledig eerlijk zijn en doorgronden, ze dienen vooral werkzaam te zijn. Met dat gegeven moet je leren leven. Meer dan uit echte communicatieve uitwisselingen, kunnen relaties vaak bestaan uit projecties van eigen opvattingen en gevoelens op de ander. We zijn zo veroordeeld tot Sartriaanse eenzaamheid, nooit kunnen we volledig samenvallen met 'de ander', maar paradoxaal genoeg ontlenen we onze identiteit er wel aan.

avatar van ArnoldusK
Deze Nederlandse productie stond al lange tijd op het lijstje, net eindelijk bekeken en ik ben het eens met de optimisten die Leopold als Neerlands nieuwe hoop beschrijven.
Zoals zo vaak met films met weinig dialoog is het even inkomen; het gros van de films is immers overladen met dialogen die lang niet altijd functioneel zijn. Leopold filtert heel erg en laat vooral de beelden spreken, met veel verschillende afstanden en veel stilstaand camerawerk. Dit is wat de film vooral uniek maakt en wat ook de introverte rol van Kraakman intens overbrengt.
De film kabbelt vrij rustig voort, maar met enkel functionele beelden en dialogen. Tegen het einde aan komt toch het bijna verlossende verdriet, met het, daarmee gepaard gaande, noodzakelijke gepraat. Het leven is niet zoals het is bedacht door Anna en dat besef (dat al lang was doorgedrongen) wordt toch geuit.
Een film over opgekropt verdriet waarbij de kijker ook een spiegel wordt voorgehouden en er impliciet vragen worden gesteld over de wereld van deze laatste. Je kruipt als het ware in de rol van Kraakman en neemt zelf ook diezelfde voyeuristische houding aan. 4*

avatar van jippie2010
Nee, deze film deed het niet voor mij.
Het had allemaal indringender mogen zijn, rauwer, ik voelde weinig tot geen connectie met de hoofdpersonages.
Ook binnen Nederland heb ik betere producties gezien met een soortgelijk genre.
Helaas: *2,5

avatar van jippie2010
Het is mij overigens een raadsel waarom deze film alleen geschikt zou zijn voor 16 jaar en ouder.