Guernsey (2005)
Genre: Drama
Speelduur: 87 minuten
Oorsprong:
Nederland / België
Geregisseerd door: Nanouk Leopold
Met onder meer: Maria Kraakman, Fedja van Huêt en Johanna ter Steege
IMDb beoordeling: 6,1 (697)
Gesproken taal: Engels en Nederlands
Releasedatum: 25 augustus 2005
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Guernsey
Guernsey gaat over een vrouw (Maria Kraakman) wier leven in balans lijkt, tot het moment dat ze getuige is van de zelfmoord van een vrouwelijke collega. Hierdoor wordt ze uit haar eigen, beschermde, leven geslingerd en realiseert ze zich dat je een onbekende kan zijn tussen je naasten.
Externe links
Video's en trailers
Reviews & comments
kappeuter (crew films)
-
- 72623 berichten
- 5779 stemmen
GUERNSEY geselecteerd voor International Film Festival Cannes
De Nederlandse film GUERNSEY van regisseuse Nanouk Leopold is geselecteerd voor het prestigieuze film festival van Cannes. De film is opgenomen in het programma ‘Quinzaine des Réalisateurs’.
“Eigenlijk kan het niet beter. De film kan deze extra aandacht goed gebruiken. Ik wist helemaal niet hoe de film zou gaan vallen. Tijdens het maken heb je eigenlijk geen tijd om daar over na te denken. En dat is maar beter ook. Ik vind het echt een enorme eer om geselecteerd te zijn” aldus regisseuse Nanouk Leopold. Haar debuutfilm ‘ÎLES FLOTTANTES’ (2000) werd eerder voor verschillende toonaangevende internationale festivals geselecteerd en won diverse prijzen.
GUERNSEY vertelt het verhaal van een vrouw die na de zelfmoord van een ogenschijnlijk gelukkige collega met andere ogen naar haar eigen leven kijkt. De hoofdrollen worden gespeeld door MARIA KRAAKMAN (Îles Flottantes, 06/05), FEDJA VAN HUET (Karakter, De grot) en JOHANNA TER STEEGE (Spoorloos, Mariken) en HANS CROISET (Gebroken rood, Oud geld).
De film is een geproduceerd door Stienette Bosklopper van Circe Films. Co-producent is CosmoKino in Brussel. De film is tot stand gekomen met financiële bijdragen van het Nederlands Fonds voor de Film, CoBO, Stifo, Vlaams Audiovisueel Fonds en VPRO.
Stienette Bosklopper: “Hoewel we wisten dat het een race tegen de klok zou worden, wilden we proberen de film voor Cannes klaar te hebben. Het betekende dat de selectiecommissie van de Quinzaine naar een werkkopie heeft moeten kijken. Ze hebben binnen 1 dag teruggebeld dat ze de film wilden hebben. Ze vonden hem prachtig en een van de sterkste Europese inzendingen van dit jaar.”
GUERNSEY zal in het najaar in de Nederlandse filmtheaters worden uitgebracht door 1 more film.
Wallie pollé: “1 more film is daar trots op en erg blij met de film!”
bron: persbericht 1 more film
gotti
-
- 14029 berichten
- 5643 stemmen
Is het niet alweer een tijdje geleden dat er een Nederlandse film voor Cannes werd geselecteerd? Of ben ik in de war met iets anders?
kappeuter (crew films)
-
- 72623 berichten
- 5779 stemmen
Rana's Wedding van Hany Abu-Assad draaide in
2002 in de Semaine de la Critique van Cannes.
Jacky van Fow Pyng Hu werd in 2001 in het programma-onderdeel Un certain regard vertoond.
De laatste film die in het hoofdprogramma van Cannes draaide (en dus in competitie), was in 1975 Mariken van Nieumeghen van Jos Stelling.
gotti
-
- 14029 berichten
- 5643 stemmen
Het hoofdprogramma, dat was het ja. Ik meen me zoiets herinnerd te hebben tijdens het R.A.M. Cannes journaal van vorig jaar.
phone home
-
- 180 berichten
- 444 stemmen
Ja. Vooral erg mooi. Uitstekend camerawek van Richard van Oosterhout.
Toen ik net uit de film liep vond ik hem te sober om lang te boeien. maar misschien is dat ook wel net de reden waarom hij als film beklijft.
Stijlvast en eigenzinnig.
phone home
-
- 180 berichten
- 444 stemmen
Of bedoelde je met heel mooi de poster. Die is inderdaad ook heel mooi.
Martin Visser
-
- 82 berichten
- 240 stemmen
Anna heeft een lieve man en een leuk zoontje. Verder heeft ze een interessante baan in het ontwikkelingswerk. Mooi huis ook. Alles op orde, zo lijkt het. Totdat ze een schokkende ervaring heeft die haar leven op z’n kop zet. Alle zekerheden vallen plots weg voor Anna en ze overpeinst en observeert haar eigen, alledaagse leven.
Guernsey is na îles flottantes uit 2001 de tweede film van Nanouk Leopold. Haar debuut heb ik nog nooit gezien, maar destijds is het wel goed ontvangen. Ook haar nieuwste film wordt door de recensenten aangeraden. En terecht. Want het is een bijzondere film, zowel door de manier waarop het gemaakt is als door het onderwerp. En niet te vergeten door de vanzelfsprekende manier waarop er in wordt geacteerd.
Anna twijfelt aan alles in haar bestaan. Ze gaat haar eigen leven en dat van haar partner van dichtbij bekijken en als bioscoopbezoeker kijken we mee. In de film wordt nergens achtergrondmuziem gebruikt dus alle nadruk ligt op de geluiden van de gefilmde personen zelf. Daardoor valt meteen op dat er in de eerste minuten van de film in het geheel niet gesproken wordt. De eerste dialoog die je hoort is er een van een grote alledaagsheid, namelijk tussen Anna en haar partner Sebastiaan in een winkel.
De film geeft een beklemmend beeld van het leven van Anna. Ze is een stille vrouw die weinig emoties toont. Mede daardoor blijft veel in haar leven onuitsproken (bijvoorbeeld ook in de relatie met haar zus en met haar vader). Verder leeft ze in een grote regelmaat. Leopold toont dat door veel herhaling te laten zien. Op haar reizen voor haar werk komt Anna steeds aan met hetzelfde koffertje, op dezelfde manier ingepakt, op dezelfde manier weer uitgepakt. Op Schiphol steeds weer hetzelfde ritueel van tas in de auto laden, de ene trui uit, de andere trui aan, jas aan. Dan de rit naar de nieuwbouwwijk. Die scènes komen meermalen voor.
Doordat Anna alles zo overdreven observeert, krijgt elke handeling een zware lading. Want in die observaties ziet Anna eigenlijk alleen heel gewone dingen. Haar man die hun zoontje van school haalt, samen spelen in de speeltuin, haar man die uit zijn werk komt. Het is zo gewoon, maar door de uitvergroting wordt het bijna dreigend. In al haar observaties krijgt ze op den duur een reden om aan haar leven met Sebastiaan te twijfelen. Ook met haar zus heeft ze nog wat zaken te vereffenen.
Leopold brengt op een heel eigen en indrukwekkende manier deze strijd in beeld. Ik vind het niet meteen een klassieker, zo lyrisch ben ik ook weer niet. Het blijft allemaal nogal op een afstand van de kijker (zo ervaarde ik dat tenminste). Maar ze heeft een heel gedurfde stijl gekozen en dat maakt de film interessant. Hoewel ik me niet emotioneel betrokken voelde bij het verhaal, sleepte de film me wel mee. Als kijker zit je te wachten tot aan al die beklemming eindelijk een einde komt.
E V
-
- 1105 berichten
- 2971 stemmen
Sterk acteren.
Het is mooi zoals Nanouk Leopold de dingen en gevoelens laat zien in plaats van gaat uitleggen.
Wouter
-
- 18637 berichten
- 2995 stemmen
Alhoewel niet cinematografisch mijn favoriete vorm van verhalen vertellen, was ik onder de indruk van de film. Even doorbijten, maar de film beklijft. Ik snap heel goed dat de film in de Quinzaine zat. Ik twijfel tussen 3,5 en 4 sterren.
Da Jando
-
- 1383 berichten
- 927 stemmen
Fijne meeslepende film. Moest er wel even inkomen aan het begin. Lange stiltes, weinig dialoog, steeds weer dezelfde handelingen. Je vraagt je af waar het in godsnaam heengaat. Maar hij wist me wel te pakken. Vond de traagheid ook wel rustgevend, niet saai in ieder geval. Die eigenzinnigheid van Anna, de vreemde relaties met de andere personages en de juiste dosis humor maakte het boeiend. Heel erg naturel geacteerd en een aantal hele mooie scenes (op de boot bijv.) Moeilijk te beoordelen, maar ik ga voor de 4*
zombie
-
- 987 berichten
- 6090 stemmen
Ik vond het vooral leuk om eens een keer de lelijke en saaie kant van Nederland in beeld te zien, door middel van suffe nieuwbouw huizen met aanbouw garages en troosteloze snelwegen waar maar geen eind aan lijkt te komen. Daarbij geen moment verveeld tijdens deze film, door erg goed acteerwerk van Fedja van Huêt (die er nu een fan bij heeft). 4 sterren!
93.9
-
- 3122 berichten
- 4195 stemmen
Soms deed deze film me denken aan 'Ademloos' een film met Monique vd Ven uit begin jaren 80.
Die lange observaties zonder dialogen (beetje documentaire style), het in beeld brengen van een saai vinexwijk enz.
Ik vond 'm een beetje tegenvallen.
Ik kon nauwelijks mee leven met de personages.
Nee, dan was Îles Flottantes toch een stuk boeiender.
Quido
-
- 14632 berichten
- 5996 stemmen
Guernsey beste Nederlandse film van 2005.
DE NEDERLANDSE FILMPERS HEEFT GUERNSEY VAN NANOUK LEOPOLD GEKOZEN ALS BESTE NEDERLANDSE FILM VAN 2005.
Dat is woensdag jl. bekendgemaakt door de Kring van Nederlandse Filmjournalisten. GUERNSEY werd dit jaar geselecteerd voor de Quinzaine des Réalisateurs op het Filmfestival van Cannes. De tweede plaats was voor de familiefilm Het Paard van Sinterklaas van Mischa Kamp, de derde voor het terrorismedrama PARADISE NOW van Hany Abu-Assad. GUERNSEY werd door meer dan de helft van de filmjournalisten genoemd als beste Nederlandse film van het jaar.
GUERNSEY vertelt het verhaal over een vrouw wier leven ontspoort nadat ze getuige is geweest van een zelfmoord. De DVD zal op 28 maart 2006 door Total Film Home Entertainment worden uitgebracht. PARADISE NOW, een film over twee Palestijnse zelfmoordterroristen, verschijnt 11 april 2006 op DVD.
Bron: Total Film Home Entertainment
gotti
-
- 14029 berichten
- 5643 stemmen
Mooie intrigerende film. Prachtige cameravoering. Graag meer van dit soort films. Terechte Kalf voor Leopold.
4*
kappeuter (crew films)
-
- 72623 berichten
- 5779 stemmen
Prachtige film!
Ik ben blij dat Nederland een filmer als Nanouk Leopold heeft. Zij is net als Simone van Dusseldorp een dame met een duidelijke visie op film en iemand die stijlvast is.
In Nederlandse films wordt vaak eerder te veel dan te weinig gezegd. Ondanks dat ze weinig zegt, dring je diep in de ziel van Anne (Maria Kraakman) binnen.
Daarnaast valt het overtuigende spel van Johanna ter Steege op. Een bijrol, maar een belangrijke bijrol.
De film kent enkele erg mooie shots. De scène op de hevig op en neer schommelende boot is wel de mooiste vind ik.
narva77 (crew films)
-
- 12357 berichten
- 6391 stemmen
Hmm, drie lage stemmen op rij. Betekent dat dat ik mijn exemplaar maar beter aan iemand anders kan geven?
kappeuter (crew films)
-
- 72623 berichten
- 5779 stemmen
Ja aan mij.
Serieus, dit is natuurlijk een ernstige filmhuisfilm die niet iedereen zal aanspreken. Ik had de lage stem van Stinissen wel verwacht bijvoorbeeld.
narva77 (crew films)
-
- 12357 berichten
- 6391 stemmen
Hmm, ik denk dat deze film mij wel aan zal spreken hoor. Arthouse en lange takes, daar hou ik wel van, dus ik ben benieuwd.
Ik hoop natuurlijk dat Johanna Ter Steege nog net zo ongedwongen en ontwapenend speelt als ze ooit in "Spoorloos" deed. Wishful thinking natuurlijk
Ik ga hem snel een keer kijken.
predator
-
- 1647 berichten
- 1917 stemmen
Ik vond zelf Ter Steege er fors boven uitsteken qua acteerprestatie. Mooiste zin: wil je Juan de tuinman ook even hebben???
Mooie film, mooie shots maar ik heb bij de film wel twee bezwaren:
1. Film is zo af en toe wel heel, heel erg traag.
2. Irriteerde me mateloos aan de hoofdpersoon. Kwam geen boe of ba uit. Zou ik knettergek van worden als ik zoiets in m'n omgeving had.
Al met al een magere 3*
narva77 (crew films)
-
- 12357 berichten
- 6391 stemmen
Mooie film. Mooi geschoten en vormgegeven. Goed camerawerk van Richard Van Oosterhout!
Af en toe lekker beklemmend. Ik had af en toe wel zoiets van; "Kom op, Anna. Zeg het nou. Zeg dan iets!"
Ik vond de film wel enigszins abrupt eindigen, maargoed, dat heeft ook wel wat. De film duurt trouwens aanzienlijk korter dan de 100 minuten die hierboven genoemd wordt.
Helaas: ik herkende in Johanna Ter Steege bijna niks meer van het frivole en ontwapenende dat zij had in "Spoorloos". Maar ach, we worden allemaal ouder
Koekebakker
-
- 2540 berichten
- 3981 stemmen
Helaas: ik herkende in Johanna Ter Steege bijna niks meer van het frivole en ontwapenende dat zij had in "Spoorloos".
Maar dat had in deze film dan ook misstaan, nietwaar?
narva77 (crew films)
-
- 12357 berichten
- 6391 stemmen
Mwa, misschien wel ja. Waarschijnlijk heb je wel gelijk inderdaad.
avalanche
-
- 122 berichten
- 108 stemmen
Ondanks dat er weinig in gesproken wordt en de film een traag tempo heeft kon het me heel erg boeien.
Een 4*
PS: van wie is dat nummer tijdens de aftiteling, past wel heel erg goed bij de film
Evil Empire
-
- 144 berichten
- 272 stemmen
Zeker niet slecht, maar internationaal blijf je toch in de middenmoot steken. 2 1/2 ster voor dit aardige probeersel van N. Leopold.
neo
-
- 15405 berichten
- 9542 stemmen
Waarom zou je dit op internationaal niveau minder noemen in hemelsnaam?
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Zware tegenvaller eigenlijk. En dit wint dan Het Kalf. ?
Het staat er allemaal wel aardig op, maar man o man, mag er ook wat GEZEGD worden, aub. Maria Kraakman vind ik een grote miscast, ze maakt op mij helemaal geen indruk, en dan valt er van zo'n zwijgende, springende film ook weinig te genieten helaas. Ik vind dat Fedja erg flets speelt, maar de meeste indruk maakt toch Johanna ter Steege, die heeft eindelijk iets expressiefs op haar gezicht, waarmee ze de rest van de cast natuurlijk in de hoek zet.
Het laatste uur was gewoon uitzitten. Het totaal ontbreken van enige muziekscore helpt dit ook niet. 2 hele kleine sterretjes.
Oh ja, een poster van een shot dat niet in de film zit, zou verboden moeten worden !!!!!!!!! Zeker in dit geval
Dustyfan
-
- 5607 berichten
- 0 stemmen
Wat je noemt een uitzitter... En dat wint dan NFF! Een regelrechte devaluatie van het Gouden Kalf, anders kan ik het niet zien.
Welgeteld één echt goede scene (Anna vindt het lijk.), naast enkele kan-ermee-door scenes (die waarin Anna's zus Bobby deelneemt) daarnaast regeren leegte, lamlendigheid en lulligheid.
Hardnekkig zwijgen kan erg goed werken, maar dan wel graag met een actrice die daarvoor geschikt is, iemand met een expressief gezicht dat geen woorden nodig heeft. Maria Kraakman faalt hier volledig.
En als er dan eens wat woorden vuil worden gemaakt, dan raken ze kant nog wal en lijken ze volledig aan de tegenspeler/-speelster voorbij te gaan. Alsof iedereen tegen een betonnen muur praat. En steeds maar hopen dat dit aan het eind van de film nog goed komt, maar het komt niet goed.
1,5* voor deze slappe hap.
Het laatste nieuws
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer | MovieMeter Recap
'Red Oaks' op Prime Video snijdt serieuze onderwerpen aan met veel humor: 'Dit verdient een cultstatus'
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Eerste trailer uitgebracht van nieuw seizoen 'Mayor of Kingstown' met Jeremy Renner die is teruggekeerd na zijn heftige ongeluk
Bekijk ook
Berlin Calling
Drama / Muziek, 2008
73 reacties
Paradies: Liebe
Drama, 2012
80 reacties
Nothing Personal
Drama, 2009
157 reacties
Et Maintenant, On Va Où?
Komedie / Drama, 2011
16 reacties
Voleurs de Chevaux
Drama, 2007
12 reacties
The Loveless
Drama, 1981
8 reacties
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.