• 15.805 nieuwsartikelen
  • 178.323 films
  • 12.224 series
  • 34.004 seizoenen
  • 647.550 acteurs
  • 199.092 gebruikers
  • 9.377.091 stemmen
Avatar
 
banner banner

Guernsey (2005)

Drama | 87 minuten
2,92 235 stemmen

Genre: Drama

Speelduur: 87 minuten

Oorsprong: Nederland / België

Geregisseerd door: Nanouk Leopold

Met onder meer: Maria Kraakman, Fedja van Huêt en Johanna ter Steege

IMDb beoordeling: 6,1 (712)

Gesproken taal: Engels en Nederlands

Releasedatum: 25 augustus 2005

  • On Demand:

  • NLZIET Bekijk via NLZIET
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Guernsey

Guernsey gaat over een vrouw (Maria Kraakman) wier leven in balans lijkt, tot het moment dat ze getuige is van de zelfmoord van een vrouwelijke collega. Hierdoor wordt ze uit haar eigen, beschermde, leven geslingerd en realiseert ze zich dat je een onbekende kan zijn tussen je naasten.

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74672 berichten
  • 5983 stemmen

Tja, het is wat he, depressie. Ze zit helemaal vast in haar hoofd.

Heel realistisch dat Kraakman geen overdreven expressief gezicht heeft. Kan trouwens enorm veel aan haar gezicht aflezen, ben het daar dus niet mee eens.

Kan me wel heel goed voorstellen overigens dat het een lange zit wordt als je weinig hebt met dat zwijgzame en schijnbaar emotieloze.


avatar van Dustyfan

Dustyfan

  • 5607 berichten
  • 0 stemmen

Tja, leer mij wat over depressies. Maar zelfs die schijnbare depressie van Anna komt wat mij betreft niet over, ze overtuigt hier niet. Erg jammer.


avatar van FisherKing

FisherKing

  • 18696 berichten
  • 0 stemmen

Oh zou het een depressie moeten zijn ? Dan is het idd totaal ongeloofwaardig neergezet. Wie gaat er nu met een depressie haar man achtervolgen enzo. In Auto's ! En doelbewust bellen achter het raam. Nee. Dan gaat de film daarmee de mist in. Ze is gewoon een te erge zwijgzame *r*t. En da's niet erg geloofwaardig, wat mij betreft.


avatar van Mug

Mug

  • 13981 berichten
  • 5969 stemmen

Depressie? Zo had ik het al helemaal niet geinterpreteerd. Anna heeft een flinke tik gehad, maar besluit haar oh zo perfekte leventje eens te analyseren. Want er moet en zou iets niet perfekt moeten zijn. Wat ze dan allemaal op haar bord krijgt....optelsom....schitterende finale.

Kraakman vond ik ook niet imponeren overigens. Ter Steege speelt haar finaal weg.

Guernsey wist me toch te intrigeren, ondanks een aantal langzame (en onbegrijpelijke) voortgangen in de film. Vond het moeilijk - net als een aantal anderen - een beoordeling te geven.


avatar van hinie

hinie

  • 1336 berichten
  • 0 stemmen

MM...een film die je moet liggen.

Vond hem nietszeggend en kon me niet echt boeien.

Snap ook niet dat deze film tot beste nederlandse film gekozen was van 2005!

Kon wel betere opnoemen die voor mij die prijs had mogen krijgen.


avatar van gotti

gotti

  • 14075 berichten
  • 5889 stemmen

Een film die mij wel uitstekend lag. Samen met Knetter en Schnitzel verreweg de beste NL film van 2005.


avatar van Koekebakker

Koekebakker

  • 2540 berichten
  • 3981 stemmen

Vind ik ook, samen met Diep dan.


avatar van hinie

hinie

  • 1336 berichten
  • 0 stemmen

gotti schreef:

Een film die mij wel uitstekend lag. Samen met Knetter en Schnitzel verreweg de beste NL film van 2005.

Ja die laatste 2 ben ik het met je eens.

Die had wat dat betreft wel die prijs mogen krijgen.

Maar goed ik zat niet in de jury en die zullen er wel meer verstand van hebben.


avatar van gotti

gotti

  • 14075 berichten
  • 5889 stemmen

Snap op zich wel dat dit prijzen won. Fascinerende cinema.


avatar van hinie

hinie

  • 1336 berichten
  • 0 stemmen

Dat kan..

Ik zag dat er niet in.


avatar van robertus65

robertus65

  • 1130 berichten
  • 0 stemmen

Erg traag en onduidelijk verhaal met veel stiltes.

Erg depressief, kon mij totaal niet boeien.

Het interview van de regiseuse op de dvd was al net zo onduidelijk.


avatar van Hando

Hando

  • 1808 berichten
  • 1434 stemmen

Deze film bevat mooie beelden en het acteerwerk is goed. De film had echter wel erg weinig dialoog. Dat maakte het wat saai. Ik snap wel hoe Nanouk haar verhaal via de beelden wilde vertellen, maar het werkte gewoon niet. Toch drie sterren.


avatar van cocolamar

cocolamar

  • 32 berichten
  • 102 stemmen

Typische Nederlandse shit: lijkt wel hoe minder er gepraat wordt hoe intellectueler. Hoeft toch niet? Waar is de Hollandse spontane creativiteit gebleven?!


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74672 berichten
  • 5983 stemmen

Dat is nou juist geen typisch kenmerk van de NL film. Vrij uitzonderlijk zelfs, dat er ZO weinig wordt gepraat.

Meer een kenmerk van arthouse films, waar deze film ook onder valt.


avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

  • 22407 berichten
  • 5077 stemmen

Bizarre opmerking inderdaad. Als iets een kenmerk van de NL-film is is het eerder dat ze vaak juist gedreven worden door dialoog.


avatar van obuma

obuma

  • 75 berichten
  • 0 stemmen

Een dubbel gevoel aan deze film overgehouden. Enerzijds positief maar toch ook negatief. Het positieve aan deze film is dat erover is nagedacht. Details zijn goed in beeld gebracht en over alles heeft de filmmaker goed nagedacht Martin Visscher heeft dat goed beschreven in zijn recentie. Aan de andere kant: waar GAAT dit allemaal over. Inderdaad over, bij aanvang, een hele trieste gebeurtenis dat, zoals op het eind blijkt, niet eens met haar man wordt besproken. De hele tijd denk je: praat toch eens een keertje met elkaar ! Doe het !

Dat de kijker dat gaat denken zal 1 van de bedoelingen was van de filmmaker zijn geweest. Positief. Dat het eigenlijk helemaal nergens om gaat (is natuurlijk bij films vaker zo) blijf ik in dubio zetten.

Ik realiseer me trouwens nu net dat ik wel een goede beoordeling moet geven. Het is namelijk voor het eerst in maanden en sinds tientallen films dat ik weer een recentie schrijf. Ik zal gaan puzzelen waarom juist deze film me ertoe heeft aangezet.


avatar van nachtvlinder

nachtvlinder

  • 521 berichten
  • 465 stemmen

draak van een film, typisch nederlands, krijg er pijn van in mijn buik.


avatar van neo

neo

  • 15435 berichten
  • 10038 stemmen

Zucht, wat is er typisch Nederlands aan?


avatar van Hannibal

Hannibal

  • 9358 berichten
  • 3273 stemmen

Dat vooroordeel zal helaas nooit verdwijnen, hoe goed de Nederlandse film ook kan zijn. Een terechte zucht Neo, jammer dat sommige mensen de Nederlandse film bij voorbaat al met dit verkeerde beeld gaan bekijken...

Apart ook dat dit soort berichten bijna nooit worden gemotiveerd, maar puur worden afgedaan met 'typisch Nederlands'


avatar van gotti

gotti

  • 14075 berichten
  • 5889 stemmen

Terwijl Guernsey veel is, maar niet 'typisch Nederlands'...


avatar van nachtvlinder

nachtvlinder

  • 521 berichten
  • 465 stemmen

typisch nederlands is dat gevoelens totaal niet overkomen, niet uitgestraalt worden, dat er slecht geacteerd wordt, onecht dus, zwijgen is niet hetzelfde als veel gevoelens of twijfel hebben, integendeel, inhoudsloos is het eerder. bijv. de depressie komt totaal niet over en las ik pas nadat ik de film gezien had, je kunt het stijl noemen, ik noem het typische Nederlandse onkunde. En met dat beeld over Nederlandse films bekijk ik nooit een film, dat zijn de vooroordelen van anderen, ik wist niet eens dat die Nederlands was en dat interessseert me ook totaal niet, maar het valt na verloop van tijd wel op wel op waar het veel Nederlandse films aan ontbreekt en dit was er helaas een groot voorbeeld van.

Daarom echt een draak van een film waar ondertiteling ontbreekt.


avatar van neo

neo

  • 15435 berichten
  • 10038 stemmen

Wat een ongelooflijke onzin kraam je uit zeg. Bovendien is dit een arthouse, waarbij de emotie niet persee heel duidelijk en uitleggerig naar voren moet komen. Kan je zo wat titels geven uit een ander land als Nederland die je ook om bovenstaande redenen niet zullen bevallen.


avatar van Wouter

Wouter

  • 18718 berichten
  • 3085 stemmen

Ik snap je niet, nachtvlinder. Waarom zou de film ondertiteld moet zijn?

En als er iets goed is in Nederland, zijn het de acteurs.


avatar van Simon Smith

Simon Smith (crew films)

  • 1374 berichten
  • 4513 stemmen

Dit is voor mij één van de weinige films waarvan ik trots ben dat ie door een Nederlander gemaakt is. Er wordt niet veel in gesproken, maar zóveel mee gezegd.


avatar van nachtvlinder

nachtvlinder

  • 521 berichten
  • 465 stemmen

Als iemand mijn mening (de gevraagde motivatie) onzin vind is die van de ander dat net zo goed, of misschien wel eerder, het is een taal die ik erg imbiciel vindt en bepaald geen zinnige discussie oplevert: wat de ander vindt is stom, my god hoe wil je ooit één zinnige discussie voeren op deze manier; zelf niks zeggen en de ander geen recht op een eigen mening gunnen en respecteren.

Of een film arthouse of wat dan ook is interesseert me totaal niet.

Ook zullen er zeker genoeg films zijn die me niet bevallen, lijkt me erg logisch en lijkt me ook voor iedereen van toepassing.

Nederlandse filmacteurs vind ik in het algemeen erg slecht, betekenen internationaal ook niet zoveel uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Wat het vak betekent weet ik misschien wel een klein beetje na 10 jaar div. (semi)professionele opleidingen (maar ik doe er niks meer mee op acteergebied).

Er wordt weinig gesproken in deze film maar nog minder mee gezegd, in dit geval. Ik ken genoeg films waar minder in gesproken wordt maar zo veel meer gezegd (bijv. de films van Wim Wenders) en deze hoort daar totaal niet bij, ben blij dat ik hem weer kwijt ben.


avatar van neo

neo

  • 15435 berichten
  • 10038 stemmen

Omdat je het onder 'typische Nederlandse onkunde' schaart, alles wat je niet goed vondt. Dat je het op zich niet goed vond, dat is niet het probleem.


avatar van cornelis

cornelis

  • 4744 berichten
  • 681 stemmen

na 10 jaar professionele opleiding.

Een professionele opleiding van 10 jaar? Welke....?


avatar van Wouter

Wouter

  • 18718 berichten
  • 3085 stemmen

nachtvlinder schreef:

Nederlandse filmacteurs vind ik in het algemeen erg slecht, betekenen internationaal ook niet zoveel uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Sorry, maar er is juist veel lof vanuit het buitenland voor onze acteurs. Winnen ook regelmatig prijzen.

Wat het vak betekent weet ik misschien wel een klein beetje na 10 jaar professionele opleiding.

De enige professionele opleidingen die ik ken duren maximaal vier jaar, ben benieuwd op welke opleiding je doelt.

Overigens meen ik ook al wel wat het vak inhoudt meen ik te kunnen zeggen.

Er wordt weinig gesproken in deze film maar nog minder mee gezegd, in dit geval.

Daar ben ik het niet mee eens. Er wordt een heel dramatisch verhaal vertelt, zij het dat het niet wordt uitgesproken en dat het nogal wat menselijk inzicht vergt.

Maar wat bedoelde je nu met die opmerking over ondertiteling? Kon je het niet verstaan?


avatar van nachtvlinder

nachtvlinder

  • 521 berichten
  • 465 stemmen

Met dat de ondertiteling ontbreekt bedoel ik dat de bedoeling van de film niet overkomt.

En verder gaat wat mij betreft deze discussie over de film en niet over mij, dus daar reagreer ik niet op, anders mag je een beheerder van mij al mijn schrijfsels ook gewoon verwijderen.

Ik wou gewoon mijn mening over de film geven, zoals dat m.i. een ieder vrij staat en zelfs uitgenodigd wordt dat te doen hier. Die mening van mij wordt trouwens door meerderen hier gedeeld, zo bijzonder is die niet.


avatar van neo

neo

  • 15435 berichten
  • 10038 stemmen

Prima, maar waarom dan smijten met termen als typische Nederlandse onkunde etc?