Îles Flottantes (2001)

Nederland

geregisseerd door Nanouk Leopold
met Manja Topper, Halina Reijn en Maria Kraakman

Kaat, Sascha en Isa laten zich meedrijven op de stroom van het leven. Drie vriendinnen die gewend zijn alles met zelfspot en ironie te benaderen, maar nu ze om en nabij de dertig zijn stapelen de vraagtekens zich op en hebben ze het vermoeden dat er iets moet of zal gaan veranderen in hun leven. Stukje bij beetje bereiken ze alledrie het punt waarop ze één pijnlijke conclusie moeten trekken: het uitstellen van verantwoordelijkheid nemen over hun eigen leven is onhoudbaar geworden. Om grip op hun leven te krijgen beginnen Kaat, Sascha en Isa ieder voor zich aan een persoonlijke zoektocht, waarbij ze onbewust afstand van elkaar nemen. Omdat Kaat, Sascha en Isa hun geheimen en hun emoties niet met elkaar kunnen delen is het evenwicht tussen de vriendinnen ernstig verstoord en raken ze alledrie in een isolement.

De poster (die hier te zien is) werd uitgeroepen tot mooiste Nederlandse poster van het afgelopen jaar.

kappeuter (moderator)
Originele film wel.
Ik vond het eerste half uur niet zo goed, maar daarna werd de film steeds interessanter en geloofwaardig. De karakters van de drie meisjes werden wat meer uitgediept.

Wouter schreef:

Ja, heb ik ook in Skrien gelezen. En ik las in een artikel dat een meisje chagrijnig keek en dat hebben ze met de computer bewerkt. Nou, ik zie eigenlijk nog steeds drie chagrijnige koppen, of ligt het aan mij? En een meisje had te veel een gespierde 'mannenbuik'. Daar hebben ze toen een buik van een bekend fotomodel voor gebruikt...
Kappeuter van der Meyden

Wat saai!

avatar van Sjan
Leuke karakterstudie over het leven van drie vriendinnen in een drama met hier en daar grappige situaties. Erg sterk geacteerd, maar hier en daar inderdaad ietwat traag. 3.5*

Dustyfan
Lange, nietszeggende stiltes en stroeve dialogen op de verkeerde manier en op de verkeerde momenten. Sasja wordt in haar eigen huis in elkaar geslagen en verkracht door een stalker en weigert vervolgen om daar iets over te zeggen en laat hem er nog mee wegkomen ook!

Lege pesonages die niks anders om handen hebben dan hun relatieproblemen, lekker belangrijk.

En Kaat ondergaat een abortus en doet alsof er niks gebeurt is.

Etc. etc. Allemaal nogal ongeloofwaardig, vind ik. En als deze film nog iets bijzonders had qua beelden ofzo, maar nee. Het is saaiheid en grauwheid troef. Zelfs details die er blijkbaar toe doen, zijn zodanig gefilmd dat je nét niet kunt zien wat het is. Zoals de krantenkop die Kaat laat zien en waar blijkbaar iets belangrijks op staat, maar als kijker zie ik net niet wat er dan staat.

Ik heb me doodverveeld bij deze film en wel heel vaak gekeken hoe lang die nog duurde. Daarom 1* voor de moeite.

kappeuter (moderator)
Dustyfan schreef:

Ik vond ze treffend, passend bij de situatie waarin de dames verkeerden.

Nee, geld verdienen en consumeren, da's zaligmakend.

Lekker belangrijk.

Ok, prima. Wat jij wil.

Vond de film mooie Amsterdamse beelden hebben.

Terwijl het zich toch duidelijk in Rotterdam afspeelt...

kappeuter schreef:

Vond de film mooie Amsterdamse beelden hebben.

Volgens mij (en de VARA-gids) was deze film in Rotterdam opgenomen.

Edit: sorry Wouter, was m'n opmerking net aan't typen toen jij je bericht plaatste.

Ik vond Iles Flottantes bijzonder goed gespeeld en op veel momenten hilarisch. Vooral Maria Kraakmans (Kaat) geweldige apathie waar een onderhuidse agressie onder lag vond ik prachtig en Halina Reijns scènes bij de bakker uiteraard.
Ik vond de verkrachtingsscène en de nasleep ervan juist heel erg indrukwekkend. Zo kan het blijkbaar ook. Niet elke vrouw gaat naar de politie - vooral niet als er moreel zoveel dingen meespelen. En die jongen simpelweg een 'stalker' noemen vind ik een nogal beperkt beeld geven van de situatie.
Dat beeld dat ze met hun drieën in de taxi zitten (ze komen van het ziekenhuis vandaan) en dat je wil dat ze een arm om Sascha heen slaan maar ook heel goed snapt dat ze dat niet doen omdat ze verdiept zijn in hun eigen emoties. Noem het egoïstisch of slecht maar het leven is nu eenmaal niet altijd zo simpel dat alles is opgelost met het bellen van de politie of het slaan van een arm om iemand heen. Daardoor vond ik deze film vaak zeer diepgaand, om dat woord nou eens een keertje te gebruiken, en verre van saai.
Ook mooi trouwens de scènes die met een verborgen camera leken opgenomen te zijn met bijv. Kaat en Christoph op straat terwijl allemaal mensen hun passeren.

Dustyfan
Ach, ik zal wel te nuchter zijn hiervoor. Laat ik het daar maar op houden.

Beste Dustyfan, nuchter is mijn tweede naam!! (behalve op koninginnedag). Waar héb je het over?

renske schreef:

Dat de 'diepgaandheid' en de 'emotie' van deze film mij niet bereikt hebben, ofwel deze film kwam vlak, grauw, onwaarschijnlijk, ongeloofwaardig en nietszeggend op mij over.

Leuk filmpje, maar het deed me allemaal iets te gewoontjes aan. Wellicht was het wel de bedoeling van de maakster, maar het was mij gewoon te allerdaags om boven de middenmoot uit te steken. Qua gevatte dialogen springt dit filmpje wel boven het gemiddelde uit, maar verder blijft hij dus (helaas) hangen waar de meeste blijven hangen. Jammer. 2,5*

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Dustyfan schreef:

Op mij ook. Vreselijk vond ik het. Eerst een uur lang slaapverwekkend, nietszeggend relatiegetrut. Gemaakte vlotheid. Dan een verkrachtingscene en een afwikkeling daarvan die ik zo gemaakt vond dat ik het geen moment geloofde. Compleet met huilbuien waarvan ik alleen maar in de lach schoot.
Wat mij betreft een ramp.

avatar van Koekebakker
Tjonge, wat een vernietigende kritieken op deze film her en der hierboven. Ik vond het juist een komische en bij vlagen zelfs ontroerende film. Mooi geacteerd, vlot en humoristisch uitgewerkt met sprankelende dialogen. Ik heb genoten, vind het zelfs een van de betere "Tigers" die ik de afgelopen jaren in Rotterdam gezien heb.

Dustyfan schreef:

Maar oke, als dat je niet aanspreekt, dan kan ik het me wel voorstellen. Want dat is volgens mij juist het onderwerp van deze film: begin 30-ers die een richtingloos leven leiden, niet weten wat ze nou eigenlijk verder moeten met hun leven. Volgens mij is dat voor velen aan de orde van de dag. En Iles Flottantes toont die wereld, zonder er over te oordelen. Ik vond dat wel interessant - en mooi gedaan bovendien.

avatar van 93.9
Boven gemiddelde film!

avatar van Quentin
Goed geacteerd en aardige cameravoering maar bijzonder saai. 2*

avatar van jordybeukeboom
Dustyfan schreef:
En Kaat ondergaat een abortus en doet alsof er niks gebeurt is.

Ze heeft geen abortus ondergaan want ze bleek niet zwanger te zijn

Leuker na herziening. Ga morgen naar Guernsey; ben benieuwd...

robertus65
Matige film over vrouwen en hun relatieproblemen. Soort soap dus, en daar vind ik niks aan dus deze film ook niet. Zal waarschijnlijk vooral vrouwen aanspreken, want er word weer lekker veel gehuild.

Wat een onzin. Tig keer beter geschreven én vooral gespeeld dan de eerste de beste soap. Wordt na herziening leuker overgens...

Heb deze film vorige week vrijdag voor het eerst gezien : topfilm !!! Schitterend en vlot gefilmd, goede dialogen, humor, herkenbare thema's met andere woorden : horrie op lof voor deze film.

Ik was ook zéér verrast, dit is een hééle andere film als Guernsey en Wolfsbergen. Minder eigenzinnig misschien maar toegankelijker en vrolijker van toon ondanks de ook zware thema's die erin verwerkt zitten.

De stijl van Leopold is in deze film ook al te herkennen maar hier is nog niet sprake van de zware beeldmetaforen die ze gebruikt in haar andere twee films en de dialogen vliegen je hier om de oren, iets wat niet het geval is bij een film als bv Guernsey.

Wat mij aangaat is dit de beste film uit de 'No More Heroes' serie, velen zullen het met me oneens zijn en 'Amnesia' voorop plaatsen maar die film, hoewel ook briljant, haalt 't nét niet bij deze schitterende eersteling van een onze interessanste regisseurs

neo (crew)
Vind zelf Met Grote Blijdschap de beste uit de serie.

'Met Grote Blijschap' vond ik teleurstellend : debet hieraan was het oningeinteresseerde camerawerk want het acteren en het verhaal waren puik. Aan deze Leopold film zit nog geen 'kweeltie'

avatar van niethie
Film begint ontzettend saai met veel oeverloos gezeik over oninteressante- onderwerpen en de eerste drie kwartier zijn dan ook erg moeilijk door te komen. Daarna slaat het wat om en verranderd de film in een redelijk boeiend drama, de drie hoofdrolspeelster deden het leuk en de film kent wat sterke scenes.

3 sterren

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Îles Flottantes: Dat is toch een toetje wat in Frankrijk op het menu staat? Van die drijvende blokken opgeklopt eiwit drijvend in de gele custard... Wel lekker verder maar aparte titel voor een film.

avatar van Koekebakker
Klopt, het toetje komt dan ook voor in de film. Maar staat vooral symbool voor de drie jonge dertigers, die richtingloos door het leven dobberen. (en daar stilletjes aan steeds minder gelukkig over worden)

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Natuurlijk komt een Koekebakker met een goed antwoord hierop

avatar van blurp194
Na een uur of wat moeilijk gedoe en relatiegezeur komt Kaat met de tekst "Ik doe maar wat". Dat lijkt ook de houding van de scenarioschrijver samen te vatten. Ik kan erg weinig met deze film.

Een sterretje voor de poster.

Opnieuw een tegenvaller in de No More Heroes reeks. De film begint lamlendig. De poster scène komt ondanks zijn potentie helemaal niet uit de verf (de tweede keer hooguit iets meer). Vond de personages niet interessant genoeg om wat mee te kunnen. Vooral ook omdat ze onuitgewerkt blijven.

De drie hoofdpersonages zijn bedachte typetjes eigenlijk en dat blijven ze ook. Op momenten lijkt Leopold daar een beetje doorheen te kunnen breken, maar het blijft toch vooral vast zitten. De een moet onzekerheid uitstralen door de hele tijd te lachen om niets, de ander straalt misplaatste arogantie uit omdat,… ja waarom eigenlijk? en de derde is gewoonweg een lamlendig type. Maar allemaal zonder echte toedracht, zo zijn ze blijkbaar. Bij het lamlendige is het vast ook het punt dat er geen echte reden voor is, maar ik kan ook wel redenen verzinnen waarom mensen lamlendig zouden kunnen zijn. Ik heb er niet zo veel aan op deze manier. De thematiek van verveelde dertigers (hoewel 2 van de drie duidelijk nog geen 30 zijn) zou mij erg moeten kunnen aanspreken (gezien mijn leeftijd), maar eigenlijk gebeurt er gewoon erg weinig. En het zijn geen mooie betekenisvolle stiltes of zo, nee het is eenvoudigweg nogal leeg. Wat hebben we nu in de film gezien dat ons echt vertelde wie die vrouwen waren en waar ze voor stonden? Wat onuitgewerkte clichés als niets met je vader te maken willen hebben vond ik totaal niet interessant. Ook zo’n verkrachtingsscène (die daar wellicht op voortborduurt, iets met verkeerde mannen als rode draad in haar leven) deed me niets, omdat ik niets met deze vrouwen had.

Verder vond ik de actrices te duidelijk spelen, vooral Manja Topper. Die doet in elke scène eenzelfde trucje waarin ze die misplaatste arrogantie uitstraalt. De dramatische keerzijde van haar gedrag komt er dan ook helemaal niet uit. Erg eendimensionaal gespeeld. De twee andere vrouwen hebben duidelijk meer talent, maar dat komt er slechts op momenten een beetje uit. De mannen in deze film zijn trouwens ook allemaal wel erg hol zeg. Visueel was het vooral saai.

Wat houd je dan over? Een paar aardige scenes onder de zonnebank, voor de wasmachine en bij de bakker. En (weliswaar vooral onbenut) potentieel. 2 sterren.