De Smaak van Water (1982)

3,53

Nederland

geregisseerd door Orlow Seunke
met Gerard Thoolen, Dorijn Curvers en Olga Zuiderhoek

Hes (Gerard Thoolen) is een cynische ambtenaar van een hulpverlenende instantie. Zijn leven verandert wanneer hij geconfronteerd wordt met een verwilderd meisje, dat jarenlang door haar debiele ouders is opgesloten in een kast.

22 BERICHTEN 2 MENINGEN
kappeuter (moderator)
geplaatst: 30 november 2001, 19:08 uur [permalink]
Memorabele cynische rol van Thoolen.
Het eerste uur van de film vond ik ontzettend sterk en een 5 sterren beoordeling waard. Daarna vond ik de film wat minder interessant, toen hij het meisje ging verzorgen.

geplaatst: 2 juni 2003, 23:27 uur [permalink]
Toch niet gek zo'n gouden Leeuw in Venetie.
Ik durf te wedden dat er weinig andere Nederlandse films zijn geweest die deze prijs hebben gewonnen.

geplaatst: 3 juni 2003, 17:11 uur [permalink]
Die prijs? Geen.

FisherKing
geplaatst: 3 juni 2003, 19:35 uur [permalink]
wackyboy schreef:

Toch niet gek zo'n gouden Leeuw in Venetie.

Klinkt verwarrend, want het is geen ECHTE Gouden Leeuw. Dat zijn alleen de hoofdfilms, vind ik. Orlow Seunke kreeg hem als debuterend regisseur. En hij moest hem nog delen ook. De echte Gouden Leeuw ging naar Der Stand der Dinge van Wim Wenders.
Maar DSMVW heeft officieel natuurlijk wel een Gouden Leeuw.

Is Orlow Seunke trouwens nog actief met films ?

geplaatst: 3 juni 2003, 22:32 uur [permalink]
Goede vraag. Even snel op de IMDB kijken natuurlijk en daar staat dat de Gordel van Smaragd het laatste is wat hij gedaan heeft en dat was al in 1999.
Het laatste wat ik heb gezien is Oh Boy, even gauw op stemmen, want dat vond ik eigenlijk best wel een goede film. Ik herinner me nog dat me dat heel erg mee viel omdat die film me in eerste instantie niets leek. Moet zeggen dat ik de films van hem die ik gezien heb allemaal beslist de moeite waard vond, dus wat dat betreft, jammer dat hij zo'n tijd niets heeft uitgebracht.

kappeuter (moderator)
geplaatst: 3 juni 2003, 23:02 uur [permalink]
wackyboy schreef:

Op imdb en MM staat dat Kaas het laatste is wat hij gemaakt heeft, in 1999. Gordel van Smaragd is uit 1997... Iets te snel gekeken dus. 😛
Maar.... op NFdb staat dat hij producent was van een kort filmpje genaamd De druppel, uit 2001...

geplaatst: 4 juni 2003, 22:22 uur [permalink]
Even iets minder snel gekeken op de NFDB, leuke site. Kende ik nog niet.
Thanx voor de tip.

avatar van mdj
mdj
geplaatst: 8 februari 2004, 21:11 uur [permalink]
Erg bijzonder verhaal, apart gefilmd, vervreemdende sfeer, bijna Kafka-achtig en mooi acteerspel vooral uiteraard van Gerard Thoolen, maar ook van het 'achterlijke meisje'.

Hes komt er niet pas achter hoe onmenselijk het systeem waar hij aan meewerkt in elkaar steekt wanneer hij zelf aan de onderkant van de samenleving verkeert, maar is al veranderd wanneer hij zich wat aantrekt van de kritiek van de nieuwe collega dat hij een keiharde zou zijn.
De film is te onrealistisch is om voor maatschappijkritisch te kunnen doorgaan maar het lijkt me dat het boek van Konrad waar de film op gebaseerd is dat wel moet zijn (heb ik overigens enkel over gelezen, nog niet zelf gelezen). Het was denk ik wel sterker geweest om de hoofdpersoon net als in het boek geen naam te geven, maar dat zal wel lastig zijn geweest om mee te werken.

Seunke zelf heeft gezegd dat de film zo heet omdat water naar niets smaakt. Wellicht dat het op de hoofdpersoon zelf slaat die een nietig onderdeel van het geheel vormt dat hij niet kan veranderen.

avatar van MaryCorleone
geplaatst: 2 september 2004, 15:35 uur [permalink]
Lange tijd geleden dat ik deze film heb gezien, maar was erg onder de indruk!

geplaatst: 23 juli 2005, 12:59 uur [permalink]
Schit-te-ren-de film! Briljant en uniek in de Nederlandse filmhistorie. Gerard Thoolen speelt hier volgens mij zijn beste, geniale filmrol. Een sociaal drama in topvorm, niets minder dan een absoluut meesterwerk!
De Oost-europese, smoezelige sfeer van de film is perfect getroffen. De muziek van Maarten Koopman versterkt het geheel en de sfeer nog eens extra.
Jammer dat Orlow Seunke later veel mindere films maakte als Oh Boy! en Gordel van Smaragd.
Ook jammer van Hans van Tongeren, die in deze film voor de laatste maal zijn potentie als filmacteur liet zien. Hij had een hele grote kunnen worden, absoluut. Voor wie het nog niet weet: in 1982 heeft hij zelfmoord gepleegd op zijn 27ste.
De smaak van water kan zich meten met de beste internationale dramaprodukties en heeft zeer terecht diverse prijzen gewonnen op filmfestivals.

geplaatst: 23 juli 2005, 13:00 uur [permalink]
Beetje onbekende Nederlandse film, wat jammer is.

geplaatst: 23 juli 2005, 13:08 uur [permalink]
Het is te hopen dat hij ooit nog eens op dvd verschijnt, zodat meer mensen hem kunnen zien.

geplaatst: 20 februari 2007, 00:11 uur [permalink]
Nederlandse diepgang, een verademing!

De film is een treffende karakterstudie van een man die vast zit in een systeem. In het begin wordt dit ook duidelijk bij de introductie van de hoofdpersoon (Hes). De (donkere) sfeer in film geeft aan dat de wereld er treurig uitziet en niemand die eruit kan/wil. De enige die dit vanaf de zijlijn opmerkt is de nieuwe collega van Hes. Zijn observaties dreunen door in het verloop van het verhaal.

De ontwikkeling die Hes doormaakt door zorg te dragen voor een verwilderd meisje maken hem meer mens. Hij (her)ontdekt dingen in het leven waarvan de betekenis verloren was gegaan.

Zowel filmisch als inhoudelijk van zeer hoge kwaliteit, helemaal als ik het een plaats zou moeten geven binnen de Nederlandse Cinema.

robertus65
geplaatst: 1 april 2008, 18:31 uur [permalink]
Niet echt mijn favoriete type film wat mij echt aanspreekt. Het is één grote ellende wat we zien. Wat mij verder opviel was dat er veel mensen mee deden van Spetters en het Werkteater, bijna een reunie. 👋

geplaatst: 1 november 2008, 18:57 uur [permalink]
Topfilm !
Legendarische film met wijlen Gerard Thoolen en Hans van Tongeren in supervorm. Dorijn Curvers leeft nog wel maar zien we helaas nooit meer.
Waarom regiseert Orlov Seunke niet meer van die prachtige films?

geplaatst: 28 september 2010, 02:04 uur [permalink]
Gezien op NFF. Mooi, al zie je de omslag van Thoolen's personage natuurlijk al van ver aankomen. Naar het einde toe ook net iets te lang...

geplaatst: 9 oktober 2012, 20:19 uur [permalink]
In Filmdragers en apparatuur > Titels > Wie kan mij aan 'de smaak van water' helpen?:

Voor een voorstelling ben ik naarstig op zoek naar de film 'de smaak van water' van Orlow Seunke uit 1982. Weet iemand waar ik die kan kopen/lenen/huren? Heel erg bedankt...

yorgos.dalman
geplaatst: 18 oktober 2012, 22:00 uur [permalink]
Heb hem jaren geleden gezien in een speciale voorstelling in 't Hoogt te U. Was erg onder de indruk. Alleen mijn herinneringen aan concrete beelden vervagen, ja, ehm... als tranen in regen zeg maar.

Hoop dat deze prachtfilm gauw nog eens op dvd wordt uitgebracht.

Vind hem van dezelfde uitzonderlijke klasse als Hersenschimmen of Dokter Pulder zaait papavers.

geplaatst: 12 mei 2013, 17:05 uur [permalink]
De Smaak van Water is helaas nog steeds niet op dvd verschenen. Dat wordt toch wel eens hoog tijd !

avatar van 93.9
geplaatst: 9 juni 2014, 16:56 uur [permalink]
Ooit weleens geleend bij videotheek Le Papillon in Krimpen.

Nu nooit op DVD verschenen en moeilijk te vinden. Waar zou die ex-rental video nu zijn.

avatar van 93.9
geplaatst: 11 augustus 2015, 08:36 uur [permalink]
Prachtige Nederlandse film.
Kostte moeite 'm weer te zien. Toch gelukt met een prima VHS kopie op DVD overgezet.
Kan wel een kopieetje maken voor de echt geinteresseerden

geplaatst: 20 februari, 19:35 uur [permalink]
93.9 schreef:
Prachtige Nederlandse film.
Kan wel een kopieetje maken voor de echt geinteresseerden

Hallo 93.9

Ik probeer al jaren om de film de smaak van water nog een keer te bekijken.
Overal loop ik tegen een muur op.
Alleen Eye heeft volgens mij een kopie, maar om onduidelijk redenen zal de film waarschijnlijk
nooit op DVD worden uitgebracht.
Echt heel erg zonde, omdat deze film echt een hoogtepunt is in de Nederlandse filmgeschiedenis.
Ik kwam een paar jaar geleden Dorijn Curvers tegen als caissière bij de Bijenkorf.
En ben weer aan het zoeken geslagen.
Nu las ik dat jij een VHS kopie op dvd had.
Ik zou daar graag een kopietje van willen hebben.
Alle kosten ben ik natuurlijk bereid om te vergoeden.
Alvast bedankt
Wim