Martijn en de Magiër (1979)

Nederland
Familie / Avontuur
104 minuten / 99 minuten (dvd)

geregisseerd door Karst van der Meulen
met Bart Gabriëlse, Lex Goudsmit en Joost Prinsen

Martijn krijgt weinig aandacht van zijn ouders, die een dorpsbazaar drijven, en is veel op zichzelf aangewezen. Hij heeft fantasie genoeg, maar kan niet voldoen aan de verwachtingen die men van hem heeft. Als hij blijft zitten op school, is de boot aan. Alleen opa in het bejaardenhuis begrijpt hem en luistert naar zijn verhalen. Als er een filmploeg in zijn woonplaats neerstrijkt om een sprookjesfilm op te nemen, wordt Martijn tot hoofdrolspeler gekozen en opa krijgt de rol van tovenaar.

Wat een heerlijke jeugdfilm!
Misschien ietwat te zoetsappig soms (vooral die titelsong), maar o zo gezellig en herkenbaar!
Het jongetje Martijn komt thuis met een slecht rapport, maar zijn ouders hebben geen oog voor hem. Ze zijn beiden te druk bezig met hun winkel. De moeder is nog wel welwillend, maar de vader heeft de hele film geen oog voor Martijn.

Wanneer Martijn na een ruzie met zijn vader wegrent, komt hij in aanraking met de gekke regisseur die een nieuwe sprookjesfilm (Roderik en de draak) wil gaan opnemen. Die regisseur wordt overigens ontzettend leuk gespeeld door Jeroen Krabbe. Dat overdreven gestuntel en houterige bewegen past uitstekend bij hem. En die lach door de opwinding wanneer iets goed gaat... ik schoot daardoor ook bijna constant in de lach.
Krabbe ziet in Martijn het personage Roderik en vraagt hem om mee te spelen in zijn film. Martijn durft het niet aan zijn ouders te vragen en besluit zijn opa om hulp te vragen. Ondertussen belt de acteur die de magier zou spelen in de film dat hij niet meer meedoet. Regisseur en producent zitten in zak en as... Maar niet voor lang. Als Martijn samen met zijn opa de hoek omkomt is Krabbe weer verkocht. Dit is het duo! Die opa, dat wordt de magier! Martijn en de Magier!

Verder zijn er onder andere bijrollen van Albert Mol en Leen Jongewaard als de twee rekwisiteurs. Erg leuke typetjes. Er mislukt vanalles -door de onhandige Albert Mol- en Jongewaard staat er maar bij en moet met lede ogen toezien hoe Mol de meeste trucs verknalt. Jongewaard speelt de 'droogkloot' van de twee en doet dit erg leuk. Vooral de scene waar de wieken van de molen vliegen (weer door de onbenulligheid van Albert Mol) en de producent woedend telefoneert met Jongewaard is leuk. Jongewaard gooit de telefoon neer en loopt naar de tafel van de producent die nog altijd aan het praten is door de telefoon. Hij gaat achter de producent staan en blijft antwoord geven op diens vragen. Tot de producent er dan achter komt dan hij gewoon achter hem staat en hij de telefoon allang neer heeft gelgd. Zo'n droge uitdrukking op Jongewaards gezicht
Verder speelden ook Cor van Rijn en Joost Prinsen nog een rol in de film.

Martijn wordt gespeeld door Bart Gabrielse, die later de brozem in De Zevensprong speelde. Waar ik hem daar nog wat schreeuwerig vond, vond ik hem hier echt goed. Niet alleen qua uitspraak, maar ook qua gezichtsuitdrukkingen. De rol van opa wordt -hoe kan het ook anders- gespeeld door Lex Goudsmit. En zoals in elke film geeft dit iets speciaals/warms mee.

De muziek is gecomponeerd door Tonny Eyk en vond ik ook mooi. Een mooi, verdrietig thema dat de gedachtegang van Martijn goed versterkt.

De 'special effects' (als je ze zo mag noemen) zien er niet al te best uit, maar ze zijn ook weer niet zo slecht dat je je eraan stoort. Ik vond het wel leuk gedaan eigenlijk. Vooral de ontknoping van het subplot rond de echte magier en Michiel zag wel leuk uit.

Uiteindelijk komt alles goed. En zo hoort het ook bij deze gezellige jeugdfilm! 4 sterren

In samenwerking met Just Entertainment mogen wij drie dvd's van deze erg leuke jeugdfilm weggeven. Zie hier.

ik wist niet dat die film op dvd was??? vet! maar ik wil graag alle Karst van der Meulen films op dvd, vooral de Zevensprong en Thomas en Senior...

Deze en Peter en de vliegende Autobus zijn al verkrijgbaar. In augustus verschijnt De Bende van hiernaast en De Zevensprong volgt in september. Daarnaast volgen komend jaar vrijwel zeker De legende van de Bokkerijders en Thomas & Senior en de Grote Goudroof. Met zijn overige films en series is men voorlopig nog niet bezig. Houd de releaselijst hier goed in de gaten.

TimD
Baggersite je kunt niks zien.

avatar van Mug
Mug
Die site is anders prima leesbaar, en er valt genoeg te zien. Nog meer inhoudelijke kritiek?

Ik kan niet wachten op een release van De Zevensprong en De Legende van de Bokkenrijders. Goed nieuws!

Weer zo een jeugdsentiment. Was vroeger -toen ik klein was - gek op de kinder- /familiefilms van Lex Goudsmit (ook al heb ik niet zoveel gezien van hem) . In ieder geval een spannende avonturen film voor mij. Net zo spannend als De Zevensprong.

avatar van markie1978
Leuke film, typisch jaren 70 kinderfilm, helaas zijn de kinderfims van tegenwoordig minder van kwaliteit.

Sneakerjeans29
Deze blijft geweldig.

Ik heb deze film vanmiddag bekeken. En het viel ontzettend mee. Ik was wel benieuwd naar meer werk van Karst van der Meulen dus heb ik de dvd aangeschafd (toch een dvd die dalijk opeens voorgoed uit winkels verdwijnt) en bekeken. De film begint zonder soundtrack maar na een aantal minuten hoor je een verschrikkelijk musical nummer dat ik nooit had laten doen door een meisje? Het verhaal van De film en Filmcrew en de nogal idiote en grappige Jeroen Krabbe als regissuer had wat mij betreft wat meer uitgediept kunnen worden. Het ging nu hoofdzakelijk om Michiel en Martijn. De muziek was wel oke zeker niet hoofdstaand af en toe wat eentonig. Het beeld was wel erg slecht met vele storingen en zo maar dat kon voor mij de pret niet drukken. Het begint mij nu ook wel op te merken dat Van der Meulen vaak een select groepje acteurs heeft. En Les Goudsmit echt een goede acteur en Joost Prinsen in zijn beste rol zonder meer! De kinderen zijn vaak irritant alleen Martijn en Michiel speelde oke. Er zat een erg goed stukje acteer kunst tussen Cor van Rijn en Martijn tijdens de scene dat Martijn zegt "Sla me dan"

Ik heb me goed vermaakt en zeker geen slechte aankoop.

3,5 kan naar 4 verhoogd worden.

robertus65
Vond ik niet zoveel aan, vaak erg overdreven geacteerd, vooral door Jeroen Krabbé, allemaal erg kinderachtig. Van de special effects hou ik ook al niet van, alleen Joost Prinsen vond ik verrassend.

Leuke oldstyle kinderfilm.
Cor van Rijn, Alexander Pola en Lex Goudsmit, dat voelt erg vertrouwd aan.
Kees Prinsen is geweldig goed. Het komisch duo Jongewaard - Mol is geestig. Krabbé daarentegen....
Bart Gabriëlse kende ik nog van De Zevensprong (brozem). Wel grappig om te zien hoe hij er anno nu uitziet: link

De special effects zijn nog best overtuigend.
De titelsong is hilarisch. Heerlijk overdreven zielig. Iemand zou de teksten hier eens moeten posten.

kappeuter schreef:

Mijn moeder Monique van Wely heeft destijds de titelsong ingezongen. Ik zou niet weten of de teksten online staan, ik heb ze iig nog nooit gevonden.

MovieEter
Het moest alweer zo'n 25 jaar geleden zijn dat ik deze film zag. Destijds was ik er erg idolaat van. Afgelopen week zag ik hem weer. Ik had 't niet verwacht maar vond 't nog steeds een goede film. Vakkundig gemaakt, zeker voor die tijd. Sommige 'special effects' bestaan uit niets meer dan 't terugdraaien van het filmpje maar 't werkte wèl.

Super ook om de sfeer uit m'n kindertijd nog eens te proeven en al die acteurs nog eens terug te zien in hun jonge(re) jaren. Joost Prinsen is subliem in zijn rol als magiër. Jeroen Krabbé, als über-nicht filmregisseur, is irritant en hilarisch tegelijk. En Lex Goudsmid is weer sterk in zijn rol als de 'zo'n opa wil ik ook' opa.

in. -of excl. jeugdsentiment: 4*

MovieEter
[/quote]

Dan heb ik woensdag kippevel van jouw moeders stem gehad

Vroeger echt mijn favoriete film. Ik keek hem toen volgens mij minstens 2 keer per maand . Ik kende op een gegeven moment de hele tekst dan ook. Gewoon een erg leuke jeugdfilm met een leuk verhaal.

avatar van Grover
Klassieker wat mij betreft, samen met andere films uit de mouw van Karst van der Meulen...Peter en de vliegende autobus/De Bende van Hiernaast en de serie Zevensprong, vind ik dit misschien wel de leukste. Jeugdsentiment, maar wel eentje met kwaliteit, alleen de cast is er al eentje om van te snoepen.
Het meisje dat in Martijn en de draak speelt, vond ik toen die tijd wel heel leuk. Ga ik ff wat googlen en blijkt dat ze tegenwoordig een logopodie praktijk heeft en veel zingt.
Hoe dan ook, deze film pas nog terug gekeken en kon er nog steeds van genieten en er om lachen. Vind het vooral ook leuk om de tijdsgeest terug te zien...autootjes/winkel/kleding etc.

avatar van Phantasm
Leuke jeugdfilm om een keertje te zien.

avatar van baspls
zeker een van de beste Nederlandse films ooit!