Rundfunk: Jachterwachter (2020)

Nederland

geregisseerd door Rob Lücker
met Yannick van de Velde, Tom van Kalmthout en Pierre Bokma

De keihard werkende Wachtopzichter (Yannick van de Velde) runt zonder hulp camping HIVO. De komst van de uitgeleefde ex-wereldster Ronnie Bosboom Jr. (Tom van Kalmthout) lijkt een zegen, maar wanneer hij op de vlucht blijkt voor gevaarlijke criminelen, moet het duo er alles aan doen om de camping te redden.

avatar van rep_robert
mcdaktari schreef:

Ja ja, rustig maar. Boven de rivieren hebben ze ook humor. (zullen we dan maar zeggen )

Ja zeker. En het is trouwens patat, geen friet. Gewoon even iets willekeurigs tussendoor.

avatar van mcdaktari
rep_robert schreef:

Ah oke, patat dat is het idd ja bij de Hollanders wij zeggen gewoon friet (gewoon ff tussendoor)
Ach ja, de patatgeneratie

avatar van Kondoro0614
“Als je maar hard blijft werken en positief blijft, dan komt alles goed.”

‘Rundfunk’ staat al jaren bekend als erg leuke maar wel keiharde humor waar je tegen moet kunnen. De heren zijn zeker niet op hun mond gevallen en maken jan en alle man belachelijk en het maakt ze geen reet uit. De humor van de heren is best grof, en dat kan je leuk vinden, zoals ik (en vele anderen) maar als dat je niet ligt dan is deze film tien keer niks. Ik heb zeker genoten van deze Nederlandse komedie en het ligt zeker op een gevoeliger plekje aangezien ik begin dit jaar (ja, het corona-jaar) hun nog heb mogen zien met hun voorstelling in Deventer. Heerlijk genoten die avond maar ook bij hun voorstelling zijn er momenten die misschien minder pakkend zijn dan andere stukken, het blijven twee fantastische gozers.

Ik heb helaas niet de kans gehad deze film in de bioscoop te bezoeken, had dat wel graag gewild maar de Corona-crisis heeft mij eigenlijk voornamelijk uit de bioscoopzalen gehouden. Toen ik las dat hij op Netflix was geplaatst was ik eigenlijk best wel weer even blij, toch een wat makkelijkere manier om naar de film te kunnen kijken, veilig vanaf je eigen stoel thuis. Ik moet zeggen: ik heb genoten. De film is lekker overdreven, de humor waarvan ik toch wel van Rundfunk ben gaan houden. ‘Rundfunk’ kwam als eerst binnen tijdens mijn middelbare schoolperiode, waar de jongens toch wel doordrongen bij ons met vele sketches waar onder de Duitse leraar en ook deze sketch.

Door hun successen met de TV-sketches had ik echt héél veel zin in de film. Maar, je moet toch niet veel verwachten van dat soort humor omdat de jongens toch een andere kant in slaan. Dit keer zijn we namelijk niet op school maar op een camping, een vrij gore camping. Deze camping brengt overigens wel een sfeertje met zich mee die bepalend was voor de film. Ook de herkenbare personages en de iconische rollen hebben hier geen rol echter mag dat de pret niet drukken want er komen toch een paar leuke rollen voor terug.

Tja, en voor de rest verwacht geen spektakel verhaal bij een film als dit. Want het word meer gebruikt als leidraad om vervolgens daar hun leuke en soms absurde sketches in te verwerken. Ik heb me zeker vermaakt, ik wil verder niet te diep op het verhaal in gaan omdat, dat zeker niet heel bijzonder te noemen is. Misschien had ik soms er iets te veel van verwacht, zeker na een succesvolle tv-serie en theatershow waren mijn verwachtingen torenhoog voor deze film en soms werd het iets té traag waardoor het wel eventjes doorbijten was.

Desalniettemin blijf ik fan van deze jongens en een eerstvolgende theatershow en film (wanneer het weer mag) ga ik hoe dan ook kijken en misschien heeft deze film een keer een tweede zit nodig om bepaalde momenten en sketches door te laten dringen. Ik heb hoe dan ook toch wel erg genoten en meermaals mogen lachen, de karakters zijn wederom absurd en het is allemaal lekker grof. Deze film mag zich zeker toevoegen aan het lijstje van de harde humor, samen met films zoals New Kids of Flodder.

10 minuten vol gehouden, wat een slechte reclame voor een Nederlandse film............

avatar van Walter S.
Goliath13 schreef:
10 minuten vol gehouden,............

Dan mag je ook niet stemmen.

avatar van Ajax&Litmanen1
Eens.

Kansloze boel met dit soort flauwekulstemmen.

Geweldige film dit! Ik heb lang niet zon leuke Nederlandse comedy gezien.... Te gekke humor kende rundfunk verder ook niet..

avatar van Elchapo
Wat een KUTFILM op een KUTCAMPING,het hele verhaal trekt op niets,personages ronduit belachelijk en humor? op 2 scènes na,totaal niet.Ik heb de film afgekeken maar dat kostte erg veel moeite....1 star.

avatar van Captain Pervert
Na Uncut Gems was dit de tweede film die ik heb afgezet op eerste kerstdag. Een soort Koefnoen meets Toren C meets New Kids, maar dan daarvan een duivelse liefdesbaby on steroids.
Overigens lag de humor mij wel maar had vrouwlief er even geen zin in. Deze ga ik nog wel eens kijken.
Het voelde trouwens als één grote sketch uitgerekt tot speelfilm. Ben benieuwd of zoiets werkt.

avatar van Mr Thee
Captain Pervert schreef:

Dan was jouw vrouwlief niet de enige vrouwlief, zo vertel ik je bij deze. Maar goed ik keek em af, genoot van de absurde humor en tja...van het verhaal..niet echt.

De verwijzingen naar The Shining, The Crow ea waren (ook) wel grappig. De lugubere sfeer ea deden we me wel verwonderen over de kijkwijzer (12).

Ergens tussen 3 en 3,5

avatar van Uier
Absurditeit zonder dynamiek werkt niet voor mij. De grappen zijn zo slecht gedoseerd dat de impact verloren gaat en de film een erg zware bevalling wordt.
Krappe 2*

avatar van wess16
Tamelijk absurde en onsmakelijke film.... waar ik erg van genoten heb.

avatar van Donkerwoud
Campings zijn van zichzelf schijtlollig. Het hele idee dat je uit eigen vrije een tent in elkaar moet klungelen, terwijl je dan een spartaanse vakantiewoning hebt die nauwelijks geluid tegenhoudt, vol zit met enge beestjes en in de nachtelijke uurtjes onaangenaam koud wordt. En dan heb ik het nu over het meest positieve scenario, want met een beetje pech begint het te hozen en zit je ook nog in een modderige bende. We kennen ook allemaal die specifieke vernedering als je met een WC-rol het hele terrein over moet lopen onder het toeziend oog van andere campinggasten. Of wanneer je tijdens het douchen met muntjes moet hannesen om warm water te krijgen. Hopend dat je schone kleren niet van het haakje donderen of op een andere manier vochtig worden. In het besef dat je geen flauw idee hebt welke bacillen, lichaamssappen en virussen andere kampeerders hebben achtergelaten. De keren dat ik toch met een natte onderbroek en een vies gevoel terug sjokte naar mijn tent...

En toch zijn campings ook aantrekkelijk op een suffe manier. Er gaat niks boven 'ironisch kamperen' waar je dan wel álles benoemt wat er ruk aan is, maar er heimelijk meer van geniet dan je zou durven toegeven als gecultiveerd mens. In die zin is 'Rundfunk: Jachterwachter' (2020) de ultieme campingfilm als een bizarre microkosmos van kleinburgerlijk Nederland. De gezelligheid en het gemeenschapsgevoel. De irritaties en de onsmakelijkheden. De rare types waar je in het dagelijkse leven met een grote boog omheen zou lopen, maar die je wel zult moeten tolereren in de caravan of het tentje naast je. Alles wat kamperen onuitstaanbaar én leuk maakt in een lach-of-ik-schiet komedie. Niet alle grappen in 'Rundfunk: Jachterwachter' (2020) raken hun doel, want geheel volgens de Rundfunk-formule lijkt het absurdisme soms een doel op zich. Voor diepere lagen of maatschappelijke vergezichten moet je hier niet zijn. Zoals past bij een guilty pleasure die genadeloos de platheid van het SBS-campinggevoel op de hak neemt.

avatar van mrklm
Een bejaarde Bingospeler die opeens opstaat en de Hitlergroet brengt, een pedofiel met een balkje voor zijn gezicht die kinderen volgt met zijn camera en een moeder die niets anders doet dan van bil gaan met de mannen die in de rij voor haar caravan staan. Zomaar een greep uit de volstrekt onsamenhangende en daardoor nimmer effectieve 'absurde grappen' uit de doos van Yannick van de Velde en Tom van Kalmthout. Lücker probeert er zo nu en dan nog iets van te maken, maar het afschuwelijke spel van Van de Velde (als de idiote opzichter van een camping) en Tom van Kalmthout (als een in de vergetelheid geraakte kindster) doet eer aan het scenario. De discografie van Ronnie Bosboom Jr. is hilarisch, maar verder is dit één tranendal. Absurd is het zeker. Absurd slecht!

avatar van BlueJudaskiss
mrklm schreef:
Absurd slecht!

Nee, je hebt ongelijk. Maar ik moet zeggen: ik miste hier inderdaad de gewaagd- en gelaagdheid van The Craft Legacy.

avatar van Ajax&Litmanen1
BlueJudaskiss schreef:

Altijd mooi. Als mrklm iets 0,5 of 1 geeft, dan geef ik het meestal 4 sterren of hoger. Dus ben blij met zijn review.