ad

Genre: Drama

Oorsprong: Nederland / West-Duitsland

Geregisseerd door: Wolfgang Staudte

Met onder meer: Kees Brusse, Dick van der Velde, Johan Kaart

IMDb beoordeling: 6,9 (143)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 7 oktober 1955

Over Ciske de Rat

Ciske groeit op in de grote stad. Zijn vader is nooit thuis en zijn moeder bekommert zich meer om andere mannen dan om haar eigen zoon. Ciske wordt van school gestuurd en belandt in een internaat waar alleen de jonge leraar Bruis zich om hem bekommert. Dan verwondt Ciske bij een gevecht een klasgenoot met een mes...

avatar van Quido

Quido

hinie schreef:

Is deze beter dan die met Danny de Munck?

Eigenlijk zijn ze niet echt te vergelijken. Vertellen het verhaal vanuit een ander perspectief.

avatar van Th.H.Kelder

Th.H.Kelder

Geef mij de eerste uitgave van Ciske de Rat die begint echt Amsterdams met een Draaiorgel

Van de Film van Danny de Munck die wijkt af van het boek en begint met de Vriendelijke tekst dat we Allemaal de Pluris kunnen krijgen of dat het nog niet genoeg is mag je ook nog 'D...d vallen dat hoeft voor mij niet zo nodig

avatar van tommykonijn

tommykonijn

• 2032 stemmen

Erg mooie Film en vooral het Verhaal is Prachtig uitgevoerd door de acteurs die er natuurlijk een nog groter spektakel van maken omdat ze Goed hun rol doen maar Goed kortom : Een Mooie Film om te bekijken hoor.

****

avatar van Scorpio11

Scorpio11

michael myers schreef:

vond hem niet echt goed

Je bent 1 van de weinige.

avatar van robertus65

robertus65

Prima verfilming, het zag er allemaal zeer professioneel uit, en dat kun je vaak van Nederlandse films van voor '60 niet zeggen. Ook met uitstekende acteurs met Kees Brusse weer ijzersterk. Ciske had wat mij betreft veel brutaler gemogen, in het tuchthuis was hij wel erg braaf.

avatar van movie acteurs

movie acteurs

De eerste Ciske de Rat film die ik toch een stukje beter vind dan de versie uit 1984. Met de oude Nederlandse acteurs zoals Kees Brusse, Johan kaart en Riek Schagen. Leuk oud Nederlands filmpje dus daarom een 3,0.

avatar van ino_mart

ino_mart

Heb vorig jaar van een Nederlandse collega de officieel uitgebrachte DVD eens mogen lenen. Heb de film na nog geen half uur afgezet want ik verstond er geen jota van. Blijkbaar heeft Filmstichting Nederland er niet aan gedacht om op de DVD ondertitels te voorzien. Een Belg verstaat over het algemeen wel Nederlandse acteurs, maar niet wanneer deze met een soort Amsterdams accent/dialect spreken.

avatar van Bigjerry

Bigjerry

Ik vind deze oerverfilming een stuk authentieker dan de versie van 1984. Snap niet zo goed waarom in die latere versie het verhaal naar de jaren 30 is verplaatst. De 1955-versie is warm verfilmd, met de allesbegrijpende Kees Brusse als meester Bruis, en Jenny van Maerlant als de moeder. Zo goed neergezet. Een sloerie van een wijf dat met een kek jurkje en een namaak-ABN-accent nog een hele dame wil lijken. (As moeder sijnde.... geweldig). Ja ik kies voor deze! In de 1984 versie zit overigens wel 1 heel mooi scenetje: Als Ciske na de dood van zijn vriendje Dorus bij zijn ouders op bezoek gaat treft hij een in verdriet stikkende en boze vader, terwijl de moeder ook sympathie kan opbrengen voor Ciske. Ze geeft hem een boek en zegt dan zacht "Hij hield heel veel van je". Wow, dan wellen er bij mij wel wat waterlanders op.... Maar goed das dus de nieuwe versie.

avatar van Weertenaar

Weertenaar

Het oogt allemaal nogal krakkemikkig, maar daartegenover staat de pure charme daarvan. De latere remake vind ik persoonlijk iets beter uitgewerkt, maar desondanks scoort ook deze versie een nipte 2,50.

avatar van Bigjerry

Bigjerry

Wil ook nog even een pluim uitdelen aan de mensen die de film op DVD hebben gezet. Deze versie is veel beter dan de koopvideo, die was overberlicht, de titels waren niet te lezen. En op de DVD is dat helemaal goed gekomen. En als de zwart/wit-print goed en rijkgeschakeerd is, vergeet je het ontbreken van kleur. Ja echt n mooie film, bij mij echt categorie "komt nog regelmatig uit de kast"

avatar van Phantasm

Phantasm

Ik vond deze net zo goed als de film uit 1984 met Danny de Munk, kijkt lekker weg.

avatar van 606

Bakkes houden, geweldig voor die tijd !!!

avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

Ooit wel de remake gezien met de toen ook in Vlaanderen razend populaire Danny de Munk. Was dus wel benieuwd naar het origineel. En hij stelt zeker niet teleur. Het verhaal wordt hoofdzakelijk verteld vanuit het standpunt van Kees Brusse als Meester Buijs. Wordt deze regel in het boek (in elk geval in het eerste boek uit de trilogie dat ik gelezen heb) steeds aangehouden, dan geldt dat niet voor de film waarin ook scènes plaatsvinden waarin Meester Buijs niet aanwezig is, een begrijpelijke keuze om de film boeiend te houden. Hoewel het allemaal draait om Dick van der Velde als Ciske de Rat, staat dus eigenlijk Kees Brusse hier redelijk centraal. En gelukkig speelt hij zijn rol prima. Dick van der Velde heeft van zijn kant de geschikte uitstraling om het getraumatiseerde jochie te spelen, zij het dat ik hem bij momenten moeilijk verstaanbaar vind qua articulatie. Ook de andere acteurs zij op niveau, al fluctueert de kwaliteit wel lichtjes. Jenny van Maerlant als krengmoeder van Ciske - en met indrukwekkend afschuwelijke nerts - vind ik bij momenten vrij gekunsteld overkomen, al heeft dat misschien ook met de stijl van die tijd te maken.

Een grote weldaad voor deze film is de regie van Wolfgang Staudte. Als Duits regisseur en acteur startte hij zijn carrière gelijktijdig met de opkomst van A. Hitler - woelige tijden dus. Na de oorlog schreef hij evenwel op positieve manier geschiedenis als regisseur van de eerste naoorlogse Duitse productie Die Mörder Sind unter Uns (1946), een anti-nazi Trümmerfilm met lange expressionistische schaduwen. Daardoor had ik wel wat extra verwachtingen bij deze Ciske de Rat, en die zijn goed ingevuld. Vlekkeloze regie in een prima tempo met enkele bijzondere sequenties - de achtervolging in de schoolgangen bvb. - en zowaar het regelmatig opduiken van expressionistisch aandoende schaduwen, waarmee Wolfgang Staudte zich een goede leerling van Fritz Lang en co toont. Voeg daar nog de voice-over van Kees Brusse aan toe, en je hebt enkele stijlelementen die toen ook erg populair waren in de film noir (die sowieso schatplichtig is aan de Duitse expressionisten).

Het verhaal van de Ciske de Rat is welbekend en het spreekt voor de auteur en de makers van de film dat men voldoende humor in de schaal heeft geworpen - zonder dat het storend wordt - om de dramatische gebeurtenissen wat te verzachten. Hoe het met de humor zat in de remake ben ik intussen een beetje vergeten, heb het gevoel dat het daar vooral om het drama ging, wat bevestigd lijkt door sommige berichten hier op het forum.

Wat mij betreft is deze allereerste verfilming ook vandaag nog het bekijken waard, met leuke Amsterdamse buitenlocaties en een scenario dat trouw blijft aan de geest van de originele boeken naast een voortreffelijke regie.