Ciske de Rat (1955)

Nederland / West-Duitsland

geregisseerd door Wolfgang Staudte
met Kees Brusse, Dick van der Velde en Johan Kaart

Ciske groeit op in de grote stad. Zijn vader is nooit thuis en zijn moeder bekommert zich meer om andere mannen dan om haar eigen zoon. Ciske wordt van school gestuurd en belandt in een internaat waar alleen de jonge leraar Bruis zich om hem bekommert. Dan verwondt Ciske bij een gevecht een klasgenoot met een mes...

hinie schreef:
Is deze beter dan die met Danny de Munck?
Eigenlijk zijn ze niet echt te vergelijken. Vertellen het verhaal vanuit een ander perspectief.

Geef mij de eerste uitgave van Ciske de Rat die begint echt Amsterdams met een Draaiorgel
Van de Film van Danny de Munck die wijkt af van het boek en begint met de Vriendelijke tekst dat we Allemaal de Pluris kunnen krijgen of dat het nog niet genoeg is mag je ook nog 'D...d vallen dat hoeft voor mij niet zo nodig

avatar van tommykonijn
Erg mooie Film en vooral het Verhaal is Prachtig uitgevoerd door de acteurs die er natuurlijk een nog groter spektakel van maken omdat ze Goed hun rol doen maar Goed kortom : Een Mooie Film om te bekijken hoor.

****

avatar van Scorpio11
michael myers schreef:
vond hem niet echt goed

Je bent 1 van de weinige.

robertus65
Prima verfilming, het zag er allemaal zeer professioneel uit, en dat kun je vaak van Nederlandse films van voor '60 niet zeggen. Ook met uitstekende acteurs met Kees Brusse weer ijzersterk. Ciske had wat mij betreft veel brutaler gemogen, in het tuchthuis was hij wel erg braaf.

avatar van movie acteurs
De eerste Ciske de Rat film die ik toch een stukje beter vind dan de versie uit 1984. Met de oude Nederlandse acteurs zoals Kees Brusse, Johan kaart en Riek Schagen. Leuk oud Nederlands filmpje dus daarom een 3,0.

Heb vorig jaar van een Nederlandse collega de officieel uitgebrachte DVD eens mogen lenen. Heb de film na nog geen half uur afgezet want ik verstond er geen jota van. Blijkbaar heeft Filmstichting Nederland er niet aan gedacht om op de DVD ondertitels te voorzien. Een Belg verstaat over het algemeen wel Nederlandse acteurs, maar niet wanneer deze met een soort Amsterdams accent/dialect spreken.

Ik vind deze oerverfilming een stuk authentieker dan de versie van 1984. Snap niet zo goed waarom in die latere versie het verhaal naar de jaren 30 is verplaatst. De 1955-versie is warm verfilmd, met de allesbegrijpende Kees Brusse als meester Bruis, en Jenny van Maerlant als de moeder. Zo goed neergezet. Een sloerie van een wijf dat met een kek jurkje en een namaak-ABN-accent nog een hele dame wil lijken. (As moeder sijnde.... geweldig). Ja ik kies voor deze! In de 1984 versie zit overigens wel 1 heel mooi scenetje: Als Ciske na de dood van zijn vriendje Dorus bij zijn ouders op bezoek gaat treft hij een in verdriet stikkende en boze vader, terwijl de moeder ook sympathie kan opbrengen voor Ciske. Ze geeft hem een boek en zegt dan zacht "Hij hield heel veel van je". Wow, dan wellen er bij mij wel wat waterlanders op.... Maar goed das dus de nieuwe versie.

Het oogt allemaal nogal krakkemikkig, maar daartegenover staat de pure charme daarvan. De latere remake vind ik persoonlijk iets beter uitgewerkt, maar desondanks scoort ook deze versie een nipte 2,50.

Wil ook nog even een pluim uitdelen aan de mensen die de film op DVD hebben gezet. Deze versie is veel beter dan de koopvideo, die was overberlicht, de titels waren niet te lezen. En op de DVD is dat helemaal goed gekomen. En als de zwart/wit-print goed en rijkgeschakeerd is, vergeet je het ontbreken van kleur. Ja echt n mooie film, bij mij echt categorie "komt nog regelmatig uit de kast"

avatar van Phantasm
Ik vond deze net zo goed als de film uit 1984 met Danny de Munk, kijkt lekker weg.

avatar van 606
Bakkes houden, geweldig voor die tijd !!!