Dorp aan de Rivier (1958)

Alternatieve titels: Doctor in the Village | Village by the River

Nederland

geregisseerd door Fons Rademakers
met Max Croiset, Bernard Droog en Mary Dresselhuys

Dorpsdokter Van Taeke (Max Croiset), een gerespecteerd en kundig man, heeft zo zijn eigen ideeën over de uitoefening van het doktersvak. Tijdens de dagelijkse werkzaamheden kruisen tal van uitzonderlijke, vervelende, gevoelige, komische maar bovenal levensechte gebeurtenissen het pad van de levensgenieter en rebelse geneesheer. Zo is daar de bevalling van mevrouw Van Erpen, de molenaarsknecht die zelfmoord pleegt en een macabere moord. Van Taeke, voor wie arm en rijk gelijk zijn, heeft een uitgesproken eigen mening die helaas niet bij iedereen in goede aarde valt. De film is gebaseerd op de gelijknamige roman van Anton Coolen. Deze eerste film van de uit het theater afkomstige Rademakers werd genomineerd voor de Oscar voor de Beste niet-Engelstalige Film.

Voor Nederlandse speelfilm begrippen, en zeker voor die tijd, nog helemaal niet zo'n slechte film over de vertellingen van een dokter in een dorp aan de Maas. Maar het is allemaal wel oersaai verteld en slaapverwekkend en emotieloos gefilmd.

avatar van Roger Thornhill
Eén van mijn lievelingsboeken, vele malen gelezen in de uitgave die nog bij mijn vader (eveneens een huisarts) in de boekenkast stond en waarin Cis den Dove nog “den Doove” heet. Maar o o o, wat is deze verfilming een teleurstelling. Aan “de legenden en verhalen die sedert eeuwen aan de volksmond ontsproten” is niet veel legendarisch meer aangezien alle schilderachtige en bijna groteske personages zijn verworden tot platte en toneelmatige mensjes (met uitzondering van Huib Orizand die er geweldig uitziet als Pale Pie), de verhalen worden achter elkaar door verteld in plaats van in fragmenten door elkaar heen zodat het hele effect van een vlechtwerk verdwijnt, de pointes ontbreken soms (waar is de “hersenoperatie” van Pale Pie gebleven?), het spel is vaak ouderwets toneelmatig en de dialogen te traag en geaffecteerd (“Ja ja, we hebben de slag geheurd!”). Max Croiset doet z’n best als de titelfiguur maar overtuigt me niet (misschien is Tjerk van Taeke wel zó larger than life dat elke uitbeelding van vlees en bloed tekort schiet), en Mary Dresselhuys is hier een waarlijk lustremmende verschijning.
        Kwaliteiten zijn de fraaie fotografie (en de fraaie DVD-transfer), het feit dat de film niet sentimenteel wordt (zodat van de dokter gelukkig geen kerkganger wordt gemaakt) en een paar kleinere rollen, zoals die van Servaes Wildschut in zijn enige verschijning op het witte doek als Van Taeke’s oudste zoon Hendrik (hun onuitgesproken begrip omtrent de laatste rustplaats van de moeder is ontroerend) en van Jan Teulings als de onkreukbare burgemeester. En de doodswake is wel aardig, maar ook weer geen hemelbestormende scène.
        O, ik weet het wel, ik moet deze film op zichzelf beoordelen en niet steeds met het boek gaan zitten vergelijken, en ik zal me dan ook niet beklagen over het feit dat ongeveer de helft van de verhaallijntjes is gesneuveld bij de vertaling van boek naar film, maar ook dán zie ik hier niet meer dan een brave film die een vlak verhaal zonder sjeu vertelt. Misschien moet ik wat milder in mijn oordeel zijn omdat de Nederlandse cinema in 1958 nog enigszins in de kinderschoenen stond, maar wat zou het mooi zijn wanneer iemand als Jean-Pierre Jeunet zich over een remake zou ontfermen...
        Overigens had ik dit boek vroeger ook in zo’n zwartgekafte Nijgh & Van Ditmar-uitgave met voorop een filmfoto van dokter Van Taeke die, naast Willem op de bok van zijn rijtuig gezeten, zijn dubbelloops jachtgeweer op een kwaadsprekende boer richt, maar IMDb en andere sites vermelden voor deze film een lengte van 92 minuten, dus deze DVD lijkt de volledige versie van de film te bevatten; ik denk dat de scènes waarin Van Taeke die man op de korrel neemt misschien wel zijn gefilmd maar uiteindelijk op de cutting room floor zijn geëindigd.

Goeie film over een wat excentrieke dokter in een klein dorpje aan de Maas die iedereen kent. De film begint wat fragmentarisch, maar het geheel wordt mooi aan elkaar gepraat via een prima voice-over. Een aantal goeie scenes (licht komisch/licht dramatisch van toon). Vanuit historisch oogpunt is dit regiedebuut van Fons Rademakers, en tevens de eerste Nederlandse film die voor een Oscar genomineerd is, wel een interessante film.

avatar van FlyingGustman81
Een mooie, wat oubollige en (voor die tijd) een goeie film. Met goeie acteurs.

avatar van Grindhouse62
scorsese schreef:
Mee eens. Ik heb dit stukje hollands filmgeschiedenis gisteravond eindelijk maar weer eens uit de collectie gehaald en herzien. De winterse beelden zijn nostalgisch om te zien, want zoveel sneeuw als toen ieder jaar hebben wij de afgelopen plus minus 20 jaren niet meer gehad. Ik vond het een prachtig geacteerde film, sfeervol tijdsbeeld en was zeker het herzien waard. Een 3.5

avatar van Bobbejaantje
De film start met enkele pagina’s uit het gelijknamige boek van Antoon Coolen waarop het gebaseerd is, althans zo lijkt het mij. Het boek (dat ik niet gelezen heb) werd reeds gepubliceerd in 1934, dus al een oudje op het moment dat de film werd geproduceerd. In het voorgestelde fragment uit het boek wordt grappig genoeg een sneer gegeven naar de ‘modernisatie’ van de samenleving. Auteur Antoon Coolen vertrok in zijn werk van 1934 dus al vanuit een soort nostalgie naar een geïdealiseerd verleden, wat helemaal aansluit bij wat er in die tijd leefde aan radicale en minder radicale politieke stromingen in Europa. De film van 1958 - in een nog modernere tijd - vertolkt op zijn beurt diezelfde nostalgie. Hadden Antoon Coolen en de jonge Fons Rademakers reeds een blik kunnen werpen op de wereld van vandaag, waren ze wellicht steil achterover gevallen. Maar dit terzijde.

Het scenario van Hugo Claus voor deze film kon me niet zo boeien. Gefragmenteerde verhaallijn waar ik me niet betrokken voelde, noch bij Max Croiset (die wel prima acteert), noch bij verteller Bernard Droog die er maar wat tussendoor komt fietsen. Waarbij ik me afvraag of het wel een goede keuze was om nu net dit boek van Coolen als basis van de film te nemen. Enkele potentieel spannende momenten worden verder helemaal niet benut - het is inderdaad geen thriller en waarschijnlijk bedoeld als familiefilm? - wat ook al niet voor compensatie zorgt.

Wat ik wel top vind, is de fotografie. Mooi hoe men de landschappen integreert en ook de binnenfotografie is om van te smullen. De compositie en belichting bij de scène aan de doodskist is een parel, ongeacht de flauwiteiten die gedebiteerd worden, en er zijn nog wel meer voorbeelden. Rademakers en co wisten duidelijk hoe de camera gehanteerd moest worden en waren wél volledig mee met de moderniteit. En om die reden raak ik toch aan een voldoende voor deze debuutfilm van Rademakers.