Matterhorn (2013)

Nederland / Belgiƫ
Drama / Komedie

geregisseerd door Diederik Ebbinge
met Ton Kas, René van 't Hof en Porgy Franssen

Tragikomedie over Fred, een eenzame man van 54 die sinds de dood van zijn vrouw alleen in het dorp woont. Hij heeft buren, gaat naar de kerk, maar verder gebeurt er bitter weinig in zijn leven. Tot hij op een dag toevallig kennismaakt met de zwerver Theo die in het dorp ronddoolt. Het contact met Theo doet Fred helemaal openbloeien.

172 BERICHTEN 22 MENINGEN
avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
geplaatst: 6 oktober 2013, 11:57 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Gortdroog. Alles behalve subtiel. Lekker sfeertje. Een mengelmoes van realisme en surrealisme. Toffe art. Fijne typetjes, die mooi balanceren tussen lekker-vet-aangezette karakters en geloofwaardige personages. Sterk spel van Kas en van 't Hof. Lekker kort maar krachtig (geen film die koste wat kost de 120 minuten moet aantikken). Sterk einde (enkel het 'schreeuwen van de naam van zijn zoon' was too much). Al met al kon ik niet anders zeggen dan dat ik hier erg van heb genoten.

4 sterren.

avatar van Arnie
geplaatst: 14 oktober 2013, 23:30 uur [permalink]
Torval schreef:
"'Dogma's en principes helpen je in de shit."

Lees hier meer over Matterhorn en de maker, Diederik Ebbinge.

Ontluisterend interview eerlijk gezegd, ik wilde dat ik het niet had gelezen. Zonder dat is het namelijk een mooie vertelling, absurd en grappig, niet al te hoog vliegend of gelaagd maar voldoende afgerond en bediend van een schitterend einde.

Mét het interview dringt zich dan toch nog het clichébeeld op dat ik hoopte te vermijden: dat van een wat gefrustreerde regisseur die zich tegen alle mogelijke dogma's afzet en daarbij alle hollandse vroomheid en bijhorende platitudes van stal haalt zonder echt te argumenteren.

Gemengde gevoelens dus, ook omdat het clichégebruik wel degelijk werkt in deze film. Voorlopig laat ik hem op 3,5 sterren staan.

avatar van Drs. DAJA
geplaatst: 7 december 2013, 01:23 uur [permalink]
Fantastische film. Ebbinge's wereld werkt op een bizar geconstrueerd bizar niveau. Prachtig gedaan.

geplaatst: 5 april 2014, 15:38 uur [permalink]
Bijtende meesterlijke maatschappijkritiek.

Echt sinds lange tijd weer genoten van een productie van eigen bodem.

En wat kan die Ton Kas spelen, een rasacteur pur sang

geplaatst: 5 april 2014, 16:41 uur [permalink]
Dat kinderfeestje..

En die scene met de dominee in huis. ik heb zitten brullen

avatar van mayhemblik
geplaatst: 8 juni 2014, 02:02 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Eindelijk weer eens een film waarbij ik heb zitten schaterlachen, wat spelen beiden geweldig zeg.
Ik had het er met een kennis over en die zei dat René Van 't Hof zijn rol toch niet zo moeilijk was omdat ie bijna niks zegt.
Tjezus, alleen al zijn bewegingen en die spiedende ogen in dat rustige/verwilderde prachtige hoofd van 'm, briljant!!!
Erg leuk vond ik dat dat dorpje incluis de bus zo'n 30 jaar achterliepen.
Zelf ben ik in zo'n dorp opgegroeid en ik zag er veel dingen in terug die mij zéér herkenbaar voorkwamen.

Geweldige aanrader!!!!

avatar van mayhemblik
geplaatst: 8 juni 2014, 02:09 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
de grunt schreef:
Dat kinderfeestje..

En die scene met de dominee in huis. ik heb zitten brullen

En wat te denken van hun voetbal talenten, die ontsporende ingehouden ergernissen van ''trainer'' Fred en zijn magnifieke bal beheersing, die hebben me ook op de knieen doen belanden.

avatar van Aazhyd
geplaatst: 8 juni 2014, 22:10 uur [permalink]

geplaatst: 19 augustus 2014, 17:50 uur [permalink]
beverwijk schreef:
onbegrijpelijk dat zoiets de publieksprijs wint, zegt meer over het publiek van tegenwoordig.
ouderwets, alsof Nederland nog zo is, ik weet niet: gemakzuchtig is nog het beste woord en treurig dat dit zo'n prijs wint.

Ik kom zelf uit die reformatorische kringen, voor mij is dat gesneden koek en erg herkenbaar. Hoewel, in werkelijkheid zijn die nóg ouderwetser, ik heb me er juist aan gestoord dat ze af en toe te modern afgebeeld werden. Staat ook nergens dat Nederland zo is, gaat om een kleine minderheid, dat snapt iedereen. Ja, toch? Okee, behalve jij dan.

avatar van wendyvortex
geplaatst: 7 september 2014, 00:56 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ondanks alle gebruikelijke euvels in de Nederlandse film: toneelmatig acteren, bekende koppen, stroeve dialoog en Nederland dat cinematografisch nou éénmaal weinig charme heeft, geef ik onmiddellijk toe best wel enigszins geroerd te zijn geweest bij deze mannenvriendschap en een beetje meer tussen Ton Kas en René van 't Hof (die een prachtacteur is zolang hij zich maar verre van de Flodders en aanverwanten houdt).
Filmisch niet echt belangwekkend, maar het werkte allemaal verdomd goed verder.

geplaatst: 7 september 2014, 09:36 uur [permalink]
Gisterenavond voor de derde keer naar deze film gekeken. En hoe vaker ik hem zie, hoe mooier ik hem ga vinden. Hij is niet alleen ontzettend grappig, maar er zit ook nog een mooi dieper verhaal in.

avatar van goongumpa

geplaatst: 7 september 2014, 13:27 uur [permalink]
wendyvortex schreef:
en Nederland dat cinematografisch nou éénmaal weinig charme heeft
Tip: De Wederopstanding van een Klootzak.

avatar van Darbie
geplaatst: 15 oktober 2014, 16:54 uur [permalink]
Ik vond het een mooie en vooral zéér verrassende ( Nederlandse !!) film.

avatar van Cinemaniak
geplaatst: 20 oktober 2014, 23:53 uur [permalink]
Schitterende film en volledig gedragen door het prachtig ontroerende acteerwerk van Ton Kas en René van 't Hof. Liever nog meer van deze films dan eentje uit de categorie 'alles is liefde'

geplaatst: 21 oktober 2014, 00:06 uur [permalink]
Cinemaniak schreef:
Mooi gesproken.

avatar van cantforgetyou
geplaatst: 25 februari 2015, 16:47 uur [permalink]
Deze film is best grappig en mooi. Maar een hoogvlieger is het ook weer niet. De beide mannen spelen een mooi spel. Vooral Ton Kas. Het Belgische dorpje en omgeving komt mooi in beeld.

geplaatst: 21 april 2015, 14:22 uur [permalink]
Een leuke, en mooie meeslepende film, met wel grappige elementen erin, zoals het kinderfeestje kost 50 euro, maar hij telefoneert nog wel, met een telefoon met draaischijf, (hoezo zijn blijven stilstaan in de tijd?) het stenen tijdperk is toch echt voorbij hoor mensen!!

geplaatst: 22 april 2015, 14:29 uur [permalink]
The main man!! schreef:

Vond ik juist de kracht van de film... Uit elk decennium zijn er wel een aantal elementen geplukt en ik vond het een bijzondere sfeer meegeven.

avatar van lexiepexie
geplaatst: 3 juni 2015, 01:28 uur [permalink]
genoten! van het begin tot het eind

avatar van beijk
geplaatst: 2 februari 2016, 18:57 uur [permalink]
Erg genoten. Zag in 't begin al dat het een kwaliteitsfilm was.
Kas is toch geweldig hoor.
Mooie sfeer en boeiende dilemma's aangesleept met verrassende geloofwaardige wendingen. Laat ook veel ruimte voor eigen interpretaties.
Erg ontroerend einde.
Met veel liefde gemaakt en gespeeld !

avatar van notsub
geplaatst: 22 oktober 2016, 21:24 uur [permalink]
Matterhorn blinkt vooral uit in absurde humor. Er zitten enkele geweldig komische scenes in. Verder wordt je ondergedompeld in dorpse sferen van tientallen jaren geleden. Dat beeld vormt een mooie achtergrond voor de bizarre interactie tussen de beide mannen en dat is geweldig. Wat zich daarom heen afspeelde is dan toch iets te gemiddeld, waardoor naar het einde toe de kracht van het verhaal iets afnam. Door de niet te lange speelduur was dat geen grote hindernis en blijft Matterhorn overeind als een heerlijk komische film met lekker stevig aangezette situaties.