Schultze Gets the Blues (2003)

Duitsland
Komedie / Drama

geregisseerd door Michael Schorr
met Horst Krause, Harald Warmbrunn en Karl Fred Müller

Schultze is een man van middelbare leeftijd met een behoorlijk overgewicht. Zijn hele leven heeft hij doorgebracht in een klein dorpje aan de rivier de Saale. Schultzes leven, dat bestaat uit z'n werk, het café, z'n volkstuin, volksmuziek en hengelsport, wordt verstoord als hij en zijn maten Manfred en Jürgen hun baan verliezen. Terwijl het leven z'n glans verliest en de dagelijkse routine tot een klucht wordt, ontdekt Schultze een leven aan de andere kant van de berg. Uit zijn accordeon klinken niet langer traditionele polka's, maar de vurige klanken van de Southern States waarmee Schultze dreigt om de zo respectabele jubileumviering van de lokale muziekclub drastisch te verstoren.

avatar van nachtschade
Het verhaal stelt niet al te veel voor, het is meer het werkelijk adembenemende camerawerk wat deze film meer dan de moeite waard maakt. Zoveel sfeerbeelden, met uiterste precisie gefilmd. Ik heb het zelden eerder gezien.
De humor, door velen hier gezien, heb ik niet altijd goed begrepen. Daarvoor woon ik kennelijk te dicht bij de Duitse grens!!! Hahaha....

avatar van Lurtz
Soms iets té traag, verder een uitstekende film.

avatar van sinterklaas
Erg mooi filmpje. Ik dacht eerst dat deze zich nog afspeelde in de tijd tijdens de ijzeren gorijn, maar het bleek dus het heden te zijn. Vooral het plot is zo mooi en cynistisch opgezet: Man die in een een of ander gat woont met een saai leventje en saaie mensen die dan op de radio Cajun-muziek te horen krijgt en het vervolgens met zijn Acquordeon zijn dorpje binnenhaald. En nee, dat word niet in dank afgenomen. Dus vertrekt ie maar naar het Amerikaanse zuiden om daar zijn geluk te zoeken.

Wat ook erg mooi is in deze film zijn de saaie achtergronde die veel leegde tonen, en het acteerwerk is natuurlijk ook erg goed. Vooral van Schultze natuurlijk. En zo ook in Amerika waarin nog altijd een feit is dat Duitsers amper Engels kunnen spreken waarbij ze niet al te ver komen. Ook de Louisiana locaties zagen er schitterend uit. Het einde is ook erg ontroerend maar hartverwarmend. Was best jammer dat Schultze een hartaanval kreeg, maar die begrafenis was toch wel weer opbeurend met dat muziekorkest die cajun muziek speeld.

Niks traag en saai. Gewoon een film met een boodschap over hoe leeg het kan zijn in bepaalde pisdorpjes.

PS: ze hadden dit btw beter: Schultze gets the Cajun kunnen noemen.

avatar van dutchtuga
Heerlijk gortdroog en lief filmpje. Schultze is het meest tragikomisch typetje dat ik in tijden ben tegengekomen en dat met amper tekst in de film Heb hier ontzettend van genoten.

avatar van Leo1954
Wat een enorme verrassing was deze film voor mij. Prachtige film, met een heerlijk tempo, hele fijnzinnige humor. Inderdaad heel droog en heel knap. Raakte helemaal de juiste snaar bij mij. Jammer dat de film eindigde, ik had nog uren in Amerika willen blijven. Maar het einde was ook wel weer van grote klasse. It's never too late to re-tune your soul... en zo is het maar net.

avatar van JTV-kijker
Zeer aangename film om te kijken. Het tempo ligt lekker traag en daarbij komt dan die heerlijke droge humor. Het deel in amerika kon mij iets minder boeien, maar het is een aparte film. Schultze beantwoord aan zowat alle Duitse stereotypes die er zijn.

Ik had eigenlijk nog wel een optreden van Schultze willen zien in de states

avatar van gert_r
Aardige film, maar ik denk wel dat de regisseur niet alleen voor een gedeelte van de titel, maar vooral voor het gegeven wel heel goed gekeken heeft naar Genghis Blues uit 1999.
En het is hem niet gelukt om het niveau van die film te benaderen.

Monkey68
Achterneef van ''die Ludolfs'' verruilt bratwurst voor cajun-chicken. Grappige film.

Genieten van deze film! Heerlijk traag, met schitterende sfeerbeelden. Soms zijn de overgangen een beetje abrupt, maar het blijft erg sterk allemaal.

avatar van Peter IJzerman
Zojuist voor de 3e keer gezien. Schultze is een symphatieke en aandoenlijke Duitser die van muziek houdt. Hij zoekt het niet alleen maar hij vindt het ook: MUZIEK.

Film over een Duitser die na jaren in de mijnen gewerkt te hebben, met pre-pensioen gaat. De eerste 2/3 van de film bouwen leuk op. We leren een man kennen die z'n vrije tijd doorbrengt met vrienden. In de kroeg en met de muziekvereniging waar hij op zit. Op de radio hoort hij Amerikaanse accordeonmuziek en die muziek introduceert hij in de traditionele dorpsgemeente.
Het laatste 1/3 deel, dat zich in Amerika afspeelt, is veel rommeliger van opzet.
Het lijkt wel of de filmmaker het verhaal daar maar heeft laten schieten en zich vooral heeft laten inspireren door de toevalligheden die op zijn pad kwamen in dit roadmovie-achtige deel. De film zakt daardoor wel wat in. Gelukkig zijn die toevalligheden nog wel interessant genoeg om de film boeiend te houden. Er wordt overigens wel belachelijk veel gezopen in de film. Er gaat bijna geen scene voorbij waar geen bier of whiskeyfles in te zien is. Maar zo zijn Duitsers waarschijnlijk. Een film die dorstig maakt. Niet geschikt voor alcoholisten zou er eigenlijk bij vermeld moeten worden.

avatar van pieteroyama
Een geweldige film. Ik kwam tijdens het zappen deze film midden in de nacht op de Duitse televisie tegen, toen Schultze al in Amerika was. Vond het zo traag, leuk en apart, dat ik onmiddellijk de DvD heb besteld. Heb hem de afgelopen 3 jaren al 3 maal gezien, en het blijft leuk.