Dorp aan de Rivier (1958)

Alternatieve titels: Doctor in the Village | Village by the River

Nederland

geregisseerd door Fons Rademakers
met Max Croiset, Bernard Droog en Mary Dresselhuys

Dorpsdokter Van Taeke (Max Croiset), een gerespecteerd en kundig man, heeft zo zijn eigen ideeën over de uitoefening van het doktersvak. Tijdens de dagelijkse werkzaamheden kruisen tal van uitzonderlijke, vervelende, gevoelige, komische maar bovenal levensechte gebeurtenissen het pad van de levensgenieter en rebelse geneesheer. Zo is daar de bevalling van mevrouw Van Erpen, de molenaarsknecht die zelfmoord pleegt en een macabere moord. Van Taeke, voor wie arm en rijk gelijk zijn, heeft een uitgesproken eigen mening die helaas niet bij iedereen in goede aarde valt. De film is gebaseerd op de gelijknamige roman van Anton Coolen. Deze eerste film van de uit het theater afkomstige Rademakers werd genomineerd voor de Oscar voor de Beste niet-Engelstalige Film.

avatar van jay73
Ik heb me rot gezocht naar een poster van deze film, maar kappeuter lukt 't natuurlijk weer!

Aardige film overigens.

Aardige roman ook

Fons Rademakers was in de jaren vijftig een barokke toneelacteur, die verslingerd was aan film. Met een beurs kon hij naar Rome waar hij mocht rondhangen op de set van Vittorio de Sica. Toen hij weer thuiskwam ging hij aan de slag om zelf een film te regisseren. Via vrienden kwam hij terecht bij de jonge Hugo Claus, die bereid was een scenario te schrijven.

Het kostte krankzinnig veel moeite en overredingskracht om geld bij elkaar te schrapen van privé-investeerders, maar Rademakers kon (en kan) heel goed lullen, dus dat leek te gaan lukken. Op het laatste moment kreeg een investeerder kouwe voeten.
Toneel was toch iets heel anders dan film, bedacht hij. Zou het niet veiliger zijn als er een echte filmregisseur bij het project betrokken zou zijn ? Zo iemand als Ingmar Bergman bijvoorbeeld... ook iemand uit een klein pestlandje.

Rademakers schreef Bergman een brief, en die begreep de situatie. Gebruik mijn naam maar, schreef hij terug. Ik zeg toe dat ik de supervisie ga voeren en ik beloof je dat ik op het laatste moment verhinderd zal zijn.
Dat toneelstukje werd opgevoerd. En het werkte.

De film kreeg in het buitenland meer waardering dan in eigen land. Het landschap, de uiterwaarden, de sneeuw... de plattelanders, de dodenwake (met veel jenever)... dat vond men mooi en interessant. En heel Hollands.

Er zit ergens een moraal in dit verhaal.

FisherKing
Bedankt voor de voor mij onbekende info hugohei.

Het verhaal speelt zich af begin 20e eeuw. Dorp aan de Rivier is het rijke verhaal van de excentrieke dorpsdokter Tjerk Van Taeke, die in een klein Brabants dorpje op geheel eigen wijze zijn beroep uitvoert. De dorpelingen kunnen maar aarzelend wennen aan deze eigenzinnige dokter.
De dokter wordt subliem gespeeld door Max Croiset. Zo intens en overtuigend gespeeld, dat het een genot is om naar te kijken. Ik durf te stellen een van de beste acteerprestaties ooit in een Nederlandse film.

Aan de hand van een aantal op zich zelf staande gebeurtenissen, korte verhalen, wordt het leven van de markante dokter in het dorp aan de rivier (de Maas) verteld. Deze verhalen worden smeuig verteld door de stroper Cis (Bernard Droog). Uit de verhalen blijkt dat Van Taeke een mythe is geworden. De voice over leidt de verhalen in en uit, op een geestige manier. Storend is deze voice over absoluut niet, integendeel, want functioneel en gedoseerd.
Bernard Droog is de stroper die als twee druppels water lijkt op Max Croiset; het zou zijn broer geweest kunnen zijn! En een goed acteur is hij ook.

Kijken naar Dorp aan de Rivier is als transporteren met een teletijdmachine naar begin 20e eeuw. Het geheel komt namelijk heel naturel en authentiek over, zelfs bijna documentair. Het zijn stuk voor stuk prachtige verhalen. Absoluut hoogtepunt is het verhaal met de dodenwake.
Zittend naast de kist met het lijk, mijmeren en scheppen de kerels, want dat zijn het, op over zichzelf. Een man zegt alles te durven. Vervolgens gaat een kale man met een markante kop, genaamd Pale Pie, daar nog eens overheen; hij zegt te durven wat niemand durft; namelijk het doek van het hoofd van Mammeke trekken. Mammeke is de vrouw die naar eigen zeggen aan een enge ziekte lijdt en daarom altijd een doek over het hoofd heeft, waardoor niemand haar gezicht kent.

De film zit vol memorabele scenes. Daarbij is de dood een centraal thema in de film. Hoe Van Taeke met het verlies van zijn vrouw omgaat is adembenemend mooi om te zien. Mooi is ook de manier waarop zijn oudste zoon hier mee omgaat, met blikken die boekdelen spreken.
De vergelijking met Ingmar Bergman is hier op zijn plaats. Qua stylering en thematiek doet de film daar zeker aan denken, dien ten verstande dat Dorp aan de Rivier minder filosofisch is dan Bergman films.

Het is onvoorstelbaar dat dit pas Fons Rademakers' eerste film is, want de film benadert de perfectie op meerdere fronten; de setting, casting, de dialogen en de vertelkunst. Het is dus eigenlijk niet zo vreemd dat de film genomineerd werd voor de Oscar voor beste buitenlandse film.

Nog even over de dvd. Allereerst: de beeldkwaliteit is uitstekend! Beter kan niet, zou ik haast zeggen.
Het geluid is goed, waarbij je kunt kiezen uit de originele en de ge-remasterde versie. De optionele Nederlandse ondertiteling kan voor sommige mensen handig zijn. Het oud Nederlands (met accent) dat gesproken wordt, KAN lastig verstaanbaar zijn.
Zoals bij de andere delen uit de box hier ook setfoto's, affiches en de originele bioscooptrailer. Zeer spijtig is het dat Rademakers audiocommentaar hier ontbreekt. Een gemiste kans!

Ik geef Dorp aan de Rivier 4,5* en plaats de film meteen bij mijn Nederlandse film favorieten.

Leuk Kappeuter, moet je vaker doen zo'n verhaal!

Bedankt. Ga ik ook vaker doen, in ieder geval bij alle delen uit de Fons Rademakers dvd-box.

FisherKing
Dorp Aan de Rivier is een intrigerende film. In een tijd waarin enkel wat toneelspel werd verfilmt komt Fons Rademaker, gesteund door een opleiding in het buitenland bij Jean Renoir en Vittorio de Sica, met een film waar het toenmalige Nederland geen raad mee wist.

Naar het boek van Anton Coolen en met scenarist Hugo Claus had Rademakers natuurlijk een mooi script in handen.

Hij selecteerde de beste "Toneel" acteurs uit de tijd. Een voortreffelijke Jan Teulings (die later ook nog in Dagboek van een Herdershond zou schitteren) als burgemeester en als linkerhand wethouder-Hekking achtig figureert Dick Swidde (bekend geworden als boze buurman in de TV serie Ja Zuster Nee Zuster).

Ook Mary Dresselhuis imponeert. En een bijna onherkenbare Bernard Droog als dokters vriend Cis.
Meeste lof gaat toch uit naar Max Croiset als hoofdrolspeler Dokter van Taeke, die een voortreffelijke rol neerzet.

Veel gedenkwaardige scenes, waarin de al eerder vermelde Dode Wake indrukwekkend is. Ook het jubileum van de Dokter is erg mooi uitgevoerd.

Muziek van Jurriaan Andriessen zet de perfecte toon in de film
Film werd in het buitenland ook bijzonder gewaardeerd. Deelname aan Berlijn en een Oscar nominatie voor beste buitenlandse film. Ik ga voor 4 sterren

Oh, 4 mensen slechts gezien. Allemaal kijken deze Nederlandse Klassieker.

Is deze film überhaupt weleens op de tv geweest?

FisherKing
Tijden terug eens. Begin tachtiger jaren.

neo (crew)
Vond dit zeer goed verteld verhaal, met een eigenaardige sfeer. Tenminste het doet denken aan een bepaalde tijd, maar is eigenlijk op veel fronten tijdloos, zo kwam het over. Een zeer leuke voice over en tal van andere zaken. 4 sterren

FisherKing
Ja, fantastische voice-over, bij herziening van de film viel het me op. Nederland-Italiaans sociaal realisme ten voeten uit.

Ik verhoog naar 4.5*

(en nu met originele poster)

Bedankt voor deze mooie uitleg van de film.Was mij niet zo bekend.Ik zoek deze film voor mijn moeder zij is daar geboren en heeft het ware verhaal geloof ik meegemaakt.

Kan iemand mij ook vertellen waar ik die dvd kan kopen?
Na deze uitleg wil ik hem zelf ook wel graag zien.

avatar van dutchtuga
DVD is nu beschikbaar in de Quality Film Collection.

Afgaande op de hoes van de DVD bij Quality Filmcollection is deze DVD ook te koop bij Bol.com- nederland, waar ik hem enkele dagen geleden voor 8,99 euro heb aangeschaft. Helaas mis ik in deze versie een aantal fragmenten die ooit in de originele bioscoopversie wel voorkwamen. Zo meen ik mij stellig te herinneren dat dokter van Taeke proeven deed met een naald in de hersenen van de vermoorde Pale Pie, dat hij, na te zijn beledigd door de boer Piet van den Oudendijk, hij deze dagelijks vanuit zijn rijtuig met zijn jachtgeweer onder schot nam, zonder overigens te schieten. De zoontjes van de dokter bliezen niet alleen de dorpspomp op zoals op de DVD is te zien, maar later ook een deel van het doktershuis , hetgeen helaas niet voorkomt op de DVD. Dit is echt jammer omdat de reactie van dokter van Taeke op de ondeugd van zijn vier jongens onvergetelijk is.
Op zoek naar deze film kwam ik nog een duurdere versie tegen - ongeveer 14 euro- die ik niet meer terug kan vinden en waarvan ik mij afvraag of dat wellicht de onverkorte versie is. Kan iemand mij daaromtrent wat wijzer maken ? De onverkorte filmversie volgde vrij nauwgezet het boek, waarvan ik het lezen van harte kan aanbevelen.

robertus65
De film doet mij toch erg ouderwets aan en het tempo is mij te laag. Neem nou de bevalling. Je hoort wat gekreun en gepuf, tegenwoordig zitten ze er bovenop met de camera (b.v. in de Kassierre).

avatar van Alastor
M'n oma en m'n moeder hebben deze gisteren op tv gezien.

Oma vond het práchtig. Vele jeugdherinneringen kwamen naar boven, aangezien het dorp (Lith) aan de rivier haar geboortedorp is. Mijn moeder vond het daarentegen oersaai en te toneelmatig.

Deze film toont een prachtig stukje Nederlandse geschiedenis. Dit is eenvoudigweg een meesterwerk, zeker gezien het feit dat dit Rademakers debuutfilm is. Naturel en sterk geacteerd, mooi verteld en prachtig gefilmd, vaak sober, maar zó mooi.

Ik vond het jammer hoe ze de Nederlandse ondertiteling op de dvd hebben gedaan. "Hij schoot vlak langs m'n pet" wordt 'vertaald' met "Hij raakte me bijna". Waarom niet gewoon letterlijk ondertiteld? Juist dat bloemrijke taalgebruik past zo goed bij de film.

eriba2 schreef:

Een foto van deze scène staat idd in de afbeeldingengallerij die als extra op de dvd geplaatst is.

avatar van BlueJudaskiss
Ondanks het prachtige verhaal van Kappeuter over deze film: ik vond het oersaai.

Het boek een paar weken geleden gelezen, omdat het een Nederlandse klassieker is, maar het kon me niet bekoren, sorry. Net als de film, ondanks prachtrollen van Bernard Droog, Hans Kaart en Lou Geels.

De korte gebeurtenissen van de film wat Kappeuter zo goed vond kon mij juist helemaal niet bekoren. Het kwam bij mij fragmentarisch over, als los zand. Jammer dat al die scenes eruit zijn geknipt trouwens!! Had hetgeen van het schieten op Piet graag op film gezien!

Ik wil heel graag geloven dat dit goede Nederlandse cinema is, maar het deed mij niets. 2,0*

avatar van Drs. DAJA
Meesterlijk stukje cinema en ongetwijfeld één van de beste Nederlandse films.

Rademaker gaat op erg slimme wijze om met het Nederlandse landschap, haar cultuur maar vooral met de nostalgie die daaraan verbonden is. Rademaker zet ook een facinerend beeld neer van de Nederlander. De uitgesproken mening, gebruik van taal en de vaak nuchtere kijk op zware zaken. Dit alles zet hij neer met een geweldige mise-en-scene (zo was de belichting meesterlijk) en met enkele schitterende verhalen. Dorp Aan De Rivier schetst een erg mooi en uitgebreid portret van een dorp anno het begin van de 20ste eeuw. Erg sfeervol en ook zeer vermakelijk.

avatar van Jan met de pet
Goede uit grootmoeders tijd film: 3,0

avatar van Katharina
Is dit belachelijke boek verfilmd mmh, misschien toch maar een keer kijken, vond dat met die naald en dat lijk toch wel erg bijzonder toen ik klein was hopelijk is ook dat deel verfilmd.

Het hoofdpersonage Dr. Van Taeke is geinspireerd op Jacob Wiegersma. Foto

avatar van LimeLou
Geweldige Nederlandse film. Net gekeken. Jammer van zo'n laag gemiddelde, klopt helemaal niet

Meneer Bungel
De eerste Rademakers, mijn vierde.

Wat ziet deze film er toch (heel) vaak schitterend uit! Ik kon alleen niet niet goed met de personages meekomen. Het 'verhaal' voelde grotendeels aan als los zand en bijna nergens kwam ik er echt lekker in. Wel typerende koppen, maar vaker ging dat om bijrollen dan hoofdpersonages. In plaats van aangrijpend spel waren het dan vooral de momenten dat er gespeeld wordt met close-ups die de accenten zetten en mij als kijker aangrepen, o.a. in de vader-zoon confrontatie. Speciale vermelding nog eens voor de wake, een scène die me niet meteen aansprak, maar prachtig opgebouwd werd en me wél helemaal binnenzoog.

Maar het beeld van de heroïsche dokter kwam enkel door de droge feiten over; ik vond Croiset pas tegen het einde echt gaan overtuigen als gekwelde ziel en dan nog is het natuurlijk ridicuul om duizend gulden te verbranden i.p.v. het terug te geven aan de gemeenschap (niet de burgemeester!)...

Toch een mooie 3,5*.

Een traag, authentiek, landelijk oer-Hollands drama over een eigenzinnige dokter; de mooie beelden van het winterse landschap zijn mij het meest bijgebleven. Max Croiset was in de titelrol geweldig, maar het spel van Mary Dresselhuys viel mij tegen.

Mooie verfilming van de fragmentarische streekroman van Anton Coolen over het leven in een klein dorpje —waar iedereen iedereen kent— in het begin van de 20e eeuw. Leuke verhaaltjes die door Cis den Dove aan elkaar gepraat worden. Naast het fraaie camerawerk vallen ook de prima acteerprestaties op, in het bijzonder van Max Croiset als de dokter, volgens de trailer “een eigenaardig man”. Dat kun je wel zeggen, ja. Zonder twijfel een van de betere Nederlandse films, die ondanks zijn ouderdom nog steeds boeit. En Lou Geels heeft volgens mij aan deze film zijn rol van Bromsnor in de Swiebertje-serie overgehouden.

avatar van baspls
Weet iemand mischien hoe het dorp heet waar deze film zich in af speelt? En waar het gefilmd is?
Een dorp in Noord-Brabant aan de Maas, dus de kans dat ik het ken is behoorlijk groot. Ben sowieso benieuwt naar de film.

avatar van Ebenezer Scrooge
Volgens mij is dat in Lith, baspls. Heb ik zelf ook al eens opgezocht.