- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Nederlandse film challenge met John Milton & starbright boy
Nederlandse film challenge met John Milton & starbright boy
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 berichten
- 5068 stemmen
John Milton en ik gaan in maart 31 Nederlandse films kijken. Het begon met een opmerking van mij in het Noirvember - topic. Daar kijk ik jaarlijks in november 30 film noirs en nam ik me voor om ooit zoiets met een ander thema te doen. John MIlton zei dat hij mee zou doen als het om Nederlandse films zou gaan. Iedereen kan zich aansluiten. Regels zijn voor mij en John Milton dat we simpelweg 31 Nederlandse films kijken. We doen het niet met puntensystemen of iets anders. WE proberen beide een heel gevarieerde serie films ervan te maken. Shorts en docu's mogen ook. Iedereen mag mee doen. Ook als je besluit 5 films te kijken. Een van de uitgangspunten voor mijzelf wordt dat ik sowieso een paar gaten te dichten. Ik heb een aantal grote klassiekers niet gezien (films als Abel (Film, 1986) , Dorp aan de Rivier (Film, 1958) , Fanfare (Film, 1958) ) En ik wil eindelijk iets van Joris Ivens of Jos Stelling zien. En op zijn minst een jordaankomedie uit de jaren '30, Ik ga niet precies elke dag een film kijken. In het weekend worden het er wellicht vaak twee of drie en door de week zal ik weleens een dag skippen. In dit topic en bij de film post ik voor elke film een stukje. En aan het einde van de maand maakt deze lijstjesidioot natuurlijk een lijstje. Met 31 films.
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
https://nbf.nl/wp-content/uploads/2019/08/aif-beste-nl-film-1030x421.jpg
Zeer zeker!
Het is jammer dat Verhoeven/Malick niet meer op MM is, want die liet zich in 2017 de welklinkende, uiterst Hollandse zin ontvallen:
Die had het dus vast vermakelijk gevonden dat dan uitgerekend ik een Nederlandse film challenge zou co-hosten, maar ja hij krijgt het helaas niet meer mee.
Overigens staat volgens de uitgebreide zoekfunctie het aantal Nederlandse films dat ik zag inmiddels op 629, dus mijn papieren zijn wel wat verbeterd, vergeleken met toen. Ik zag wel werken van Ivens en Stelling, maar Rademakers Dorp aan de Rivier ligt ook bij mij nog op de kijkstapel. Die zal ook ik komende maand opzetten. Ik heb een mooie en gevarieerde lijst kunnen maken, maar voor de rest is de inhoud nog even een verrassing. Bovenstaand plaatje staat er los van, al zie ik wél één titel die ik van plan ben te gaan kijken.
Zoals SB aangeeft: sluit je vooral aan, of je nu fanatiek mee wilt doen of er maar een paar wilt registreren.
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 berichten
- 5068 stemmen
Mijn eerste film wordt Ciske de Rat (Film, 1955)
Flavio
-
- 4893 berichten
- 5223 stemmen
Dit is wel een challenge die me aanspreekt, ik moet ook nog heel wat gaten vullen. Het zullen er sowieso geen 31 worden maar zal kijken hoever ik kom.
robertinho
-
- 1512 berichten
- 2934 stemmen
Jongooons, twee challenges tegelijk?! Ik kan het allemaal niet aan zo... maar ik ben wel extreem makkelijk te verleiden.
Mag maart 2025 alvast gereserveerd worden voor de Marchial Arts Challenge?
jipt
-
- 3461 berichten
- 3470 stemmen
Een goed excuus om mijn verzameling Nederlandse DVDs eens te bekijken. Hoe werkt het precies? Gewoon kijken, een screenshot posten met een leuk stukje tekst erbij?
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
Hollands Glorie - De Nederlandse Filmchallenge: Neem jij het op tegen de MovieMeter-community?
Afgelopen herfst was de horrorchallenge weer een groot succes, en ook kun je momenteel (tot 7 april) nog genieten van de Black & White filmchallenge op het MovieMeter forum. Maar misschien kijk je liever een Nederlandse film, of vermijd je die juist doorgaans wat angstvallig. In beide gevallen is dit dé challenge voor jou, want er valt een hoop moois te ontdekken, ook als je soms denkt van niet.
Wie namelijk het forumtopic over De Nederlandse film doorleest, weet dat er wel eens geklaagd wordt dat het lijkt alsof we in Nederland alleen maar romkoms maken. En hoewel het helaas klopt dat Nederlandse speelfilms in het buitenland beduidend minder succes hebben dan speelfilms uit België, Denemarken, Oostenrijk en Zweden, worden er alsnog veel films geproduceerd die absoluut de moeite waard zijn. Een filmchallenge is bij uitstek geschikt om daar wat extra aandacht aan te geven.
Van Abel tot Zwartboek
Wellicht wil je de hoog scorende film Zomervacht (2023) zien op Pathé Thuis, of kijk je liever het Westerbork drama Gemmeker (2020) op Videoland. Gewoon in het aanbod van Netflix vind je ook een hele lading, waaronder het hoog beoordeelde Zee van Tijd (2022), of Paul Verhoevens Zwartboek. Misschien heb je nog wel een hoop Van Warmerdams (zoals Abel) of Koolhovens in te halen, en lig je daar al tijden wakker van… Dan is dit je kans. Duik je liever in de klassiekers van Haanstra, Ivens of Rademakers, dan is de challenge daar eveneens een goede gelegenheid voor.
Iedereen is welkom
Je vindt de challenge in zijn eigen topic, De Nederlandse filmchallenge, en deze zal de hele maand maart duren. Organisatoren starbright boy & John Milton gaan beiden 31 films kijken, maar deelname is zo laagdrempelig mogelijk en iedereen kan zich aansluiten. Er is geen puntensysteem, je mag ook meedoen als je maar een paar films van plan bent om te kijken, en het maakt niet uit of je een speelfilm, docu of korte film kijkt. Als je het leuk vindt om mee te doen mag je een berichtje in het topic achterlaten, en je kunt ook later nog aansluiten.
Een goed excuus om mijn verzameling Nederlandse DVDs eens te bekijken. Hoe werkt het precies? Gewoon kijken, een screenshot posten met een leuk stukje tekst erbij?

starbright boy en ik heb afgesproken om het lekker los te houden. Je kunt er zelf categorien bijmaken als je wilt, maar je kunt het ook lekker simpel houden en bijvoorbeeld registreren op deze manier:
1. Wei (2019)
Prachtig.
Erg onder de indruk van dit intieme familieportret. Diep ontroerend en zeer mooi gemaakt. Ik vind regelmatig een film erg goed, maar ik voel niet zo vaak echt een gevoel van dankbaarheid; dat een film er is en dat de filmmaker gekozen heeft om juist díe film te maken. Ik kan er rustig 5 alinea's over schrijven, maar ik doe dat niet. Wat een film.
4,5*
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
Jama, ik ben nog niet klaar met de vorige challenge en jullie starten al nieuwe. 
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
Jama, ik ben nog niet klaar met de vorige challenge en jullie starten al nieuwe.
Maar hij was aangekondigd hoor. 
Nah zonder gekheid, dat past vast naast elkaar. Mensen kunnen desnoods een Nederlandse zwart-wit film kijken en in twee challenges punten scoren. 
De gestoorde filmfanaat
-
- 778 berichten
- 359 stemmen
Dan eindelijk maar eens naar Van Warmerdams Abel gaan kijken. Die ken ik al van jongs af aan, omdat mijn ouders zeggen dat ik naar de film vernoemd ben (en dat het niks met de bijbel te make heeft).
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
OK, ik doe mee. Op voorwaarde dat de minderheid hier op het forum ook eens zijn nationale challenge mag organiseren 
Trouwens voor de combi vond ik "Toen we van de Duitsers verloren" wel een fijne. Andere (recente) B/W welkom!
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
Dan eindelijk maar eens naar Van Warmerdams Abel gaan kijken. Die ken ik al van jongs af aan, omdat mijn ouders zeggen dat ik naar de film vernoemd ben (en dat het niks met de bijbel te make heeft).
OK, ik doe mee. Op voorwaarde dat de minderheid hier op het forum ook eens zijn nationale challenge mag organiseren
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
Azo, ik dacht dat jij van het ontwikkelde belezen type waart? 
Maar je aanbod van de challenge onthoud ik. De Belgische markt is zeer divers, twee of zelfs drie verschillende werelden in ons versnipperde landje.
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
Stiekem ben ik ook wel semi-belezen hoor. Mijn username heeft alleen een minder hoogstaande herkomst 
Kom er de afgelopen 5 jaar overigens weinig meer aan toe. Ik neem me steeds voor om daar wat aan te doen, maar het komt er niet van. Misschien krijg ik de smaak weer te pakken als ik JM Junior voor ga lezen, en ontwaken Nijntje en de Gruffalo mijn sluimerende boekenwurm weer...
oup
-
- 586 berichten
- 3177 stemmen
Leuke challenge, al heb ik zelf (in ieder geval de komende maand) nog even andere prioriteiten. Wel liggen Borgman (2013) en Kom Hier Dat Ik U Kus (2020) klaar om op korte termijn te kijken.
Verder is de Nederlandse film toch wel vrij vaak 'prio laag' bij mij
Als ik even vluchtig door mijn stemmen ga, kom ik op nog geen 100 geziene fims + docu's van eigen bodem. Op een totaal van bijna 2500 geziene films is dat mager te noemen. Al tijden wil ik eens wat kijken van Rademakers (nog niets van gezien). En Fanfare van Haanstra komt er ook maar nooit van. Laat ik die dan nu gewoon eens even wat hoger op de lijst zetten.
Wellicht een mooie tip voor de deelnemers aan deze challenge: er staan liefst 10 films van Rademakers en 9 van Van Warmerdam op Cinemember.
Kondoro
-
- 11519 berichten
- 2861 stemmen
Ik ben zeker van de partij, dat had ik ook al gezegd bij de horrorchallenge. Lijkt me echt wel even leuk. Ik ga opzoek naar een paar titels die ik nog moet zien.
Threeohthree
-
- 5557 berichten
- 2931 stemmen
Poh, Nederlandse films kijk ik doorgaans vooral met frisse tegenzin maar achteraf is het vaak best oké. Ik blijf het gewoon vreemd vinden als mensen Nederlands praten in een film. Zal de zwart-wit challenge wel wat prio geven denk, maar heb hier ook nog wel een flinke lijst met films die ik toch eens gezien zou moeten hebben. Wellicht komende maand eens een paar proberen. 
Theunissen
-
- 12267 berichten
- 5513 stemmen
Ik ben zeker van de partij, dat had ik ook al gezegd bij de horrorchallenge. Lijkt me echt wel even leuk. Ik ga opzoek naar een paar titels die ik nog moet zien.

Maar films van Alex van Warmerdam (is ook een user op MovieMeter
) kan ik je wel aanraden, zoals:
- Ober (2006);
- Abel (1986);
- De Laatste Dagen van Emma Blank (2009);
- Kleine Teun (1998), dat was mijn bijnaam overigens vroeger.
En natuurlijk één van de beste Nederlandse films:
ikkegoemikke
-
- 3449 berichten
- 4883 stemmen
Amai, nog een challenge die van start gaat 
Nu, Ik word meestal niet zo enthousiast van Nederlandstalige films (zowel die uit België als uit Nederland) dus zal ik ook niet super-gemotiveerd en gedreven erin vliegen. Ik zal wat Z/W Nederlandstalige films opzoeken zodat ik ze op twee plaatsen kan registreren. 
John Milton Ik ga mijn best doen
Zelf zit ik aan het broeden op een Challenge-concept. Na al die vorige challenges waar ik aan meedeed, krijg ik toch ook wel zin om zoiets gelijkaardigs te organiseren. Maar het zal pas voor over een maand of 2 zijn denk ik. Enthousiastelingen mogen me al een seintje geven. Kwestie van de motivatie bij mij een beetje te porren 
Theunissen
-
- 12267 berichten
- 5513 stemmen
Circa 2% van al mijn stemmen / recensies zijn Nederlandse films, maar ik heb nog een Nederlandse film (na aanleiding van een Nederlandse film die ik gezien heb tijdens de "Black-white filmchallenge") op de plank liggen die ik nog niet gezien heb. Misschien dat ik die dit weekend ga bekijken.
wendyvortex
-
- 5196 berichten
- 7268 stemmen
Ik combineer wel wat met de zwart/wit challenge. Twee challenges door elkaar moet kunnen wat mij betreft.
stephan-0115
-
- 1358 berichten
- 2198 stemmen
Oei. Niet mijn type challenge eerlijk gezegd. Veelzeggend dat ik meer Sovjet- / Russische films heb gezien (73) dan Nederlandse films (65). Maar dit is wel het moment om de enkele paar films in mijn watchlist te bekijken. Door het zwart-witte geweld heen kan dat geen kwaad denk ik zo 
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
Al met al best wat enthousiasme, doen we het zeker voor!

De gestoorde filmfanaat
-
- 778 berichten
- 359 stemmen
Erger? Je bent vernoemd na een personage gespeeld Al Pancino!
Ik ken het personage niet, dus misschien is het helemaal niet zo leuk. Ik zou ook niet na Antonio Montana vernoemd willen worden. Btw, JM is ook een Britse dichter.
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
Filmmaker: Paul Verhoeven.
https://www.framerated.co.uk/frwpcontent/uploads/2018/07/fleshblood01.jpg
Ik trap deze challenge af met de eerste Engelstalige film van Paul Verhoeven, Flesh+Blood (1985). Deze Nederlands-Spaanse-USA co-productie schreef hij zoals we dat praktisch gewend zijn met Gerard Soeteman, en speelt zich af in het Italië van de 15e eeuw. Centraal staat de huurling Martin, die samen met zijn mannen wraak neemt op een edelman en diens zoon Steven, door de jonge bruid Agnes te ontvoeren. Hoofdrollen zijn er voor Rutger Hauer en een jonge Jennifer Jason Leigh.
Naar verluidt was Verhoeven erg ontgoocheld dat de vele betrokken partijen allemaal hun eigen kant op wilde met dit verhaal, dat op ongebruikt materiaal van de serie Floris gebaseerd was. Ook met Hauer kwam hij in conflict, daar Verhoeven een meer realistische depictie van de Middeleeuwen wilde (waar het niet waarschijnlijk was dat je ver kwam met het zijn van een held), en Hauer die na Blade Runner eigenlijk juist geen moreel dubieus karakter wilde spelen.
https://www.slantmagazine.com/wp-content/uploads/2020/07/film_fleshandblood.jpg
Qua Box Office en kritische ontvangst was de film geen succes. Gelukkig zou Verhoeven 2 jaar later met Robocop wel erg goed slagen, en die film staat nog steeds overeind. Flesh+Blood voelt daarentegen best onevenwichtig, en hoewel interessant om te zien, voelen de scènes ook niet heel strak geregisseerd. Ik lees dat Verhoeven een lossere visuele stijl ambieerde en de film dus niet gestoryboard had, en wellicht is het daardoor dat de actie er niet goed uitziet. De zwaardgevechten en momenten dat iemand gestoken worden zien er erg amateuristisch uit, en dat is juist een van de zaken die in zo'n film moet overtuigen.
Leuk om gezien te hebben, en Verhoeven stopt er wat leuke religieuze iconografie in hier en daar, maar een dikke waardering zit er helaas niet in.
3,1*
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Had je deze nu na de b/w challenge gedaan dan had ik er misschien wel enkele gekeken maar Nederlandse film ligt me niet zo. Is het Nederlandse films als van Nederland of alle films die oorspronkelijk in het Nederlands (waaronder dus ook het Vlaams uit Vlaanderen/België)? Aan de andere kant kijk ik ook niet veel Belgische/Vlaamse films omdat de thema's me ook niet zo boeien.
John Milton die zogezegde aankondiging had toch wel wat beter gekund dan 
starbright boy je moest wel wat meer reclame maken op voorhand (users taggen) als je meer deelnemers wil of was dat niet de intentie? Veel mensen (waaronder ik) zitten niet dagelijks over het forum te surfen.
IH88
-
- 9727 berichten
- 3182 stemmen
De Nederlandse film ligt mij ook niet zo. Leuke challenge, maar ik ga me dit niet aandoen
.
mrklm
-
- 11374 berichten
- 9897 stemmen
1. Casting Call (2024) **
Na een roerige jeugd heeft de Amsterdamse Amir [Ahmed Bouyaghroumni] zijn roeping gevonden als acteur. Hij speelt de rol van Noord-Afrikaanse mannen in misdaadreconstructies voor het opsporingsprogramma ‘Meld Misdaad’, maar droomt van meer. Na een “woedeaanval” neemt hij ontslag, maar al snel krijgt hij een casting call in België. Maar het blijkt geen gewone casting call te zijn. Amir wordt geïntroduceerd als een getroebleerde jongeman, maar Bouyaghroumni’s spel is zo vlak dat de emotionele diepgang niet verder reikt dan het scenario.
joolstein
-
- 10824 berichten
- 8910 stemmen
Sorry maar voor deze challenge ga ik passen!... Tof dat er iets wordt georganiseerd maar het grootste deel van Nederlandse films bestaat uit voor artistiek verantwoorde Drama's, aangevuld met Romantische Komedies, Familiefilms en een paar oorlogsfilms. Zelfs als er eens iets wat lijkt op een Genrefilm uitkomt, is het doorgaans ook gewoon knudde...en past het te vaak in de eerste twee genoemde genres (bv. De poel, Sint, De kuthoer, Kill Switch of Wij Zijn Beesten)
Tja het is dus niet opvallend dat met rond de 6,577 gekeken er maar een schamele 100 films uit Nederland komen.
En van de vijf films die bij mij hoge ogen gooide, de eerste twee zelfs niet eens 100% Nederlands zijn!
Frankenstein's Army (2013)
The Cook, the Thief, His Wife & Her Lover (1989)
The Human Centipede (First Sequence) (2009)
Spoorloos (1988)
Abel (1986)
Sorry maar mij lukt het niet om genoeg films te vinden om mee te doen dus denk net iets te ver buiten de comfortzone.