- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Algemeen
- Filmvoornemens 2024
Filmvoornemens 2024
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
https://patrickschriel.nl/wordpress/wp-content/uploads/2021/01/goede-voornemens.png
Nu de Filmvoornemens van 2023 in mijn geval zijn besproken, is het tijd om vooruit te blikken op 2024, en de goede voornemens voor het komende filmjaar op te stellen. 
-Wederom gestaag verder met mijn geliefde Uit welke landen kijk jij films?-topic. Zojuist weer een nieuwe update gedaan over 2023, en ook dit jaar bleek best een succes op het vlak van het verder verdiepen in de internationale film. Als ik zo snel kijk, zag ik films uit meer dan 120 verschillende landen. Ik denk dat ik dit jaar eens probeer om onder aan de lijst te beginnen, en films probeer te vinden uit landen waar ik het minst uit zag. Dat is een lastige, want bij veel van die landen zijn er gewoon echt niet veel films te vinden. Maar het voornemen is er!
-Meer naar de bios dan in 2023. Meer dan 1 keer zou een uiterst haalbaar voornemen moeten zijn.
-In maart met Starbright Boy een Nederchallenge organiseren/participeren. 31 Films in 31 dagen. We vergeten soms dat er in ons land wel degelijk toffe films gemaakt worden, en ik heb al een mooie lijst klaarliggen voor die maand.
-De Subgenre challenge voor de jaarlijkse horrorchallenge verder uitbreiden en de deelnemers lijsten aanreiken met tips voor de verschillende subgenres.
-Tien Landen specifiek verdiepen:
-IJsland
-Brazilië
-Griekenland
-Rusland
-Denemarken
-Japan
-Duitsland
-India
-(Zuid-)Korea
-Oekraïne
iCheckmovies:
12 (bronze) awards erbij (totaal is nu 200) en minimaal 10 platinum (totaal nu 73). Dit jaar en specifiek met de horrorchallenge proberen een deuk in BFI's 100 European Horror Films te slaan (nu 66 checks). Proberen naar 700 checks te komen op TSZDT's The 1,000 Greatest Horror Films (nu 671 checks).
Maar: het zijn voornemens. Eerst maar eens zien wat er van komt 
IH88
-
- 9725 berichten
- 3182 stemmen
Niet echt heel veel goede filmvoornemens voor 2024. Bijblijven qua nieuwe films, en films uit mijn ‘random filmlijst’ kijken. Daar zitten al films uit veel verschillende landen bij, dus dan snuif ik ook nog wat cultuur op
.
https://letterboxd.com/ih88/list/random-movies-watchlist/
833 films. Zal me niet snel gaan vervelen...
IH88
-
- 9725 berichten
- 3182 stemmen
Dit is mijn lijst met nieuwe films. ‎IH88’s Watchlist • Letterboxd
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
Die kunnen we hier natuurlijk ook prima delen, dit is de mijne: 2024 Watchlist - Arthouse, Indie & Blockbusters, a list of films by John Milton - Letterboxd
IH88
-
- 9725 berichten
- 3182 stemmen
Gelijk 82 films haha. Wel vreemd dat deze film Am I OK? (Film, 2022) - MovieMeter.nl nergens te zien/vinden is. Toch met Dakota Johnson.
madmadder
-
- 371 berichten
- 3054 stemmen
Mijn voornemens voor dit jaar zijn gehaald. Ik wilde in ieder geval weer eens minimaal 200 films in een jaar zien en dat is gelukt (teller staat nu op 228, komen er nog wel een paar bij). Bovendien wilde ik de lead role status halen op ICheckMovies, ook dat is gelukt. Daarnaast dit jaar niks gedownload, wat ik ook heel fijn vond. Merkte dat de begrenzing van de streamingdiensten die ik heb heel fijn was en dat ik veel minder keuzestress had.
Voor 2024 wil ik weer wat meer naar de bios gaan. Ik ben dit jaar maar 4x geweest (komt er nog eentje bij) en hoewel ik het niet per se gemist heb, begint het de afgelopen weken toch weer meer te kriebelen. Heb daarom zojuist weer eens een Cineville aangeschaft die vanaf 1 januari in gaat.
Verder zou het leuk zijn als ik weer rond de 200 films in een jaar kan zien, maar ik ga me niet vastpinnen op welke genres, thema's en dergelijke. Ik zie vanzelf wel waar ik zin in heb.
Dk2008
-
- 11166 berichten
- 788 stemmen
Eigenlijk bijna niets nieuw maar goed ik zal het nu maar weer eens op de site plaatsen.
In 2011 heb ik het voornemen gemaakt om steeds dezelfde films te kijken en zo min mogelijk nieuwe daar ga ik dan maar gewoon mee door. (Je koopt dvd's maar vervolgens kijk je die niet meer omdat je daar geen tijd meer voor hebt, jammer). Wel wil ik nu ook meer aandacht schenken (ben er al mee begonnen) aan korte films/afleveringen van series en berichten wat ik er van vind want hoewel op dit punt Moviemeter veel meer mogelijkheden biedt dan vroeger ben ik er tot nu toe weinig aan toegekomen.
Met mijn eigen favorietenlijst blijf ik ook gewoon doorgaan. Ik vind het een spannende, zeer leuke manier om films te kijken, of een film na afloop erin kan (blijven) of toch (weer) niet. Ook zullen ongetwijfeld onbekende/niet erg bekende films op mijn pad komen terwijl ik van bekende films afscheid ga nemen.
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
Wel vreemd dat deze film Am I OK? (Film, 2022) - MovieMeter.nl nergens te zien/vinden is. Toch met Dakota Johnson.
starbright boy (moderator films)
-
- 22394 berichten
- 5066 stemmen
-In maart met John Milton een Nederchallenge organiseren/participeren. 31 Films in 31 dagen. We vergeten soms dat er in ons land wel degelijk toffe films gemaakt worden, en ik heb al een mooie lijst klaarliggen voor die maand.
-Het bioscoopbezoek (162x incl festivals) ongeveer op hetzelfde peil houden. Met als basis IFFR en een ander groot festival en veel bezoekjes aan met name Kino. Niet alleen de dichtsbijzijnde bioscoop, maar ook mijn favoriet.
-Ik heb 2 projectjes die nog lopen. John Huston en Dario Argento. Het komende jaar plannen met onder meer Robert Altman, Max Ophuls, Bette Davis en Romy Schneider (waaronder een back to back kijken van haar Sissi-films en Corsage). En de laatste drie Peckinpah-films gaan zien.
-De They Shoot Pictures-lijst gestaag verder doorwerken. Tempo hoeft niet zo hoog .Ik heb er nu 660 gezien. Wellicht richting 700?
- Ik heb al een stuk of vijf Oscarwinnaars beste film klaarliggen. Van de 17 die ik nog moet zien en zal wellicht de komende winnaar (Oppenheimer?) moeten inhalen.
-Noirvember IV. En wellicht daarnaast ook aantal noirherzieningen buiten november,
-En Ik wil wat gaan doen met horror (ook daar wat herzieningen en wat grote klassiekers die ik nooit zag inhalen. Verder ook wat westerns.
-Vele dingen die ik me nu niet voorneem, maar die ik toch ga doen,.
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
-En Ik wil wat gaan doen met horror (ook daar wat herzieningen en wat grote klassiekers die ik nooit zag inhalen.
Sergio Leone
-
- 4403 berichten
- 3088 stemmen
Stand van zaken :
Aantal stemmen: 2646
Gemiddelde: 2,74
Standaardafwijking: 0,75
Aantal berichten als mening gemarkeerd: 2448
Ik mik op 2900 stemmen en 2750 meningen. Iets meer variatie en niet de gemakkelijke Netflix - tussendoor mag wel, maar mijn vrouw denkt daar anders over. Dus volgend jaar typ ik dit weer.
Kondoro
-
- 11518 berichten
- 2861 stemmen
Statistieken begin 2024:
Aantal stemmen: 2418
Aantal berichten: 10404
Aantal berichten als mening gemarkeerd: 2418
Voornemens:
- Op Letterboxd staan 245 films genoteerd voor 2023. Dit wil ik dit jaar ook wel gewoon behalen, het liefste nog een tikkeltje meer. Even kijken hoe de filmdipjes dit jaar zich gaan uitwerken, en de nieuwe hoofdstukken in het leven
.
- Meedoen aan verschillende 'challenges' wat mij altijd veel plezier doet. Ik kijk oprecht alweer uit naar de oktober maand en de horrorchallenge die ik vorig jaar met een zestig films voor mijn gevoel succesvol heb afgesloten (en het zijn de meeste films door mij genoteerd ooit in die challenge). Ik lees bijvoorbeeld de Nederchallenge die mijn aandacht trekt. En wellicht door het jaar heen nog andere challenges die ik ook wil oppakken.
- Zoals elk jaar: filmreeksen bekijken. Ik kwam er gisteren achter dat ik nog twee James Bond films moet kijken (een reeks die ik volgens mij al vijf jaar probeer af te maken), daarnaast ook reeksen zoals Superman en Star Trek die ik nog nooit heb gezien en hoognodig eens gekeken moeten worden.
Voor de rest laat ik mij gewoon weer verassen met wat er gaat komen. Ik wil eigenlijk thuis wel weer een soort van thuisbioscoopje creëren op zolder, dus ik ga me daar maar eens mee bezig houden. En de filmlijsten uitdunnen, mijn 'watchlist' staat nu op 3674 films en dat moet hoognodig uitgedund worden. Ben ik overigens elk jaar weer zoet mee maar, hoeveel films ik ook kijk, het vult zich vanzelf wel weer aan. Mijn berichten zijn overigens geen doelstelling meer, ik heb de 10.000 behaald zoals ik altijd al wou, en dat is nu meer een bijzaak geworden.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Start van 2024:
3205 stemmen en reviews. Ik mik komende jaar op eindigen met 3375 stemmen.
Verder vrij weinig eisen. Nog steeds eens de Spider-Mans en X-Mens opnieuw bekijken.
Ook nog door gaan met WO II films van lang geleden weer bekijken.
Ik wil wel weer mezelf eens uitdagen met een persoonlijke challenge. Ik overweeg om een jaren 80 actie/avonturen challenge te doen. Toch wel een tijdperk waar ik gek op ben maar ook door alle nieuwe content weinig aan toe kom. Even kijken of ik echt pure actiefilms neem of bv ook een film als ET mee wil pakken (avontuur).
Afgelopen jaar 34x de bioscoop bezocht. Ik ben bang dat ik dat aantal dit jaar niet ga halen omdat er gewoon minder knallers gaan verschijnen. En de tragere films bekijk ik liever thuis. Maar goed, laten we mikken op 30 bioscoopbezoeken.
Verder zal het allemaal wel. Ik heb gemerkt dat er zoveel nieuwe content elke maand is dat de plannen al snel weer veranderen. Sowieso gaat het voor het beeldscherm een druk 2024 worden met ladingen films, series, games + de Olympische Spelen en EK 2024. Waar halen we de tijd vandaan zeg...
Tanguy
-
- 455 berichten
- 2051 stemmen
Ik heb niet heel veel voornemens, ik wil wel alle films op 30+ lijsten op ICM gezien hebben, dat zijn er nog best wat, dus wellicht niet allemaal dit jaar. Verder put ik ook graag inspiratie uit MM top 1000, dus daar zal ik weer het nodige van gaan zien. En ik wil mij blijven verdiepen in de films van over de gehele wereld, dat zal wel goed komen.
stephan-0115
-
- 1358 berichten
- 2198 stemmen
2023 heb ik wegens allerlei omstandigheden een recordaantal films gekeken van 250. Ik denk niet dat ik dit aantal ga overtreffen, maar momenteel lig ik met 3 in 2 dagen prima op koers 
Echte voornemers heb ik niet echt. Wel wil ik dit jaar wat meer Russisch werk zien, dat is vorig jaar niet echt gelukt. Gelukkig heb ik wel een aantal mooie films klaarliggen, maar het zijn bij uitstek films waarvoor je in de mood moet zijn. Daarnaast verder met het ontdekken van Godard en Noé. Ik heb vooralsnog alleen Le Mépris (Godard), Carne en Vortex (Noé.) gezien. Ten slotte ook hier het voornemen om wat meer awards binnen te hengelen en m'n watchlist bij te werken. Daar zit nog heel veel moois tussen.
Het zal erom spannen of ik dit jaar de 2000 films aantik omdat ik ook nog wat herzieningen wil doen, maar wie weet..
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
De Nederchallenge is gelukt, en de horrorchallenge komt ook vast goed... En van de tien landen heb ik me redelijk in Oekraine ondergedompeld. Maar van al mijn andere voornemens hierboven is nog bar weinig terecht gekomen. Geen landen ontdekt, geen ICM zaken nagestreefd.
Wel heb ik heel veel tijd in research over fietsen gestoken. Telt alleen niet in dit topic. 
Hopelijk kan ik in de tweede helft van 2024 nog een paar dingen inkoppen.
Nitefall
-
- 74 berichten
- 258 stemmen
Mijn IMDb challenge gaat prima. Hoewel de focus op 1997 en 1998 ligt, kijk ik nu vooral de films die op de streamingsdiensten beschikbaar zijn. Anders blijf ik een beetje achter de feiten aanlopen. In het begin van het jaar heb ik berekend dat de hele challenge nog 183 titels betreft (momenteel nog 19 voor 1997, 27 voor 1998, hier zit ook wel enige overlap in). Daarvan heb ik er nu 51 gezien. Ik geloof dat mijn doel voor dit jaar ongeveer 80-100 titels van de hele uitdaging was. Dat gaat dus wel goed!
Dk2008
-
- 11166 berichten
- 788 stemmen
Eigenlijk bijna niets nieuw maar goed ik zal het nu maar weer eens op de site plaatsen.
In 2011 heb ik het voornemen gemaakt om steeds dezelfde films te kijken en zo min mogelijk nieuwe daar ga ik dan maar gewoon mee door. (Je koopt dvd's maar vervolgens kijk je die niet meer omdat je daar geen tijd meer voor hebt, jammer). Wel wil ik nu ook meer aandacht schenken (ben er al mee begonnen) aan korte films/afleveringen van series en berichten wat ik er van vind want hoewel op dit punt Moviemeter veel meer mogelijkheden biedt dan vroeger ben ik er tot nu toe weinig aan toegekomen.
Met mijn eigen favorietenlijst blijf ik ook gewoon doorgaan. Ik vind het een spannende, zeer leuke manier om films te kijken, of een film na afloop erin kan (blijven) of toch (weer) niet. Ook zullen ongetwijfeld onbekende/niet erg bekende films op mijn pad komen terwijl ik van bekende films afscheid ga nemen.
Nog anderhalf maand te gaan dus we hebben nog even. In de periode mei t/m september heb ik zeer weinig films gekeken. Sinds ik al lange tijd geen tv abonnement meer heb en vod ook niet heb willen veel series ook niet meer zo goed. Een aantal blijven nog steeds leuk maar het hele idee van iedere week een aflevering van een serie (en dit van de één naar de andere serie) bekijken zoals ik in het verleden deed dat idee is helemaal weg. De tijd en het geduld ontbreekt (misschien door mijn leeftijd). Dus volgend jaar weer meer richten op films. Een film is af zeg ik altijd, d.w.z. je doet bijvoorbeeld een dvd in de speler en na anderhalf uur/twee uur is het klaar en kan je weer wat anders doen. Met series is dat toch een ander verhaal, tenzij je de beste afleveringen er uit filtert wat ik al sinds enige tijd doe. Maar het gros van al die series laat ik maar gewoon voor wat het is (en met mooie herinneringen daar aan).
Korte films gaan wel goed. Goed werk van al die mensen die dat toevoegen.
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
- Ik zit al eventjes met een "Fisico Benelux top 100" in mijn gedachten, beetje gebaseerd op andere users zoals IH88 voor andere films. België lijkt me geen probleem te zijn, die (diverse) markt ken ik redelijk goed. Voor Nederland zal ik ondanks de +120 views tekort komen. Mede-organiseerders dus welkom!
Nu, ik ga er sowieso van uit dat er meer en betere Belgische films op de markt zijn 
- Verder uiteraard verder mijn diverse lijstjes doen slinken. Te beginnen met alle unieke films van alle edities van Film Pegasus. Momenteel nog 296/1702 daar.
Hetzelfde geldt voor het Oscarlijstje (alle nominaties voor beste film).
- Uiteraard ligt het topic Uit welke landen kijk jij films? - Film: Genres en landen me nauw aan het hart. Daar wil ik er nog een paar bijplaatsen. Het streefdoel van 150 unieke landen moet benaderd worden.
- 30 bioscoopbezoeken op een jaar.
- En de rest komt vanzelf: dat is een kijksnelheid van 500-600+
(al hoop ik hier en daar toch wat meer aandacht te krijgen voor een goede serie).
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
Oei, ik merk dat dit een oud topic is. Deze kan toch ook gelden voor 2025, toch?
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Oei, ik merk dat dit een oud topic is. Deze kan toch ook gelden voor 2025, toch?
Haha. Je bent er vroeg bij.
Elk jaar krijgt wel een nieuw topic, is de traditie op MM.
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
Control C, control v 
Maak het nieuwe topic maar alvast aan Fisico 
Dk2008
-
- 11166 berichten
- 788 stemmen
Maak het nieuwe topic maar alvast aan Fisico
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Start van 2024:
3205 stemmen en reviews. Ik mik komende jaar op eindigen met 3375 stemmen.
Verder vrij weinig eisen. Nog steeds eens de Spider-Mans en X-Mens opnieuw bekijken.
Ook nog door gaan met WO II films van lang geleden weer bekijken.
Ik wil wel weer mezelf eens uitdagen met een persoonlijke challenge. Ik overweeg om een jaren 80 actie/avonturen challenge te doen. Toch wel een tijdperk waar ik gek op ben maar ook door alle nieuwe content weinig aan toe kom. Even kijken of ik echt pure actiefilms neem of bv ook een film als ET mee wil pakken (avontuur).
Afgelopen jaar 34x de bioscoop bezocht. Ik ben bang dat ik dat aantal dit jaar niet ga halen omdat er gewoon minder knallers gaan verschijnen. En de tragere films bekijk ik liever thuis. Maar goed, laten we mikken op 30 bioscoopbezoeken.
Verder zal het allemaal wel. Ik heb gemerkt dat er zoveel nieuwe content elke maand is dat de plannen al snel weer veranderen. Sowieso gaat het voor het beeldscherm een druk 2024 worden met ladingen films, series, games + de Olympische Spelen en EK 2024. Waar halen we de tijd vandaan zeg...
Ik eindig 2024 met 3310 stemmen. Qua nieuwe titels die ik heb gekeken dus een karig jaar, net boven de 100 stuks. Ook veel oude titels opnieuw bekeken (oa de Harry Potter reeks) en ook tijd besteed aan andere hobby's als series en gamen. En wat ik al beschreef, de Spelen en het EK voetbal slokten ook veel kijkbuistijd op.
30 bioscoopbezoeken niet gered, wel 29. Ik tel 'm goed.
Persoonlijke challenges? Geen actiefilm challenge, wel een wraakfilmchallenge met titels van deze eeuw. Nog niet klaar mee, volgend jaar mee door gaan.
Sergio Leone
-
- 4403 berichten
- 3088 stemmen
Stand van zaken :
Aantal stemmen: 2646
Gemiddelde: 2,74
Standaardafwijking: 0,75
Aantal berichten als mening gemarkeerd: 2448
Ik mik op 2900 stemmen en 2750 meningen. Iets meer variatie en niet de gemakkelijke Netflix - tussendoor mag wel, maar mijn vrouw denkt daar anders over. Dus volgend jaar typ ik dit weer.
Ik haal nipt mijn doel qua stemmen niet en strand op 2894. Maar daar ben ik best tevreden over. De 2750 meningen is een verder-van-mijn-bedshow.
Over dat laatste kan ik best eens lachen. Het afgelopen jaar gemerkt dat de iets serieuzere film vol rauwe ellende mij doorgaans iets beter ligt, maar ik ben nog steeds getrouwd met dezelfde vrouw dus 't is toch weer te vaak de gemakkelijke tussendoor van een minuut of 90 geweest.
Kondoro
-
- 11518 berichten
- 2861 stemmen
Statistieken begin 2024:
Aantal stemmen: 2418
Aantal berichten: 10404
Aantal berichten als mening gemarkeerd: 2418
Voornemens:
- Op Letterboxd staan 245 films genoteerd voor 2023. Dit wil ik dit jaar ook wel gewoon behalen, het liefste nog een tikkeltje meer. Even kijken hoe de filmdipjes dit jaar zich gaan uitwerken, en de nieuwe hoofdstukken in het leven
.
- Meedoen aan verschillende 'challenges' wat mij altijd veel plezier doet. Ik kijk oprecht alweer uit naar de oktober maand en de horrorchallenge die ik vorig jaar met een zestig films voor mijn gevoel succesvol heb afgesloten (en het zijn de meeste films door mij genoteerd ooit in die challenge). Ik lees bijvoorbeeld de Nederchallenge die mijn aandacht trekt. En wellicht door het jaar heen nog andere challenges die ik ook wil oppakken.
- Zoals elk jaar: filmreeksen bekijken. Ik kwam er gisteren achter dat ik nog twee James Bond films moet kijken (een reeks die ik volgens mij al vijf jaar probeer af te maken), daarnaast ook reeksen zoals Superman en Star Trek die ik nog nooit heb gezien en hoognodig eens gekeken moeten worden.
Voor de rest laat ik mij gewoon weer verassen met wat er gaat komen. Ik wil eigenlijk thuis wel weer een soort van thuisbioscoopje creëren op zolder, dus ik ga me daar maar eens mee bezig houden. En de filmlijsten uitdunnen, mijn 'watchlist' staat nu op 3674 films en dat moet hoognodig uitgedund worden. Ben ik overigens elk jaar weer zoet mee maar, hoeveel films ik ook kijk, het vult zich vanzelf wel weer aan. Mijn berichten zijn overigens geen doelstelling meer, ik heb de 10.000 behaald zoals ik altijd al wou, en dat is nu meer een bijzaak geworden.
Statistieken eind 2024:
Aantal stemmen: 2685
Aantal berichten: 11036
Aantal berichten als mening gemarkeerd: 2685
De rest is allemaal wel gelukt. Ik heb dit jaar op Letterboxd 346 films genoteerd, praktisch 100 meer dan vorig jaar. Ik heb in 2024 echt veel gezien maar, ik moet toegeven dat ik ook wel veel films opnieuw heb gezien. En dat ga ik aankomend jaar gewoon lekker weer doen.
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
Van mijn Filmvoornemens 2024 is op zich best wat terecht gekomen. Niet alles, maar zeker best wat. 
-Ik zag films uit ca. 70 verschillende landen. Best leuk, maar een schril contrast met de meer dan 120 landen van vorig jaar.
-meer dan 1 keer naar de bios is ook gelukt, al is het met een keer of drie nauwelijks veel meer. Maar voor nu kiezen we daar even voor met een kleine uk. Noodgedwongen 
-Ik heb met Starbright Boy een Nederchallenge georganiseerd, en onverwacht ook de Horrorchallenge 2024.
-wat landen betreft om te verkennen heb ik Zuid-Korea en IJsland leuk verdiept, maar ik had tien landen op de planning. Wellicht kan ik daar komend jaar meer mee doen.
-De ICM doelen zijn niet helemaal gelukt, ik hoopte op 12 (bronze) awards erbij (totaal was 200) en minimaal 10 platinum (totaal was 73). Maar ik sta op 204 (bronze) awards en 81 platinum.
- een deuk slaan in BFI's 100 European Horror Films te slaan is wel gelukt (nu 80 checks ipv 66). En het proberen naar 700 checks te komen op TSZDT's The 1,000 Greatest Horror Films (was 671 checks) is ruim gelukt, ik sta op 735 checks.
Door naar het topic Filmvoornemens 2025 om te bedenken wat we volgend jaar gaan doen