Pruimenbloesem (1982)

Nederland
Erotiek

geregisseerd door Willem van Batenburg
met Diane de Koning, Tanja Overeem en Richard Wildens

Eerste Nederlandse pornofilm speelt zich af in de Betuwe en gaat over een promiscue vrouw die met een oudere jaloerse man is getrouwd en een niet te stillen honger heeft naar seks. Pruimenbloesem is gemaakt door een onder een pseudoniem werkende Utrechtse seks-bioscoopexploitant.

robertus65
Niets, maar daarom had hij hier ook niet hoeven staan.

Quido schreef:
" Heej heej, doe eens rustig ! Je hoeft de trein niet te halen "
En dat met een Pippi Langkous nasynchronisatiestem.
Prachtig !

"Een boemeltrein is toch veel lekkerder dan een sneltrein? Dan hoef je niet zo snel uit te stappen..."

O my god, waarom? Waarom moet ik toch altijd weer blindelings dit soort "klassiekers" of cultfilms aanschaffen? Weer € 9,99 down the drain...
Tja, maar ik kan het nu eenmaal bijna nooit laten, en hij heeft toch wel een zekere "naam", nietwaar?

Belachelijke nasynchronisatie, weinig creatieve cinematografie en montage, om over het verhaal maar niet te spreken, voor zover er al sprake is van een echt verhaal...

En over de DVD-kwaliteit: het leek wel een video-scan, zo slecht was de kwaliteit af en toe. En van de Extra's ontbraken de Trailers, die er wel op zouden moeten zitten volgens de hoes!

Oja, en ook nog eens géén ondertiteling (dat vind ik altijd wel fijn bij Nederlandse films of docu's, net zoals de Teletekst-ondertiteling op TV)!
Ik moest het geluid bijna zó hard zetten dat de buren konden meegenieten! Wat moeten die wel niet hebben gedacht...

Het hoogtepunt (snap je hem; "hoogtepunt") vond ik nog wel die achtervolging met de auto's door de polders en over de dijken!

Leuk om een keer gezien te hebben hoor, maar daar is dan ook alles mee gezegd.

avatar van Phantasm
Geinig om een keertje gezien te hebben, al stelt het niet al te veel voor.

avatar van narva77
Geheel mee eens. Niet kopen!

Uit nieuwsgierigheid aangeschaft. Ik heb wel gelachen hoor. Als ik echt porno wil zien zijn er talloze andere wegen. Diana de Koning is een prachtige vrouw(in de jaren 70-80 was beharing nog geen issue,als ze het nu had gedaan had ze alle covers gesierd). Dat van die villa van Aage Meinesz wist ik niet,maar wel leuk om te weten. Diana zal wel raad hebben geweten met zijn thermische lans! Haha!!!!

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Kaartjes knippende Koning.

Nederlands eerste pornofilm, met Diana de Koning, werd veelvuldig in haar eigen pornobioscoop vertoond. Lichtjes gecensureerd, volgens de DVD-bron, omdat Diana nu eenmaal niet zin had om dag in dag uit bepaalde scènes te moeten meekrijgen. Speciaal voor deze uitgave zitten de desbetreffende scènes er gewoon in. Dat u het maar even weet. Diana zit nu niet meer de kaartjes te knippen en dus kunt u rustig zonder vast te blijven plakken aan vieze theaterstoeltjes de film thuis bekijken.

Matig.

avatar van BlueJudaskiss
Zinema schreef:
Kaartjes knippende Koning.

Matig.

Pfff......

Beetje zure reacties hier op Nederlands eerste (hard)pornofilm. Vraag me af wie hem helemaal gezien heeft, en met welk oogmerk. Moest een simpele film zijn, gemaakt in eigen beheer, voor een pornobioscoop, en mocht natuurlijk niet te veel kosten. Gezien dat feit is het helemaal niet zo beroerd. Opname-technisch is er niet veel mis mee. Het geluid is prima (dat was wel anders in veel Nederlandse films) en het is best een afwisselend geheel. Heb me nauwelijks verveeld.

Oké, die nasynchronisatie is beetje vervelend en de dialogen zijn soms tenenkrommend. Maar daar leden veel Nederlandse films onder in die jaren. Het verhaal is natuurlijk niks, maar in welke pornofilm is dat wel zo? Ze hebben zelfs nog geprobeerd er iets van een film van te maken met wat spanning, gezien die achtervolging over die smalle dijkjes in de Betuwe.

En de seks? Niks mis mee. Diana de Koning heeft mooie tieten en de rest mocht er ook wezen. Dat haar onder haar armen vind ik wel sexy. Zag je zelfs in die tijd niet altijd. Acteren doet ze niet eens zo beroerd. Ze heeft zeker uitstraling op het witte doek. Ze heeft er na nog twee rollen de brui aan gegeven. Geen idee wat ze daarna is gaan doen. In ieder geval geen bloeiende pornocarrière. Het bleven nu eenmaal de lage landen. Wel jammer van die mistcast/griezel van een man/vriend van haar. Hadden ze daar nu echt niemand anders voor kunnen vinden?

avatar van Mug
Mug
Nieuws voor de liefhebbers, fans of beter gezegd de geïnteresseerden.

Er is een documentaire gemaakt over de filmregisseur, genaamd De Man van Pruimenbloesem. Deze gaat publiekelijk in premiere op 16 maart in Worm (Rotterdam). Meneer Van Batenburg zal ook aanwezig zijn. En Pruimenbloesem wordt natuurlijk ook nog vertoond. Om rode oortjes van te krijgen.

Hahaha, Willem heeft ook nog een boek geschreven, getiteld "het komt allemaal weer omhoog". Zo, dat was een leuk binnenpretje.

LOL.

avatar van narva77
Dat zal wel stijf uitverkocht worden dan (snap je hem; stijf)...

avatar van BlueJudaskiss
Bij de vertoning in WORM geweest.

Documentaire De Man van Pruimenbloesem vond ik niet denderend. Interessante verhalen, maar dat heeft vooral met de geïnterviewden te maken en ligt niet zozeer aan de maker. Beeld vond ik niet mooi, maar ook sommige scenes hadden voor mij geen meerwaarde, het miste samenhang.

En Pruimenbloesem was natuurlijk ontzettend saai. Professioneel in beeld gebracht natuurlijk, maar het verhaal stelde echt niets voor en van die nasynchronisatie met bijbehorende teksten werd ik na een tijdje behoorlijk melig. En toch dacht ik de hele tijd: 'Ach, de man heeft zijn best gedaan en stak wel zijn nek uit', daarom de hier bovengemiddelde 2,0*. Zijn boek had ik al gelezen, maar ik heb het woensdagavond nog even bij Willem gekocht voor slechts 3 euro, leuk aandenken. Willem schrijft leuk maar is ook ontzettend leuk, hij heeft een charisma waardoor ik wel begrijp dat hij dit voor elkaar heeft gekregen. Echt een ontzettend aardige man. Dus ook dat telt in m'n beoordeling mee, kan het niet laten.