Gemmeker (2020)

Nederland

geregisseerd door Robert Schinkel
met Michael Epp, Jacob Derwig en Eelco Smits

Het is 1948. Voormalig commandant van Kamp Westerbork Albert Gemmeker zit vast in de gevangenis in afwachting van zijn proces. Hij ontkent tachtigduizend joden de dood in te hebben gestuurd. Op een dag komt er een onbekende verhoorder tegenover hem te zitten. Die blijkt schokkend en belastend bewijsmateriaal bij zich te hebben.

avatar van AmazingPP
Wat een indringend stukje film is dit! Ik bedoel : dertig minuten en toch met je mond open zitten als hij voorbij is. Knap geacteerd van alle drie de heren en meer heb je niet nodig. Knap stukje film dit. 4,5*

Indrukwekkend en groots, en dat in een half uurtje. Knap werk!
Jacob Derwig kan dit onderwerp prachtig dragen.

Dit soort films zijn en blijven belangrijk om nog even te voelen dat als je niet zelf nadenkt onmenselijkheid de kans krijgt om te ontstaan, ook al ''haben sie das nicht gewusst''.
Voor mij het moraal van deze film.

Komt 4 mei ook op RTL 4.

avatar van 606
Zipportal schreef:
Komt 4 mei ook op RTL 4.
stinissen

avatar van Peter Pan
In zo'n korte tijd, zo'n hoog spanningsveld neerzetten...

Jacob Derwig laat ook hier zien dat hij en geweldige acteur is!

Zo'n beladen onderwerp weergeven in een half uur, waarbij het hele verhaal ook duidelijk is, is erg knap, al had ik dit graag in een speelfilm gezien van 2 uur (als bijvoorbeeld het verhaal van Eichmann).

4,5 *

Het meeste is al gezegd. Een intensief half uurtje die je naar de strot doet grijpen. Jacob Derwig snijdt met zijn betoog door je ziel. Epp als Gemmeker is akelig kil. De authentieke beelden aan het eind zorgen voor de laatste huivering door je lichaam. Een unieke korte film.

avatar van Chainsaw
Waar je bij veel bioscoopfilms van meer dan twee uur hoopt dat ze wat korter worden, is dit eens de andere kant; een film van een half uur, die van mij prima een uur mocht duren. Los van de uitvoering is het concept al interessant; een confronterend gesprek - en naar het schijnt één van de vele verhoren - met Albert Gemmeker. Interessant omdat je al vrij snel voelt dat de man een kwaadaardig monster is, maar je tegelijkertijd niet zeker weet hoeveel hij nu eigenlijk wist. Regisseur Robert Schinkel en vertolker Michael Epp maken hem in zijn correctheid en netheid een vrij hatelijk figuur, maar zetten ‘m gelukkig niet teveel neer als een stereotype schurk. Het is niet ongebruikelijk dat in - dit soort - films de slechterik een Hannibal Lecter of James Bond-schurk wordt. Schinkel zorgt dat zijn personages mensen blijven en dat is fijn.

Ook Jacob Derwig speelt sterk, hoewel dat iets te netjes articuleren van zijn teksten me altijd een beetje tegenstaat in Nederlandse films; geeft soms iets teveel een toneel-vibe. De derde aanwezige in de verhoorkamer - gespeeld door Eelco Smits - heeft niet echt veel te doen en zijn rol is zelfs zo onbelangrijk dat ze voor de poster hem maar hebben gevraagd of ie even weg kon gaan. Het gaat immers ook om die twee mannen en dat had nog best een tijdje door mogen gaan. Gemmeker is een sterke film, gedragen door twee prima acteurs en een goed script. Beelden ten tijde van de oorlog zijn vaak indrukwekkend, maar het gebruik van de shots van Westerbork, waar de film mee afsluit, zijn extra aangrijpend, door het verhaal wat eraan vooraf ging. Sterke keuze om zo te eindigen.

4 sterren.

avatar van trebremmit
Interessant, moet deze binnenkort maar eens bekijken.

Ik woon in de buurt van kamp Westerbork, en mijn vader is van net na de oorlog, die had het er wel eens over dat Gemmeker maar een korte straf had gehad terwijl het een vreselijke man was.

avatar van Captain Pervert
Een korte film die behoorlijk intrigeert. Goed gespeeld, maar hier en daar is het script wel wat gekunsteld. Er worden dingen gezegd die de andere persoon allang weet, maar die vooral bedoeld zijn om emotie bij de kijker los te krijgen.
Derwigken ik eigenlijk alleen uit Alles is Familie en soortgelijke dramady-films. Leuk om hem een keer in een serieuze rol te zien.
Ik miste wel uitleg en logica waarom het personage van Derwig eigenlijk toestemming kreeg om Gemmeker te gaan verhoren. Op wiens authoriteit was dat?
4 sterren

avatar van bjerik76
goed spel tussen de 2 ( vooral van Michael Epp)
de film is eigenlijk 1 dialoog op 1 set en duurt nog geen half uurtje.
Het had makkelijk een veel langere film kunnen worden.

Schrijnend zijn ook de laatste echte opnames van het deporteren.
De angstige gezichten van al die mensen.
Ik weet niet of het inkleuren van de beelden een toevoeging was, wel was het mooi ingekleurd, maar wel was het mooi en niet te fel/modern gedaan.

avatar van david bohm
Sterk zeg.
Acteerwerk van de heren is indrukwekkend en dan die beelden eroverheen. Dit is nog geen tachtig jaar geleden hier gebeurt. Ben er stil van van.

Dit kon eigenlijk niet tegenvallen na alle positieve reacties hier maar toch overtrof het toch mijn verwachting.
Knap dat ze dit in een film van een half uur zo indringend kunnen maken.
Meer dan goed geacteerd vooral door de acteur die Gemmeker speelt, subliem gewoon.
Het aan de ene kant onderdanige in zijn nieuwe positie, daarbij Duitse beleefdheid maar ook de latent aanwezige Herren ras heerser uitstraling die de SS'er toch niet kan verbergen.
De overgang met een soort wandeling in de gevangenis naar SS'ers die in Westerbork marcheren, naar de dagelijkse beelden in het kamp met een vertrekkende trein.
Authentieke beelden van mensen die bijna doodgemoedereerd in de veewagons stappen hun dood tegemoet terwijl de SS toekijkt.
Dat met een houding van, ach het is maar werk hè, en iemand moet het doen.

avatar van John Milton
Niet verkeerd, al heb ik nog steeds beroepsdeformatie (zonder er mijn beroep van te hebben gemaakt) bij dit soort films, je kijkt er toch anders en kritischer naar. Voor wat je in een half uurtje kan doen, doet Gemmeker het bepaald niet slecht; maar nadat je al die die boeken gelezen hebt, steekt het toch iets schril af.

Wie daar geen zin in heeft, begin met een artikeltje: De Westerbork-commandant die tachtigduizend Joden de dood injoeg, en ermee wegkwam - volkskrant.nl