Wei (2019)

Alternatieve titels: Lost in Memories | Wei. Zorgen voor Pap

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Ruud Lenssen

Ruud Lenssen legt het dementie- en mantelzorgtraject van zijn ouders vast. Vader Jac heeft zijn eigen paradijsje gecreëerd: een hectare natuurgrond met paarden, kippen en moestuin. De wei is zijn levenswerk en Jac is vastberaden ervoor te blijven zorgen. Juist nu bij hem dementie is geconstateerd. De natuur en zijn dieren geven Jac troost en houvast in een steeds verwarrender bestaan. Moeder Ria ziet Jacs achteruitgang met lede ogen aan. De zorgen voor haar man worden groter en ze moet steeds meer van haar eigen leven opgeven. Haar gevoelens van liefde en zorgzaamheid slaan regelmatig om in frustratie en eenzaamheid. Desondanks wil ze Jac thuis verzorgen, zo lang het kan. Maar terwijl Jac probeert vast te houden aan zijn paradijs, komt een onvermijdelijk afscheid dichterbij.

avatar van Knisper
6 keer vijf sterren. Iemand misschien een toelichting?

Knisper schreef:
6 keer vijf sterren. Iemand misschien een toelichting?

Nou ja, één van de stemmers is de maker, zijn toelichting ben ik benieuwd naar wanneer er wat gerichte vragen komen vanuit ons. De andere stemmers mogen best even hier een berichtje plaatsen. Bij vijf sterren (of 0,5) ben je dat eigenlijk wel bijna verplicht vind ik.

Waarom dit 5 sterren scoort? Dit is een documentaire gericht op dementie. Wat houd het in om mantelzorger te zijn? Deze documentaire beantwoord deze vraag. Dit is een documentaire die realiteit is. Ruud laat precies zien wat het is om een vader, partner te hebben met dementie. Hij laat de mooie kanten zien, maar ook de mindere kanten. Iedereen zou deze documentaire moeten zien! Wat een aanrader.

Deze documentaire laat de vele facetten zien van deze verschrikkelijke ziekte. Soms met een lach, maar ook met het verdriet, zowel voor de vader als voor zijn familie. Wat een tegenwoordigheid van geest moet de filmmaker gehad hebben om vanaf het begin de camera dit alles op beeld vast te laten leggen. Zeer indrukwekkend en een absolute aanrader, ook voor mensen die (gelukkig) (nog) niet met dementie in hun naaste omgeving in aanraking zijn gekomen.

avatar van Ruudje
‘Wei’ is mijn film inderdaad. Deze was op het IDFA genomineerd voor Beste Nederlandse documentaire en de film eindigde met een 9.0 in de top15 publieksfavorieten.

Toen mijn vader de diagnose vasculaire dementie kreeg, kwam het in eerste instantie helemaal niet in me op om zijn ziekteproces te gaan documenteren. Ik voelde pas de drang om te gaan filmen toen mijn vaders ziekte erger werd en ik getuige was van de impact ervan op mijn moeder en ons gezin. Van dichtbij zag ik hoe mijn moeder worstelde met haar rol als mantelzorger en hoe haar wereld verkleinde, terwijl mijn vader in fasen achteruitging.

Vanaf het besluit om mijn ouders te gaan filmen was het voor mij volstrekt duidelijk dat ik deze film helemaal zelf zou gaan maken. Onafhankelijk, zonder externe producent, omroep en filmcrew, maar volledig zelfstandig als zoon, om de intimiteit in de film zoveel mogelijk te waarborgen. Dit heeft geresulteerd in een persoonlijk verhaal dat van binnenuit wordt verteld, waar ik heel mijn hart in heb kunnen leggen.

Met de film wil ik graag de heersende taboes rondom dementie en mantelzorg bespreekbaar maken. De film maakt namelijk de worsteling van beide kanten zichtbaar: de angst en onzekerheid van mijn vader; het niet kunnen vragen om hulp en de vereenzaming van mijn moeder; tot uiteindelijk de onmogelijke maar noodgedwongen beslissing om afstand te nemen van je levenspartner.

De aanwezigheid van de wei, mijn vaders paradijselijke natuurgrond, bood mijn vader in eerste instantie houvast maar bleek uiteindelijk een steeds groter obstakel te worden. Voor mijn moeder, maar onbewust ook voor mijn vader. De geestelijke achteruitgang van mijn vader was af te lezen aan de staat van de gewassen en de verzorging van de paarden. Maar de wei is meer dan een metafoor, het is de rode draad in de film en de bottleneck in de relatie van mijn ouders.

Wei is niet alleen een film over dementie en mantelzorg, maar tevens een liefdevol verhaal over de vergankelijkheid van het leven. Een ode aan mijn ouders en aan ouders in het algemeen.

Vijf sterren omdat het met afstand de beste documentaire is die ik vorig jaar gezien heb. Op dramatisch vlak groots, op emotioneel vlak raak, filmisch ook nog eens interessant en bij momenten zelfs enorm grappig.

Ergens online te zien?

Was tot 2 dagen geleden te zien via Picl, je bent net te laat.

Zal nog wel op tv komen.

avatar van Ruudje
kappeuter schreef:
Was tot 2 dagen geleden te zien via Picl, je bent net te laat.

Zal nog wel op tv komen.

Pas op NPO in de zomer.
De film draait wel nog in verschillende filmtheaters, maar niet meer op Picl. Daar moest hij halsoverkop vanaf omdat Pathé hem nu gaat draaien, en dat mag niet tegelijk.