• 10.973 nieuwsartikelen
  • 9.000.596 stemmen

Begrijpt U Nu Waarom Ik Huil? (1969)

Documentaire | 62 minuten

Genre: Documentaire

Alternatieve titels: Begrijp Je Nu Waarom Ik Huil? / Now Do You Get It Why I Am Crying?

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Louis van Gasteren

Met onder meer: Jan Bastiaans, Dina Telling en Louis van Gasteren

IMDb beoordeling: 7,6 (8)

Plot Begrijpt U Nu Waarom Ik Huil?

Destijds omstreden documentaire - door Van Gasteren omschreven als medisch psychologische film - volgt een ongeveer 50-jarige ex-concentratiekampgevangene die onder medisch toezicht een psychotherapeutische behandeling met LSD ondergaat om zijn gruwelijke verleden te verwerken. Van Gasteren filmde de man in zijn woning en in de kliniek tijdens de eerste twee sessies. Deze fragmenten worden afgewisseld met commentaren van de behandelend arts. Beelden van concentratiekampen illustreren de herinneringen van de man.

logo tmdbimage

avatar van Mug

Mug

Van Gasteren werd door prof. Jan Bastiaans, destijds hoogleraar psychiatrie in Leiden, gevraagd een documentaire te maken over zijn methode om oorlogsslachtoffers te behandelen d.m.v. sessies waar de drug LSD werd toegediend.

Bastiaans hoofddoel met de film was om het te gebruiken als een soort van podium, om een college te geven voor studenten wereldwijd. Het eerste kwartier van de docu is dan ook een college, waar Bastiaans in een collegezaal in het Engels de thematiek + behandeling uiteenzet en het publiek laat kennis maken met 'Joop', een oorlogsslachtoffer en studie-object.

Wat volgt is een 40-minuten durende 'samenvatting' van een 5-uur durende sessie waar Joop LSD krijgt toegediend. Behoorlijk heftig, vol ongemakken, huilbuien (incl. de titel vraag van Joop naar Bastiaans), associaties, scheldpartijen, en verkrampte handen.

Op het laatst krijgen we natuurlijk van Joop en zijn vrouw te horen dat de methode succes heeft en dat het ontzettend veel baat heeft gehad met de relaties in hun gezin.

Voor korte duur ongetwijfeld. In 2003 kreeg deze documentaire een vervolg, De Prijs van Overleven. Van Gasteren bleef in contact met Joop, die in 2000 overleed. Zijn vrouw + drie kinderen doen een boekje open over de gezinssituatie, die alles behalve gelukkig was.

Begrijpt U Nu Waarom Ik Huil? werd in 1971 vertoond op de Nederlandse tv, wat leidde tot roodgloeiende telefoontjes, een maatschappelijke discussie + Kamervragen. Jan Bastiaans' methode was al controversieel, in 1992 overleed een patient tijdens een sessie. Meer interessante info over Bastiaans en het gebruik van drugs in de psychiatrie is te vinden alhier.

avatar van Darbie

Darbie

Een aangrijpende en indrukwekkende documentaire.

avatar van Ithildin

Ithildin

Is te vinden op youtube, slechte kwaliteit maar zeker de moeite waard.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

n de jaren '60 werd er geëxperimenteerd met sessies onder invloed van LSD met overlevenden van concentratiekampoverlevenden die leden aan wat toen concentratiekampsyndroom of overlevendensyndroom werd genoemd. De bevrijdde mensen (ten tijde van deze documentaire pas 25 jaar geleden) die zulke extreme dingen hadden meegemaakt dat hun hele bestaan in het teken stond van hun trauma's. Met LSD werd getracht om emoties uit zo'n persoon te halen om de meer conventionele therapie te helpen en Joop uiteindelijk te laten leven. Die emoties komen en zijn niet altijd samenhangend en voor de overlevende Joop nogal overweldigend. Je ziet iemand intens lijden en herbeleven en je kunt er niet volledig bij.

De film begint met het inbedden van de sessie in een soort college en daarna volgt een samenvatting van 40 minuten van de sessie van uren. Nog eens bijna 25 jaar later kreeg deze documentaire een vervolg, De Prijs van Overleven , die ga ik morgen zien. Wat ik weet is dat die film het optimistische einde van deze relativeert, Het hielp minder dan hier voorgespiegeld.

avatar van eRCee

eRCee

• 1927 stemmen

Het aardige is wel dat deze behandelvormen inmiddels terug van weggeweest zijn in de behandeling van therapie-resistente depressie en post-traumatisch stress syndroom (zie oa hier).