- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horror (en thriller) zonder grenzen
Horror (en thriller) zonder grenzen
alexspyforever
-
- 21063 berichten
- 2328 stemmen
2e Horrorstijlen - Silent
Voortgang: 37/54
La Chute de la Maison Usher (1928)
https://www.culturopoing.com/archives/img/image/Enrique/Usher%201.png
Ik sluit me aan bij joolstein zijn recensie, het is visueel allemaal erg sterk hoewel de versie die ik zag van matige beeldkwaliteit was. Helaas door de erg matige uitwerking van het verhaal en de karakters vond ik het saai en vooral traag overkomen. Misschien niet een gepaste film om in de ochtend te kijken als je nog wat vermoeid bent, maar het voelde aan als een lange zit ondanks de korte speelduur.
https://i2.wp.com/werewolf-news.com/wp-content/uploads/2015/12/wolf-blood.jpg?fit=909%2C727
Deze dankzij cityofshadows bekeken. Ik ben het eens met de waardering die hij er aan heeft gegeven. Het is meer een drama dan horror of weerwolvenfilm. De film is erg fragmentarisch en vaak krijg je een beschrijving waarna je ziet hoe dat is gegaan. Dit betekent dat er weinig verrassing is, je krijgt ook geen sterke band met de karakters ook omdat er meer wordt verteld dan dat er dialoog in zit. En op het begin na zijn er ook weinig bordjes. het voelt meer aan als een boek met bewegende beelden dan een film. Camera is ook statisch met enkel de mensen en dieren die voor beweging zorgen. Het bos met die torenhoge bomen is wel een prachtige setting!
Categorie 2 dus afgewerkt en violet is binnen.
Cikx
-
- 2106 berichten
- 1008 stemmen
3a - Gewelddadig: Body horror
Voortgang: 18/54
https://pmcvariety.files.wordpress.com/2017/04/the-void.jpg?w=1000&h=503&crop=1
The Void begon veelbelovend maar na een half uur kakte het behoorlijk in. Het middenstuk werd geplaagd door onnodig veel expositie en een vervelende dynamiek tussen de personages. Tegen het einde kwam het dan weer redelijk goed vanwege het gruwelijke monster. De monster designs en effecten waren sowieso van een geweldig niveau. De laatste 10 minuten waren helaas wel een behoorlijke anticlimax.
3.0*
Cikx
-
- 2106 berichten
- 1008 stemmen
4g - Monsters: Mens vs machine
Voortgang: 19/54
http://4.bp.blogspot.com/-kQ0zwc583eY/UdoexbHJAsI/AAAAAAAAEM8/yBc-e3Y92i8/s1600/Pulse2.jpg
Trage Japanse horror film over geesten die de mensenwereld infiltreren via het internet. Het hoofdthema is eenzaamheid (voor en na de dood) en de faciliterende rol die technologie hierin speelt. Ondanks dat het een uiterst origineel filmpje is die genoeg creepy momenten kent, wist die toch niet de volle speelduur te boeien. Het plot blijft rustig voort kabbelen, maar ontspoort tegelijkertijd volledig. Ook de flauwe dialogen, het acteerwerk en de geluidsband laten te wensen over. Hier had veel meer ingezeten.
2.5*
DVD-T
-
- 15378 berichten
- 2839 stemmen
#11/54
Categorie 4 (groen): Monsters
c) Mutations: The Monster (2016) (FTV)
http://images3.static-bluray.com/reviews/14667_1.jpg
Monsters are real.
De wisselwerking tussen drama en horror en de verbinding tussen de twee is genoeg aanwezig, maar weet helaas niet op elk moment te boeien. De film neemt zijn tijd, en misschien wel iets te veel. De film heeft niet een erg lange speelduur, maar het lijkt alsof de film gewoon erg lang duurt zonder dat er al te veel gebeurd. Na de zoveelste flashback heb je het echt wel gehad en is de boodschap die de regisseur wil overbrengen toch echt wel duidelijk.De horror lijkt in The Monster meer bijzaak. Toch kent de film vooral in de opbouw een aantal spannende momenten. Helaas blijft er van die spanning weinig over na een moment waarop onze verbeelding niet echt meer nodig is.
Acteerwerk is verder prima. Vooral Ella Ballentine weet hier te overtuigen. De effecten zien er goed uit en ook aan de creature design is genoeg aandacht besteed.
Een film waarbij de dramatische momenten je helemaal uit de horror sfeer haalt, waardoor het erg moeilijk is om steeds weer in de film te moeten komen.
2.0/5.0
alexspyforever
-
- 21063 berichten
- 2328 stemmen
4g - Monsters: Mens vs machine
Voortgang: 19/54
(afbeelding)
Trage Japanse horror film over geesten die de mensenwereld infiltreren via het internet. Het hoofdthema is eenzaamheid (voor en na de dood) en de faciliterende rol die technologie hierin speelt. Ondanks dat het een uiterst origineel filmpje is die genoeg creepy momenten kent, wist die toch niet de volle speelduur te boeien. Het plot blijft rustig voort kabbelen, maar ontspoort tegelijkertijd volledig. Ook de flauwe dialogen, het acteerwerk en de geluidsband laten te wensen over. Hier had veel meer ingezeten.
2.5*
Traag tempo en nogal vaag is zo een beetje de reden dat mij uiteindelijk afstand heeft doen nemen van Aziatische horror. 10-15 jaar geleden vond ik dat soort films nochtans de max. Zo zie je maar hoe een smaak kan veranderen. Nu je hebt ook heel actievolle bijna cartooneske Asia horror maar dat ligt me meestal nog minder.
Cikx
-
- 2106 berichten
- 1008 stemmen
Traag tempo en nogal vaag is zo een beetje de reden dat mij uiteindelijk afstand heeft doen nemen van Aziatische horror. 10-15 jaar geleden vond ik dat soort films nochtans de max. Zo zie je maar hoe een smaak kan veranderen. Nu je hebt ook heel actievolle bijna cartooneske Asia horror maar dat ligt me meestal nog minder.
Klopt, vooral de Japanse horror die ik tot nu toe gezien heb zit in dat stramien. Een film als Ôdishon (1999) is ook zo traag, maar kon ik erg van genieten vanwege de absurde laatste akte. Vaak ligt het ook aan de stilering of ik er iets mee kan. Miss Zombie (2013) vond ik erg tof vanwege de stijl en het originele concept. Met name de horrorfilms uit Zuid-Korea, Taiwan en Hongkong die ik gezien heb waren erg stijlvol. Neem films als Geung Si (2013), Shi Hun (2013), Janghwa, Hongryeon (2003) en Mon Seung (2006) daar is het ook vooral de stijl de me overtuigt. De Japanse filmpjes zijn meestal nogal grauw en sober, waar ik minder mee heb, zo ook deze Kairo. Gelukkig zijn er ook uitzonderingen. Herutâ Sukerutâ (2012) blijft een van de fraaist ogende films die ik ooit gezien heb, maar dat is dan weer geen volbloed horror.
DVD-T
-
- 15378 berichten
- 2839 stemmen
#12/54
Categorie 2 (violet): Horror stijlen
f) Documentary/Mockumentary/Shockumentary: The Bay (2012) (FTV)
Don't drink the water.
Leuke found footage horror filmpje. Vooral de diversiteit aan manieren waarop het incident is vastgelegd is een verademing. Normaal zitten we aan een aantal personen vast met een camera, maar in The Bay wordt gebruik gemaakt van face time, dash cams, veiligheidscamera's en blogs. Erg jammer dat Donna de hele film er doorheen praat en de film een beetje warrig overkomt door de vele locaties en personen die gevolgd worden. Hadden ze daar wat meer structuur en rust in toe gevoegd, was het een stuk meeslepender dan het nu is geworden. Neemt niet weg dat The Bay een vermakelijke film is binnen dit subgenre en er qua horror ook nog wat te genieten is zo af en toe.
3.0/5.0
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
Byzantium (2012)
Categorie: Horrorkruisingen
1F – Fantasy/Horror
Voortgang 37/54
https://media.giphy.com/media/6SJtXCfF8NR6w/source.gif
Afgelopen oktober herzag ik Neil Jordans Interview with the Vampire: The Vampire Chronicles (1994) weer eens, en andermaal moest ik toegeven dat er een stuk meer te genieten valt dan ik vroeger dacht. Toch was Byzantium helemaal langs me heengegaan toen hij in 2013 hier in de bioscoop draaide, en ook nadien stond hij niet echt op de radar. Aangezien het wederom een vampierfilm betreft van de Ierse regisseur, wilde ik toch eens kijken. Een (spirituele) opvolger is het wat mij betreft echter niet, de sfeer is toch wel behoorlijk anders.
Geschoten in 2010 volgens IMDb, heeft deze film kennelijk toch even op de plank gelegen, en ik snap ook wel een beetje waarom. Het drama en de fantasy zijn duidelijk meer aanwezig dan de horror. Af en toe betrapte ik mezelf er toch op dat de aandacht er niet helemaal bij was en de verveling enigszins toesloeg. De relaties tussen moeder Arterton en dochter Ronan enerzijds, en Ronan en potentieel vriendje Caleb Landry Jones anderzijds intrigeerden mij in elk geval niet genoeg voor de tijd die er toch weer steeds aan gespendeerd werd.
http://i.imgur.com/1QSGBRU.gif
Toch wordt er goed gespeeld, zit er een wat mij betreft duidelijke feministische aanklacht in de film en heeft Ronan er duidelijk veel moeite in gestopt (dat is ze zelf op de piano). Ook zitten er een aantal behoorlijk sfeervolle beelden in de film, met de waterval als blijvend object van fascinatie. Wat de eenvoudig gebiologeerde innerlijke mens betreft, ik was altijd al wel gecharmeerd van Gemma Arterton. En dat stukje John Milton werd niet teleurgesteld met Byzantium. Toegegeven, het is niet altijd even stijlvol… Maar oh lá lá. ?
3,4*
--------------------------------
Pintu Terlarang (2009)
Categorie: Regio/Taal
6E – Azië
Voortgang 38/54
https://semaymedia.com/wp-content/uploads/2018/01/Poster-Pintu-Terlarang.jpg
Ik heb deze Indonesische horrorthriller gekeken omdat het een van de nominaties van glacius was voor de lopende Thriller KO op MovieMeter, maar bovenal omdat hij me aansprak en redelijk goed gewaardeerd wordt. De film heeft echt even zijn tijd nodig, en het eerste half uur gebeurt er op het vlak van de spanning niet heel veel. Het is vooral in het laatste uur dat Joko Anwar de remmen losgooit. Men name de dinerscène wordt (terecht) vaak genoemd. Pretty f*cked up!
3,3*
Woland
-
- 4162 berichten
- 3404 stemmen
La Casa dalle Finestre Che Ridono (1976)
Categorie 2 - Horrorstijlen (violet)
g. Giallo
Italië, FTV
Voortgang 39/54
https://www.moviemeter.nl/images/cover/10000/10900.300.jpg?cb=1487681292
Ik had hier, op grond van de verhalen die ik zo her en der gelezen had, wel hoge verwachtingen van. Sfeervol, mysterieus, mooi gefilmd, het klonk interessant en in het algeheel als het type film wat ik goed zou moeten kunnen waarderen. Helaas was het toch een beetje een tegenvaller, door de bank genomen. En voornamelijk zijn het lage tempo van de eerste helft waarin weinig gebeurt terwijl ook niet echt een pakkend mysterie wordt gecreeerd, en het uiteindelijke plot wat op mij vrij warrig overkwam, daar de oorzaak van.
We volgen een restaurateur die naar een Italiaans plattelandsdorpje wordt gestuurd, om een beschadigd en incompleet fresco van de schilder Legnani te restaureren. Legnani blijkt nogal een morbide figuur geweest te zijn, die in het recente verleden samen met zijn zusters dubieuze praktijken er op nahield. En wat heeft dit allemaal te maken met de zich raar gedragende figuren in het dorp, de vreemde dreigtelefoontjes, en in de loop van het verhaal de moorden die plaatsvinden? Dit klinkt als een groep ingredienten waar potentieel wel een interessant mysterie van te bakken is. En toegegeven, sfeer heeft de film wel een beetje, al maakt de setting op het Italiaanse platteland en dorpsleven dat relatief gemakkelijk. Maar het verhaal vond ik wat flauw en gezocht, en hoewel ik traag op zich prima kan waarderen, sloeg deze film vaker dan me lief was door naar saai. De film lijkt ook wat slordig ge-edit, met vaak wat rare overgangen, met weinig echt interessant film- of acteerwerk. De laatste twinting minuten zorgden nog wel voor wat meer spanning mede doormiddels van een leuke twist, en dan is het jammer dat de uiteindelijke climax ook weer zo gezocht is. Geen complete mislukking, maar helaas toch verre van het stijlvolle horror-mysterie waar ik toch op hoopte. 2.5*
Woland
-
- 4162 berichten
- 3404 stemmen
Society (1989)
Categorie 7 - Periode (wit)
f. 1980-1989
Verenigde Staten, FTV
Voortgang: 40/54
https://www.moviemeter.nl/images/cover/6000/6531.300.jpg?cb=1499071026
Behoorlijke tegenvaller, wat mij betreft. Het laatste half uur gaat Society op behoorlijk bizarre wijze los in een orgie van naakt, bizarre humor, uitzuigen en rare body horror, maar helaas moest ik me eerst een uur lang door een soort van high school film heen worstelen. Bill is een rijkeluiskindje wiens ouders behoorlijk prominente onderdelen van de upper class zijn; Bill zelf daarentegen is een eigenlijk gewoon een jock die zich daardoor niet echt een plaats weet te vinden. Niet thuis, niet op school, hij valt een beetje tussen wal en schip. Langzaamaan lijkt het of hij dingen gaat zien, en gebeuren er steeds mysterieuzere zaken - en ook mensen om zich heen gaan zich steeds vreemder gedragen. En uiteraard zoals het een horrorfilm betaamt, is er natuurlijk echt iets serieus niet in de haak - een samenzwering van de high society die uit Lovecraftiaanse monsters bestaat en al het gepeupel met alle plezier misbruikt en martelt.
Er zal vast een soort van sociale boodschap in zitten, maar veel meer dan wat flauw schoppen tegen kakkers en high society (de rijken zuigen de lagere klassen uit, origineel gevonden maar niet heus) kan ik er niet in ontdekken. De niet echt leuke humor en het veel te lange, vrij saaie begin van de film doen Society voornamelijk de das om. Dat het laatste half uur nog wel behoorlijk geflipt is, is een vooruitgang, maar ook daar was het meer een beetje goor en bizar dan dat het nou goed werd. Ik zal deze maar niet aanraden. Of je moet gewoon alleen het laatste half uur for weirdness' sake aanzetten. 2.0*
Hollywood007
-
- 3337 berichten
- 3538 stemmen
Categorie 3 (rood): Gewelddadig
e) (s)exploitation
37/54
Richard Davis vermoordt zijn vrouw, stopt haar lijk in zijn auto en rijdt weg. Onderweg pikt hij twee liftsters op, die hem mee naar huis nemen. Het huis blijkt een broedplaats van gestoorde lesbiennes, die graag een babytje willen! Richard moet blijven, om als zaaddonor te dienen!
Eentje die me is doorgegeven door alexspyforever omdat ik geen idee had wat te kijken. Ik ben echt niet thuis in dit subgenre. Nu weet( ik ook dadelijk waarom. Na twee minuten was ik al aan het fronsen en vroeg ik me af naar wat ik nu eigenlijk aan het kijken was. Het is er niet op gebeterd. Complete bagger. Ik geef hem een halve ster omdat ik niet lager kan.
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
Stridulum (1979) - MovieMeter.nl
1e) Horrorkruisingen 5 - SF/Horror
Voortgang: 30/54
http://www.filmhorror.com/upload/news/img/445Stridulum.jpg
Stridulum is een goed voorbeeld van een totaal bizarre film die Italianen in de VS hebben gemaakt. Aan de gigantische locaties met vele figuranten en vele special effects te zien heeft de film een aardige duit gekost. Des te vreemder is het dat niemand zich gedurende de productie heeft afgevraagd waar ze in godsnaam mee bezig waren.
De film verteld het verhaal over een meisje met vreemde bovennatuurlijke krachten. In werkelijkheid is ze de manifestatie van een bovennatuurlijk wezen en is er een ruimte-generaal naar de aarde gekomen om haar tegen te houden. Haar moeder weet zich geen raad met haar dochter en dan is er ook nog haar vriend die een huwelijk af wil dwingen.
Het is dus een soort van Firestarter, alleen dan is het meisje hier behoorlijk creepy en vooral zwaar irritant. Het zou mij helemaal niets verbazen als de regisseur geen woord Engels sprak want het is heel duidelijk dat de acteurs meestal geen flauw idee hadden hoe ze moesten spelen. Daarnaast vermoed ik dat de film als komedie geschreven is en de acteurs door de taalbarrière het volledig serieus speelde. De scènes met speciale effecten waren toch best bijzonder en haast hallucinant. Alleen is het meestal nog maar de vraag wat voor nut ze eigenlijk dienen. De soundtrack bestaat uit een onheilspellend Disco-nummer dat continu herhaald word.
De cast is overigens niet mis. Mel Ferrer, Glenn Ford, Lance Henriksen, veteraan John Huston en Sam Peckinpah. De reden dat deze mensen allemaal meewerkte was volgens Hendriksen in een interview dat ze een gratis reis naar Italië zouden krijgen.
Al met al een totaal bizarre film, die net wat te lang is om vermakelijk te zijn.
alexspyforever
-
- 21063 berichten
- 2328 stemmen
Verdorie baspls ik wil die film ook nog zien, je recensie klinkt niet echt hoopgevend.
4e Monsters - Dolls & toys
Voortgang: 38/54
https://i.ytimg.com/vi/B-y7JM0pKx0/maxresdefault.jpg
Als grote fan van Dolls (1987) wilde ik deze natuurlijk ook eens gezien hebben omdat ze toch behoorlijk wat raakpunten hebben. Het verschil is in Dolls er nog een zeker mysterie hangt over wie of wat de poppen controleert, maar in Demonic Toys is het een demon die allerlei vormen kan aannemen. Op die Judith na zijn de karakters niet interessant, hebben ook weinig background en ze worden op een nogal flauwe manier bij elkaar gebracht. Leuk zijn vooral de stukken waarin de mensen tegenover de poppen komen te staan. Deze zijn niet zo groot in aantal als bij Dolls maar zien er wel griezelig uit al zijn de methodes die ze gebruiken op hun slachtoffers nogal eentonig. De setting van een opslagplaats is nu ook niet meteen de meest boeiende. Ondanks de minpunten toch vrij vermakelijk, maar een herziening lijkt me klein dan toch liever Chopping Mall.
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
Verdorie baspls ik wil die film ook nog zien, je recensie klinkt niet echt hoopgevend.
Haha, het kan best vermakelijk zijn hoor. Veel dingen waren ook best geinig in beeld gebracht. Maar het is allemaal zo bizar en onsamenhangend en door de manier waarop het is uitgevoerd en de redelijk bekende acteurs komt het des te vreemder over.
Cikx
-
- 2106 berichten
- 1008 stemmen
7e - Periode: 1970-1979
Voortgang: 20/54
http://www.johncoulthart.com/feuilleton/wp-content/uploads/2017/12/images.jpg
Vanwege de lopende Arrow Video Cover KO ben ik eens door de blu-ray covers van Arrow gaan bladeren waarna ik op deze bijzondere cover stuitte. Ik had nog nooit van de film gehoord, maar ik zag horror bij de genreaanduiding staan en besloot hem voor de challenge te bekijken.
De film gaat over een vrouw die te maken heeft met waanbeelden van mannen die een rol in haar leven hebben gespeeld. Ze ziet letterlijk spoken. Ik heb alleen 3 Women (1977) van Altman gezien en deze film heeft doorgaans dezelfde soort stijl. Het is allemaal erg vakkundig geschoten met veel oog voor detail en symboliek. Daarnaast is de muziek erg sfeervol en creepy. De psychische problemen waarmee Cathryn kampt worden erg realistisch weergeven wat het aan de ene kant enger maakt, maar aan de andere kant had ik iets meer surrealisme niet erg gevonden om het minder repetitief te maken. Altman gooit helaas nooit de remmen los. De film is echter wel gewoon goed en onderhoudend.
3.5*
alexspyforever
-
- 21063 berichten
- 2328 stemmen
7e - Periode: 1970-1979
Voortgang: 20/54
(afbeelding)
Vanwege de lopende Arrow Video Cover KO ben ik eens door de blu-ray covers van Arrow gaan bladeren waarna ik op deze bijzondere cover stuitte. Ik had nog nooit van de film gehoord, maar ik zag horror bij de genreaanduiding staan en besloot hem voor de challenge te bekijken.
De film gaat over een vrouw die te maken heeft met waanbeelden van mannen die een rol in haar leven hebben gespeeld. Ze ziet letterlijk spoken. Ik heb alleen 3 Women (1977) van Altman gezien en deze film heeft doorgaans dezelfde soort stijl. Het is allemaal erg vakkundig geschoten met veel oog voor detail en symboliek. Daarnaast is de muziek erg sfeervol en creepy. De psychische problemen waarmee Cathryn kampt worden erg realistisch weergeven wat het aan de ene kant enger maakt, maar aan de andere kant had ik iets meer surrealisme niet erg gevonden om het minder repetitief te maken. Altman gooit helaas nooit de remmen los. De film is echter wel gewoon goed en onderhoudend.
3.5*
Het blijft natuurlijk gevaarlijk om op basis van een cover een film te gaan kijken, want zeker bij horror komt het wel vaker voor dat de cover/poster veel beter is dan de film. Natuurlijk het is reclame, bij een lelijke afbeelding zou ik ook minder geneigd zijn om een film te gaan kijken. Ik ben trouwens ook gelijk met de cover KO een nieuw kijklijstje aan het maken voor een volgende keer.
Cikx
-
- 2106 berichten
- 1008 stemmen
Het blijft natuurlijk gevaarlijk om op basis van een cover een film te gaan kijken, want zeker bij horror komt het wel vaker voor dat de cover/poster veel beter is dan de film. Natuurlijk het is reclame, bij een lelijke afbeelding zou ik ook minder geneigd zijn om een film te gaan kijken. Ik ben trouwens ook gelijk met de cover KO een nieuw kijklijstje aan het maken voor een volgende keer.
Het hielp natuurlijk dat die een gemiddelde van 3,62* heeft hier op MovieMeter.
alexspyforever
-
- 21063 berichten
- 2328 stemmen
Het hielp natuurlijk dat die een gemiddelde van 3,62* heeft hier op MovieMeter.
In mijn geval is dat nog steeds geen garantie, mijn waarderingen durven wel vaker (flink) afwijken van de gemiddeldes hier.
joolstein
-
- 9156 berichten
- 7610 stemmen
5) Undead & supernatural (blauw)
a) Geesten en andere spirituele wezens:
Voortgang: 36/54
Deze film is een bewerking van James Herbert's boek Haunted (1988) en behoort tot een genre dat bijna helemaal verdwenen is heden ten dagen: het Britse spookverhaal. Het is zeker een goed opgezette productie met een behoorlijk budget en er zijn goede performances, vooral van een toen (1995) nog vrij onbekende Kate Beckinsale die een waar genot was om naar te kijken. Desondanks is de film een en al voorspelbaarheid en doet erg aan als een tv-film. Regisseur Lewis Gilbert (3x James Bond) lijkt vooral geïnteresseerd te zijn in de ontluikende romance tussen Aidan Quinn and Kate Beckinsale dan in het ontwikkelen van een goed spookverhaal. De bangmakerij moet komen van een gaslamp die ontploft, een brand en een wervelwindje die op een persoon lijkt, echter falen ze om ook daadwerkelijk angst op te wekken. Ook het grote Engelse landhuis werd niet goed benut om iets meer spanning te creëren. Gelukkig biedt de film wel vermaak en werd het nooit echt heel saai. Al was het maar omdat Kate Beckinsale meerdere keren luchtig gekleed in beeld is te zien. Mensen die van ouderwets maar degelijk in televisiestijl gefilmde spookverhalen houden en in de eerste 20 minuten Kate Beckinsale al van haar kleren wil zien ontdoen, kunnen hier ruimschoots genieten.
Gezien vanuit het oogpunt van de film-historie is het duidelijk te zien dat er ideeën om spanning op te wekken, plotwendingen en posties van de camera meer dan eens door latere regisseurs zijn hergebruikt. Echter persoonlijk overtuigd de film mij veel minder. De film is onbedoeld erg rommelig, het verhaal nogal onzinnig en roept daarbij ook teveel vragen op. Daarnaast zijn er wel heel erg veel close-ups van het gezicht van de hoofdrolspeelster Candace Hilligoss (speelde verder wel leuk). Daarnaast vond ik de scènes met het nare, opdringerig ventje (Sidney Berger) niet echt intrigerend. Hij veroorzaakte bij mij vooral desinteresse. Er waren wel verschillende fantastische shots te zien en ook de orgelmuziek verhoogde enigszins de sfeer. Om eens naar een film te kijken die fungeerde als inspiratiebron voor andere, was het leuk om zo een keer te zien, helaas was het niet meer dan een mengelmoes van ideeën die niet heel goed waren uitgewerkt.
alexspyforever
-
- 21063 berichten
- 2328 stemmen
joolstein het is al lang geleden dat ik Carnival of Souls heb gezien maar ik herinner me het nog voldoende om mij te kunnen aansluiten bij je punten van kritiek. Vooral de creepy buurman vond ik een heel zwakke toevoeging. De film was destijds mij hard aanbevolen en waarom deze toen die uitkwam niet en nu wel blijkbaar van veel waardering kan genieten, ik veronderstel de sfeer of misschien omwille van de twist. Maar ik heb zo het gevoel dat je met een leuke setting zit waar er toch niet genoeg mee werd gedaan. Dat mensen het misschien niet goed vonden in 1962 omdat ze het niet begrepen hadden, nah dat geloof ik niet. De uitwerking is gewoon onvoldoende, er gebeurt gewoon te weinig om van een sterk verhaal of karakterontwikkeling te spreken. Ook die twist houdt voor mij niet echt steek, bij The Sixth Sense was dat wel het geval. Was het de eerste met dit soort twist, misschien wel al was er al een veel oudere die mij er ook aan deed denken en dit veel beter had uitgewerkt: The Cabinet of Dr. Caligari
Woland
-
- 4162 berichten
- 3404 stemmen
Ik heb inmiddels meerdere films die ik niet echt meer kwijt kan in een categorie, maar ik heb ook nog een categorie waar ik niet echt films kan vinden die me écht leuk lijken. Het gaat om de 'Andere undead'-categorie - ik heb nu Blood from the Mummy's Tomb staan met Pontypool als alternatief, maar bij allebei word ik niet echt warm van het vooruitzicht. Zijn er nog mensen met leuke suggesties voor 'Andere undead'?
DVD-T
-
- 15378 berichten
- 2839 stemmen
#13/54
Categorie 5 (blauw): Undead & supernatural
f) Andere undead: Quella Villa Accanto al Cimitero (1981) (FTV)
http://images4.static-bluray.com/reviews/5059_3.jpg
Lock the cellar door.
Ongelooflijk dat deze film na Fulci's beste werk kwam. Na films als Zombi 2, City of the Living Dead en The Beyond, verwacht je wel wat meer van de horror meester. House by the Cemetery bied naast wat fijne gore niet heel veel. Het verhaal boeit niet echt, de muziek is het net niet en het mist toch wel enige sfeer die in eerder genoemde films wel heel erg aanwezig is.
Toch is er best wel iets om van te genieten. Zoals gezegd is de gore echt heel fijn en mag ook het camerawerk er zijn. Dat shot in het begin met die push in op de foto is erg mooi. Dr. Freudstein ziet er erg goed uit en het acteerwerk, buiten de kinderen om, is best goed.
Het voelt alsof Fulci zich hier enorm in houd. Vooral op gebied van het scheppen van sfeer. Je weet dat hij veel beter kan. Leuk, maar nergens krijg je echt dat wow gevoel.
2,5/5.0
Cikx
-
- 2106 berichten
- 1008 stemmen
Ik heb inmiddels meerdere films die ik niet echt meer kwijt kan in een categorie, maar ik heb ook nog een categorie waar ik niet echt films kan vinden die me écht leuk lijken. Het gaat om de 'Andere undead'-categorie - ik heb nu Blood from the Mummy's Tomb staan met Pontypool als alternatief, maar bij allebei word ik niet echt warm van het vooruitzicht. Zijn er nog mensen met leuke suggesties voor 'Andere undead'?
Ik heb Geung Si (2013) gekeken voor die categorie en die vond ik erg tof.
Edit: Het is overigens geen vampierenfilm. Het wezen dat bedoeld wordt is een Jiangshi uit de Chinese folklore en heeft weinig met vampieren van doen.
joolstein
-
- 9156 berichten
- 7610 stemmen
Categorie 6: Horror volgens regio of taal
b) Germaanse talen:
Voortgang: 37/54
Na in de anthologie German Angst (2015) het segment "Alraune" te hebben gezien was ik benieuwd geworden naar meer werk van regisseur Andreas Marschall. En nu heb ik dan eindelijk één van zijn films gezien. En wat voor één...!
Een mooie jonge vrouw gaat lessen volgen aan een school. De schaduw van een killer, die een glimmend mes in zijn zwart gehandschoende hand vasthoudt. Duidelijk herkenbare muziek en veel bloed en naakt. Elementen die je meestal tegenkomt bij Giallo en dan met name “Suspiria” een van de grootste Italiaanse Giallo's van de late jaren zeventig. Masks kan daarom worden gezien als een remake, een tribute of welke benaming er nog meer te bedenken valt maar het is zoveel meer dan dat. Ironisch genoeg waren diezelfde Giallo's geïnspireerd door Duitse krimi's.
Het plot is zeker aan de start van de film, zoals ik al eerder zei, veel verwant aan “Suspiria.” Onze jonge mooie heldin Stella wil actrice worden, ze heeft wat succes op school gehad maar slaagt er niet in om een geslaagde auditie te behalen. Op een dag krijgt ze het advies om het te proberen bij de Matteusz Gdula school. Een school die uiteraard afgelegen lig, vervallen delen kent en onheilspellend er uit ziet. In de loop van de tijd krijgt ze het aanbod om privélessen te volgen, gebaseerd op een of andere avant-gardistische methode die in 1973 werd beleden door de oprichter van de school. De beelden van die methode deden sterk denken aan; Panic-Movement en die werd ontbonden in het het 1973. Erg mooi om te zien hoe de regisseur (tevens schrijver) dus fictie combineert met realiteit.
Maar ook alle ander elementen in de film lieten mijn horror-hart kloppen. Als er Gore was, dan was die bloederig en in beeld. Wat eveneens gelde voor de naakt. Het acteerwerk is duidelijk Duits (misschien even wennen) maar hier zeker erg zeer goed. Een soundtrack die herkenbaar en de film prima ondersteunt. Het verhaal... een echte Giallo was! En dan is er nog het indrukwekkende camerawerk. Dit is inderdaad met recht een topper in het genre.
Swimming Pool - Der Tod Feiert Mit (2001)
http://filmachek.3dn.ru/_nw/0/94302583.jpg
Een Duitse horror-film die zich afspeelt in Praag met acteurs en actrices uit England, Australia, Duitsland, Amerika en Tsjechië, internationaler kan bijna niet! De examens zijn te einde en een groep studenten gaat dit vieren na sluitingstijd in een zwembad. En een gemaskerde killer met een machete en een zwak motief begint de hitsige tieners te vermoorden. "Waar hebben we dit allemaal eerder gezien?"
Nou, de gemaskerde killer kwam hier duidelijk uit Scream (maar ook Friday 13th, Halloween hadden er één) De machete en de sprong uit het water kwamen uit Friday 13th. De opmerking; "I'll be right back!" was duidelijk uit Scream en dan was er nog "Greg - I know what you did last summer." Zo kunnen we nog even doorgaan en het is teveel om nog toevallig te zijn.
Positief was de locatie van het zwembad en de makers weten die ook goed te benutten. Ze weten goed de spanning op te bouwen met scenes tussen de kleedkamers, de ventilatieschacht en een onderwater-tunnel. Er is zelfs nog één zeer leuke kill bij een glijbaan. Echter voor een slasher is er maar weinig bloederige gore en ook met het naakt wordt zuinig omgesprongen ( 1 paar borsten) Ook het acteerwerk van de internationale cast is sterk wisselvallig maar nog net adequaat genoeg. Opvallendst was dat we in de film een jonge James McAvoy zien. Helaas blijft de film in zijn geheel teveel hangen in standaard-formule werk om gedenkwaardig of speciaal te zijn, maar echt verschrikkelijk was het nu ook niet!
joolstein
-
- 9156 berichten
- 7610 stemmen
Ik heb inmiddels meerdere films die ik niet echt meer kwijt kan in een categorie, maar ik heb ook nog een categorie waar ik niet echt films kan vinden die me écht leuk lijken. Het gaat om de 'Andere undead'-categorie - ik heb nu Blood from the Mummy's Tomb staan met Pontypool als alternatief, maar bij allebei word ik niet echt warm van het vooruitzicht. Zijn er nog mensen met leuke suggesties voor 'Andere undead'?
Inderdaad een lastige:
Je komt algauw uit bij Mummies misschien zijn dit wat leuke opties? Mits je ze al niet gezien heb en ze ook ergens kan vinden!
De vier films van regisseur Amando de Ossorio met de Blind Dead
Of anders deze films die ongeveer voldeden aan het criteria:
The Screaming Skull (1958) vond ikzelf niet zo goed film.
Woland
-
- 4162 berichten
- 3404 stemmen
Dank heren, klinken als prima suggesties. Ik zal binnenkort eens even op onderzoek uitgaan.
DVD-T
-
- 15378 berichten
- 2839 stemmen
#14/54
Categorie 4 (groen): Monsters
a) Natural horror fauna: White Dog (1982) (FTV)
http://images.static-bluray.com/reviews/9683_5.jpg
Brainwashed dog.
Meteen begint de muziek en weet Il Maestro Ennio Morricone je vrijwel direct de film in te trekken. Enorm sfeervolle score. De horror dient de drama hier zeer goed. Al zijn de momenten van horror vrij schaars. Iets wat ook niet heel erg van belang is hier, daar de film heel andere onderwerpen wil uitdiepen. Niet altijd even subtiel, maar toch erg fijn dat men hier voor de "straight to the point" aanpak kiest en er niet heel lang om heen draait. Verhaal is best interessant, en dat kom voornamelijk door het onderwerp waar hier voor gekozen is.
Naast de fantastische score, is de film ook nog eens mooi geschoten. Er komen toch enkele prachtige shots voorbij. Acteerwerk is niet van iedereen even goed. Vooral McNichol is nogal matig. Winfield, daarentegen, is hier echt geweldig.
Erg sfeervolle film waarin de drama en horror een erg goede combi is. De boodschap is duidelijk, het thema is zwaar, maar Fuller weet het op een simpele en effectieve manier naar het publiek over te brengen en White Dog toch tot een wat ongemakkelijke zit maakt.
4.0/5.0
Cikx
-
- 2106 berichten
- 1008 stemmen
3d - Gewelddadig: Kannibalisme
Voortgang: 21/54
http://www.syfy.com/sites/syfy/files/2018/01/cannibal-holocaust_hero_01.jpg
De eerste film die ik 0.5* geef. Wat een vreselijke zit. Anderhalf uur lang kijken naar primitieve wreedheid, mij doe je er geen plezier mee. Daarnaast zijn de personages verschrikkelijk en de acteurs misschien nog wel erger. Mijn hemel, wat waren die slecht. De shaky cam was vervelend en de synths in de soundtrack ongepast. Daarnaast was het merendeel van de effecten ook zo nep als wat, waar dan weer wat echte afslachtingen van dieren tegenover staan. Tegen het einde kreeg ik moeite om mijn aandacht erbij te houden, omdat het me weinig meer kon interesseren. Ik kan eigenlijk geen enkel positief punt bedenken. Misschien dat de film het found footage genre in het leven heeft gebracht, maar of dat nou zo'n positief iets is...
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
Cikx
-
- 2106 berichten
- 1008 stemmen
Ik moest nou eenmaal een kannibalenfilm kijken voor dat verrekte rode labeltje