• 10.576 nieuwsartikelen
  • 8.965.901 stemmen

Quella Villa Accanto al Cimitero (1981)

Horror | 87 minuten

Genre: Horror

Alternatieve titels: The House by the Cemetery / Het Huis bij het Kerkhof / Zombie Hell House

Oorsprong: Italië

Geregisseerd door: Lucio Fulci

Met onder meer: Catriona MacColl, Paolo Malco en Ania Pieroni

Gesproken taal: Italiaans

Releasedatum: 6 januari 1983

Plot Quella Villa Accanto al Cimitero

"Read the fine print. You may have just mortgaged your life."

Een man koopt samen met zijn vrouw en kind een 19-eeuws huis. Wat het gezin niet weet is dat er in de kelder al iemand woont. Het is dr. Freudstein die al meer dan 100 jaar daar woont maar om zo lang te kunnen blijven leven heeft hij steeds nieuwe lichaamsdelen nodig. De zoon van het gezin weet dat dr. Freudstein bestaat maar niemand gelooft hem.

Dr. Norman Boyle

Mr. Wheatley

Alle Media

avatar van Rancid

Rancid

Saaie en nogal ongeloofwaardige horror. Vervelend geluid, vervelende personages, vervelend script, hier zit gewoon geen vermaak in. Amusementswaarde vrijwel nihil. Enig hoogtepunt is een bepaalde scene met een bepaald vliegend dier, daar kreeg ik zowat de slappe lach van, al was dat waarschijnlijk niet zo bedoeld. Enkele spaarzame gore momenten zijn wel goed. Verder is het allemaal erg traag en vergezocht. Welke ouders laten er nu bijvoorbeeld in hun nieuwe gigantisch grote huis hun kind in z'n eentje totaal aan de andere kant van het huis slapen? Slaat nergens op.

En zo stikt de film van de rare, onlogische keuzes. Het ligt overigens niet aan de tijdsgeest, zo ben ik enorm fan van The Exorcist, Dawn of the Dead en The Shining, beste horrors ooit gemaakt.

Deze Fulci komt daar echter in de verste verte niet bij in de buurt. Ik heb nog wel wat andere films van hem op de plank klaarstaan, hopelijk sluiten die beter aan op mijn smaak.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

Vind dit echt een aardig stukje minder dan de vorige Fulci's die ik zag. Hij maakt hier minder gebruik van zijn sterke kanten. Toch kies ik dit any day boven het gros van de hedendaagse horror. Zelfs Fulci op een mindere dag is fijner.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Fulci blijft een bijzondere regisseur. Zijn regie ligt ergens tussen onvergeeflijk amateuristisch en sfeervol geniaal. Gelukkig haalt dat laatste het altijd. Hij weet hoe hij suspense kracht moet bijzetten. En dit is tot nu toe de gewelddadigste en bloederigste van zijn films die ik zag, hoewel The New York Ripper ook al niet mis was op dat vlak. Het duurt een heel eind voor een schijnbaar doorzichtig en vrij oninteressant verhaal rond moorden en verdwijningen rond "The Freudstein Mansion" culmineert in een redelijk intens laatste half uur. Dit redt deze film nog net van de middelmaat. Behalve die vleermuis waren de kills vrij realistisch en gedetailleerd in beeld gebracht. Een redelijk gore boel. Door een kind in de film te laten mee acteren zit de spanning er ook voldoende in. Niet zijn beste (persoonlijk vind ik het zeer spannende Sette Note in Nero (4*) en het visueel geweldige Zombi 2 (3,5*) zijn beste werken) maar wel alweer een smerig werkje.

avatar van Phantasm

Phantasm

Vermakelijke horror met prima kills.