Paura nella Città dei Morti Viventi (1980)

Alternatieve titels: City of the Living Dead | The Gates of Hell

Italië
Horror

geregisseerd door Lucio Fulci
met Christopher George, Catriona MacColl en Carlo De Mejo

Wanneer een priester zelfmoord pleegt op het kerkhof van het plaatsje Dunwich, opent hij daarmee de poorten naar de hel. De doden komen tot leven en zullen de aarde in een hel veranderen. In een race tegen de klok spoeden journalist Peter Bell en helderziende Mary zich naar Dunwich, in de hoop de vervloeking ongedaan te maken. Maar wat ze in Dunwich aantreffen, overtreft hun ergste nachtmerries.

Tegenvallende film over dorpje waarvan de priester zelfmoord heeft gepleegd en zo de poorten naar de hel opende. Een paar ranzige scenes maken nog geen goeie horrorfilm, zoals hier het geval. Een slap verhaal dat ook nog eens behoorlijk langdradig is. Om het belabberde acteerwerk en de soms lang aangehouden close-ups kun je eigenlijk alleen maar lachen.

avatar van danuz
Fulci geeft een bovennatuurlijke draai aan het zombiegenre. Kijken we hier naar zombies of geesten? Niet dat die ambiguïteit het een goede film maakt. Het blijft een langdradige, saaie vertelling met matige gore en een vreselijke soundtrack. De vorm, sfeerschepping en vooral het tempo moet je gewoon liggen. Persoonlijk vind ik het foeilelijke, tergend trage cinema! Zal wel nooit boteren tussen mij en de Italiaanse horroriconen vermoed ik.

Van de Italiaanse horrorregisseur Lucio Fulci, zal ik waarschijnlijk nooit een liefhebber van worden, want ook deze Horror film is niet bepaald hoogstaand, hoewel ik dit keer het verhaal wel interessanter en beter vond, dan de gisteren afgekeken film van hem, te weten "...E tu Vivrai nel Terrore! L'Aldilà (1981)". Bij die film is dan wel weer het goor veel beter.

Het verhaal (draait om pastoor William Thomas die op het kerkhof van het plaatsje Dunwich zelfmoord pleegt door ophanging en daarmee de poorten naar de hel heeft geopend. Om dit tegen te gaan moet de pastoor vernietigd worden) wist me in ieder geval te interesseren, te boeien en te vermaken en zit eigenlijk ook best leuk in elkaar. Wel is het zo dat naarmate het verhaal vordert, het allemaal wat flauw, saai en langdradig begint te worden, met als dieptepunt het laatste gedeelte van het verhaal, waarbij ik het laatste shot van het verhaal eigenlijk ook niet snap (dan rent het opgeluchte kind John-John naar Gerry en Mary toe, die zonet de pastoor hebben vernietigd, die in eerste instantie blij kijken en daarna opeens raar beginnen te kijken, waarna Mary begint te schreeuwen ?).

Heel soms is er zelfs spanning aanwezig en dat vooral op het moment dat Mary (gespeeld door de mooie Catriona MacColl, die ook in Lucio Fulci volgende film de hoofdrol zal spelen) is begraven en dan opeens wakker wordt en niet blijkt dood te zijn (ze probeert dan een opening te krabben, wat haar natuurlijk bloederige vingers oplevert). De manier waarop ze dan bevrijdt wordt is best apart, want journalist Peter Bell (gespeeld door Christopher George) begint dan flink en wild te slaan met een pikhouweel op de doodskist, waarin Mary ligt, en hij had haar daarmee makkelijk kunnen raken en alsnog doden. Ook is er dreigende spanning als opeens het lijk van Mrs. Holden in het huis van Sandra (gespeeld door de mooie Janet Agren) in de keuken ligt, terwijl dit lijk vanochtend nog opgebaard lag in een doodskist van een mortuarium (waarbij de lijkschouwer haar ketting steelt en daarna bij een volgend lijk wordt gebeten in de hand).

Goor is er natuurlijk ook aanwezig, waarbij vooral twee scenes noemenswaardig zijn en dat zijn de scenes waarbij de in een auto zittende jonge vrouw Rosie (gespeeld door Daniela Doria), opeens haar ogen beginnen te bloeden en waarna ze dan haar ingewanden begint uit te braken en de scene waarbij de zekere Bob (gespeeld door Giovanni Lombardo Radice) een boor door zijn hoofd geduwd krijgt van Mr. Ross (gespeeld door Venantino Venantini), omdat Bob vroeger iets met zijn dochter heeft gedaan. Beide scenes werden fraai en gedetailleerd in beeld gebracht. Om de eerder genoemde Bob, moest ik zelfs een keer lachen en dat was het moment dat hij zich seksueel wilde uitleven op een sekspop Overigens moest ook al wel lachen om de scene waarbij het opeens maden begint te regenen in een huis en dat omdat het gewoon belachelijk was.

Verder bevat de film nog wat goor, maar dat is vooral herhalende goor en heeft dan betrekking op het uit het hoofd trekken van hersenen, welke gebeurt bij Tommy (gespeeld door Michele Soavi) die samen met Rosie in de auto zat, Sandra die een patiënt is van psychiater Gerry (gespeeld door Carlo De Mejo) en de al eerder genoemde journalist Peter Bell. Het einde van het verhaal vond ik echt slecht en zeker de makkelijke manier waarop pastoor William Thomas wordt vernietigd (Gerry steekt dan een houten kruis door de buik van de pastoor, waarna deze begint te ontbranden en dat geldt dan ook voor de tot leven gekomen doden).

De cast is zeker niet hoogstaand en bestaat ook vooral uit onbekende acteurs en actrices (dat geldt voor mij niet voor de mooie actrice Catriona MacColl, omdat die ik gisteren namelijk ook al zag ), maar ze deden het wel nog verdienstelijk en vooral de hoofdrolspelers Christopher George (in de rol van journalist Peter Bell) en de mooie Catriona MacColl (in de rol van Mary Woodhouse, die tijdens de opening van het verhaal bij een seance in New York doodgaat van angst, maar naderhand toch niet dood blijkt te zijn).

Al met al is deze Horror film (duurt circa 90 minuten) van regisseur Lucio Fulci niet meer dan leuk om eens gezien te hebben, maar meer ook zeker niet. Voorlopig zal ik denk ik geen films meer van hem gaan bekijken. Zijn zogenaamde beste (of beter gezegd "meest bekende") films heb ik nu eigenlijk ook allemaal gezien, op "Quella Villa Accanto al Cimitero (1981)" na dan (die ik misschien volgende week toch nog een kans zal geven ).

avatar van baspls
Theunissen schreef:
Zijn zogenaamde beste (of beter gezegd "meest bekende") films heb ik nu eigenlijk ook allemaal gezien, op "Quella Villa Accanto al Cimitero (1981)" na dan.

Mocht je A Lizard in a Woman's Skin, Don't Torture a Duckling of Zombi 2 nog niet hebben gezien dan raad ik je die bij deze allemaal aan.

baspls schreef:

"Zombi 2" heb ik een aantal jaren geleden gezien en vind ik persoonlijk misschien wel de beste film van Lucio Fulci, die ik tot nu toe gezien heb (in totaal heb ik nu vier films van hem gezien). Die twee andere films heb ik (nog) niet gezien en kan ik ook niet zo snel vinden om eventueel te pindakazen.

avatar van ChrisM
Beetje teleurstellend voor mij deze Fulci.... de film gaat het eerste uur langzaam en het oogt rommelig de editing etc....Laatste half uur is het tempo aangenaam en beter.

avatar van wendyvortex
Ik had ergens in de jaren 80 net slashers als Halloween, Friday the 13th en Don't Go in the Woods als nieuwe filmische hoogtepunten ontdekt. Een doordeweekse dag op de Mavo, 1e uur biologieles, vertelt een klasgenootje me dat hij een film heeft gehuurd waarbij iemand z'n ingewanden uitkotst .... welke videotheek? Heb je hem al teruggebracht?
Ik 's middags na schooltijd meteen naar één van de 3 lokale videotheken voor mijn eerste Fulci. Ja die scene zat erin, maar de film was mij toch net wat te traag en waarom moet er nou weer een verhaal bij. Die ingewanden waren cool, net als de boor en de madenregen. maar de liefde voor Fulci's films begon pas Het Huis bij het Kerkhof en Zombi 2.
Hoogste tijd voor een herkijk en blijkt toch wel een echte Fulci-topper te zijn. Spannend verhaal, flinke scares en een hoop viezigheid.

avatar van John Milton
Mijn derde Fulci na The Beyond en Zombi 2, en wederom een genoegen vanaf het begin. Fijn geschoten, een lekkere score van Fabio Frizzi en flink wat nare sfeer en gorigheid. Geen slechte dub perikelen hier, de film is gewoon in het Engels, aangezien hij zich ook in New York en Massachusetts afspeelt. City of the Living Dead, zoals de Engelse titel luidt, is het eerste deel van Fulci’s "Gates of Hell" trilogie, waarvan ook The Beyond en The House by the Cemetery deel uitmaken. Die laatste moet ik dan ook maar eens op zien te snorren binnenkort.

Aan de ene kant baal ik dat ik deze films niet ontdekt heb tijdens het toppunt van mijn horror- en zombiefascinatie (14-17 jaar oud), aan de andere kant bevat de film een aantal gruwelijke scènes die wellicht meer hadden gedaan dan alleen een indruk achterlaten. Tevens is het fijn om dit soort films gerestaureerd om blu-ray te kunnen zien, in plaats van een gare, grijsgedraaide VHS tape. Voor- en nadelen dus.

Over voordelen gesproken: aangename verschijning trouwens, die Janet Ågren... Ze zal geen Oscars winnen, maar een plaatje is ze wel. Ook leuk om Catriona MacColl hier ook al te zien, aangezien ze ook in The Beyond haar opwachting zou maken het jaar erna. En hoe hebben ze die scène met de boor in ’s hemelsnaam gedaan? Je kunt een heel seizoen van The Walking Dead kijken zonder een effect te zien dat zó echt lijkt, ondanks de aanwezigheid van Greg Nicotero. Als je dit ziet weet je weer wat we missen, met al die makkelijker te realiseren CGI objecten die door hoofden en torso’s gaan… Zo zonde, als je ziet hoeveel indrukwekkender praktische effecten kunnen zijn.

And dare I say, f*cking maggots?!

avatar van jordandejong
John Milton schreef:

Schittert ook in Mangiati Vivi (1980). Een kleine tip, aangezien ik je her en der bij wat Italiaanse horror films zie verschijnen.

avatar van John Milton
jordandejong schreef:

Thanks! Ik kwam die titel inderdaad al tegen in mijn Janet Ågren Google image search, toen ik dacht: “Hee, welke film is dít?

avatar van Woland
Fulci gaat een beetje op de Lovecraft-toer met Paura nella Citta dei Morti Viventi - we zien een duidelijke knipoog in de plaatsnaam Dunwich waar deze film zich grotendeels afspeelt, en de hele film hint duidelijk naar grootse, kosmische kwaden. Hier worden via een mislukte seance en de zelfmoord van een priester de poorten van de hel geopend, en gedurende de film zien we langzaamaan meer en meer ondoden terwijl onze helden de poorten weer proberen te sluiten. Het duurt een tijdje voor de film op stoom komt, en echt een heel zinnig plot viel er voor mij ook niet uit te halen. Maar waar Fulci dan wel weer zijn kunde in toont, is in de lekker smerige scenes die zo her en der voorbijkomen, en dan met name in de tweede helft. De eerste helft lijkt meer wat gesmijt met wormen en rottend vlees dan overtuigende gore, maar dat maken de ondoden in de tweede helft wel weer aardig goed. Al is het dan wel weer een beetje een slap einde. Her en der zijn ook wel wat bekende koppen te zien die terugkomen in andere Italiaanse horrorklassiekertjes uit die tijd.

Tja, de effecten waren inderdaad vrij aardig, en echt vervelend was het ook weer niet om uit te zitten, maar ik kan nou ook niet zeggen dat ik echt geboeid heb zitten kijken. Krappe voldoende dan maar.

avatar van Grindhouse62
gamecube schreef:
Het val me op dat deze film nooit op de t.v. is geweest.
PS. Ik raad iedereen aan om hem in blu-ray te bekijken.
Mooie beelden en hele dreigende soundtrack overigens.

Als deze film op tv zou komen, dan zou hij rond middernacht vertoond moeten worden. Want zou hij in de vooravond geprogrammeerd worden, gaat de censuur zijn werk doen en blijft er geen flikker van de film overeind. De duitsers zijn daar goed in. Ik heb voor de lol Hellraiser jaren geleden op Pro 7 gekeken. Er was 15 minuten uit de film geknipt. Zonde.

avatar van Grindhouse62
De jongere horrorliefhebbers onder ons zouden zich eens moeten wagen aan deze slashers uit deze tijdperk. Dan zouden ze zich achter de oren krabben met al die remakes. Ik wil niet alle remakes af kraken, maar algemeen ga ik voor de originele. Van deze is gelukkig geen remake

avatar van Noodless
John Milton schreef :

Zo, dat wist ik niet. The Beyond en The House by the Cemetery vroeger al eens gezien en echt indruk hebben ze toen niet gemaakt. Ik heb zelfs vroeger The Beyond voor een appel en een ei verkocht waarvan ik nu toch wat spijt heb. Maar ook deze film weet mij niet te boeien. Nochtans ( en blijkbaar met veel hier oneens ) vond ik het eerste stuk best aardig en beter dan het tweede gedeelte. Een paar knappe scènes komen dan voorbij zoals die scène met de boor, het uitspuwen van organen, smijten met wormen en rottend vlees en de scène op het kerkhof. Helaas haalt de film dit niveau niet meer in het tweede deel. Het kabbelt allemaal wat voort zonder enige spanning of noemenswaardige scènes. Het slot stelt ook al niet teveel voor. 5/10

avatar van Kondoro0614
Dit is dan officieel mijn eerste film en gelijk eentje van de Italiaanse regisseur Lucio Fulci van de Italiaanse horrorlijst en tevens eentje van de drie gekochte Blue-Ray’s bij Arrow Video. Ik was alleen niet onder de indruk van deze film, en had er best veel verwachtingen voor. Ik zelf ben een beste zombie liefhebber, alles met zombies vind ik super vet en vaak hoe slechter hoe beter en hoe bloederiger hoe beter. Je ziet ze vaak alleen niet echt heel goed, vaak wat tegenvallend zelfs en ook deze film viel best tegen.

De film was aardig traag, en ik vond er de eerste dertig minuten sowieso weinig aan. Maar daarna werd het telkens niet echt veel beter vond ik zelf. Het werd gelukkig wel allemaal wat viezer en goorder maar echt spannend of onder de indruk ben ik er niet van, zeker niet als ik denk dat ik er best positief naar zou kijken.

Het verhaal was leuk maar, ook best slapjes te noemen. We volgen een dorp die geteisterd word door de dood van een priester. Deze dood zorgt ervoor dat er bepaalde hekken naar de hel open gaan. Ze moeten er voor zorgen dat de hekken weer sluiten, echter loopt er in de tussentijd wat rond op de aardbodem wat niet menselijk is: zombies. Ze moeten dus tegelijkertijd overleven van een paar zombies en de gevaarlijke priester die deze zombies aanstuurt.

Achja, het is allemaal wel leuk gedaan door die Fulci maar ik was niet echt onder de indruk. De laatste dertig minuten vond ik persoonlijk het leukst. Ook de stukken waar de vrouw haar ingewanden uitspuugt, de boor scéne en de vliegende wormen waar geen einde aan leek te komen. De zombies zagen er werkelijk erg goed uit, van een klasse niveau maar helaas kon dat de film niet redden (in mijn ogen). Ik vond het allemaal maar nét niet: het acteerwerk, het verhaal en de spanning, ik miste het allemaal wel een beetje. Toch, bewaar ik mijn limited collection edition Blue-Ray zorgvuldig zodat ik in de nabije toekomst de film wel weer een keer kan herzien, misschien kijk ik er dan anders tegen aan!

avatar van ChrisM
Nog eens in de herziening + 0.5 erbij , waanzinnig Arrow BR 4K transfer 2019 wat een verschil met mijn eerste keer dat ik de film in miserabele kwaliteit zag.

avatar van joolstein
Dit is een uitstekende film van de Italiaanse horrorgrootmeester Lucio Fulci (het is inmiddels mijn negende) Nu is het scenario niet het sterkste punt; Iets met heksen en het dorpje Dunwich waar de poorten naar de hel opengaan. Waaruit de ondode moeten herrijzen. Gelukkig speelt dat zich pas af in het laatste half uur. Maar geen zorgen er is voor die tijd genoeg te genieten van een keur van magnifieke ranzigheid. Uiteraard ook wel nodig omdat we met een horror-film van doen hebben! Maar achter die smerigheid zit ook zinnenprikkelend camerawerk verscholen. Doordat Fulci close-ups van ogen en de manier hoe hij de straat toont, moest ik zelfs denken aan de spaghettiwestern van bv. Sergio Leone. Van absolute schoonheid was de scene van de levend begraven, schijndode vrouw. Hij laat haar baden in doods-blauw licht, terwijl de roos op haar borst een blaadje verliest en het donker om haar heen knaagt aan de kist. Een prachtig beklemmend gedeelte en zo zijn er nog veel meer te vinden. Met zo'n presentatie en zeer goede Gore is dat gewoon genieten.