The Monster (2016)

2,45

Horror

geregisseerd door Bryan Bertino
met Zoe Kazan, Aaron Douglas en Ella Ballentine

Een moeder en dochter zitten opgesloten in een donker bos. Ze worden gemarteld door een krijsend schepsel, niet menselijk of dierlijk. De relatie tussen moeder en dochter staat onder grote druk. De 10-jarige Lizzy heeft al het vertrouwen in haar moeder Kathy verloren maar probeert moedig en onverschrokken te blijven. Kathy houdt het nauwelijks nog vol maar weet dat alleen de beschermende liefde van een moeder, haar meest primaire instinct, haar dochter kan redden van datgene dat loert in de duisternis.

29 BERICHTEN 8 MENINGEN
avatar van HALVE TAMME.

geplaatst: 15 augustus 2015, 21:29 uur [permalink]
Mijn nieuwsgierigheid is volop gewekt.

avatar van Daan258

geplaatst: 16 augustus 2015, 16:24 uur [permalink]
Verhaal klinkt best aardig. Ook de poster ziet er niet verkeerd uit.
Ben benieuwd.

avatar van Seam
geplaatst: 14 april 2016, 02:05 uur [permalink]
Verhaal klinkt interessant en biedt meer perspectief voor drama elementen, waar ik Bertino juist sterk in vond bij The Strangers. Hopelijk kan hij zich herstellen na de misser Mockingbird.

avatar van nightbreed

geplaatst: 7 oktober 2016, 14:05 uur [permalink]
Doet me denken aan die ene film waarvan ik de naam ben vergeten.

avatar van Daan258

geplaatst: 7 oktober 2016, 20:45 uur [permalink]
nightbreed schreef:
Doet me denken aan die ene film waarvan ik de naam ben vergeten.

Ohh die

avatar van Halcyon

geplaatst: 15 oktober 2016, 17:02 uur [permalink]
Enge poster.

avatar van perceived

geplaatst: 11 november 2016, 12:05 uur [permalink]
Benieuwd naar de nieuwe Bertino. Vind het best een aardige regisseur.

avatar van Angelo2
geplaatst: 11 november 2016, 21:22 uur [permalink]
Matige, saaie en vooral erg trage film die nergens spannend wordt. Had stiekem gehoopt dat hij net zo vermakelijk was als the Strangers maar helaas. 90 minuten werden toch nog een wat lange zit. De effecten zagen er op zich wel ok uit en het acteerwerk van de kleine meid was best sterk maar het dunne cliche verhaaltje doet mij deze film snel vergeten. Een 4

avatar van mcdaktari

geplaatst: 12 november 2016, 01:26 uur [permalink]
Zo slecht vind ik deze film echt niet. Dat kleine meisje acteert heel goed voor zo'n kind. Het verhaal op zich mag dan wel niks nieuws zijn, maar voor een dergelijke film vond ik het toch redelijk. Ik bedoel, er zijn zoveel bagger films in dit genre, en bij deze heb ik me redelijk vermaakt. Het is natuurlijk geen topper maar om een keer te kijken kan geen kwaad, als je van dit soort films houd.

avatar van Corcicus
geplaatst: 12 november 2016, 21:51 uur [permalink]
Saaie film met een lelijk monster.

avatar van John Milton
geplaatst: 13 november 2016, 10:59 uur [permalink]
Regisseur Bertino lijkt niet goed te weten hoe hij effectief suspense op moet bouwen. De structuur met de dramatische flashbacks lijkt ook niet helemaal goed te werken in het horrorfilm als deze, en de meerwaarde ervan ontgaat me dan ook. Acteerwerk, camerawerk en belichting zijn allemaal wel ok, maar de spanning ontbreekt gewoon, net als de logica in wanneer het monster uit de titel besluit aan te vallen. Dat viel behoorlijk tegen na de trailer.

avatar van knusse stoel
geplaatst: 20 november 2016, 12:36 uur [permalink]
Viel een beetje tegen, er is wel spanning maar soms iets dommig. Zoals iemand die in de bos staat te schijnen met een zaklamp, terwijl het gegrom te horen was. Normaal maak je dan dat je weg komt, ja toch? Nu is het niet dat de film waardenloos is, zit voldoende spanning in, er wordt goed geacteerd, vooral de jonge dame weet het goed te brengen en het is ook nu en dan iets aangrijpend. En het monster vonden wij wel goed ontworpen, 'Corcicus' vond hem lelijk, wel eens een mooi monster gezien?
Een voldoende, 6.
(3*)

avatar van broncode
geplaatst: 27 november 2016, 09:38 uur [permalink]
Het begin was vrij aardig, mooi camera werk, belichting en editing, ook de flashbacks waren juist getimed. Het acteerwerk vond ik vrij natuurlijk en dacht bij mij zelf:waarom zo'n lage score op imbd?
Maar de ellende begon op het moment dat ze op de verlaten weg aankwamen. De ene miskleun na de andere volgde, de dialogen werden tenenkrommend, en de gevolgen onnatuurlijk. De overrijpe kers op het geheel was de introductie van het monster en het verslaan d'r van, wat een zooitje broddelwerk.

geplaatst: 8 december 2016, 10:34 uur [permalink]
Voor een keertje prima vermaak....three stars.

avatar van Thomas83
geplaatst: 14 december 2016, 23:23 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Het is tegenwoordig al niet zo origineel meer om in een horrorfilm het monster (of wat ook het enge is in de film) tot een allegorie te maken van persoonlijk leed. Een geestesziekte, een of ander persoonlijk trauma, een verslaving, wat dan ook. Vooral in The Badabook werd dit sterk gedaan.

In deze film is de allegorie misschien wat te overduidelijk, maar het eerste uurtje ofzo is toch echt goed omdat de film durft zo traag te zijn en dit interessant houdt. Vooral omdat de moeder-dochterrelatie interessant genoeg is dankzij (op een enkel momentje na) goed spel van Kazan en Ballentine. Ook ziet de film er extreem mooi uit met die ongelofelijk mooie belichting en contrasten, haast non-stop pracht een uur lang. Met gemak een van de mooiste films die ik dit jaar zag.

Daarna wordt er op dit vlak gek genoeg een tandje teruggeschakeld. Dat gaat voor het algehele niveau wel op eigenlijk. Zoals zo vaak is de film minder al is we meer zien van het monster. Hoewel ik de positieve effecten nog wel kan waarderen, en wat scènes tonen toch net wat akeliger wat aanvallen dan je verwacht. Hoe vaak zien we een monster nou echt hapjes nemen van een slachtoffer?

Maar dat neemt niet weg dat de film hiermee inmiddels toch een wat meer conventionele weg is ingeslagen, waar de film eerder nog, ondanks de al niet meer heel originele allegorie, nog behoorlijk anders en ver van wat ik had verwacht voelde. Voor mensen die een simpele monsterfilm verwachten misschien een teleurstelling maar ik was echt aangenaam verrast. 3.5*.

avatar van joolstein
geplaatst: 26 december 2016, 15:56 uur [permalink]
Film die maar geen keuze kan maken of het nu een horror of een drama film wil zijn? Het begint met het meisje Lizzy die op haar moeder wacht om op weg te gaan naar haar vader en een leven zonder haar alcoholverslaafde moeder Kathy. Eindelijk op weg naar de plaats des onheil zien we nog wat flashbacks van een niet zo aangenaam leven. Tot zover was het redelijk maar niet echt diepgravend. Eenmaal gestrand met autopech op de regenachtige en verlaten plaats, gaat er iets mis. Terwijl ze wachten op de ambulance en sleepdienst sluipt er iets rond de auto en tegelijkertijd ook in het script. Het redelijk acteerwerk wordt opeens minder, (irritant gesnotter) de personages gaan zich irrationeel gedragen, en aangezien het een horror is komt het monster. En doordat de film de keuze niet kan maken faalt de film hier duidelijk. Het monster is weliswaar dodelijk maar enger dan een bijtgraag schoothondje wordt het niet. Bloed of gore is er minimaal. Of tja de drama kant en het monster als metafoor, wat duidelijk ook de bedoeling is, dan rijst de vraag voor wat?

avatar van JacoBaco
geplaatst: 20 januari, 09:48 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Matig, maar net de moeite waard. Aan het acteerwerk van de dames ligt het niet, maar pas na 30 min begint er enige vorm van spanning zich te ontwikkelen. Het monster is wel leuk gedaan. Tenminste geen slecht uitziend CGI beest. Jammer dat op het einde de jonge dochter slechts een bus haarspray en een aansteker nodig heeft om het monster te doden! Maar ja, wat moet je anders verzinnen?

avatar van TomRayder
geplaatst: 25 januari, 04:04 uur [permalink]
Sfeervolle film die zich afspeelt op een weg in een bos. Karakters van moeder en dochter zijn interessant. Vond dit persoonlijk een van de betere horrors van het laatste jaar.

avatar van umbra
geplaatst: 29 januari, 03:20 uur [permalink]
Griezel/dramafilm die het vooral vd sfeer moet hebben en hier deels in slaagt. Een doorgeslagen moeder en haar dochter die bestookt worden door 'hun monster'. Voor de gore moet je deze alvast niet kijken en het monster op zich, is eerder braafjes, leuk voor een keer, maar zal hem ook niet echt aanraden bij de die hard horrofan 6/10

geplaatst: 17 februari, 11:48 uur [permalink]
Hm. Ik de hele film wachten op Sigourney Weaver. Bleek een totaal andere film te zijn. :-/ .

avatar van John Milton
geplaatst: 17 februari, 16:03 uur [permalink]
kos schreef:
en een 'totaal betere' ook, kos

Ik heb de zin toevallig vanmorgen nog uitgesproken: 'en niet per ongeluk The Monster pindakazen, want die is k*t'

avatar van Noodless
geplaatst: 16 maart, 17:02 uur [permalink]
Verrassend goed !

Klein filmpje waarbij het verhaal prima wordt opgebouwd. De personages van de moeder en dochter krijgen warempel de tijd om hun onderlinge relatie en hun karakters mee te geven aan de kijker waardoor je er ook een band mee krijgt. De spanning wordt geleidelijk aan opgebouwd en het monster ziet er best goed uit. Een ander positief element is de sfeer. Ook de twee vrouwelijke hoofdpersonages dragen een steentje bij tot deze geslaagde monsterfilm die het niet zo moet hebben van de actie en de gore, maar dus meer van een degelijk opgebouwd verhaal, goede vertolkingen en een sfeerrijke opzet.
7/10

avatar van james_cameron
geplaatst: 28 maart, 23:28 uur [permalink]
Saaie horrorfilm, vrijwel nergens eng en voorzien van een bijzonder karig script. De personages zijn behoorlijk irritant en de eenzijdige setting verveelt snel. De toevoeging van allerlei flashbacks om de personages meer uit te diepen werkt feitelijk averechts en rekt de boel alleen maar onnodig op. Naar het einde toe zat ik te wachten op een verklaring voor alle malle toestanden, maar helaas... die bleef uit.

avatar van Mr-Mcmovie
geplaatst: 2 april, 13:31 uur [permalink]
Had er toch veel meer van verwacht. Toch zeker met zo een verhaal dat roept om verfilmt te worden, maar regisseur: Bryan Bertino heeft er maar zeer weinig mee gedaan. Heb ooit zijn debuut The Srangers gezien, en wat ik nog kan herinneren is dat die toch stijlvoller is dat dit vrij zwak horror werkje.

De haat relatie tussen de moeder en dochter vond ik goed in beeld gebracht en de beiden actrices zetten dat vrij goed neer, maar voor de rest is het inderdaad vrij kalmpjes, en soms wat te langdradig.

Een dunne 2,5 sterren.

avatar van Collins
geplaatst: 11 april, 15:41 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Meteen in de openingsscènes vinden toonzeting en sfeertekening plaats. De eerste scènes zijn meteen akelig, naar en somber van toon. Dat sfeertje zet het gemoed meteen op scherp en blijft de hele film hangen.
De rode filmdraad is de relatie tussen de beide hoofdpersonages. De moeder en de dochter. In flashbacks wordt die relatie stapsgewijs blootgelegd. En da's allemaal niet zo aardig en fijn. Het zijn terugblikken vol neerslachtigheid en somberheid. Terugblikken waarin vooral bovenmatig alcoholgebruik een belangrijke rol speelt. Nee, niet bepaald vrolijkmakende flashbacks.
Je zou de film als een psychologisch horrordrama kunnen betitelen. Het plastische monster waarnaar de titel van de film verwijst, speelt een belangrijke maar toch enigszins ondergeschikte rol en is meer de katalysator in het verhaal. Het overdrachtelijke alcoholische monster waarnaar de titel eveneens verwijst (denk ik), speelt een meer prominente rol.
Het plastische monster blijft steeds op de achtergrond maar is dreigend aanwezig. Die sluimering is een sterk punt dat de zenuwen prikkelt. Denk sfeer in plaats van jumpscare of Gore. Echt schrikbarend eng is het op die manier natuurlijk allemaal niet. Wel zenuwtergend en deprimerend en treurig.
De beelden zijn goed en creëren een fijne ambiance. We zien regen, bomen, duisternis en steeds een glimpje monster. Heel subtiel. Heel dreigend. Heel sfeervol. Het werkt.
Ja, de inleving in het verhaal is er zeker. De inleving in de personages lukt ook goed. De psychologische uitdieping van de relatie gaat daarvoor ver genoeg. De situatie wekt mededogen, wekt empathie op. Het sterke spel van beide hoofdrollen helpt absoluut. Leuke actrice, die Kazan.
Hele aardige film.

avatar van Rickyman
geplaatst: 12 april, 23:20 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Meer een traag sentimenteel drama dan horror inderdaad, waarbij we het vraatzuchtige monster weinig in beeld krijgen,, ja die liet zich pas zien, wanneer moeder en dochter uitgehuild waren... (:

geplaatst: 2 mei, 22:50 uur [permalink]
Heeft deze in de bioscoop gedraaid ofzo? De film heeft duidelijk niet het juiste publiek gevonden.

avatar van Mac Hammer Fan
geplaatst: 9 mei, 22:26 uur [permalink]
Een aan de drank verslaafde moeder die moeite heeft met de opvoeding van haar tienjarige dochter wil het meisje afzetten bij haar vader. Ze rijden op een afgelegen weg door het bos en botsen met de auto op een wolf. Vervolgens worden ze geterrorizeerd door een onaards schepsel en doen ze alles om aan die verschrikking te ontkomen.
De twee hoofdpersonages vond ik in het begin een beetje irritant toen ze ruzie hadden maar gaandeweg worden de vertolkingen beter en wordt het verhaal ook sfeervol. De flashbacks komen dan weer een beetje verwarrend over. Maar dat belet niet dat de film je in zijn greep houdt. Het monster zou een metafoor zijn: het meisje zou het gecreëerd hebben in haar onderbewustzijn wanneer ze moest gaan wonen bij haar vader en besefte dat haar moeders monsters haar uiteindelijk fataal zouden worden. Dialogen, camerawerk, sets en de duistere scenes met veel regen zijn allemaal in orde zodat ik geboeid ben blijven kijken. Een griezeldrama met emoties en een paar effectieve schrikeffecten. Via de zoekfunctie van Moviemeter is deze film op mijn browser moeilijk te bereiken. Vreemd.

geplaatst: 10 mei, 12:29 uur [permalink]
Vond dit er knal op.

Ik ben ondertussen wat moe van de horrors die eigenlijk vermomde dramas zijn. Niet dat het drama niks toevoegt aan het genre, maar de horror heeft er toch vaak onder te lijden. Daar maakt deze film korte metten mee.

Bertino heeft het in ieder geval perfect onder controle. Het tempo is traag, maar dat gebruikt hij perfect om de spanning op te bouwen. Het drama is redelijk zwaar, maar die scenes zijn kort en het zijn de acteurs die ervoor zorgen dat de impact er wel is.

En eens halverwege is het toch vooral een volbloed horror films, zonder 80s references en overdreven jump scares, maar voortbouwend op de sfeer die in het eerste deel is opgebouwd. Het is ietwat dramatisch dat de posters van deze film eigenlijk één grote spoiler zijn, vooral na het nauwgezette eerste deel waarin Bertino zeer zuinig is met hints, maar verder een benchmark voor horrorfilms die hun werk wat willen verrijken met drama.

4.0* en een uitgebreide review