La Chute de la Maison Usher (1928)

Alternatieve titel: The Fall of the House of Usher

Frankrijk
Horror / Drama

geregisseerd door Jean Epstein
met Jean Debucourt, Marguerite Gance en Charles Lamy

Een vreemdeling genaamd Allan (Charles Lamy) gaat naar een herberg en verzoekt om vervoer naar het Huis van Usher. Men blijft aarzelend, maar hij krijgt een bus om zich naar de plaats te vervoeren. Hij is de enige vriend van Roderick Usher (Jean Debucourt), die in het angstaanjagende huis met zijn zieke vrouw Madeleine Usher (Margriet Gance) en haar arts woont (Fournez-Goffard). Madeleine is de geliefde muze en het model en ze is door Roderick geschilderd. Wanneer zij sterft, kan Roderick dit niet accepteren, en in een donkere nacht komt Madeleine terug...

avatar van Poisonthewell
Uitstekende bewerking van Edgar Allan Poe's beroemdste korte verhaal. Op een paar kleine wijzigingen in de plot na (de Ushers zijn man en vrouw hier; in het verhaal waren ze broer en zus) blijft Epstein ook erg trouw aan de surrealistische en tegen waanzin aanhangende sfeer en toon waar Poe befaamd om was. De film is een betoverende combinatie van het Duitse expressionisme en het surrealisme; Luis Bunuel werkte mee aan het project als assistent regisseur, maar stapte op na een meningsverschil tussen hem en Epstein. Visueel magnifiek en met enkele toffe cameratechnieken. Let bijvoorbeeld op het uiterst subtiele gebruik van slow-motion, of de scene waarin de mannen de doodskist over het landgoed dragen; de camera deint op en neer mee met de bewegingen van de kist: levert een prachtig effect op.
Dikke 4*

avatar van danuz
Jean Epstein weet hier inderdaad de kortsachtige malaise en waanzin weer te geven die ook in veel van Poe's verhalen voelbaar is. Wel moet ik zeggen dat ik enorm veel moeite had met de toegevoegde geluidstrack (en de Engelse voice-over), die maar al te veel van de hak op de tak sprong en telkens de sfeer brak, waardoor er nimmer een coherent geheel ontstond. Toch kon ik van sommige stukken erg genieten en zijn de visuele vondsten een echte meerwaarde aan sfeerschepping.

avatar van Dogie_Hogan
De film kan HIER worden bekeken...

avatar van VanRippestein
Dogie_Hogan schreef:
De film kan HIER worden bekeken...

Helaas kinderpindakaas, dat is een andere film met dezelfde titel. Wel een goede (korte) film trouwens.

Poe surrealistisch?Het moet niet gekker worden.Wordt het ook niet,vandaar dat Buñuel er uit stapte waarschijnlijk.Inderdaad is deze film behoorlijk expressionistisch/neo -romantisch.De film houdt zich meer aan de letter van het verhaal dan de horrorpulp à la Corman,maar Epstein last wel een ander Poe verhaal,the oval portrait,in deze film waardoor het incestmotief wordt vervangen door een standaard romantische liefde-over de grenzen van de dood-verhaal.Dit blijkt ook uit het Wagneriaans-extatische slot dat nogal afwijkt van het origineel,wat mag natuurlijk.
Zoals iemand reeds opmerkte is de desolate sfeer van het verhaal zeer goed getroffen,waarbij opvalt dat het begin praktisch een kopie is van Nosferatu.Mooie neo-gotische decors ook.
Het acteerwerk is niet bijzonder:mevrouw Gance(Abel is ook heel even in beeld) is geen verschijning die je te vaak wil zien,Debocourt is adequaat als bijna -psychoot en Lamy moet voor de comic relief zorgen.Dat laatste is vreemd,omdat een blijkbaar genie als Usher toch wel ander gezelschap zou moeten verkiezen dan een seniele stoethaspel(in het verhaal een schoolvriend van Usher en zeker niet achterlijk,is daar ook de verteller).
Uiteindelijk doet deze film nog het meest denken aan Vampyr van Dreyer,al bevatte die wat sterkere beelden.De samenhang is hier echter sterker.
Wat de audio betereft:de voice-over is idd. dermate irritant dat je hem op mute moet zetten.Wel goede middeleeuwse muziek,maar niet echt passend bij de film.

avatar van Mochizuki Rokuro
(nog even geduld hebben dus)

Mochizuki Rokuro schreef:
Deze film is -met live muziek begeleiding- op woensdag 21 december in De Melkweg te zien! (nog even geduld hebben dus)

Nog even onder de aandacht brengen: overmorgen 21/12 in de Melkweg in Amsterdam met cello begeleiding. Heb zelf al een kaartje gekocht.

avatar van Mochizuki Rokuro
Schitterende effecten zijn oa al aangehaald door Poisonthewell. Met name die deinende scène bij het dragen van de grafkist is magnifiek, maar er zit heel veel moois in - en gelukkig weinig narratief (het verhaal mag bekend zijn) en veel sfeer, zoals veel waaiende gordijnen en een prachtig kasteelvertrek. Debucourt is de gedroomde Roderick Usher. Zeer geloofwaardige waanzin - heel goed gedaan. Maar ook de dokter is erg goed geportretteerd - al was ook zijn rol wat groter dan in het verhaal meen ik. Kevin Toma had er weer een postrockerige kraak-beat&soundscape soundtrack bijgemaakt. Werkte ook mooi mee.

avatar van Friac
Het probleem dat ik bij deze film had (los van mijn vermoeidheid die na enkele dagen filmfestival - Offscreen in Brussel - optrad), is dat ik te sterk met de bekende Roger Corman-verfilming in mijn hoofd zat.
Die filmversie blijf ik in elk geval nog steeds superieur vinden, en tijdens het bekijken van Epsteins film betrapte ik me er op dat ik vaak dacht: "Dit was toch beter uitgevoerd bij Corman."

Hoofzakelijk ging het dan over het verhaal: dat vond ik vrij slapjes verteld in deze film. Inhoudelijk is Cormans versie veel rijker, met een groter scala aan emoties.
Wel is het zo dat Epsteins visuele flair en de goede acteurs veel redden: Debucourts blik van een waanzinnige Usher blijft op het netvlies gebrand en vormelijk oogt deze film bijzonder fris en modern voor een film uit 1928. Het meest onder de indruk was ik van het tracking shot van de dode bladeren die over de grond waaiden: een bijzonder energiek shot dat erg sfeerbevorderend werkte. Maar ook de waaiende gordijnen en de centrale hal zijn visuele pareltjes.

Het is dus erg jammer dat de film me niet wist te grijpen owv de zwakke vertelling. Misschien dat ik de film wel een 3,5* geef als ik hem met een iets frisser hoofd kan bekijken; voorlopig blijft hij steken op 3*.

avatar van cosp
De film is hier wel te zien:

Veel plezier!

avatar van wendyvortex
1928-verfilming van Edgar Allen Poe's "The Fall of the House of Usher", niet zeer getrouw we herkennen nog minimaal 2 andere verhalen.
Altijd lastig zogenaamde stomme films, we moeten het stellen met zonder dialoog en toneelmatig acteerwerk, maar de beelden van dit sombere gruwelverhaal zijn fantastisch er is duidelijk niet gekozen voor een aim-to-please en dat zou wel te maken kunnen hebben met de bemoeienis van Luis Buñuel die assistent-regisseur was, maar knallende ruzie kreeg met regisseur Jean Epstein over het script.
Meest memorabel bijrol is die van de geheimzinnige dokter wiens ogen we niet te zien krijgen, verder is het ook allemaal spookachtig.
Mag zo in het rijtje klassieke horrorfilms uit de beginjaren der cinema.

avatar van Darbie
Zou het bekend zijn hoe het Franse publiek destijds in 1928 op deze film heeft gereageerd ?

avatar van wendyvortex
Darbie schreef:

De papieren filmencyclopedie heeft het over "miskend in zijn tijd" dus de critici waren schijnbaar niet zo enthousiast, al is Jean Epstein wel degelijk een belangrijke invloed in de vroege cinema.

Jean Epstein

avatar van Darbie
Miskend in die tijd lijkt me niet verkeerd.
O.a. Paul Cézanne en Pablo Picasso hadden dat etiket ook opgeplakt gekregen; nou.. sla de kranten maar open ..oh ..pardon.. doe de TV of PC maar aan !!

avatar van John Milton
Erg mooi. Ik heb de gerestaureerde versie met muziek van Gabriel Thibaudeau gezien. Ik las over die voice-over versie in Eberts review, maar dat lijkt me nou niet direct een vooruitgang. Dit hield me uitstekend in die sfeer, geneuzel zou dat alleen maar verstoren lijkt me. Overigens is er in 1928 nóg een versie van dit verhaal uitgekomen, maar dan als short. Ook zeker de moeite waard! Nice dat je deze met Live muziek hebt gezien, Mochizuki Rokuro. Zelf aantal Toma concerten meegepakt inmiddels, altijd genoten tot nog toe.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Sfeervolle Poe-verfilming met passende muzikale begeleiding- soms werkte het gepingel op de zenuwen maar dat gaf uitstekend de waanzin weer. Prachtige en soms bizarre designs ook, en hoewel ik het gebruik van slow motion niet subtiel zou willen noemen (in normal speed gaat er zo een kwartier zuivere speeltijd af) werkt het wel mee aan de sfeer. Mooi hoe dat gewaad (bruidsjurk?) door de wind wordt meegevoerd, maar er zijn talloze voorbeelden. Ook de editing is behoorlijk inventief. Voice over stoorde me niet echt, al is het niet ideaal natuurlijk.

avatar van joolstein
Adaptatie van twee van Edgar Allan Poe's verhalen: "The Fall of the House of Usher" (1839) en "The Oval Portrait" (1850) door de regisseur Jean Epstein. Visueel is dit een prachtige film met in mist gehulde scenes van moeras, bos en kasteel of Madeleine Usher met haar waaierende sluier zijn visuele pareltjes. Werkelijk prachtige vroege gotische filmbeelden. Ook Jean Debucourt die de rol van een waanzinnige Sir Roderick Usher speelt, doet dit erg goed. Ik heb op visueel gebied dan ook zeker genoten, maar het verhaal voelde gewoon een beetje plat. Ik kon me ook totaal niet inleven in de personages. Deze stonden veel te ver van de kijker af. De film is visueel fantastische creepy, maar sleept enorm (ondanks het maar 63 min duurt) dit komt door het niet goed ontwikkelde verhaal. Dit maakte de film nogal saai.

avatar van alexspyforever
Ik sluit me aan bij joolstein zijn recensie, het is visueel allemaal erg sterk hoewel de versie die ik zag van matige beeldkwaliteit was. Helaas door de erg matige uitwerking van het verhaal en de karakters vond ik het saai en vooral traag overkomen. Misschien niet een gepaste film om in de ochtend te kijken als je nog wat vermoeid bent, maar het voelde aan als een lange zit ondanks de korte speelduur.