Genre: Horror / Drama
Speelduur: 63 minuten
Alternatieve titel: The Fall of the House of Usher
Oorsprong:
Frankrijk
Geregisseerd door: Jean Epstein
Met onder meer: Jean Debucourt, Marguerite Gance en Charles Lamy
IMDb beoordeling: 7,3 (4.470)
Gesproken taal: Frans
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot La Chute de la Maison Usher
Een vreemdeling genaamd Allan (Charles Lamy) gaat naar een herberg en verzoekt om vervoer naar het Huis van Usher. Men blijft aarzelend, maar hij krijgt een bus om zich naar de plaats te vervoeren. Hij is de enige vriend van Roderick Usher (Jean Debucourt), die in het angstaanjagende huis met zijn zieke vrouw Madeleine Usher (Margriet Gance) en haar arts woont (Fournez-Goffard). Madeleine is de geliefde muze en het model en ze is door Roderick geschilderd. Wanneer zij sterft, kan Roderick dit niet accepteren, en in een donkere nacht komt Madeleine terug...
Externe links
Video's en trailers
Reviews & comments
Poisonthewell
-
- 4939 berichten
- 12512 stemmen
Uitstekende bewerking van Edgar Allan Poe's beroemdste korte verhaal. Op een paar kleine wijzigingen in de plot na (de Ushers zijn man en vrouw hier; in het verhaal waren ze broer en zus) blijft Epstein ook erg trouw aan de surrealistische en tegen waanzin aanhangende sfeer en toon waar Poe befaamd om was. De film is een betoverende combinatie van het Duitse expressionisme en het surrealisme; Luis Bunuel werkte mee aan het project als assistent regisseur, maar stapte op na een meningsverschil tussen hem en Epstein. Visueel magnifiek en met enkele toffe cameratechnieken. Let bijvoorbeeld op het uiterst subtiele gebruik van slow-motion, of de scene waarin de mannen de doodskist over het landgoed dragen; de camera deint op en neer mee met de bewegingen van de kist: levert een prachtig effect op.
Dikke 4*
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Jean Epstein weet hier inderdaad de kortsachtige malaise en waanzin weer te geven die ook in veel van Poe's verhalen voelbaar is. Wel moet ik zeggen dat ik enorm veel moeite had met de toegevoegde geluidstrack (en de Engelse voice-over), die maar al te veel van de hak op de tak sprong en telkens de sfeer brak, waardoor er nimmer een coherent geheel ontstond. Toch kon ik van sommige stukken erg genieten en zijn de visuele vondsten een echte meerwaarde aan sfeerschepping.
VanRippestein
-
- 1178 berichten
- 1052 stemmen
De film kan HIER worden bekeken...
Helaas kinderpindakaas, dat is een andere film met dezelfde titel. Wel een goede (korte) film trouwens.
ghostman
-
- 5708 berichten
- 5 stemmen
Deze film van Jean Epstein is op YT te zien !
YouTube - The Fall of the House of Usher (La Chute de la maison Usher , 1928) (sub spa)
pippo il buffone
-
- 2745 berichten
- 0 stemmen
Poe surrealistisch?Het moet niet gekker worden.Wordt het ook niet,vandaar dat Buñuel er uit stapte waarschijnlijk.Inderdaad is deze film behoorlijk expressionistisch/neo -romantisch.De film houdt zich meer aan de letter van het verhaal dan de horrorpulp à la Corman,maar Epstein last wel een ander Poe verhaal,the oval portrait,in deze film waardoor het incestmotief wordt vervangen door een standaard romantische liefde-over de grenzen van de dood-verhaal.Dit blijkt ook uit het Wagneriaans-extatische slot dat nogal afwijkt van het origineel,wat mag natuurlijk.
Zoals iemand reeds opmerkte is de desolate sfeer van het verhaal zeer goed getroffen,waarbij opvalt dat het begin praktisch een kopie is van Nosferatu.Mooie neo-gotische decors ook.
Het acteerwerk is niet bijzonder:mevrouw Gance(Abel is ook heel even in beeld) is geen verschijning die je te vaak wil zien,Debocourt is adequaat als bijna -psychoot en Lamy moet voor de comic relief zorgen.Dat laatste is vreemd,omdat een blijkbaar genie als Usher toch wel ander gezelschap zou moeten verkiezen dan een seniele stoethaspel(in het verhaal een schoolvriend van Usher en zeker niet achterlijk,is daar ook de verteller).
Uiteindelijk doet deze film nog het meest denken aan Vampyr van Dreyer,al bevatte die wat sterkere beelden.De samenhang is hier echter sterker.
Wat de audio betereft:de voice-over is idd. dermate irritant dat je hem op mute moet zetten.Wel goede middeleeuwse muziek,maar niet echt passend bij de film.
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Deze film is -met live muziek begeleiding- op woensdag 21 december in De Melkweg te zien!
(nog even geduld hebben dus)
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Deze film is -met live muziek begeleiding- op woensdag 21 december in De Melkweg te zien! (nog even geduld hebben dus)
Nog even onder de aandacht brengen: overmorgen 21/12 in de Melkweg in Amsterdam met cello begeleiding. Heb zelf al een kaartje gekocht.
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Schitterende effecten zijn oa al aangehaald door Poisonthewell. Met name die deinende scène bij het dragen van de grafkist is magnifiek, maar er zit heel veel moois in - en gelukkig weinig narratief (het verhaal mag bekend zijn) en veel sfeer, zoals veel waaiende gordijnen en een prachtig kasteelvertrek. Debucourt is de gedroomde Roderick Usher. Zeer geloofwaardige waanzin - heel goed gedaan. Maar ook de dokter is erg goed geportretteerd - al was ook zijn rol wat groter dan in het verhaal meen ik. Kevin Toma had er weer een postrockerige kraak-beat&soundscape soundtrack bijgemaakt. Werkte ook mooi mee.
Friac
-
- 1323 berichten
- 1056 stemmen
Het probleem dat ik bij deze film had (los van mijn vermoeidheid die na enkele dagen filmfestival - Offscreen in Brussel - optrad), is dat ik te sterk met de bekende Roger Corman-verfilming in mijn hoofd zat.
Die filmversie blijf ik in elk geval nog steeds superieur vinden, en tijdens het bekijken van Epsteins film betrapte ik me er op dat ik vaak dacht: "Dit was toch beter uitgevoerd bij Corman."
Hoofzakelijk ging het dan over het verhaal: dat vond ik vrij slapjes verteld in deze film. Inhoudelijk is Cormans versie veel rijker, met een groter scala aan emoties.
Wel is het zo dat Epsteins visuele flair en de goede acteurs veel redden: Debucourts blik van een waanzinnige Usher blijft op het netvlies gebrand en vormelijk oogt deze film bijzonder fris en modern voor een film uit 1928. Het meest onder de indruk was ik van het tracking shot van de dode bladeren die over de grond waaiden: een bijzonder energiek shot dat erg sfeerbevorderend werkte. Maar ook de waaiende gordijnen en de centrale hal zijn visuele pareltjes.
Het is dus erg jammer dat de film me niet wist te grijpen owv de zwakke vertelling. Misschien dat ik de film wel een 3,5* geef als ik hem met een iets frisser hoofd kan bekijken; voorlopig blijft hij steken op 3*.
3*
cosp
-
- 85 berichten
- 201 stemmen
wendyvortex
-
- 4980 berichten
- 7109 stemmen
1928-verfilming van Edgar Allen Poe's "The Fall of the House of Usher", niet zeer getrouw we herkennen nog minimaal 2 andere verhalen.
Altijd lastig zogenaamde stomme films, we moeten het stellen met zonder dialoog en toneelmatig acteerwerk, maar de beelden van dit sombere gruwelverhaal zijn fantastisch er is duidelijk niet gekozen voor een aim-to-please en dat zou wel te maken kunnen hebben met de bemoeienis van Luis Buñuel die assistent-regisseur was, maar knallende ruzie kreeg met regisseur Jean Epstein over het script.
Meest memorabel bijrol is die van de geheimzinnige dokter wiens ogen we niet te zien krijgen, verder is het ook allemaal spookachtig.
Mag zo in het rijtje klassieke horrorfilms uit de beginjaren der cinema.
Darbie
-
- 1519 berichten
- 6022 stemmen
Zou het bekend zijn hoe het Franse publiek destijds in 1928 op deze film heeft gereageerd ?
wendyvortex
-
- 4980 berichten
- 7109 stemmen
Zou het bekend zijn hoe het Franse publiek destijds in 1928 op deze film heeft gereageerd ?
De papieren filmencyclopedie heeft het over "miskend in zijn tijd" dus de critici waren schijnbaar niet zo enthousiast, al is Jean Epstein wel degelijk een belangrijke invloed in de vroege cinema.
Darbie
-
- 1519 berichten
- 6022 stemmen
Miskend in die tijd lijkt me niet verkeerd.
O.a. Paul Cézanne en Pablo Picasso hadden dat etiket ook opgeplakt gekregen; nou.. sla de kranten maar open ..oh ..pardon.. doe de TV of PC maar aan !!
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
Erg mooi. Ik heb de gerestaureerde versie met muziek van Gabriel Thibaudeau gezien. Ik las over die voice-over versie in Eberts review, maar dat lijkt me nou niet direct een vooruitgang. Dit hield me uitstekend in die sfeer, geneuzel zou dat alleen maar verstoren lijkt me. Overigens is er in 1928 nóg een versie van dit verhaal uitgekomen, maar dan als short. Ook zeker de moeite waard! Nice dat je deze met Live muziek hebt gezien, Mochizuki Rokuro. Zelf aantal Toma concerten meegepakt inmiddels, altijd genoten tot nog toe.
Flavio
-
- 4477 berichten
- 4740 stemmen
Sfeervolle Poe-verfilming met passende muzikale begeleiding- soms werkte het gepingel op de zenuwen maar dat gaf uitstekend de waanzin weer. Prachtige en soms bizarre designs ook, en hoewel ik het gebruik van slow motion niet subtiel zou willen noemen (in normal speed gaat er zo een kwartier zuivere speeltijd af) werkt het wel mee aan de sfeer. Mooi hoe dat gewaad (bruidsjurk?) door de wind wordt meegevoerd, maar er zijn talloze voorbeelden. Ook de editing is behoorlijk inventief. Voice over stoorde me niet echt, al is het niet ideaal natuurlijk.
joolstein
-
- 9156 berichten
- 7610 stemmen
Adaptatie van twee van Edgar Allan Poe's verhalen: "The Fall of the House of Usher" (1839) en "The Oval Portrait" (1850) door de regisseur Jean Epstein. Visueel is dit een prachtige film met in mist gehulde scenes van moeras, bos en kasteel of Madeleine Usher met haar waaierende sluier zijn visuele pareltjes. Werkelijk prachtige vroege gotische filmbeelden. Ook Jean Debucourt die de rol van een waanzinnige Sir Roderick Usher speelt, doet dit erg goed. Ik heb op visueel gebied dan ook zeker genoten, maar het verhaal voelde gewoon een beetje plat. Ik kon me ook totaal niet inleven in de personages. Deze stonden veel te ver van de kijker af. De film is visueel fantastische creepy, maar sleept enorm (ondanks het maar 63 min duurt) dit komt door het niet goed ontwikkelde verhaal. Dit maakte de film nogal saai.
alexspyforever
-
- 21062 berichten
- 2328 stemmen
Ik sluit me aan bij joolstein zijn recensie, het is visueel allemaal erg sterk hoewel de versie die ik zag van matige beeldkwaliteit was. Helaas door de erg matige uitwerking van het verhaal en de karakters vond ik het saai en vooral traag overkomen. Misschien niet een gepaste film om in de ochtend te kijken als je nog wat vermoeid bent, maar het voelde aan als een lange zit ondanks de korte speelduur.
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11969 stemmen
Best oké.
Poe ken ik vooral van reputatie, zijn verhalen zelf heb ik nooit gelezen. Wat ik er al van ken komt vooral via film adaptaties. Usher en Oval Portrait kende ik beide niet, dus geen idee hoe dicht Epstein hier bij de originele verhalen bleef, maar het lijkt me toch duidelijk dat het hem vooral om de sfeer te doen was.
Die was ook best naar behoren. Erg sfeervol allemaal, zowel qua setting als cinematografie. Moet ook wel zeggen dat de score goed meewerkte. Geen idee welke versie ik juist gezien heb, maar gelukkig bij mij geen voiceovers. Wel sfeervolle pianomuziek die geregeld ook wel iets moderner/abstracter klonk. Blijft toch wel lastig bij dit soort films, die niet echt een "vaste" soundtrack hebben, want muziek is wmb toch extreem bepalend voor de sfeer van een film.
Een uurtje is verder ook meer dan voldoende, want technisch is het mij toch iets te beperkt en het verhaaltje zelf wist niet echt te boeien. Maar de sfeervolle aankleding en fijne muzikale begeleiding maken van deze film toch een waardige klassieker.
2.5*
Woland
-
- 4154 berichten
- 3400 stemmen
Visueel erg fraai, en La Chute de la Maison Usher draait ook op de fijne sfeer die de donkere, licht hallucinante beelden geven. De bijbehorende muziek werkte ook uitstekend om die sfeer te versterken. Toch vond ik het ondanks de bescheiden lengte alsnog een wat moeizame zit, vooral omdat ik het verhaal verder niet zo interessant vond. Ik kan me herinneren dat ik het oorspronkelijke verhaal ook niet heel geweldig vond, al is het te lang geleden om in veel detail te herinneren in hoeverre dit het boek volgt. Ook niet heel relevant verder. Als film op zich blijft het dus op sfeer nog wel aardig overeind, en Epstein gebruikt ook een hoop visuele trucs die én goed werken en ongetwijfeld ook vernieuwend waren in die periode. Maar het was meer bewondering hebben voor dan genieten van, in dit geval.
Fisico (moderator films)
-
- 8353 berichten
- 4695 stemmen
Er zijn blijkbaar vele versies van het stuk van Edgar Allan Poe. Deze originele verfilmde versie dateert vanuit 1928 en aan de gebrekkige beeldkwaliteit was dat wel te zien. Een vrij beperkte speelduur met zijn 61 minuten, maar toch inderdaad nogal aanslepend. Je moet al wachten tot de dood van Madeleine vooraleer er wat schot in de zaak komt.
Dan opeens speelt de wind op, klapperen de deuren, steekt er een storm op en zijn de doordringende ogen van Roderick waanzinnig. Wel een grappig momentje tijdens één van de pancartes: "Tous les nerfs tendus, Roderick semble geutter on ne sait quel signe. Le moindre bruit l'exaspère...". Wel ja, de geluiden irriteerden inderdaad wel. Gepingel las ik hier ergens, de nagel op de kop, maar het heeft ook wel zo zijn charmes.
Uiteraard hoegenaamd niet eng, maar wel prima gemaakt in de context van de mogelijkheden en de tijd van toen. Niet geweldig allemaal, maar wel verdienstelijk en gerespecteerd.
Noodless
-
- 9200 berichten
- 5832 stemmen
De versie van 1960 met Vincent Price al eens gezien en deze uit de oude doos ook maar eens bekeken in functie van de horrorchallenge. Waar die van Price nog best te pruimen valt, is deze silent toch een lange zit ondanks de korte speelduur. Beeldkwaliteit is ronduit slecht, zeer traag van opzet, matige uitwerking en personages die niet weten te boeien. Door de voortdurende rustgevende muziek waan je je ergens in een massagesalon. Je zou zeggen volledig ontspannen , zen ....maar dat is te positief benaderd. 4/10
Het laatste nieuws
'A Gentleman in Moscow' met Ewan McGregor als Russische gevangene binnenkort op SkyShowtime
Ongeziene WOII-film 'The Photographer of Mauthausen' op Netflix wordt een must-see genoemd: 'Hakt er flink in'
Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer in nieuwe misdaadfilm 'Caught Stealing'
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, acteur ontkent
Bekijk ook
The Last Command
Drama / Avontuur, 1928
10 reacties
Indagine Su un Cittadino Al di Sopra di Ogni Sospetto
Misdaad / Thriller, 1970
25 reacties
Coeur Fidèle
Drama, 1923
7 reacties
The Unknown
Drama / Horror, 1927
23 reacties
Kes
Drama, 1969
53 reacties
The Man Who Laughs
Drama / Horror, 1928
23 reacties
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.