The Bay (2012)

Horror / Sciencefiction

geregisseerd door Barry Levinson
met Kristen Connolly, Jane McNeill en Michael Beasley

Het pittoreske badplaatsje Chesapeake Bay gedijt op het water. Het is de levensader van de gemeenschap. Wanneer twee biologische onderzoekers uit Frankrijk een zeer hoog niveau aan toxiciteit in het water vinden, proberen ze de burgemeester te waarschuwen maar hij weigert om voor paniek te zorgen in het stadje. Als gevolg hiervan breekt er een dodelijke plaag uit waardoor de mensen van Chesapeake Bay gastheren worden van parasieten die de controle over hun gedachten, en uiteindelijk hun lichaam, overnemen.

avatar van El ralpho
Een beter mileu begint bij jezelf

Bah. En dan heb ik het niet (alleen) over de monsterlijke mutaties die hier in beeld verschenen. Wat was dit een saai, langdradig, eentonig en totaal niet eng wanproduct. Ik waardeer het originele gegeven in deze productie waardoor ik extra mijn best heb gedaan om deze leuk te vinden, maar uiteindelijk heb ik de moed hiervoor maar opgegeven toen zelfs 80 minuten een eindeloos lange zit bleek te zijn.

Zoals Danielo hier een dike 20 berichten boven mij aangeeft bestaat de film uit allemaal losse filmpjes die door verschillende personen met een handycam zijn geschoten. Hij stelt dat de filmpjes vaak oninteressant en slecht geacteerd zijn en onderling weinig samenhang vormen om een lopend verhaal te creeeren. Een mening waarin ik mij erg goed kan vinden. Daarnaast voelt The Bay ook veel te herhalend aan in zijn scene's en zie je als kijker ook gewoon te weinig. Je staat te ver van de personages af omdat ze allemaal nietszeggend zijn en de enige die constant in beeld is, blijkt een onsympathieke muts te zijn. Geef mijn portie maar een fikkie.

avatar van Lexcoaster
Wat een bizar laag gemiddelde voor een vrij effectieve film.

Redelijk goede film, die weliswaar met een laag budget is gemaakt.
De beelden zijn met handycam gemaakt en komen dus veelal schokkend over.
Maar het verhaal is wel interessant, soms wel afschrikwekkend.
Blij dat ik de film eens heb bekeken, maar denk niet dat velen dit graag zullen zien, is nogal experimenteel opgevat.

avatar van K. V.
Deze was op tv en toch maar eens meegepikt. 'k wist niet wat te verwachten, maar echt spannend vond ik het niet. De film wil realistisch overkomen, maar spijtig genoeg werkte het bij mij niet. Hierdoor vond ik het eerder langdradig dan spannend. Een spannende climax zat er ook niet in.
Best dat ik hem eens heb meegepikt via tv, maar hoef deze niet meer terug te zien.

avatar van DVD-T
Don't drink the water.

Leuke found footage horror filmpje. Vooral de diversiteit aan manieren waarop het incident is vastgelegd is een verademing. Normaal zitten we aan een aantal personen vast met een camera, maar in The Bay wordt gebruik gemaakt van face time, dash cams, veiligheidscamera's en blogs. Erg jammer dat Donna de hele film er doorheen praat en de film een beetje warrig overkomt door de vele locaties en personen die gevolgd worden. Hadden ze daar wat meer structuur en rust in toe gevoegd, was het een stuk meeslepender dan het nu is geworden. Neemt niet weg dat The Bay een vermakelijke film is binnen dit subgenre en er qua horror ook nog wat te genieten is zo af en toe.