The Bay (2012)

Horror / Sciencefiction

geregisseerd door Barry Levinson
met Kristen Connolly, Jane McNeill en Michael Beasley

Het pittoreske badplaatsje Chesapeake Bay gedijt op het water. Het is de levensader van de gemeenschap. Wanneer twee biologische onderzoekers uit Frankrijk een zeer hoog niveau aan toxiciteit in het water vinden, proberen ze de burgemeester te waarschuwen maar hij weigert om voor paniek te zorgen in het stadje. Als gevolg hiervan breekt er een dodelijke plaag uit waardoor de mensen van Chesapeake Bay gastheren worden van parasieten die de controle over hun gedachten, en uiteindelijk hun lichaam, overnemen.

avatar van El ralpho
Een beter mileu begint bij jezelf

Bah. En dan heb ik het niet (alleen) over de monsterlijke mutaties die hier in beeld verschenen. Wat was dit een saai, langdradig, eentonig en totaal niet eng wanproduct. Ik waardeer het originele gegeven in deze productie waardoor ik extra mijn best heb gedaan om deze leuk te vinden, maar uiteindelijk heb ik de moed hiervoor maar opgegeven toen zelfs 80 minuten een eindeloos lange zit bleek te zijn.

Zoals Danielo hier een dike 20 berichten boven mij aangeeft bestaat de film uit allemaal losse filmpjes die door verschillende personen met een handycam zijn geschoten. Hij stelt dat de filmpjes vaak oninteressant en slecht geacteerd zijn en onderling weinig samenhang vormen om een lopend verhaal te creeeren. Een mening waarin ik mij erg goed kan vinden. Daarnaast voelt The Bay ook veel te herhalend aan in zijn scene's en zie je als kijker ook gewoon te weinig. Je staat te ver van de personages af omdat ze allemaal nietszeggend zijn en de enige die constant in beeld is, blijkt een onsympathieke muts te zijn. Geef mijn portie maar een fikkie.

avatar van Lexcoaster
Wat een bizar laag gemiddelde voor een vrij effectieve film.

Redelijk goede film, die weliswaar met een laag budget is gemaakt.
De beelden zijn met handycam gemaakt en komen dus veelal schokkend over.
Maar het verhaal is wel interessant, soms wel afschrikwekkend.
Blij dat ik de film eens heb bekeken, maar denk niet dat velen dit graag zullen zien, is nogal experimenteel opgevat.

avatar van K. V.
Deze was op tv en toch maar eens meegepikt. 'k wist niet wat te verwachten, maar echt spannend vond ik het niet. De film wil realistisch overkomen, maar spijtig genoeg werkte het bij mij niet. Hierdoor vond ik het eerder langdradig dan spannend. Een spannende climax zat er ook niet in.
Best dat ik hem eens heb meegepikt via tv, maar hoef deze niet meer terug te zien.

avatar van DVD-T
Don't drink the water.

Leuke found footage horror filmpje. Vooral de diversiteit aan manieren waarop het incident is vastgelegd is een verademing. Normaal zitten we aan een aantal personen vast met een camera, maar in The Bay wordt gebruik gemaakt van face time, dash cams, veiligheidscamera's en blogs. Erg jammer dat Donna de hele film er doorheen praat en de film een beetje warrig overkomt door de vele locaties en personen die gevolgd worden. Hadden ze daar wat meer structuur en rust in toe gevoegd, was het een stuk meeslepender dan het nu is geworden. Neemt niet weg dat The Bay een vermakelijke film is binnen dit subgenre en er qua horror ook nog wat te genieten is zo af en toe.

avatar van remorz
Heel goed.

Prachtige invulling van de vorm om een ernstig uit de hand lopende epidemie aannemelijk én angstaanjagend naar het scherm te vertalen.

En dat weer via een veelheid aan schermen, uiteraard. Beelden die men op een website kon aanleveren, worden effectief aaneengebreid om een totaalbeeld te schetsen van de verspreiding van een vleesetende bacterie.

Minder investering in personages maar bewust een stadje als ‘hoofdpersoon’ gekozen; voor mij bracht de exponentieel groeiende grootschaligheid meer gruwel teweeg dan de individuele verhaaltjes hadden gekund. Ergens in het centrum van de wirwar bevindt zich het CDC, een of ander epidemiologisch centrum. Aanvankelijk wordt er laconiek gereageerd; enkele telefoontjes later wordt moedeloos verbinding met The White House gevraagd. Het verspreidt zich snel.

Daarbovenop is een vleesetende bacterie (of ja: larven, uitgroeiend tot geleedpotige organismen) (‘vleesetend’ is vooral het woord om op te focussen hier ) buitengewoon akelig, evenals het aanbeeld van mensen en lijken die erdoor zijn aangevreten. Perfect in beeld gebracht, met goed uitgevoerde gore en vernuftige suggestie.

Dat laatste dus veelal door de (found-footage) vorm. Speelt veel met ruis en (on)scherpte, de onvolledigheid van beeld of bestaat bij momenten alleen uit geluid. Werkt goed suggestief. De film neemt het ook niet altijd even nauw maar kiest vol voor effect. Een onverklaarbaar camera-standpunt hier en daar voor behoud van sfeer. Eigenlijk telkens, tot en met het einde, perfecte keuzes daarin. Vergeet daarbij ook de soundtrack niet; die illustreert perfect wat de film wil doen.

Ondergedompeld in een actueel onderwerp, is deze eco-horror hartstikke geloofwaardig en effectief uitgewerkt én bovendien totaal gespeend van (directe) belerende moraal. Een knappe koorddans met adembenemend resultaat. Dikke 4*

avatar van Zwolle84
Beetje flauwe film. Het uitgangspunt is niet bijster origineel en de uitwerking houdt ook niet over. In het begin werkt het nog wel redelijk, maar zodra de echte horror de overhand neemt, zakt het steeds verder in. De jumpscary elementen die dan de hoek om komen kijken, voelen ook wat misplaatst.

Niet heel slecht, maar vooral vergeetbaar.