La Decima Vittima (1965)

Italië / Frankrijk
Sciencefiction / Komedie

geregisseerd door Elio Petri
met Marcello Mastroianni, Ursula Andress en Elsa Martinelli

In de 21ste eeuw wordt de populatie van de maatschappij in stand gehouden door middel van gelegaliseerde moord. Er ontstaat een moordspel waarvan de laatst overgeblevene de winnaar zal zijn.

Charmant.

avatar van henkula
Niet onaardig, Marcello blijft natuurlijk een goed akteur. Ursula heeft andere kwaliteiten.

avatar van Dogie_Hogan
* 28 juli a.s. DVD release!

avatar van stephan73
Stijlvolle en vooruitstrevende film van Petri. Hoewel het verhaal eigenlijk al boeiend genoeg is leunt de film voor het grootste gedeelte op de visuele pop-art stijl. Persoonlijk heb ik daar totaal geen moeite mee, maar het maakt het toch best rommelig.
De acteurs doen het meer dan goed en de regie is strak.

Een zeer goede film van Elio Petri, een regisseur die ik toch meer in de gaten moet houden!

avatar van movie acteurs
Sterk, stijlvol, sfeervolle SF-film.

Oude klassieke Italiaanse Science-Fiction. Prima film die best fascinerend is. Het verhaal is sterk en acteerwerk is zeer goed. Ook de aankleding is erg goed. Best verrassend ook. 4,0. Een film die wat meer aandacht mag krijgen.

avatar van The One Ring
Heerlijke sci-fi van Petri. Het plot is volslagen onzinnig en wordt ook al zodanig gebracht. Ik kwam al snel in het gevoel van humor en heb van het grootste deel genoten. Grappig dat dit mensenjachtspel gebruikt wordt om oorlogen te voorkomen en dat het gewoon in het openbaar wordt gespeeld. De regels zijn volslagen idioot maar op hun eigen manier goed uitgewerkt. Dit maakt het boeiend om te volgen, terwijl de geslaagde grappen blijven komen. Erg leuk dat een man een andere man neerschiet en vervolgens door de politie aangesproken wordt omdat hij dubbel geparkeerd staat. Het zit vol met dat soort momenten. Wel is de cast buiten de wederom charmante Mastroianni na niet erg sterk en is ook het einde wat flauw en slap. Mijn voorkeur ging uit naar een van de eindes waarin of Andress of Mastroianni het spel wint. Verder een miskent pareltje.

Cineasten hangen doorgaans een negatief beeld over onze toekomstige maatschappij op en ook Elio Petri - ooit eens een Oscar-winnaar - houdt er een cynische kijk op na, of hoe kunt ge het wereldwijd legaliseren van moord anders noemen ?
Gelukkig komt het alhoewel nogal luchtig over en eigenlijk niet "au-sérieux" te nemen, ook al is de inmenging van de commercialiteit, de reclame en het winstoogmerk en profijtmarges in de enscenering van "het spel" toch veelbetekenend.
Avontuurlijk, vaak subtiel in het intrige en eigenlijk zelden dwaas.
Bovendien een extreem puike setting, decors, costumering... en goede, aangepaste acts waarbij vamp Ursula Andress maximaal sexy is "anno '65".
Best originele en aangename ontspanning.

avatar van wibro
Buitengewoon absurd filmpje waarvan sommige scènes - vooral de scène met die Duitse soldaat - mij behoorlijk op de lachspieren werkten. Het verhaal is natuurlijk totaal absurd, maar in een komedie zoals dit filmpje van Elio Petri, werkte dat gelukkig wel. Hoewel het S/F verhaal zijn tijd misschien best wel ver vooruit was, had deze film qua sfeer alles van een jaren zestig film. De decors, de soundtrack etc. Ja, en die Ursula Andress, die zag er toch best wel sexy uit. Ik kende haar tot nu toe slechts van haar rol in de Bond film Doctor No. Het einde van de film vond ik nogal teleurstellend. Dat happy end had voor mij niet gehoeven.
Ik ben nu verder zeer benieuwd geworden naar die andere film "Indagine Su un Cittadino Al di Sopra di Ogni Sospetto" van deze voor mij vrij onbekende Italiaanse regisseur. Moet nog een stuk beter zijn dan deze film als ik de recensies daarvan zo lees.

avatar van jarno1975
Mooie poster van de gerestaureerde versie:
French poster for La decima vittima - movieposterdb.com

Goeie film over een futuristische maatschappij waarin moord is toegestaan tijdens een groots opgezet spel. Een beetje vreemd, maar wel lekker. De spelletjes die tussen de twee hoofdpersonages gespeeld worden zijn vermakelijk. Uitermate stijlvol in beeld gebracht allemaal (iets wat meer zegt over het tijdsbeeld toen dan dat van de toekomst).