The Creeping Flesh (1973)

Alternatieve titel: Het Sluipende Vlees

Verenigd Koninkrijk
Horror / Sciencefiction

geregisseerd door Freddie Francis
met Christopher Lee, Peter Cushing en Lorna Heilbron

Londen, laat-Victoriaanse tijd. Professor Emmanuel Hildern keert terug uit Nieuw-Guinea met het geraamte van een duivels wezen, volgens de plaatselijke legende een Geest van het Kwaad. Wanneer hij het skelet met water reinigt stelt hij vast dat er vlees begint aan te groeien. Hij ontleedt de cellen, die kwaadaardig blijken te zijn en maakt een serum waarmee hij hoopt krankzinnigheid te kunnen genezen. Een tijd later gebruikt hij zijn dochter als proefkonijn maar het loopt slecht af. Ze komt terecht in de inrichting van zijn halfbroer James, die zelf een onderzoek leidt naar krankzinnigheid. James brengt een bezoek aan Emmanuel en steelt zijn nota's. Wanneer hij ze leest besluit hij het geraamte te stelen maar is zich niet bewust van het feit dat het niet met water mag in contact komen.

avatar van SuperSideSwipe
Heel lang geleden dat ik deze film heb gezien, en met behulp van het forum hier heb ik deze film hervonden, nu nog zaak hem ergens te bemachtigen.

Wat ik herriner is het een hele leuke en spannende film. Maar dit was vele jaren geleden.

Doch een film die me ruim 15 jaar is bijgebleven, dus zal gerust de moeite waard zijn voor Horror liefhebbers als ze hem ergens tegen het lijf lopen.

avatar van Mac Hammer Fan
Eén van mijn favoriete gotische horrorfilms van de vroege jaren zeventig, met Peter Cushing die nog maar eens een grandioze acteerprestatie neerzette. Hij portretteert een krankzinnige geleerde die in de ondergrond van Nieuw-Guinea een skelet ontdekt van een soort duivels wezen. Bij contact van de beenderen met water begint er vlees aan het skelet te groeien... Er zijn heel wat nevenintriges in het verhaal verwikkeld, en de muziek van Paul Ferris is ook erg sfeerscheppend. Voeg daarbij nog een overtuigende Christopher Lee (als zijn halfbroer en directeur van een krankzinnigengesticht) en je hebt een klassieke griezelfilm waar de fans beslist van zullen kunnen genieten...
4,5 sterren

orbit
Betere in zijn genre

avatar van Mac Hammer Fan
SuperSideSwipe schreef:

Uit zowel Regio 1 als Regio 2
De versie van Columbia in de USA is helderder dan de UK DVD.
Er is ook een 4:3 versie in Frankrijk uitgekomen, in de Peter Cushing Box set. Maar die heeft geforceerde Franse subtitles.
Het schijnt dat de UK DVD momenteel uitverkocht is:

avatar van Richard_Voorhees
Peter Cushing laat in deze film de breedheid van zijn acteer kwaliteiten zien. In deze film weet hij zowel te overtuigen als krankzinnige/geobsedeerde geleerde alsook een wanhopige vader die zich zorgen maakt om het welzijn van zijn dochter. Prachtig om hem in deze film aan het werk te zien.
Daarnaast word hij nog eens bijgestaan door een solide Christopher Lee en ook Lorna Heilbron weet op een overtuigende wijze haar steentje bij te dragen.
Niet alles in deze film werkt. Het hele gebeuren rondom de familieperikelen en de daarbij gepaarde krankzinnigheid komt wel goed over.
Dat dit veroorzaakt zou worden door een duivels creatuur met een geraamte waar weer vlees aan komt groeien iets minder. Ik moet ook zeggen dat ik de vertoning van het monster een van de zwakste momenten uit de film vind.
Verder valt er echter genoeg te genieten aan deze vlotte gotische horror met een sfeervolle soundtrack.

avatar van alexspyforever
Ik zei al eerder dat Hammer films niet mijn ding zijn en dat zie ik hierbij nogmaals bevestigd. Cushing en Lee zijn goede acteurs maar het is me allemaal wat te stijf en theatraal. Het concept was redelijk interessant, de uitwerking ben ik niet zo enthousiast over. Uiteindelijk bleek het dan toch maar om een gebeurtenis te gaan die zich in het hoofd van de professor afspeelt. Uiteindelijk bleef het monsterconcept toch erg beperkt.

avatar van Noodless
Ben met alexspyforever eens over dit horrorwerkje.
Inderdaad wat stijf en theatraal gebracht. Leuk concept, maar uitvoering laat de wensen over. Zo ziet het monster er tegenvallend uit en echt spannend wordt het nooit. Ook heel het gedoe rond de familieperikelen wordt veel te lang uitgesponnen, zeker het verloop wanneer de dochter de stad in trekt voor vermaak in bars en haar kwade uitbarstingen als gevolg van vervelende handtastelijke mannen. Het toeval dat ze bij een gezochte misdadiger komt, is wat aan de flauwe kant. De sfeer en setting zijn wel oké en ook het acteerwerk is overtuigend. Al bij al een matige film. 5/10