Theatre of Blood (1973)

Verenigd Koninkrijk
Komedie / Horror

geregisseerd door Douglas Hickox
met Vincent Price, Diana Rigg en Ian Hendry

Edward Lionhart is een afgeschreven Shakespeare-acteur. Samen met zijn dochter bedenkt hij het plan om zijn eigen dood in scène te zetten en daarna wraak te nemen op de recensenten die zijn carrière hebben verwoest. Hij baseert zijn moorden op Shakespeare-toneelstukken.

avatar van Fangs
Fangs (crew)
Aardige horrorfilm, die met veel humor wordt gebracht. Het idee van de Shakespeare-moorden is goed, maar de uitwerking is iets minder. Er worden te veel Shakespeare-toneelstukken afgewerkt en dus te veel moorden gepleegd, waardoor de film langdradig wordt. Vincent Price schmiert ontzettend in zijn rol, wat de film toch nog wel het aanzien waard wordt. > 2.5*

avatar van thunderball
In deze horror comedy speelt Price wereld beste Shakespeare vertolker.... althans: dat vindt hij zelf.

Hij veinst zijn dood om vervolgens al zijn kritiekcasters op Shakespeare-achtige wijze te vermoorden.

Price is -zoals gewoonlijk-geniaal in zijn rol en de film weet op originele en inventieve manier de diverse moorden in beeld te brengen.

Zien is geloven.

Een acht, ofwel vier sterren.

Aardige film waarin een toneelacteur wraak neemt op zijn recensenten. De moorden zijn allemaal op redelijk inventieve wijze gekoppeld aan stukken van Shakespeare (enige voorkennis hiervan maakt de film dan ook vermakelijker). Door het verhaal is de film wel wat repetitief en de make-up effecten hebben de tand des tijds niet helemaal doorstaan. Vincent Price heeft zichtbaar plezier in zijn rol.

yorgos.dalman
Zag deze films vroeger in combinatie met andere Price-juweeltjes als de Dr. Phibes-films en de Croman / Poe prenten.

Heerlijk toch?

Those were the days....

avatar van Brix
Vandaag te zien op TV > MGM > 14:35 uur

Goede suspens-horror-komedie met de onvermijdelijke Vincent Price.
Origineel, spitsvondig plot, knappe, spookachtige enscenering met plezierige vondsten en gezegden in het script op zijn Brits.

avatar van GuidO96
Film zit goed in elkaar en er wordt mooi omgegaan met de stukken van Shakespeare. Wellicht ontbreekt de echte verrassing in de film, een plot twist is amper te bekennen. De film kijkt daarentegen wel lekker weg en heeft een heerlijke jaren '70 sfeer.

avatar van Richard_Voorhees
Een heerlijke Vincent Price film die lekker op dreef is en met Shakespeare quotes strooit. Heerlijk hoe hij op lekker theatrale wijze wraak neemt op zijn critici. Dit laatste zorgt voor een aantal kleurrijke spektakels met soms mooie decors en prachtige kostuums. Dit allemaal gecombineerd met een vette knipoog en de nodige humor.
Leuke en sfeervolle horror/komedie waarin Vincent Price weer weet te schitteren. Prima vermaak van begin tot eind.

avatar van Hendrick99
Vermakelijke film die vooral in het begin erg sterk is. De eerste paar moorden zijn grimmig en origineel. Verderop in de film wordt het wat minder en zijn de ontwikkelingen voorspelbaar. Leuke bijrol voor o.a. Arthur Lowe (Dad's Army). Als geheel toch wel een '4' waard voor deze film uit 1973.

avatar van mrklm
Het verhaal is eenvoudig: acteur Edward Lionheart [Vincent Price] is bij de meest recente verkiezing van beste toneelacteur door The Critics’ Circle gepasseerd. Lionheart, die ervan overtuigd is dat zijn Shakespeare-vertolkingen het ultieme eerbetoon aan de bard waren, stelt een plan in werking waarmee hij één voor één met alle critici afrekent door scènes uit Shakespeare-tragedies te ensceneren waarin de critici het slachtoffer zijn. Vooruit, de openingsscène kan ik wel verraden: daarin wordt criticus George Maxwell [Michael Hordern] vermoord door tientallen zwervers die hem op genadeloze wijze doodsteken met messen, zoals Caesar door Mark Anthony en de senatoren werd gedood in Shakespeare’s Julius Caesar. En zo gaat Lionheart de critici af, waarbij hij ze steeds in een hinderlaag lokt en ze met hun ongezouten kritiek op zijn toneelspel confronteert alvorens ze, gedost in waanzinnige outfits en veelal voorzien van teveel lagen make-up, op een monoloog uit de betreffende moordscène te trakteren die uiteindelijk leidt tot hun dood.
Toen ik Theatre Of Blood voor het eerst zag, behoorde ik tot de grote groep mensen die weinig heil zag in Shakespeare en vooral dacht dat het een hoop pretentieus geouwehoer was. Maar juist deze film inspireerde mij juist om Shakespeare te lezen, niet ondanks maar juist omdat het een horrorfilm was! Niet alleen toonde deze film mij [en wel heel erg expliciet] aan dat het werk van Shakespeare ook spectaculaire en gewelddadige scènes bevatte, maar ik was ook onder de indruk van de monologen van Vincent Price, die ik toen vooral kende vanwege zijn beroemde bijdrage aan Michael Jacksons hitsingle “Thriller”, het gedicht aan het einde dat begint met ‘Darkness falls across the land’ en eindigt met zijn maniakale lach. Price mag helemaal los in die Shakespeare-scènes, maar omdat het motief voor zijn wraak zo duidelijk was in de film, begreep ik de monologen ook grotendeels binnen die context. En dat deed me beseffen dat ik Shakespeare niet alleen kon begrijpen, maar er ook enorm van kon genieten! Nu heb ik alle Shakespeare-toneelstukken op DVD gezien, heb ik ze gelezen en behoor ik tot de grote fans van Shakespeare en dat was en is nog steeds een verrijking. Een verrijking die ik absoluut te danken heb aan deze heerlijke horrorfilm, een film die zeker in mijn Top 10 staat van films die ik het liefst op een druilerige zaterdagavond op zou zetten.