- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horrorfilm Challenge
Horrorfilm Challenge
Collins
-
- 7301 berichten
- 4318 stemmen
18. Deadcon (2019) - FTV
Een zootje millennials houdt zich bezig met dingen als Instagram en vloggen. Ze zijn de idolen van de sneue bezoekers van een conferentie genaamd Deadcon. Zelden zoveel lucht bijeen gezien.
Behalve dat de personages zich op heel veel oninteressante manieren verheerlijken aan zichzelf, gebeurt er zeer weinig. Erg jammer. Het had me leuk geleken om te kijken naar een doorgedraaide psychopaat die zijn lage lusten eens lekker op die massa lucht wilde botvieren. Dat gebeurt niet. De horror krijgt gewoon amper een kans. De film heeft één scène die de moeite waard is. Nou vooruit dan. Hier en daar is er ook nog wat succesvolle duistere sfeerschepping. Maar dat is het dan ook.
Treurig.
MovieMind
-
- 6943 berichten
- 0 stemmen
#25 Dead Space: Downfall (2008) - FTV - IMDb
https://www.moviemeter.nl/images/cover/53000/53415.jpg?cb=1554972984
Blijkt een verfilming prequel van een game te zijn waar ik niet zo van op de hoogte ben.
Mischien niet de beste animatie-horror, maar ik vond het wel een aardig filmpje.
Sterker nog, van alles wat ik deze challenge gezien heb is deze verre van de slechtste.
Shaky
-
- 3736 berichten
- 13056 stemmen
70. The Night Watchmen (2017) - FTV
http://3rd-strike.com/wp-content/uploads/2017/03/The-Night-Watchmen-1.jpg
Gore is redelijk, horroraspecten zijn matig, humor is waardeloos. 2,5*
IH88
-
- 9734 berichten
- 3186 stemmen
Gang_Star
-
- 6837 berichten
- 3401 stemmen
#25 Dead Space: Downfall (2008) - FTV - IMDb
(afbeelding)
Blijkt een verfilming prequel van een game te zijn waar ik niet zo van op de hoogte ben.
Mischien niet de beste animatie-horror, maar ik vond het wel een aardig filmpje.
Sterker nog, van alles wat ik deze challenge gezien heb is deze verre van de slechtste.
Toeval of gehaald uit Horror Tip Top & Chit Chat Project? Mocht het dat laatste zijn, dan vind ik dit bericht stiekem best leuk ?
Noodless
-
- 10044 berichten
- 6180 stemmen
54 Romasanta (2004) FTV
https://aws.boxofficebuz.com/movies/images/romasanta_4307740.jpg
De film is gebaseerd op het waar gebeurde levensverhaal van Romasanta. Originele en geslaagde weerwolf-film met een goede sfeerschepping en overtuigende rol van de Spaanse Elsa Pataky. 7/10
joolstein
-
- 10841 berichten
- 8938 stemmen
61. Scarecrows (1988) - FTV
https://s.yimg.com/aah/yhst-28239674641265/scarecrows-1988-7.gif
In '88 was er nog niet zoiets als een vogelverschrikker-subgenre. De Wizard of Oz had er één en er was iets te zien in Hammer's Captain Clegg. Het zou pas in 1981 zijn dat er een vogelverschrikker centraal zou staan in een horrorfilm; Dark Night of the Scarecrow. Gedurende de jaren '90 zouden er een paar sporadische vogelverschrikkers optreden in films zoals Dark Harvest (1992) en Night of the Scarecrow (1995). En toen, vanaf 2000, waren er opeens legio!
Enfin dit is dus pas de tweede vogelverschrikker-film; nu is het traag, zijn er waarschijnlijk 100 beelden van dezelfde drie vogelverschrikkers die eindeloos herhaald worden,is het acteren amateuristisch, is er bijna geen plot of karakterisering en zijn de dialoog, waarvan de helft lijkt te bestaan uit de karakters die elkaars namen roepen in hun headsets, volkomen nutteloos. De hele film speelt zich af in de nacht en daardoor is het vanaf het begin behoorlijk donker, wat afwisselend in zijn voor als ook nadeel werkt. Gelukkig slaagt het erin om dit beter op te pakken in de tweede helft en wordt het toch vrij plezierig. De problemen stoppen niet; ze worden gewoon minder een probleem als de actie en het bloedvergieten op de voorgrond treden.Voor het bescheiden budget van slechts 425.000 dollar is het nog buitengewoon sfeervol en het ziet er redelijk goed uit dankzij de cinematograaf van Peter Deming. Er is ook fijne speciale make-up effecten door Norman Cabrera, die op dat moment slechts 18 was. Op 20-jarige leeftijd zou Cabrera gaan samenwerken met Stan Winston aan Gremlins 2 en heeft ondertussen een grote staat van dienst! En tja, het was de jaren '80 dus er moesten ook wat machine-geweren in en is er meer dan voldoende gore. Een nog best fijn filmpje!
Noodless
-
- 10044 berichten
- 6180 stemmen
55 Gwai Wik (2006) FTV
Re-Cycle is de zoveelste Aziatische geesten-horror in de traditie van Ringu en Ju-on die durft af te wijken maar helaas verstrikt raakt in een chaotisch opgebouwd verhaal. Het eerste deel is erg saai. Maar de doorzetter krijgt nadien wel leuke beelden wanneer de hoofdrolspeelster in contact komt met bovennatuurlijke verschijnselen. De bizar vormgegeven wereld ziet er wel goed uit en doet denken aan een soort fucked up Alice in Wonderland. Voor liefhebbers kan dit wel iets zijn, maar ik kan er weinig mee. 4/10
MovieMind
-
- 6943 berichten
- 0 stemmen
Toeval of gehaald uit Horror Tip Top & Chit Chat Project? Mocht het dat laatste zijn, dan vind ik dit bericht stiekem best leuk ?
morpheus2000
-
- 599 berichten
- 10391 stemmen
morpheus2000
-
- 599 berichten
- 10391 stemmen
19. Mandy (2018) - MovieMeter.nl - FTV
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1117000/1117206.jpg?cb=1557564163
Bijzondere film, soort van vage trip met nog vagere kleuren, waarin Cage op wraak uit is naar een sekte.
3,5*
morpheus2000
-
- 599 berichten
- 10391 stemmen
20. Mother! (2017) - MovieMeter.nl - FTV
Volgens mij was er behoorlijk wat ophef rondom deze film, bij mij werkte het niet. Vond het maar een saaie bedoening...
2,5*
morpheus2000
-
- 599 berichten
- 10391 stemmen
Gang_Star
-
- 6837 berichten
- 3401 stemmen
Opeens een stuk minder ??
wendyvortex
-
- 5196 berichten
- 7273 stemmen
22. It (2017) - FTV
https://www.thesun.co.uk/wp-content/uploads/2017/07/it_film_2017.jpg
De 1990-versie staat bij mij al genoteerd met een maximale score, dus in eerste instantie zat ik niet echt heel erg te wachten op een re-make, maar ja Stephen King's mix van smalltown America en de jonge outsiders die vechten tegen de bullies, de vreselijke volwassen en de zich manifesterende horror in de vorm van It/Pennywise ... wham!!! Meteen weer voor de bijl. Op naar het tweede deel en over een tijdje de 1990 nog maar eens ter vergelijking.
5*
Shaky
-
- 3736 berichten
- 13056 stemmen
71. Eli (2019) - FTV
Veel herkenbare elementen komen voorbij uit vergelijkbare films. Het is niets nieuws onder de zon, maar toch wist de film me meer dan voldoende te boeien. Het acteerwerk is in orde, het geheel ziet er behoorlijk aardig uit (op wat crappy CGI na) en de sfeer is okay. 3*.
Daan258
-
- 3671 berichten
- 2445 stemmen
12. The Furies (2019)
FTV
https://i.ytimg.com/vi/BwB2mDa-T-Q/hqdefault.jpg
Een onverwachte leuke verassing!
Vrij dun verhaal maar vanwege de korte speelduur was dit goed te doen.
De killers zagen er allemaal ontzettend gaaf uit, de gore was ook heerlijk om naar te kijken en zaten er zeker een aantal erg smerige stukjes tussen.
bijvoorbeeld een scene dat er een oog word uitgelepeld (LETTERLIJK!) 
Best goed te doen dit filmpje.
3,0*
Daan258
-
- 3671 berichten
- 2445 stemmen
Daan258
-
- 3671 berichten
- 2445 stemmen
FTV
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1115000/1115924.jpg?cb=1527265509
Een erg goedkope tv-film.
Dacht een leuk horror filmpje met een Halloween thema op te zetten maar dit had ik beter kunnen laten liggen.
Ontzettend slecht, saai, niet spannend en vooral goedkoop.
De rating op IMDB vind ik zelfs nog aan de hoge kant voor dit werkje.
Lekker laten liggen.
1,5*
remorz
-
- 2497 berichten
- 2743 stemmen
35. Bride of Chucky (1998) - FTV
Lachen dit. Neemt zichzelf nul serieus, vermaakt over de hele lengte en vindt en passant een nagenoeg uitgespeelde reeks opnieuw uit. Ben oprecht benieuwd naar de volgende. 3,5*
36. Seed of Chucky (2004) - FTV
Prettige reeks, die niet bang is om te kijken hoe ver het van het origineel kan afbuigen, zonder weg te walsen van de identiteit. Dit deel pikt de zelfbewuste, ietwat flauwe humor van de vorige goed op maar laat tevens zien dat ook die koek op een gegeven moment op raakt. 3*
37. Scream 2 (1997) - RW
Scream is de reeks met horrorbewustzijn, de franchise die dat metavernuft verkiest boven échte genre-fun of spanning. Tenminste, zoveel blijkt uit dit vervolg. De regels van het genre worden toegespitst op sequels en vertalen zich wederom in veel speculatie over motieven, alibi's en kandidaat-moordenaars, ludieke moord-scènes en andere momenten die eerst het cliché benoemen, om het vervolgens uit te voeren (waardoor het dus niet cliché is maar "oeh, wat meta").
Het voelt hier al een stukje minder fris dan in het eerste deel en ik vind de paranoia in dit deel iets te opzichtig aangezwengeld, maar het blijft toch redelijk vermakelijk. De voorspelbaarheid begint al door de scheurtjes van het verfrissende imago te sijpelen, maar dit tweede deel zet wel consequent de identiteit van de reeks door en vermaakt onderweg prima. Nieuw slachtvee, maar vertrouwde kern, want we moeten toch met iemand invoelen. Allemaal wat minder spannend daardoor en minder boeiend dan in het eerste deel, maar ook vanaf een minder betrokken afstandje is dit nooit écht een vervelende zit. 2,5*
38. Scream 3 (2000) - RW
Het meta-niveau begint een beetje zelfgenoegzaam te voelen: de omgeving van filmsets lijkt misschien een logisch decor voor deel drie van de-slasher-met-zelfbewustzijn, maar voelt al snel eerder uitgekauwd dan verfrissend. Scream had toch ook full-on voor slasher kunnen gaan, maar kiest ervoor vast te houden aan het film-over-filmvernuft.
Voor mij best wel af hiermee, deze reeks. Conceptueel rond met een trilogie en, hoewel inleverend op spanning en gore, vanuit meta-niveau best een unieke kop binnen het genre. Ten tijde van dit schrijven heb ik deel 4 alweer gezien, en die doet wat afbreuk aan de compactheid van de eerste drie, maar dat daargelaten: fijne trilogie. Iets te luchtig voor echte horror, maar naar eigen maatstaf best vermakelijk. 2,5*
39. Scream 4 (2011) - FTV
Flauwe toevoeging.
De beweegredenen klinken plausibel: ander tijdperk, nieuwe kanalen. Het probleem is al snel dat die niet genre-intern zijn, maar eerder een excuus om het oude recept in een nieuw jasje te kunnen gieten, en onderweg mee te kunnen liften op het found-footagesubgenre, of althans een nagolfje ervan. Afgezien daarvan heeft een deel 4, ook volgens in eerdere delen zo geinig verwoorde genre-regels, eigenlijk maar weinig bestaansrecht.
We zien de oude cast nog eens opdraven, die via een linkje naar een nieuwe groep mensen, weer eens aan het puzzelen mag. Die samenstelling zet de tendens van onverschilligheid, dat de reeks met die constante verwelkoming van nieuwe personages al begon te vertonen, stoïcijns door. Samen met nog altijd saaie kills, onhandige moordenaar en al die andere mankementen van eerdere delen, terwijl het zelf weinig nieuws toevoegt.
Saai, nog minder boeiend en door weinig eigen inbreng ook een irritant overbodige toevoeging aan de reeks. Die was namelijk best oké, en had goed zonder dit deel gekund. 2*
remorz
-
- 2497 berichten
- 2743 stemmen
40. Curse of Chucky (2013) - FTV
Kleine heropstart van de spanning na twee komische delen, wat deels wel werkt maar van de andere kant ook illustreert dat het op een gegeven moment wel klaar is met Chucky. Te weinig verrassend om van heruitvinding te spreken, maar best vermakelijk. 3*
41. The Houses October Built (2014) - FTV
Bijtijds best creepy en op zich een goed onderwerp voor een nieuwe found footage, maar het weet de ervaring van de haunts (en daarmee dus beleving van de personages), niet altijd even goed over te brengen. Film maakt niet veel aanwijsbare fouten, maar voor mij werkte het gewoon niet echt. 3*
42. Busanhaeng (2016) - FTV
Niet verkeerd uitgevoerd, maar er wordt qua spanning niet het onderste uit de kan gehaald en verweven met wat flauw bedacht drama en een klasse-maatschappijkritische noot die weinig subtiel ingezet wordt, is het geheel jammer genoeg toch weer teveel een mainstream-drama, in plaats van een volbloed zombie-flick. 3*
43. In the Tall Grass (2019) - FTV
Sfeervol sound design houdt de film overeind, want het best charmante verhaal wordt iets te traag ontvouwd om je echt bij de lurven te grijpen. 3*
44. Happy Death Day 2U (2019) - FTV
Best vreemd om horror hier als tweede genre-vermelding te zien, want dit tweede, al even koddige deel, neemt toch duidelijk een afslag richting sci-fi. Werkt op zich wel, maar de herhalende elementen van het eerste deel en de vertroebelende mix van genres voorkomen dat het echt een eigen kop krijgt. Vermakelijk maar rommelig. 2,5*
45. Mother! (2017) - RW
Toch maar een zeldzaam stukje auteurscinema dit. Nadruk op meerduidig, met over elkaar buitelende betekenislagen, maar zeer kundig samengesmeed tot één overvol, audiovisueel mega-indrukwekkend, perfect ontsporend geheel. Overrompelende cinema, zoals Aronofsky ons wel vaker heeft voorgeschoteld, maar de manier waarop hij dit (op dit punt in zijn carrière) nog uit zijn hoed tovert, stemt hoopvol voor nieuw werk. Uniek filmmaker, die wat mij betreft de perfecte ontwikkeling doormaakt: alles wat hij maakt getuigt van een gevoelsmatig aftasten en onderzoeken, terwijl ieder experiment zich ook met volle overtuiging voltrekt, waarbij Mother! toch wel een (tijdelijk) hoogtepunt vormt. 5*
46. Eli (2019) - FTV
Met (ogenschijnlijk) meer budget en een (ogenschijnlijk) klassiekere opzet, leek de nieuwe Foy vooral af te stevenen op een solide spookhuisfilm, ook getuige het zaklamp-geestverschijning-gehalte van de trailer.
En zo vangt de film ook aan: klassieke donkere gangenstelsels, nachtelijke rumoer, medische behandelingen die niet helemaal pluis lijken en een handvol schimmige verschijningen in zaklamp-zoeklicht. Een beetje Cure For Wellness, The Devil's Backbone en de bezoekjes van het meisje doen ook aan Let The Right One In denken. Aan verschillende personages zit wel een luchtje, maar Foy weet met een strakke regie te voorkomen dat je te vroeg in zijn kaarten kijkt. En hoewel de jonge Eli niet de meest voor de hand liggende protagonist is, met zijn auto-immuunziekte, bubbel-leven en zijn plastic anti-infectiepak, begin je middels een paar effectieve scenes toch in te voelen met de jongen en mee te liften op zijn achterdocht. Iets klopt er niet.
Een redelijk eigenzinnig script, maar vooral een strakke regie van Foy die dit tot een goed einde weet te brengen. Sfeervol in de klassiekere scenes, en vanaf daar een verbazingwekkend sterke uitwerking. 4*
47. Wounds (2019) - FTV
Mysterieus, beetje lappendeken van een verhaal, dat vager wordt naarmate het meer ontvouwt, maar tegemoetkomt met uitzonderlijk unheimische sfeer. Erg fijn. 3,5*
48. Sauna (2008) - FTV
Uitzonderlijke sfeer, grauw in beeld en geluid en een goed gevoel voor mysterie. Daartegenover erg traag, of staccato qua spanning en daardoor soms ook saai. 3*
Collins
-
- 7301 berichten
- 4318 stemmen
Shaky
-
- 3736 berichten
- 13056 stemmen
72. Wounds (2019) - FTV
https://media.yifyhdtorrent.org/films/images/2019/wounds-2019-13872-screenshots-3.jpg
Ik sluit me aan bij remorz. Erg fijn horrorfilmpje met een goede sfeer, rustige opbouw en sterk acteerwerk. Prima, 3,5*.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
72. Wounds (2019) - FTV
(afbeelding)
Ik sluit me aan bij remorz. Erg fijn horrorfilmpje met een goede sfeer, rustige opbouw en sterk acteerwerk. Prima, 3,5*.
Hij ging echt niet winnen hoor 
wendyvortex
-
- 5196 berichten
- 7273 stemmen
23. Bloody New Year (1987) - FTV
https://img16.lostpic.net/2019/09/06/20c475bdd62c6bbc32006be2050368e9.jpg
De eerste 10 minuten lijken op een aflevering van Peppi en Kokki, maar daarna beginnen we echt en krijgen we een weliswaar no-budget, maar zeer creatieve 80s horror-film. Normaal scoren dit soort amateurwerkjes niet zo heel goed bij mij, maar hier vallen we toch van de ene in de andere verassing.
3*
Shaky
-
- 3736 berichten
- 13056 stemmen
Kan één van jullie mij misschien uitleggen hoe dat zat met het einde? Oké er was een telefoon met verschrikkelijk beelden maar hoe komen we dan opeens bij een demon? Of was hij dat al vanaf het begin omdat we ook al eerder kakkerlakken zagen?
Mijn vermoeden is dat inderdaad zoals je zelf al aangeeft de kakkerlakken, de 'ruis' die vanuit de telefoon te horen is en onderzoeken die gedaan worden naar het occulte de hints zijn naar een mogelijke demon, maar ik denk vooral dat de achterliggende problemen in het leven van Will een fysieke uiting krijgen in de vorm van "de demon". Will is doodongelukkig; hij zit in een baan waar hij niet gelukkig mee is, een vriendin waar hij niet van houdt (die relatie zit sowieso niet goed in elkaar want zijn vriendin vertrouwt hem ook voor meter), een bar-gast waar hij wanhopig naar koestert omdat hij meent dat het gras groener is bij de buren, zijn totale gebrek aan empathie en een gebrek aan een interne morele code (constant te laat komen op het werk, niet presteren op het werk, minderjarigen drank schenken, niet begrijpen wat er mis is met vreemdgaan, slechts geveinsde interesse tonen in zijn vaste klant die zwaar wordt toegetakeld, 0 inlevingsvermogen in zijn vriendin, etc.) Die demon op het eind lijkt mij dan ook meer een manifestatie van zijn innerlijke onrust.
Denk dat de kracht in deze dan ook zit in het feit dat er meerdere interpretaties mogelijk zijn omdat er een goede case voor meerdere opties wordt gemaakt door de filmmaker. Zo zie ik het althans
joolstein
-
- 10841 berichten
- 8938 stemmen
62. Twice-Told Tales (1963) - FTV
https://www.amoeba.com/admin/uploads/movies/primary//51TSJFYWX7L.jpg
Deze film ontleent zijn titel aan een korte verhalencollectie uit 1837 van Nathaniel Hawthorne
met dezelfde naam. De film is duidelijk tot stand gekomen als gevolg van het succes dat Roger Corman had met zijn reeks bewerkingen van Edgar Allan Poe. En dan in het bijzonder 'Tales of Terror', in beide films is namelijk Vincent Price de verbindende acteur van alle drie de verhalen.
Het eerste verhaal is "Dr. Heidegger's Experiment" wat tevens het enige verhaal, wat ook echt in de omnibus was te vinden. Echter is het verhaal hier wel veranderd in een Poe-achtig verhaal over; water dat op mysterieuze wijze op een doodskist druppelt en uiteindelijk een vrouw uit de dood doet herrijzen.
Het tweede verhaal, is de bewerking van 'Rappaccini's Daughter', het beste van de drie segmenten en is ook het meest trouw aan het originele verhaal. Erg intrigerend mysterie, opgebouwd rond het meisje Beatrice dat beperkt is tot een weelderige en afgesloten tuin gevuld met giftige planten van haar vader. Het deed mij een beetje aan Romeo en Julia denken.
Het derde en tevens laatste verhaal is 'The House of Seven Gables' waarin de familie Pyncheon last heeft van een honderd jaar oude vloek. Nu is dit een flink boek en dus bijna onmogelijk om in ongeveer 40 minuten verteld te worden. Daardoor is er gekozen om er hier er meer een spookhuis-verhaal van te maken met een handvol elementen uit het boek.
Zo sterk als Poe-verfilmingen wordt het niet, daar lenen deze verhalen zich iets minder goed voor maar door goede spelers (uiteraard Vincent Price voorop),vindingrijke regie en voldoende sfeer weten de aandacht prima vast te houden. Eigenlijk bootst het niets anders dan de Poe-werken van dezelfde periode na, maar ik ben hier dol op, zelfs al weet ik zelf niet precies waarom.
Shaky
-
- 3736 berichten
- 13056 stemmen
73. Dark Shadows (2012) - FTV
https://cineville.imgix.net/sites/all/files/darkShadowsGROORT.jpg?w=1600
Dit is niet mijn type film. Al dat lollige gedoe; brr.. je moet er maar van houden.
Standaard Burton / Depp samenwerking. Het ziet er schitterend uit, het is een beetje quirky op de goede manier, maar verhaaltechnisch is het zeer matig. Acteurs doen het prima, maar dat humoraspect.... daar ben ik niet voor weggelegd. 3*.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.