• 15.798 nieuwsartikelen
  • 178.220 films
  • 12.223 series
  • 34.000 seizoenen
  • 647.385 acteurs
  • 199.067 gebruikers
  • 9.375.109 stemmen

Horrorfilm Challenge

zoeken in:

joolstein

• 10838 berichten
  • 8927 stemmen

John Milton schreef:

81. Bluebeard (1944) Bluebeard gaat over portretschilder Gaston (John Carradine), die zijn ingehuurde modellen wurgt wanneer het schilderij af is.

Klink alsof ze het sprookje Blauwbaard van Charles Perrault (wat wel vaker is verfilmd) combineerede met Oscar Wilde zijn portret van Dorian Gray (ook wel vaker verfilmd) Dat is interessant om eens gezien te hebben en gooi ik op de kijklijst!

Turkey Shoot (1982) (Before you ask: nee, die telt niet als Turkey) lijkt me een schappelijk alternatief. Heeft nog een mooier gemiddelde ook!
Ja die is erg leuk en het is de enige film waarin een weerwolf-assistent op een bulldozer zit, trashier, schlockier kan het niet!

cinemanukerke

• 1827 berichten
  • 1042 stemmen

Wat vooraf ging : ik en mijn dochter besloten mee te doen met de Horror challenge en beurteling kiezen we een film. Haar (zombie) keuze is :

14. Shaun of the Dead (Film, 2004)

FTV – 2 punten

Puntentotaal 27

Subgenre : 32. Comedy / Parody Horror (afgevinkt : 14, 17, 18, 32, 34, 35, 57, 74, 78, 80, 84, 93, 98,100)

Eigen score : 3,5* / Score dochter : 4,5*

https://s.yimg.com/ny/api/res/1.2/KQB0.n3Kyi9X1gpW6EbCyw--/YXBwaWQ9aGlnaGxhbmRlcjt3PTk2MDtoPTQxODtjZj13ZWJw/https://s.yimg.com/os/creatr-uploaded-images/2024-07/9dbff660-4ac9-11ef-b72e-b73b1d01b52f

De generatie kloof gaapte zeer wijd de vorige keer met Dawn of the dead maar gelukkig nam mijn dochter reeds actie. Papa, deze keer kies IK een zombie film (die nadruk op ‘ik’ was wel een serieuze jumpscare vond ik) en ze pikt Shaun of the dead uit het Netflix aanbod. 'Wie weet leer je nog iets', voegt ze er schalks aan toe. Mijn filmkennis in twijfel trekken, is wel een heel stoutmoedige poging van haar. Het zal de arrogantie van de jeugd zijn vermoed ik maar ik ben er gerust in. Wat kunnen ze mij nog bijbrengen ? Twee uur later weet ik het antwoord

Nee, Shaun of the dead had ik nooit gezien. Ik check de filmpagina en merk dat er al 2.921 users de film hebben gezien. Ik voel mij zoals die verdwaalde Japanner toen ze hem in 1972 vonden en hij dacht dat WOII nog altijd bezig was. Een beetje 'out of date'. Shaun of the dead volgt min of meer hetzelfde parcours als Dawn of the dead (groep mensen vluchten en verbergen zich in een publieke ruimte - hier een pub - en worden omsingeld door zombies). Na afloop ik kon wel volgen waarom dit hoog scoort. SOTD is zeer leuk, vol met referenties over dawn of the dead maar ook op ons dagelijks routine leventje met gebruiken en gewoontes Vooral het begin waarin de mensen als zombies worden uitgebeeld die naar het werk gaan of in de bus zitten, is hilarisch.. Ik moet toegeven dat deze film inderdaad een hiaat was in mijn filmkennis. We hebben beiden zitten schaterlachen. De kloof is opnieuw gedicht.

Papa, DAT was tenminste nog eens een straffe zombie film (die nadruk op ‘dat’ was opnieuw een serieuze jumpscare vond ik)

Shadowed

• 11408 berichten
  • 6711 stemmen

112. The Hitcher II: I've Been Waiting (2003)

89 minuten

FTV (2). Totaal aantal punten = 216

Subgenre: Fin

Themaklassement: 100 punten

Eigen rating: 2,5*

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BZjRlZTQ1YWUtODk3OC00NWFiLTkzY2EtMGNmZjc1YzRiOGQ4XkEyXkFqcGc@._V1_.jpg

Nogal campy en tegen het einde aan zelfs behoorlijk over de top, maar dat is wel de sterkte van een film als deze. Bovendien was ik niet de grootste liefhebber van het eerste deel en ook de herbewerking maakte een gematigde indruk, waardoor deze relatief laag beoordeelde sequel alleen maar mee kon vallen. Dat deed 'ie overigens ook! Na een nogal saaie eerste helft en een hoop gekwek tussen weinig imponerende figuren volgen er namelijk een aantal scenes met zo'n absurdistische vormgeving dat het lekker wegkijkt. Er zijn ergere dingen om doorheen te komen.

Shadowed

• 11408 berichten
  • 6711 stemmen

113. Boogeyman 3 (2008)

89 minuten

FTV (2). Totaal aantal punten = 218

Eigen rating: 2,0*

https://rommerreviewsdotcom.wordpress.com/wp-content/uploads/2016/12/decmov-7.png

Goedkope DTV-horror met een aantal erg grappige scenes, waarin soms uit het niets met liters bloed wordt gesmeten. Verder worden er een boel pogingen gedaan om de spanning te verhogen en vaak werkt dat totdat de boeman zelf in beeld komt. Zelden zo'n dommig vormgegeven griezelfiguur gezien in een film die zichzelf toch behoorlijk serieus neemt. Tot op zekere hoogte vermakelijk, maar onderhoudend allesbehalve.

Shadowed

• 11408 berichten
  • 6711 stemmen

114. Silent Night, Deadly Night 3: Better Watch Out! (1989)

90 minuten

FTV (2). Totaal aantal punten = 220

Eigen rating: 1,0*

https://www.oddurbt.com/wp-content/uploads/SNDN3-Forsidumynd.jpg

Voor in het geval Halloween niet tot een officiële feestdag wordt gerekend ook deze kersthorrorfilm opgezet. Ik was al een langere tijd van plan deze reeks uit te zitten, nu was het ook tijd dat dit eens zou gebeuren. Het viel echter niet mee. Een hoop dromerige scenes en een narratief waar geen touw aan vast te knopen valt, met een zeer beperkte amusementswaarde. Eigenlijk begint de film me per woord in deze recensie verder te ontglippen.

Shadowed

• 11408 berichten
  • 6711 stemmen

115. Initiation: Silent Night, Deadly Night 4 (1990)

90 minuten

FTV (2). Totaal aantal punten = 222

Eigen rating: 2,0*

https://bloody-disgusting.com/wp-content/uploads/2022/12/sndn-44.png

Uit het niets komt Brian Yuzna de camera overnemen in deze reeks om het volgende project te realiseren, waardoor je bij deze film garant staat voor een aantal fijne effecten. Lekker praktisch, lekker smerig en met lekker veel overgave uitgevoerd. Echter, helaas in beperkte mate aan de kijker gepresenteerd. Een boel nogal knullige figuren die elkaar geen moment aanvullen zijn er wel en met de reeks (of met kerst zelf) heeft het verder weinig te maken. Het slaat eigenlijk volkomen nergens op, maar ik was allang blij dat het aanzienlijk beter was dan het derde deel.

moviemike

• 1309 berichten
  • 5770 stemmen

26. The Brain Eaters (1958)

Speelduur: 60 minuten

FTV (2) = puntentotaal 46

Subgenre 4: 1950s Horror

Afgevinkt: 1-2-3-4-5-14-15-18-26-35-39-42-43-55-57-64-67-68-74-76-77-78-79-82-85-91

Thema klassement: 26punten

Beoordeling: 1,5*

https://eofftvreview.wordpress.com/wp-content/uploads/2020/09/the-brain-eaters-1.jpg?w=640

In een kleine stad worden mensen overmeesterd door parasieten die het brein van hun gasten manipuleren. Dat zou dan een spannende film kunnen opleveren maar dat is in dit geval helaas niet aan de orde. Het duurde maar een uurtje, dat was meer dan genoeg.

wendyvortex

• 5196 berichten
  • 7270 stemmen

12. The Texas Chainsaw Massacre 2 (1986)

101 minuten

FTV: 2 Totaal aantal punten: 23

Subgenre: 86. Tobe Hooper Horror (Voltooide subgenres: 10, 12, 19, 20, 21, 30, 42, 51, 86, 88, 90, 95)

Themaklassement: 12 punten

Waardering: 4*

https://musicboxtheatre.com/sites/default/files/styles/page_images/public/film-images/TCM2%201.jpeg?itok=JpjQsqy7

Deel 1 was zo grimmig dat niemand daar een komedie in zag. In deel 2 zien we dat een stuk beter, desalniettemin bij vlagen behoorlijk ziek. Grootvader komt ook weer even langs. Er wordt wel weer flink geschreeuwd en ondertussen gaat Dennis Hopper het decor te lijf met een kettingzaag. Verantwoord amusement weer van Tobe Hooper.

ikkegoemikke

• 3449 berichten
  • 4892 stemmen

53. The Pope's Exorcist (2023)

103 Minuten

FTV (2) : Totaal aantal punten = 120

Subgenre: 71. Religion & Sects/Cults Horror

(Voltooide subgenres 1 t/m 26,28,29,32,38,42,46,49,53,54,55,57,58,63,65,66,68,71,77,79,80,83,86,91,97,100)

Themaklassement: 51 punten

Eigen rating : 4*

https://i.ytimg.com/vi/4doVixiO7Ys/hq720.jpg?sqp=-oaymwEhCK4FEIIDSFryq4qpAxMIARUAAAAAGAElAADIQj0AgKJD&rs=AOn4CLDQ9EVcgPntrIe4ApkuaTeo1HN1FA

Eerlijk gezegd, hier heb ik nu eens echt van genoten. Heb al redelijk veel "The Exorcist"-achtige films gezien (die van zijn leven niet dit meesterwerk wisten te evenaren) en met recht en rede vond ik dat deze film de zilveren medaille verdient op het erepodium van bezetenheid-films. Ik had nog mijn twijfels over Russell Crowe zijn deelname en of hij in de rol van exorcist wel kon overtuigen. Maar wonderwel kon hij dat en kreeg ik niet het gevoel dat ik naar een horror versie van "Gladiator" zat te kijken. De SE's voelden misschien soms wel Hollywoodiaans aan maar zagen er wel gelikt uit op bepaalde momenten. Gelukkig hadden de tieners goede muzieksmaak wat dan weer de soundtrack ten goede kwam. Eerst een streepje "She sells sanctuary" van The Cult. Vervolgens komen de Violent Femmes ook nog voorbij. Ik wordt verwend deze week. (Vond het fragment in "Last Night in Soho" met Anya Taylor-Joy dansend op de tonen van Siouxsie and the Banshees ook al kippevel-bezorgend). Dat Gabriele Amorth in werkelijkheid heeft bestaan en dienst deed als exorcist voor het Vaticaan (en blijkbaar 60000 duivelsuitdrijvingen heeft uitgevoerd) geeft het nog een extra dimensie. Niet dat ik het daardoor geloofwaardiger vond. De goede man zei ook al dat de Harry Potter boeken duivelswerk was. En als hij ongeveer 60 jaar uitdrijvingen zou hebben uitgevoerd, dan zou hij er 3 per dag gedaan moeten hebben om aan dat totaal aantal te geraken. 60 Jaar lang! Volhoudertje. Of een beetje bezeten door zijn werk?

Splinters

• 2626 berichten
  • 1391 stemmen

9 Books of Blood (Film, 2020)

Waardering: 4,5*

Puntentotaal: 18

Verreweg de beste film tot nu toe. Voor mij dan want het gemiddelde is relatief laag.

robertinho

• 1514 berichten
  • 2943 stemmen

61. Hospital Massacre (Film, 1981) - MovieMeter.nl

89 min

Ftv

Puntentotaal 122

Rating 2,5

Deze voelde een beetje aan als een nachtmerrie, een boze droom. Iedereen die we tegenkomen is raar of kwaadaardig of dreigend. Iedereen is eigenlijk verdacht. Maar we weten tegelijk niet waarom, want het is heel duidelijk wie de killer is? Sommige verdiepingen van dit ziekenhuis staan vol met rook en dan komen er plotseling bejaarde dametjes langshobbelen. In het trappenhuis staat een dronkaard te loeren. De dokters lijken meer te weten dan de patiënt en dan wij, maar geen idee waarom ze niks willen zeggen. Hele rare film, maar er gebeurt wel continu iets dat de aandacht vasthoudt.

62. Murdercise (Film, 2023) - MovieMeter.nl

84 min

Ftv

Puntentotaal 124

Rating 1

https://image.tmdb.org/t/p/original//ph4UQYl587xyaNj5i9YqCYTeSmU.jpg

Dit is geen film maar 84 minuten aan beeldmateriaal opgenomen in twee kamers met systeemplafonds.

Brabantze

• 374 berichten
  • 2795 stemmen

76. Caveat (Film, 2020)

Speelduur: 88 minuten

FTV: 2 punten

Puntentotaal: 152

https://image.tmdb.org/t/p/w780/kYWB0JyibrNovkS0Ldb4BdqayGE.jpg

De eenzame zwerver Isaac lijdt aan geheugenverlies. Van zijn landheer Barrett krijgt hij een baan aangeboden: zijn getroebleerde nicht Olga in het oog houden. Zij woont in een verlaten huis op een eiland. Isaac wordt gevraagd om gedurende deze periode in de woning te blijven.

Vond het idee met dat konijntje wel een beetje creepy. Op zich geen onaardig filmpje dus, ook best mysterieus. Tegelijkertijd ook vaag en een open einde. Maar wel leuk om eens gezien te hebben.

Beoordeling: 3,0*

Brabantze

• 374 berichten
  • 2795 stemmen

77. Scare Me (Film, 2020)

Speelduur: 104 minuten

Puntentotaal: 154

https://image.tmdb.org/t/p/w780/m6nHCNQUepi27wLqcmBisOr9lvC.jpg

Fred trekt zich terug in een afgelegen bungalow om zich volledig te kunnen richten op het schrijven van een horrorverhaal over een weerwolf. Bij toeval ontmoet hij Fanny, een horrorschrijver die al een bestseller op haar naam heeft staan. In de hoop dat ze elkaar inspireren besluit het tweetal de nacht door te brengen met een wedstrijdje enge verhalen vertellen waarbij ze alle mogelijke middelen gebruiken om de luisteraar zoveel mogelijk angst aan te jagen.

Deze film begon heel goed en ik heb zeker van de eerste 50 minuten genoten, maar vanaf dat de pizza wordt gebracht wordt het opeens een heel stuk minder. En daardoor ben ik ook weer in de beoordeling gezakt. Zou de eerste helft zeker drie sterren hebben gegeven. Tweede helft helaas maar twee. Dus ik pak het gemiddelde maar.

Beoordeling: 2,5*

remorz

• 2497 berichten
  • 2742 stemmen

41. Scream 3 (2000)
117 min
RW (1 punten)
Puntentotaal: 73
Subgenre: 79. Slasher Horror
Themaklassement: 41 punten
(9-10-12-14-15-18-20-25-27-28-30-32-33-39-40-43-47-54-55-56-57-60-62-64-65-67-68-71-73-76-78-79-80-82-83–84-87-88-95-99)

Het meta-niveau begint een beetje zelfgenoegzaam te voelen: de omgeving van filmsets lijkt misschien een logisch decor voor deel drie van de-slasher-met-zelfbewustzijn, maar voelt al snel eerder uitgekauwd dan verfrissend. Scream had toch ook full-on voor slasher kunnen gaan, maar kiest ervoor vast te houden aan het film-over-filmvernuft.

Het levert ons een hele filmcrew op aan (weer) nieuwe personages, de een nog oninteressanter dan de ander. Obligaat slachtvee (want de kern blijft toch wel intact, de 'regels' van een trilogie ten spijt), dat vooral dient om de gebruikelijke verdenkingen te kunnen plaatsen en onderweg wat inwisselbare lui af te kunnen voeren. Weinig inspirerend uitgevoerde kills wederom en ook Ghostface blijft een tikkeltje te klunzig (wat volgens mij voor realistisch, of menselijk door moet gaan), om écht dreigend te worden.

Wetende dat deel 4 al is gemaakt, voelt al het gebazel over trilogieën wat unfair en flauw. Ook de rol van Randy is (filmklasje incluis) een buitensporige keuze om het meta-niveau van de serie levend te houden. De verhaallijn van Maureen (en daarmee het motief van de nieuwe moordenaar) blijkt dan echter zo vergezocht nog niet en dat weet de tweede helft eigenlijk nog best leuk te maken. Ook de reveal was een stuk beter dan in het tweede deel.

Voor mij best wel af hiermee, deze reeks. Conceptueel rond met een trilogie en, hoewel inleverend op spanning en gore, vanuit meta-niveau best een unieke kop binnen het genre. Ten tijde van dit schrijven heb ik deel 4 alweer gezien, en die doet wat afbreuk aan de compactheid van de eerste drie, maar dat daargelaten: fijne trilogie. Iets te luchtig voor echte horror, maar naar eigen maatstaf best vermakelijk. 2,5*

Ik sta nog redelijk achter mijn oorspronkelijke review. Wat eraan toe te voegen?

Dat het hele gegeven van ‘Everybody’s a suspect’ (ons erg cheap vanuit een videomessage van dode Randy gebracht) uitermate vervelend is want werkelijk iedere keer als er een deur opent, moet dat met een jumpscare gepaard gaan.
Sowieso lijkt de geluidsband rechtstreeks uit een Looney-Tunes aflevering te komen (denk: iemand rolt de trap af onder het geluid van twee neerwaartse toonladders op een piano) maar niet alleen het geluid: als je iemand onderuit ziet gaan omdat de moordenaar 4 meter verderop het tapijt onder ‘m vandaan trekt, weet je ook even niet meer waar je naar aan het kijken bent.

De eindonthullingen kunnen me dan nog best bekoren, Craven heeft best een geloofwaardige manier gevonden om het geheel als trilogie aaneen te knopen, maar vanaf de bekendmaking van de dader duurt het simpelweg te lang. Sterker: een euvel van de Scream films is dat ze sowieso wat beginnen te slepen; meer dan anderhalf uur heb je echt niet nodig voor dit soort films.

remorz

• 2497 berichten
  • 2742 stemmen

42. Five Star Final (1931)

89 min

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 75

Subgenre: 2. 1930s Horror

Themaklassement: 42 punten

(2-9-10-12-14-15-18-20-25-27-28-30-32-33-39-40-43-47-54-55-56-57-60-62-64-65-67-68-71-73-76-78-79-80-82-83–84-87-88-95-99)

Grappig dat dit dan de film moet zijn waar ik Karloff voor het eerst in zie, lijkt me niet het type film waar hij beroemd mee geworden is. Robinson zag ik eerder in enkele film-noirs - waaronder persoonlijke favoriet Double Indemnity - een genre waar deze film meer overlap mee heeft dan horror, een predicaat die het vanuit MM wel meekrijgt: niet eens discutabel maar simpelweg onterecht.

https://dp9a3tyzxd5qs.cloudfront.net/five-star-final-1931__800.jpg

Natuurlijk is het horror te noemen hoe een leven en reputatie puur vanuit winstoogmerk te grabbel wordt gegooid, maar verder vertoont de film geen enkel (stijl)kenmerk om het onder die noemer weg te schuiven. Dat buiten beschouwing gelaten, is dit een niet onaangename aanklacht tegen journalistiek die over lijken gaat, vanuit een duidelijk verouderd perspectief. Lees: veel beschrijvende conversatie, voor de hand liggende metaforen (dat Randall overmatig zijn handen wast) en acteerwerk dat duidelijk net het stomme-film-tijdperk voorbij probeert te groeien.

Klassieke film noirs hebben een bepaalde charme die de tand des tijds overleefd hebben, deze film heeft die niet, de relevantie van zijn thema’s ten spijt. 2,5*

ikkegoemikke

• 3449 berichten
  • 4892 stemmen

54. Bite (2015)

88 Minuten

FTV (2) : Totaal aantal punten = 122

Subgenre: 27. Body Horror

(Voltooide subgenres 1 t/m 29,32,38,42,46,49,53,54,55,57,58,63,65,66,68,71,77,79,80,83,86,91,97,100)

Themaklassement: 52 punten

Eigen rating : 2.5*

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BYTBkMGU4NTgtOTJhOS00NjJmLTgxNzEtOWE4MTg1NDMzZDJiXkEyXkFqcGc@._V1_.jpg

Een film die het vooral moet hebben van de make-up en de algehele sfeer. Van het verhaal moet je niet veel verwachten. Dat is nogal flinterdun. Ik moest de hele tijd denken aan "The Fly" met Jeff Goldblum.

shugenja

• 645 berichten
  • 1602 stemmen

19) apartment 7a Apartment 7A (Film, 2024)

Dit blijkt een prequel te zijn van Rosemary's baby. Tja als je zo een oud verhaal gaat verfilmen dan zijn dat anno 2024 een bak cliches die je van kilometers ver ziet aankomen.

De acteer prestaties zijn prima, de kostuums en de dansjes alles ziet er leuk uit. Maar echt spannend wordt het niet. De dreiging is wat dat betreft te abstract. Pijn scheuten, beetje hallucinaties maar ik mis het grote lijden van de hoofdpersoon. Ook gaat er verder niemand dood of naja er gebeurt gewoon wat dat betreft weinig.

Meest nare beelden zijn de knakkende benen van Terry. Ach het kijkt lekker weg maar meer dan 2.5/5 word het niet. Beter kijk je het origineel en gaat ze eens wat nieuwe horror verhalen bedenken want hier lig ik niet wakker van.

Woland

• 4796 berichten
  • 3817 stemmen

56. Necrophobia (Film, 1995)

63 minuten - FTV

Puntentotaal: 112

Subgenre: 68. Psychological Horror

Themaklassement: 56 punten (Voltooid: 1-3, 12-38, 40, 41, 44, 56, 61, 65, 68, 76, 78-81, 84-89, 92, 94-100)

Rating: 2.5*

https://www.moviemeter.nl/images/cover/11000/11506.jpg?cb=1428527784

Viel me niet tegen. Het gebrek aan budget en de leeftijd is de film aan te zien, en op allerlei vlakken is er zeker best wat amateurisme te merken - het plot, de dialogen, de trage pacing in het midden, de voice over, de soms wat rare shots met veel Dutch angles, het is het allemaal net niet. Maar op bepaalde aspecten is dit ook best wel oke. De film heeft best wel wat sfeer, en ook de hoeveelheid en kwaliteit van de gore is vrij aardig gedaan. Leuk einde ook. En laten we eerlijk zijn, de minpunten zijn zeker aanwezig, maar het is ook zeker niet zo dramatisch als sommige andere budgetwerkjes die ik eerder deze horrorchallenge heb bekeken. Wat mij betreft mogen er wel meer van dit soort Nederlandse producties zijn.

John Milton

• 24226 berichten
  • 13390 stemmen

86. Twilight Zone: The Movie (1983)

101 minuten - Verenigde Staten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 171

Subgenre: 74. Sci-fi Horror

Themaklassement: 74 punten (Voltooid: 1-74)

Bron: Pindakaas

https://image.tmdb.org/t/p/w780/zwwTUqJBN3Rqw0c2UZyfX9Qgmxo.jpg

Vorig jaar heb ik het eerste seizoen van de jaren '60 serie gekeken voor de challenge. Als ik tijd over houd, kijk ik er nu misschien wel weer wat, ik vind het toch wel leuk die korte, ongelooflijke verhaaltjes. Met deze verfilming van vier daarvan heb ik me ook niet verveeld, al zien ze niet allemaal even goed. Er werden grote namen aangetrokken qua regisseurs, Joe Dante, John Landis, George Miller en Steven Spielberg. Die laatste zijn segment vond ik het minste, die van Dante en Miller het best. Vreselijk om te lezen wat er misgingg met het deel van Landis, wat een gruwelijk ongeluk (en nalatigheid).

2,8*

John Milton

• 24226 berichten
  • 13390 stemmen

87. Turkey Shoot (1982)

93 minuten - Australië

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 173

Subgenre: 75. (S)exploitation Horror

Themaklassement: 75 punten (Voltooid: 1-75)

https://image.tmdb.org/t/p/w780/4u4iFWgBifaSIxgk4PTedwtTwp0.jpg

Nog 25 subgenres te gaan.

Blij dat ik het 160 minuten blijken te durende Thundercrack! (1975) last minuten heb omgewisseld met deze titel, want deze Australische exploitation (ook te kijken als subgenre Ozploitation dus) is zoals joolstein en Woland al eerder concludeerden, erg leuk.

In een totalitaire staat in de toekomst van het jaar 2000 worden alle subversieven, ongewenste personen en “devianten” naar een gevangenenkamp gestuurd om gerehabiliteerd en heropgevoed te worden. Het kamp wordt op fascistische wijze geleid, met bewakers die gevangenen martelen en doden voor de sport. Het hoogtepunt van de onderdrukking door de bewakers is een evenement waarbij een selecte groep gevangenen wordt vrijgelaten in de omringende wildernis om opgejaagd te worden door de bewakers en speciale gasten voor de sport - de Turkey Shoot.

https://www.moriareviews.com/rongulator/wp-content/uploads/Turkey-Shoot-1983-2.jpg

Brian Trenchard-Smith levert een zeer vermakelijke, schlocky exploitation af met de nodige actie, bloed en gore. Ook naakt mag niet ontbreken, dus hij vinkt de meeste hokjes keurig af. Knap snoetje wel die Lynda Stoner.

next stop: SOV. Het moet maar

3,4*

Collins

• 7294 berichten
  • 4311 stemmen

22. The Seventh Victim (1943)

71 minuten

FTV - Totaal 44 punten

Subgenre: 34. Crime Horror

Themaklassement: 22 punten

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjyzZSYdPwUg2Vhl8w59OOQRlMC8ycpbxpomYTxR_ata2dA7hw01BLBRp_HH_0eooxKdtxJTuBvrdOdzGE3X-NY34Ps2Rs09P0b3CfQk5qrpvc7ENFR4CHRJYAcDplPjTYEwEvDPi1spYoD/s1600/seven+victim.png

The Seventh Victim was het regiedebuut van Mark Robson. Daarvoor deed hij de montage voor films die door Val Lewton werden geproduceerd. Een van die films was Cat People (1942). In die film was Tom Conway als Dr. Louis Judd te zien. In The Seventhe Victim speelt hij hetzelfde personage en dat betekent dat je beide films in hetzelfde universum kunt plaatsen.

The Seventh Son is eerder een psychothriller dan een horrorfilm. De film schermt wel met het bovennatuurlijke maar laat deze elementen nooit expliciet zien. De vervelende gebeurtenissen in de film worden echter wel veroorzaakt door mensen die in het bovennatuurlijke geloven en wel door duivelsaanbidders. Ze zijn niet heel zichtbaar en dragen bij aan de paranoïde sfeer, die in de film aanwezig is. Een belangrijk aandeel in de sfeer is er daarnaast voor het fantastische spel met licht en schaduw. Ook de setting in de grote stad New York draagt bij. De stad laat zich van zijn duistere kant zien. De film laat heel treffend zien hoe gemakkelijk het is om gedrenkt in angsten en zonder schijnbaar perspectief alleen nog maar naar het levenseinde te verlangen.

4*

John Milton

• 24226 berichten
  • 13390 stemmen

88. Black Devil Doll from Hell (1984)

70 minuten - Verenigde Staten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 175

Subgenre: 76. Shot on Video Horror

Themaklassement: 76 punten (Voltooid: 1-76)

https://midwestbsfa.wordpress.com/wp-content/uploads/2022/10/black-devil-doll-from-hell.jpg

Helen Black (Shirley L. Jones) koopt in een klein mysterieus, magisch winkeltje een bijzondere pop en neemt deze mee naar huis. Het duurt echter niet lang voor ze ontdekt dat de pop wordt bewoond door een kwaadaardige geest, die de pop kan sturen en leven geeft. Wie bij Annabelle en Chucky altijd gemist heeft dat de pop onze protagonist geen goede veeg gaf, en daarna nog een, die moet beslist Black Devil Doll from Hell (1984)... aanzwengelen. Want deze pop ketst er lustig op los.

Naast de aansprekende titel en het poppengeneuk, is het helaas wel een typische SOV horror. De productiewaarden zijn abominabel, de score bestaat uit voorgeprogrammeerde (?) riedeltjes die uit een 40 euro keyboardje lijken te komen, de dialoog is slecht te verstaan en los van de wtf lijkt er weinig te zijn dat bewondering op kan wekken. Gelukkig is dat wtf gehalte wel dusdanig dat ik alsnog afgerond naar boven op 2 sterren uit kan komen. So not all is lost.

1,8*

John Milton

• 24226 berichten
  • 13390 stemmen

89. Schatten - Eine Nächtliche Halluzination (1923)

90 minuten - Duitsland

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 177

Subgenre: 77. Silent Horror

Themaklassement: 77 punten (Voltooid: 1-77)

https://new.static.tv.nu/18334103?forceFit=1&height=675&width=1200

Een etentje, georganiseerd door een baron en zijn vrouw, loopt op een ramp uit als maar liefst vier van de aanwezigen een oogje op de vrouw des huizes blijken te hebben. Een schaduwspeler probeert de avond te redden door weer te geven wat er zal gebeuren als de baron jaloers blijft en de vier heren avances blijven maken naar de vrouw.

Geen title cards bij deze stomme film, maar alles wordt door de expressie van de karakters overgebracht. alexspyforever had me in 2018 getagged dat ik deze moest zien, en zoals het hoort wacht ik dan zes jaar, en dan kijk ik hem!

Zonder gekheid, Warning Shadows is een fijn, intiem werkje dat voor liefhebbers van de zwijgende film absoluut aan te raden valt. Mensen die er minder bekend mee zijn zou ik eerder adviseren bij een van de grotere namen te beginnen. Mooie restauratie trouwens.

3,6*

robertinho

• 1514 berichten
  • 2943 stemmen

Woland schreef:

56. Necrophobia (Film, 1995)

63 minuten - FTV

Puntentotaal: 112

Subgenre: 68. Psychological Horror

Themaklassement: 56 punten (Voltooid: 1-3, 12-38, 40, 41, 44, 56, 61, 65, 68, 76, 78-81, 84-89, 92, 94-100)

Rating: 2.5*

(afbeelding)

Viel me niet tegen. Het gebrek aan budget en de leeftijd is de film aan te zien, en op allerlei vlakken is er zeker best wat amateurisme te merken - het plot, de dialogen, de trage pacing in het midden, de voice over, de soms wat rare shots met veel Dutch angles, het is het allemaal net niet. Maar op bepaalde aspecten is dit ook best wel oke. De film heeft best wel wat sfeer, en ook de hoeveelheid en kwaliteit van de gore is vrij aardig gedaan. Leuk einde ook. En laten we eerlijk zijn, de minpunten zijn zeker aanwezig, maar het is ook zeker niet zo dramatisch als sommige andere budgetwerkjes die ik eerder deze horrorchallenge heb bekeken. Wat mij betreft mogen er wel meer van dit soort Nederlandse producties zijn.

Ik vond deze echt tof. (Ben zelf halverwege Grimas.)

John Milton

• 24226 berichten
  • 13390 stemmen

90. Creep (2004)

85 minuten - Verenigd Koninkrijk

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 179

Subgenre: 78. Single Location Horror

Themaklassement: 78 punten (Voltooid: 1-78)

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BNTRhZmYxN2QtYzI5ZS00YmYzLTk5YjUtZThmMTliODg2YmZhXkEyXkFqcGc@._V1_.jpg

Kate (Franka Potente) wacht op de trein om naar huis te gaan. Terwijl ze wacht valt ze in slaap. Als ze wakker wordt, is het hele station verlaten. Gelukkig komt er nog een trein, maar ze blijkt de enige passagier te zijn. Halverwege een tunnel stopt de trein en de lichten gaan uit...

Creep is de debuutfilm van Christopher Smith, die later o.a. Triangle (2009) en Black Death (2010) af zou leveren. Potente zie ik best graag, en Sean Harris speelt een prima rol als de Creep. De suspense wordt aardig opgebouwd, maar toch mist er iets voor me dat de film naar een solide zeven zou halen.

Zo. Bedtijd.

3*

ibendb

• 5037 berichten
  • 3220 stemmen

54. Maniac (Film, 2012)

Speelduur: 89 minuten

Totaal: 107 punten

Subgenre: 56. Mumblegore Horror

Voltooid: 53/100 (2, 3, 5, 6, 9, 12, 14, 15, 17, 18, 21, 22, 23, 25, 26, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 38, 39, 44, 45, 48, 54, 55, 56, 57, 60, 61, 62, 66, 67, 68, 70, 71, 72, 73, 79, 82, 83, 84, 89, 91, 92, 93, 96, 97, 100)

https://i.postimg.cc/k5ZYn2Q9/hq720.jpg

Elijah Wood als een seriemoordenaar die fan is van het scalperen van zijn slachtoffers. Je moet het hem nageven: hij kiest vaak wel zeer bijzondere projecten uit. Maniac is zeker en vast ook zo'n opmerkelijke film die me toch wel wat teleurstelde. Het concept van een POV-thriller is erg origineel en best goed uitgevoerd. Jammer dat de film er verder zo enorm lelijk uitziet. Er wordt voor de rest bitter weinig gedaan met de look en feel van alles. Ook wordt de gimmick na een tijdje nogal vervelend.

Elijah Wood speelt overtuigend maar kan het magere script echt niet redden. De gore zit wel goed maar (en dit gaat heel vreemd klinken buiten context) na een paar hoofden gescalpeerd had ik het wel gezien en zijn er geen verrassingen meer.

2*

77ships

• 643 berichten
  • 45 stemmen

John Milton schreef:

87. Turkey Shoot (1982)

93 minuten - Australië

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 173

Subgenre: 75. (S)exploitation Horror

Themaklassement: 75 punten (Voltooid: 1-75)

(afbeelding)

Nog 25 subgenres te gaan.

Blij dat ik het 160 minuten blijken te durende Thundercrack! (1975) last minuten heb omgewisseld met deze titel, want deze Australische exploitation (ook te kijken als subgenre Ozploitation dus) is zoals joolstein en Woland al eerder concludeerden, erg leuk.

In een totalitaire staat in de toekomst van het jaar 2000 worden alle subversieven, ongewenste personen en “devianten” naar een gevangenenkamp gestuurd om gerehabiliteerd en heropgevoed te worden. Het kamp wordt op fascistische wijze geleid, met bewakers die gevangenen martelen en doden voor de sport. Het hoogtepunt van de onderdrukking door de bewakers is een evenement waarbij een selecte groep gevangenen wordt vrijgelaten in de omringende wildernis om opgejaagd te worden door de bewakers en speciale gasten voor de sport - de Turkey Shoot.

(afbeelding)

Brian Trenchard-Smith levert een zeer vermakelijke, schlocky exploitation af met de nodige actie, bloed en gore. Ook naakt mag niet ontbreken, dus hij vinkt de meeste hokjes keurig af. Knap snoetje wel die Lynda Stoner.

next stop: SOV. Het moet maar

3,4*

Doet mij denken aan het plot van Punishment Park (1971) die jij ook gezien hebt zie ik.

IH88

• 9733 berichten
  • 3185 stemmen

43. Seance (Film, 2021) - MovieMeter.nl

https://image.tmdb.org/t/p/w780/5lqXZh4X1dbX7stB4dF0xuBEpcT.jpg

FTV - 2 punten.

Puntentotaal - 85 punten.

Vrij standaard horrorfilm. Een whodunnit, waarbij het uiteindelijk een stuk minder bovennatuurlijk is dan het op het eerste gezicht lijkt. Een understatement. Tienerhorror met actrices die midden 20 zijn of zelfs 30. Suki Waterhouse is het beste op dreef, maar eigenlijk is het acteerwerk over de hele linie wel prima. De twist in het verhaal wordt aardig gepresenteerd door de regisseur en de film kijkt lekker weg. Weinig origineel of opzienbarend, maar wel vermakelijk voor een donkere oktoberavond.

2.5*

77ships

• 643 berichten
  • 45 stemmen

90. Ultimo Mondo Cannibale / Jungle Holocaust / Last Cannibal World (1977)

88 min. - Italië

FTW (2 punten)

Puntentotaal: 179

Subgenre: 51. Jungle / Woods Horror

Themaklassement: 89

(1, 3, 5 – 6, 9, 11 – 16, 18 – 36, 38– 42, 44 – 57, 59 – 71, 74 – 100)

https://www.minervapictures.com/wp-content/uploads/2023/08/ULTIMO-MONDO-3-2048x1575.jpg

Een paar jaar voor de klassieker “Cannibal Hollocaust” maakte Ruggero Deodato deze andere kannibalen film helemaal aan de start van de kannibaal filmboom in Italië. “Jungle Holocaust” heeft alle klassieke elementen van het genre, dierenleed, jungle shots, afgesloten barbaarse stam, verkrachting, niet echt personageontwikkeling of verhaal, een exploitatie idee van het primitieve en vrouwelijk en mannelijk naakt. Waar “Cannibal Hollocaust” een twist had die het verhaal hercontextualiseerde en waardoor voor mij die film werkt heeft deze dat niet. Dit is pure exploitatie, kannibalistische stam is hier haast niet eens menselijk meer, mensen uit de “beschaving” komen uiteindelijk ook niet veel beter naar voren. De film gaat zelfs in tegenovergestelde richting en pacht de realiteit te zijn op het einde. “Jungle Holocaust” is gewoon vies, inhumaan en exploitatie, ergens bewonder ik hoe smerig de film wil zijn. Geen adept maar bewonderenswaardig ergens, dit wil gewoon pervers zijn. Natuurlijk heeft het die wilde Italiaanse soundtrack van die tijd, niet vaak maar mooie muziek maar de soundtrack is niet zo gestoord contrasterend als die van pakweg “Goodbye Uncle Tom” maar welke soundtrack is dat wel?

IH88

• 9733 berichten
  • 3185 stemmen

44. Dance of the Dead (Film, 2008) - MovieMeter.nl

https://image.tmdb.org/t/p/w780/a47QIHxJnLLBDnTOwopZ8YBhxfl.jpg

FTV - 2 punten.

Puntentotaal - 87 punten.

Ik wilde meer. Maar niet op een goede manier. Dit had zo veel leuker, extremer en enerverender kunnen zijn. Zombies en tieners hebben veel toffe films opgeleverd, en Dance of the Dead is zeker niet slecht. Er zitten een aantal uitstekende films in en soms ook lekker bloederig, maar niet genoeg. De acteurs zijn wel prima.

2.5*

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.