Turkey Shoot (1982)

Australië
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Brian Trenchard-Smith
met Steve Railsback, Michael Craig en Olivia Hussey

In de nabije toekomst, na een holocaust, worden de overlevenden vastgehouden in bewaakte kampen. Daar wordt er voor de sport op hen gejaagd door de leiders van het kamp. Paul, één van de nieuwelingen, is niet van plan om toe te geven aan de slechte overheersers en vecht terug.

Amateuristische video nasty.

Diesel
Die de MST3K behandeling heeft gehad.

Leuk?

Daar kom ik binnenkort achter

Reinbo
Ik heb deze film indertijd zelfs nog in de bioscoop gezien onder de naam Turkey Shoot. Was toen een toffe schokkerende actie film a la Battle Royale, nu heb ik hem op dvd en vind hem vooral goed om nostalgische redenen.

Hoewel het zeker in zijn genre en tijd geen onaardige film is vraag ik mij erg af of mensen die hem nu voor het eerst zien er iets aan vinden. Er zijn natuurlijk in de afgelopen twintig jaar steeds schokkendere films uitgebracht, maar in 1981 was dit wel een hoogtepunt!

Diesel schreef:
Daar kom ik binnenkort achter

Tja, niet dus.

avatar van FatMike
Iets minder bloederig dan de hoes me liet geloven, maar
meer dan de moeite waard: Turkey shoot!

Wat een redelijk serieuze film moest worden, werd door het schrappen van 15 pagina's script en het ontbreken van tijd en budget, een goedkope exploitatie fim.

Een kruising tussen Bad Taste en The running man.
Verschillen: Bad Taste bevat meer gore en The running man heeft
Arnold Schwarzenegger.
Maar Turkey shoot heeft Roger ward! (Fifi Macaffee in Mad max)

3,5 ster!

Reinbo
Net met audio commentaar gekeken. Leuk om te horen hoe de regisseur tegen dit exploitatie klassiekertje aan kijkt. Hij vind sommige scenes nu te ver gaan, ik niet. Heerlijk fout. En het budget was twee weken voor de start van de opnames van 3,3 terug gebracht naar 1,6 mjn. met als gevolg 28 ipv 44 draaidagen. Toch knap dat ze dit er nog van hebben weten te maken.

Edit: Ik heb zo het vermoeden dat Fat Mike ook het audio commentaar heeft beluisterd.

avatar van Die Hard,Willis
Meesterlijke Aussiesploitation waarin mensen die zich niet aan de maatstaven van de maatschappij houden in een kamp worden vastgehouden, een kamp dat er veel leuke spelletjes op na houd.

Vijf mensen worden los gelaten met een kleine voorsprong om zo opgejaagd te worden in een grote klopjacht waarin een aantal heren en een dame met al hun verschillende tactieken op jacht gaan.

De film gaat gepaart met een aantal meesterlijke gore scenes en fenomenale actie scene's zoals je alleen in een Ozploitation ziet... ook memorabel is trouwens dat er met scherp wordt geschoten!

4 sterren voor Roger Ward, een behaarde freak en de gore..!

avatar van brucecampbell
Uitstekende film die geen moment inzakt en naar het einde toe erg bloederig wordt.
Een aanrader voor alle cult/exploitation liefhebbers onder ons!
Ik begrijp dan ook het relatief laag gemiddelde op Imdb niet.

Reinbo
Fijn dat de film hier wel op waarde wordt geschat.

avatar van yeyo
Meedogenloze 'Ozploitation' over een fascistisch boot camp waar mensen terecht komen die botsen met de ideologie van de staat. Vrijwel meteen wordt het complete sadisme van de bewakers goed geïllustreerd. Een paar arme stakkers worden vervolgens door een paar rijke stinkers uitgekozen als menselijke prooien, om daarna in het prachtig Australisch landschap opgejaagd te worden met bazooka's, kruisbogen en zelfs een soort yeti! Door dit inventieve en vaak erg bloederige in beeld gebrachte geweld blijft het tempo steeds hoog. Ook de letterlijk explosieve finale is geweldig. Het erg cheesy kleurgebruik tenslotte draagt ook bij tot de hele exploitation-beleving.

avatar van perceived
Sfeervol filmpje dat best wat scherper had mogen zijn. Kon wel wat heftiger lijkt me, zelfs in 1982. Ondanks dat zeker het kijken waard! 6/10*

Alleraardigste film. Leuke setting, aardige basis voor het verhaal en zeker als het The Most Dangerous Game laatste deel ingezet wordt, zitten er heel aardige gore stukjes in. Heel heftig is het niet, in vergelijking met de geweldsuitspattingen die we nu gewend zijn, wel erg vermakelijk.

Er is genoeg aan te merken zoals sommige wel erg amateuristische stukken; het acteren, de wat 'grotere' sfx (die ontploffingen waren echt slecht), vrije suffe montage (wat vooral bij sommige achtervolgingen pijnlijk te zien is).

Al met al wegen de pluspunten (veel vaart, aardig concept en leuke gore stukjes) net wat zwaarder. 3,5 sterren.

avatar van Collins
'Freedom is obedience, obedience is work, work is life'.

Aldus luidt het motto van het heropvoedingskamp waar de afvalligen wordt bijgebracht hoe zij als deugdzame burgers moeten functioneren in een autoritaire maatschappij die veel weg heeft van een Orwelliaanse samenleving.
Maatschappijkritiek, semi-intellectueel gewauwel en geschiedkundige verduidelijking worden in deze film consequent achterwege gelaten. Het kamp en de onmenselijke omstandigheden er in zijn er gewoon en hebben geen andere functie dan heel snel duidelijkheid te verschaffen over wie wij als kijkers moeten haten en met wie wij moeten sympathiseren, zodat we alleen maar achterover hoeven te leunen om gevechtsactie, sadistische spelletjes en nudity te verorberen. Exploitatie hè.
Het hoofdbestanddeel van de film is de jacht op een aantal gevangenen. En dat is best amusant kijkvoer. De ongelijke strijd tussen de zielige gevangenen die in de jungle worden losgelaten en de sadistische jagers zit vol vaart en is redelijk spannend. De confrontaties zijn voldoende afwisselend. De jagers zijn heerlijk foute personages die elk met een eigen jachtmethode ruim de gelegenheid wordt geboden zich te manifesteren. Een aantal leuke scènes is het gevolg.
Verder zit er nog wat bloed en wat gore in de film. En natuurlijk (full frontal) nudity. Helemaal niet onaardig. Wel onaardig zijn de sfx en enkele erg slecht geënsceneerde vechtsscènes waarbij duidelijk zichtbaar geen tik wordt uitgedeeld. Niet eens B-film waardig. Ach, kleine domper. De rest van de film ziet er acceptabel genoeg uit en bevat voldoende exploitatiemateriaal om tevreden te worden gesteld.

avatar van Noodless
Leuk entertainment !

De film moet het niet hebben van een degelijk verhaal, maar de toon wordt onmiddellijk gezet in het kamp. De film heeft een strak tempo en wanneer de vijf gevangenen aan een soort jacht worden overgeleverd kan de pret beginnen. De strijd is natuurlijk oneerlijk want de jagers hebben allerlei bijzondere wapens en sommige jagers hebben grappige voertuigen. De confrontaties volgen elkaar snel op en zijn heel afwisselend. Redelijk wat gore scènes volgen en de jacht wordt ondersteund door de geweldige shots van de natuurlijke omgeving. Jammer van de goedkope ogende effecten naar het einde toe. 6,5/10

avatar van Basto
Ozploitation variant op La regle du jeu, waarbij het tempo lekker hoog ligt en de facistische inslag zo vet wordt neergezet dat je duidelijk een kant kunt kiezen. Sex, gore en actie, wat wil je nog meer. Een heuse cult klassieker uit de jaren 80 die nog steeds enorm wordt ondergewaardeerd. Kijkt en geniet!

avatar van Basto
Blu ray gekeken. Die ziet er mooi uit. blijft een erg fijn en bruut exploitatie filmpje.

avatar van themanwiththeplan
Blu Ray ook gekeken. Zag er dramatisch uit. Dit is geen B-film meer maar een C-film.
Belabberde acteerprestaties, Vreselijke muziek. Bordkartonnen setting.
Dit zou me nog niet te fel storen als het fun gehalte hoog genoeg ligt.
De film is echter pokkesaai en de thrashgehalte in het 2de deel liet me deze keer compleet overschillig.
Af en toe moest ik denken aan het uit dezelfde periode stammende Cannibal Holocaust . Die laatste is echter een cultclassic wat niet van dit gedrocht kan gezegd worden.