• 8.345.602 stemmen

Met onder meer: Arnold Schwarzenegger, Richard Dawson en María Conchita Alonso

Releasedatum: 11 mei 1988

• Google Play Bekijk via Google Play

Plot The Running Man

"2019. A game nobody survives. This year might be the exception."

2019. Alle communicatie wordt beheerst door de overheid. Een politieagent wordt onterecht opgepakt wegens het neerschieten van honderden onschuldige mensen. Hij ontsnapt, maar wordt aangegeven. Als straf moet hij meedoen met 'The Running Man'. Dat is het meest populaire en sadistische televisiespel van die tijd. Hij moet binnen 3 uur door 4 kwadranten heen zien te komen terwijl er moordzuchtige jagers achter hem aan zitten.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van Insignificance

Insignificance

Nu nog.

avatar van keimpeS

keimpeS

Ik heb dit altijd een erg leuke film gevonden, nu is het een stukje nostalgie. Ik had de film opgenomen via mijn VHS recorder en heb die tape zeer vaak afgespeeld. Nu ik de film weer heb herkeken moet ik toch wel zeggen dat de film de tand des tijds niet heeft doorstaan.

avatar van JoeCabot

JoeCabot

Ik ben er nog niet helemaal uit welke Arnold ik het coolst vind. Arnold met een stalen balk op de schouder, Arnold lurkend aan een dikke sigaar, of Arnold in een spandex onesie. Maakt eigenlijk niet uit, de essentie is dat dit 80s-circus de ware biotoop is van Schwarzenegger. Dat voel je al vanaf minuut één - laat hem wat gave oneliners uitkramen in dat Oostenrijks accent en je hebt een instant classic.

Overstelpt door al die (geweldige) kolder zou je nog bijna het zweempje maatschappijkritiek uit het oog verliezen. Noem The Running Man gerust het bastaardkind van The Hunger Games en Blade Runner. Alleen zodanig cheesy uitgewerkt dat het echt niet serieus te nemen valt.

Geeft ook niet. Prima popcornvermaak. 3*

avatar van Thomas83

Thomas83

Vermakelijke futuristische dystopische camp. De toon is zo heerlijk overdreven op ieder vlak, vooral wat betreft Killian en zijn clubje. Schwarzenegger acteert lekker slecht hier, wat de film alleen maar leuker maakt als fout werkje. Alonso als de love interest is wel wat minder. Zit er alleen maar in om haar uiterlijk. En volgens mij was haar accent aan het begin van de film toch een stuk zwaarder. Of was dat de bedoeling?

De sets gaan nog wel maar de actie is eigenlijk heel matig natuurlijk. Richards fopt ook meer dan een keer een stalker door een draad strak te spannen. De stalkers zelf zijn wel het hoogtepunt van de lollige camp eigenlijk. En Dawson als Killian is natuurlijk ook een lichtpuntje. Mooi hoe die aan zijn einde komt. 3.0*.

avatar van Supernatural

Supernatural

wel een leuke stephen king verfilming.ik zoek hem nog op dvd/bluray nog niet gevonden.

avatar van FlorisV

FlorisV

*vorige post is dubbelop, maar was niet aangemerkt als recensie*

Ik lees hier een hoop recensies en er wordt gemopperd over cheesy dit, campy dat, slecht acteerwerk en dito productiewaarde maar niemand noemt de briljante soundtrack van Harold Faltermeyer? Die voegt enorm veel sfeer toe!

Ja, het is een overdreven film met veel stereotypen en flauwe oneliners maar ik heb dit desondanks altijd al een topfilm gevonden. Niet vanwege de actie, maar het in mijn beleving toffe, deels satirische verhaal waarin de media flink in de zeik worden genomen met hun leugens en verkeerde loyaliteit (ook hier zijn het de schoothondjes van de machthebbenden) en de hersenspoeling van het volk. Killian is ook een uitstekende schurk. En Arnold Schwarzenegger is toch heel geschikt voor een fysieke gladiator-rol als deze. Ook de balletdames zien er lekker afgetraind uit. Het tempo is hoog, het verhaal wordt efficient verteld.

De vormgeving is een minput. Visueel had het zeker beter gekund met mooiere sets en strakkere actie. Dystopische films zien er zelden geweldig uit omdat ze een grimmige toekomst laten zien met veel armoe. Mad Max, Hunger Games, Elysium, nou noem er dan eentje die er prachtig mooi uitziet? Tsja, Blade Runner of Total Recall 2012. Met Ridley Scott aan het roer had je met dit budget (niet extreem laag) ook zeker een andere, visueel imponerender film gehad.

Maar ik vind niet dat Paul Michael Glaser hier een enorme misser heeft gemaakt, het is zeker een cult classic in mijn optiek waar ik nog steeds goeie herinneringen aan heb maar me ook nu nog prima mee kan vermaken. Je moet toch nagaan dat ook sf flms uit andere decennia een toch wel heel gedateerd beeld geven van de toekomst. Er zit nu eenmaal altijd een bepaald design in van kledij, kapsels, achtergronden, voertuigen etc wat men toen cool vond en nu "fout". En Robocop zag er echt niet futuristischer uit dan dit hoewel die ook minder geld kostte. Maar natuurlijk hadden de makers van Running Man best wat meer moeite kunnen doen om gadgets en technologische snufjes van de toekomst te bedenken ipv conventionele vuurwapens, pen en papier, cassettebandjes en bedrade telefoons te tonen.

Verwacht verder niet teveel van het originele korte verhaal (Vlucht Naar De Top) van Stephen King. Hij vond het zelf niet goed genoeg en publiceerde het onder een pseudo, Richard Bachmann. Geen onaardig verhaaltje en lekker cynisch maar geen sfeer, totaal niet spannend en wat gemakzuchtig. Dan is het einde van The Running Man toch veel gaver.

avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

• 1914 stemmen

FlorisV, als je met je cursor op het sterretje onder je avatar gaat staan kun je door daarop te klikken ook een ouder bericht alsnog als mening of recensie markeren.

avatar van FlorisV

FlorisV

Roger Thornhill schreef:

Roger Roger!

Bedankt

des1

Camp, humor en spanning - wat wil je nog meer?

avatar van AJK

AJK

Vond het altijd wel leuk dat ze in het spel de verschillende levels heen moesten gaan.

Achteraf gezien gaat SF en Arnie dus goed

samen.Blijft leuk.3.0

avatar van Waverick

Waverick

Gisteren weer eens op tv gezien. Het zag er niet meer zo spectaculair uit als in mijn herinnering, maar ik heb weer genoten. Komt waarschijnlijk grotendeels door het jeugdsentiment, anders had ik hem lager beoordeeld.

avatar van ILDIB

ILDIB

te verouderd om een hoger punt te geven. maar t idee is wel goed. de actie echter ernstig oubollig.

avatar van Phantasm

Phantasm

Erg leuke aktiefilm die lekker wegkijkt. Jeugdsentiment.

des1

Grappig altijd hoe mensen de term dystopisch in hun commentaar gebruiken alsof ze vooral willen zeggen: kijk, ik ken een moeilijk woord.

avatar van Shadowed

Shadowed

Fout.

Behoorlijk foute film die eigenlijk een beetje een tegenvaller is. Schwarzenegger is absoluut een van mijn favoriete acteurs, maar een echte serieuzere rol kan die eigenlijk niet. Daarbij valt hij nog wat te vaak door de mand bij de dialogen en romantiek.

Het idee is absoluut leuk, ook vooral in het begin leuk gedaan. Dawson speelt erg leuk als de presentator en is eigenlijk de enige die het ook goed doet. Alfonso is wat minder en komt niet erg overtuigend over. De film is vaak lomp maar mist het gespat met bloed wel een beetje waardoor het al snel naar het goedkope neigt.

De film verveelt niet zo snel, maar mist wel een beetje het spektakel. De 'belagers' zijn absoluut lollige karakters in hun strakke badpakjes. Jammer dat ze eigenlijk alleen kunnen schreeuwen inplaats van echt vechten, maar qua actie zit het in het algemeen wel goed.

Prima lompe film, die soms wat verveelt, met hilarisch slecht acteerwerk en foute dialogen. In het algemeen is het ondanks dat toch wel een prima filmpje geworden met een verhaal die altijd welkom is hier bij mij.

avatar van Brabants

Brabants

• 2020 berichten

The Running Man een klassieke actiefilm uit de jaren 80 met Arnold Schwarzenegger in een van zijn meest memorabele rollen. Deze film is een ideaal podium voor een icoon van zijn tijd. Niets is serieus maar werkelijk alles is grappig. Lekker genieten.

avatar van GMember

GMember

Ja, topfilm!..... Ramvol met fouten en cliche one-liners maar dat maakte het in dit geval alleen maar beter. Geloof niet dat ik een film vaker heb gezien dan deze.

Here's zubzero....... Now plain zero

Geweldig!

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

De grote lijnen van The Hunger Games komen van Battle Royale, maar de aankleding van de film met de gehele show is duidelijk hiervan afgeleid. Zowel Stephen King als Arnold Schwarzenegger hebben zich er al eerder over uitgesproken. The Running Man komt van het gelijknamige boek van Stephen King, toen nog onder zijn pseudoniem Richard Bachman. Omdat hij op die manier meerdere boeken kon uitbrengen. Ik denk dat hij ook wel wist wat hij onder zijn eigen naam moest uitbrengen. Het boek verscheen zowat tussen Cujo en Christine. En in 1987 als deze film uitkwam bracht hij Misery uit.

Het idee is wel leuk en films als Battle Royale of Hunger Games (maar ook Death Race, Surviving the game, The tournament, …) laten zien wat je er nog meer mee aan kan. De verfilming is een product van de 80's geworden met vooral aandacht voor actie. Dat de show zelf cheesy is past er wel bij. Het toont een mediacircus in de toekomst met een arrogante elite. Maar het spel zelf komt nogal knullig over en is eerder een worstelshow. En daar ben ik niet zo'n liefhebber van.

Het is wel wat verouderd. Ik las ergens dat de L.A. Times dit de beste Schwarzenegger vond sinds Terminator. Te bedenken dat in 1987 ook Predator uitkwam! The Running Man is blijven steken in zijn tijd. Een paar leuke oneliners en aparte scènes maken het nog wel leuk (cameo van Mick Fleetwood trouwens). Maar een goeie film is het zeker niet.

avatar van VanRippestein

VanRippestein

Leuke film, het verbaasd me dat deze film zo laag scoort hier. Alles wat een entertainende film nodig heeft zit erin: fights, explosions, oneliners, gekke pakjes, evil corporation... En dan ook nog een stel fijne acteurs....

des1

De gameshow host gespeeld door Richard Dawson is natuurlijk de echte icing on the cake.

avatar van FunkStarr

FunkStarr

Twijfel tussen 2.5* en 3*. Een leuke intro, aardige muziek, goed acteerwerk van de talkshowhost en een vermakelijk maar ook wat onnozel verhaal. Toch is de film net wat te cheesy op momenten en over the top. Hou het op een magere 3*.

avatar van Ramon K

Ramon K

Film werd uitgezonden op tv maar na 5 minuten ben ik al iets anders gaan doen; was een censureerde versie.

avatar van FunkStarr

FunkStarr

Ramon K schreef:

Zie je wel. Ik dacht al dat ie in m'n herinnering toch wel iets anders was. Kun je in een spoilerbericht aangeven welke zaken er zoal gecensureerd zijn? Ik had namelijk ook het gevoel dat er gewoon complete scenes mistte. Klopt dat?

avatar van Ramon K

Ramon K

FunkStarr schreef:

Aangezien ik maar 5 minuten herzien heb, kan ik je maar 1 voorbeeld geven: als Arnold en kornuiten in de beginscene willen ontsnappen lukt het ze in eerste instantie niet om de beveiliging uit te schakelen. Éen van de mannen zet het op een lopen, waardoor zijn halsband wordt geactiveerd en zijn hoofd ontploft. In de gecensureerde versie hoor je een knal en het shot daarna zie je zijn onthoofde lijk liggen. In de ongecensureerde versie zit daar nog een shot tussen waarin je echt ziet dat zijn hoofd 'ontploft'. Zie hier!. Shot op 29s ontbrak in de uitgezonden versie.

avatar van Metalfist

Metalfist

FunkStarr schreef:
Misschien niet helemaal volledig maar IMDB heeft nog een aantal voorbeelden (waaronder hetgeen Ramon ook al aangeeft):
When the film aired on TV3 in New Zealand in the early 1990s, graphic scenes of violence and profanity were cut for censorship: The "F' words are missing. The graphic violent scenes in the film that were cut is as follows: Digo's head exploding in the opening prison breakout sequence is missing. The graphic close-up shot of Sub-Zero's throat being sliced by barb wire is missing. Buzzsaw's death was edited which blood splattering on his face and his high pitched scream is removed. Ben's fake death was also edited, which the shot of the spikes impaling his body is removed and an innocent bystander being shot and killed by a ICS soldier in climatic shootout sequence at the end of the movie is missing.
The Running Man (1987) - Alternate Versions - IMDb

avatar van Lebarron

Lebarron

The Running Man is een film die zich in een dystopische wereld anno 2017 speelt waarin wij gebukt gaan onder een totalitair regime en waarin criminelen en dissidenten gdwongen worden deel te nemen aan een populaire gameshow genaamd The Running Man waar in ze opgejaagd worden door sadistische jagers uitgerust met zeer bruut wapentuig, genaamd Stalkers. Schwarzenegger speelt Ben Richards een militair die weigerde om op burgers te schieten en daardoor tot levenslange dwangarbeid veroordeeld werd. Hij ontsnapt maar word korte tijd later opgepakt en dan wordt hij gedwongen om aan The Running Man mee te doen. Het zal een uitzending worden die men nog lang zal heugen. The Running Man is natuurlijk een typisch Schwarzeneggervehikel maar het verhaal is sterk en zit goed in elkaar, dat komt omdat het uit de pen van Stephen King komt. King voorzag de rol van de media in de nabije toekomst goed. Qua setting en vormgeving is de film vermoedelijk de meest realistische film die een toekomstbeeld schetste uit die periode(80's/90's). Geen vliegend autos, androids of zelfstrikkende schoenen zoals in Back to the Future 2 of Blade Runner. Het ziet er eigenlijk allemaal zo uit als het nu is. Op wat verouderde dingen na zoals vhsrecorders, cassettebandjes, videotapes en computers die op DOS draaien dan. The Running Man is en blijft vooral een actiefilm en een zeer goeie. Hij kan ook beschikken over een goede cast met Maria Conchita Alonso, Yaphet Kotto, Erland van Lith de Jeude, Toru Tanaka, Jim Brown, Jesse Ventura, Sven-Ole Thorsen en de muzikanten Mick Fleetwood en Dweezil Zappa.

avatar van wood23

wood23

Zeer vermakelijke film met een vind ik sterk verhaal. Heerlijke 80's sfeer met hier en daar wel wat knulligheden maar dat heeft toch ook wel weer zijn charme. Ik heb zeer genoten van deze film

avatar van DiamondsRealDeal

DiamondsRealDeal

Deze film is nu al grotendeels bewaarheid geworden, en zeker in de komende jaren. 2017 zat er niet ver naast.

avatar van mister blonde

mister blonde

• 11991 berichten

Waar heb je het over?

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Don't forget to send me a copy.

Schwarzenegger film uit de typische jaren '80 die amper serieus te nemen valt, net als Commando, maar desondanks wel een bepaalde gunfactor heeft. Zo fout dat het eigenlijk weer cult wordt, en een soort van guilty pleassure.

Ultradun verhaaltje over mensen in een dystopische samenleving, wie niet in de maat loopt wordt neergeslagen of opgesloten zoals Ben. In dit geval wordt hij ook nog uitverkoren om mee te doen aan een curieus tv-programma. Niet alleen zien we het fenomeen volksverlakkerij, toch is het beeld van het 'sensationele' programma zelf maatschappij kritisch. De gemiddelde mens is een ramptoerist, en hoewel moord en doodslag zoals in deze show next level is, laat de gemiddelde zich net zo gemakkelijk vol gieten met non nieuws, een ander zijn ellende, en de gemiddelde roddel, achterklap, verraadt en naar gedrag in de gemiddelde reality tv.

Humoristisch is het zogenaamde beeld van 2017, wat een oude meuk hadden we drie jaar terug dan, de typerende oneliners van Austria Arnie, de rest van de schare steroïden en rood vlees eters waaronder bekenden van Arnie zelf zoals Jesse Ventura en Sven Ole Thorsen, jaren zijn trainingsmaatje meen ik, en een onherkenbare Mic Fleetwood. Dan de zogenaamde Gladiatoren waarvan Dynamo toch wel de domste is met zijn belachelijke outfit, voertuig en gezing. Niet te vergeten Amber die inderdaad een lekker kontje heeft maar verder vreselijk irritant.

The Running Man, naar een boek van Stephen King ontdekt ik net, is verre van top en meer dan behoorlijk fout en cult te noemen, naar ook zeker wel genietbaar omdat het allemaal niet te lang duurt. Eindresultaat is dan ook gewoon vermakelijk voor een keer.

avatar van shrink

shrink

• 1961 stemmen

Film is heel oubillig en ziet er slecht uit totdat de Running Man show begint. Daarna is het genieten geblazen!!

avatar van Chainsaw

Chainsaw

Achteraf gezien niet heel vreemd dat ik deze film vroeger vaak verwarde met Total Recall. Maar The Running Man is gemaakt door een andere Paul, namelijk Paul Michael Glaser, beter bekend als Starsky uit die jaren 70 televisieserie. Toch voelt het alsof de aanwezigheid van een regisseur als Verhoeven - of iemand als Terry Gilliam - deze film goed had gedaan, dan was het ongetwijfeld een stukje scherper geworden. Want The Running Man is uiterst amusant, soms heerlijk pulpig, knullig en lomp, maar het is verre van een RoboCop of Brazil. De satire blijft vaak nogal vlak en de film voelt ondanks de knotsgekke premisse wel erg middle-of-the-road. Maar dan wel een erg vermakelijke middle-of-the-road film, dat gelukkig dan weer wel.

3,5 sterren.

avatar van Basto

Basto

Herzien in 4k dankzij het prachtige Mediabook van Koch, de Duitse uitgever.

Op het eerste gezicht niet een film die het moet hebben van z’n fotografie. Toch is het een fijne uitgave want deze 80’s camp camp echt heel goed tot z’n recht met warme kleuren en diep zwart.

Het blijft ook een heerlijke film die in 1987 zowel de reality tv hype feilloos aanvoelde als een toekomst volnep nieuws en deep fake beelden. Het is dus absoluut meer dan plat entertainment en de verheerlijking van geweld. Niks mis mee, maar ik kan die extra laag wel waarderen. Net zo als het showballet in aerobic outfit.

Heb wederom genoten. Dikke 4*