• 10.576 nieuwsartikelen

Met onder meer: Arnold Schwarzenegger, Richard Dawson en María Conchita Alonso

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 11 mei 1988

Plot The Running Man

"2019. A game nobody survives. This year might be the exception."

2019. Alle communicatie wordt beheerst door de overheid. Een politieagent wordt onterecht opgepakt wegens het neerschieten van honderden onschuldige mensen. Hij ontsnapt, maar wordt aangegeven. Als straf moet hij meedoen met 'The Running Man'. Dat is het meest populaire en sadistische televisiespel van die tijd. Hij moet binnen 3 uur door 4 kwadranten heen zien te komen terwijl er moordzuchtige jagers achter hem aan zitten.

avatar van shrink

shrink

• 1968 berichten

Film is heel oubillig en ziet er slecht uit totdat de Running Man show begint. Daarna is het genieten geblazen!!

avatar van Chainsaw

Chainsaw

Achteraf gezien niet heel vreemd dat ik deze film vroeger vaak verwarde met Total Recall. Maar The Running Man is gemaakt door een andere Paul, namelijk Paul Michael Glaser, beter bekend als Starsky uit die jaren 70 televisieserie. Toch voelt het alsof de aanwezigheid van een regisseur als Verhoeven - of iemand als Terry Gilliam - deze film goed had gedaan, dan was het ongetwijfeld een stukje scherper geworden. Want The Running Man is uiterst amusant, soms heerlijk pulpig, knullig en lomp, maar het is verre van een RoboCop of Brazil. De satire blijft vaak nogal vlak en de film voelt ondanks de knotsgekke premisse wel erg middle-of-the-road. Maar dan wel een erg vermakelijke middle-of-the-road film, dat gelukkig dan weer wel.

3,5 sterren.

avatar van Basto

Basto

Herzien in 4k dankzij het prachtige Mediabook van Koch, de Duitse uitgever.

Op het eerste gezicht niet een film die het moet hebben van z’n fotografie. Toch is het een fijne uitgave want deze 80’s camp camp echt heel goed tot z’n recht met warme kleuren en diep zwart.

Het blijft ook een heerlijke film die in 1987 zowel de reality tv hype feilloos aanvoelde als een toekomst volnep nieuws en deep fake beelden. Het is dus absoluut meer dan plat entertainment en de verheerlijking van geweld. Niks mis mee, maar ik kan die extra laag wel waarderen. Net zo als het showballet in aerobic outfit.

Heb wederom genoten. Dikke 4*

avatar van Vidi well

Vidi well

Gebaseerd op een kort verhaal van Stephen King, die in de opening credits nog wordt benoemd bij zijn pseudoniem Richard Bachman.

Het boek over een dodelijke spelshow is erg grimmig en heeft een dramatische climax. Van dit oorspronkelijke verhaal is echter weinig overgebleven, behalve het uitgangspunt van een dodelijke tv show.

De film hanteert namelijk een veel luchtiger toon. Alles wat je van jaren 80 actie mag verwachten zit hierin: mooie post apocalyptische sets, over de top slechteriken, campy outfits, synthesizer muziek en cheesy oneliners. Maar ook spannende gevechten, een vlot verteld verhaal en de nodige humor.

Arnold vind ik maar een matige acteur. Nooit kan ik hem serieus nemen en dat blijft ook in deze film zo. Daardoor leef ik minder mee in dit gewelddadige verhaal, het blijft bovenal een film ervaring. Maar zijn oneliners zijn vaak treffend hier en af en toe ronduit grappig.

De film werkt goed als actiefilm en als satire op de westerse samenleving, waarin vermaak en geweld met elkaar verweven zijn. Tevens wordt er een beeld gecreëerd van de toekomst met corrupte politici, meedogenloze programmamakers, fake news en technologie als deepfake die toch treffend zijn gebleken.

Nieuw is het allemaal niet, Death Race 2000 was een vergelijkbare film. Desalniettemin een vermakelijke zit voor een zaterdagavond.

avatar van Partyboooi

Partyboooi

Samen met Commando mijn favoriete Arnie film toen ik kind was... Zeker stuk of 7x gezien haha. Destijds was het echt wel een vette actiefilm, misschien moet ik hem niet nog eens gaan kijken om de gedachten van vroeger levender te houden.

avatar van blurp194

blurp194

Arnie en de mooie Maria Conchita Alonso - op de een of andere manier ben ik daar altijd mee in de war met Commando en Rae Dawn Chong. Toch niet precies dezelfde soort film, maar ook wel veel overeenkomsten. Zo hebben allebei wel elementen in zich die later in zo ongeveer alle Arnie-films terug zouden komen - een soort uitproberen voor later lijkt het achteraf.

De film zelf zit ergens precies op het snijpunt van nostalgie, camp en cult. Met natuurlijk een heleboel hulp van de latere bekendheid van Arnie, maar evengoed wel erg knap gedaan - en nog steeds erg leuk om te zien. Als enige minpuntje wellicht dat de soundtrack wel erg in de jaren-80 is achtergebleven.

avatar van mikey

mikey

Herzien vanwege netflix die deze titel gisteren aan haar assortiment had toegevoegd. Ik probeerde het nieuws te negeren, maar tja. Flitsende dystopische sf actie over een man die vaak is vergeleken met een eik die als oproerpiloot vals is beschuldigd van massamoord op arme mensen en dan mee moet doen aan het gewelddadigste spelprogramma ooit naast Climbing for Dollars. Het is geïnspireerd op een oud verhaaltje van Stephen King voordat hij Stephen King heette. Vergeleken met dit is de Shining tamelijk trouw aan het boek. Overigens.

De film is gemaakt door B-cineast Glazer die best wel wat humor heeft plus een ongezonde fetisj voor showballet door hard bodies met mega kapsels. Wat opvalt is dat de danseressen ook iets doen wat MC Hammer ook deed. Ik weet niet wat eerder kwam; dit of Can't Touch This. Maar het zag er flitsend uit en kreeg ook mijn volle aandacht.

Het wordt nog leuker als er een vrouw in de gladiator-arena wordt gegooid ene Amber in zo'n spandex pakje zoals die van de the power rangers. En dan moet Arnold knokken tegen bizarre types als van Lidth/de Jeune (oud nl adel), Jim Brown (am.footballster), Ventura (politicus). Wie er wint zal ik maar niet verklappen.

Dit is een van Arnolds mindere actiefilms, maar van die mindere films wel de leukste. Heel wat beter verteerbaar dan Commando. De film heeft af en toe een fijne Robocop look, ook al zijn sommige settings erg goedkoop en rommelig. Actiegeweld (soms wat repetitief) is best goed in beeld gebracht, flink wat close ups, goed ge-edit. Ik vind de moorden op de jagers dan ook bombastisch en duren lekker lang, plus nog met een flauwe oneliner er bovenop gekwakt. Prima. Veel maatschappijkritiek tevens, zoals fake news, geweld op tv, consumentisme, geweld tegen de achtergestelde arbeiders. Sommige toekomstzaken zoals fakebeelden zijn goed gegokt.

Amusant.

avatar van schumacher

schumacher

Leuke film maar natuurlijk is het nu een minder gevoel dan vroeger om deze film te bekijken vanwege zeg maar de oudheid vd film.

Bij Terminator 2 heb je dat veel minder vind ik, die film vond ik dan weer op zijnen tijd vooruit zoals ze bij ons zeggen.

Ik kan me voorstellen dat veel jongere mensen zoiets hebben van wat is dit zeg haha. Tja, toen was de kwaliteit er zo nog niet en de mogelijkheden he, daarmee & wij wisten van niet beter aja…..

Ik heb ook nog de zwart wit tv meegemaakt, dit terzijde.

avatar van Beun de Haas BV

Beun de Haas BV

Een van de weinige Arnie-films die ik nog niet kende, maar dankzij Netflix op mijn radar is verschenen. Over de top actie, kartonnen personages, belachelijke decors, cheesy oneliners... het is niet best allemaal. Maar juist omdat het zo campy als wat is, heb ik er stiekem best van genoten. En die rake sneer op de entertainmentindustrie is wat dat betreft niet minder actueel geworden. Al met al vermakelijke 80s galore.

3,0 * Cutie pie

avatar van Kondoro

Kondoro

“Killian! I'll be back!”

"Only in a rerun. GO!”

Altijd leuk als 'Netflix’ je als kijker toch weer weet te verassen, net zoals ze nu hebben gedaan tijdens het nieuwe jaar. Want deze Arnie film is één van de laatste die ik nog van hem moest zien, en ook eentje die me eigenlijk best leuk leek. Ik kon ook niet veel langer wachten om hem te kijken, en heb hem gisteravond maar gelijk aangeknald en dat was toch wel een wisselvallige rollercoaster waar ik in terecht kwam. Jammer is dat, omdat Arnie vaak dit soort films weet te maken en het eigenlijk altijd ook wel leuk is. Ook The Running Man is mij aardig goed bevallen moet ik eerlijk bekennen, overigens wel een typische cliché film op veel plekken maar, toch heel leuk.

De film heeft voor de rest veel leuke personages te bieden, het is allemaal vrij simpel en echt niet moeilijk maar prima bedacht. Ondertussen begon ik toch stiekem ook wel verliefd Maria Conchita Alonso, wat een prachtige vrouw om te zien en een echte aanwinst.

De film duurde in mijn ogen toch echt wel te lang voordat het echt begon. Het eerste stuk vond ik maar moeilijk doorkomen alleen toen de spelshow eenmaal begon werd de film ook interessanter. Zeker een leuke Arnie film en een leuke toevoeging voor Netflix, prima film avond.

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

Redelijk.

Intussen een behoorlijk uitgemolken concept, maar anno 1987 wellicht iets vernieuwender. Arnold Schwarzenegger zou in die periode nogal wat satirische sci-fi actiefilms maken. The Running Man is zéér eighties. Ontzettend kitscherig, maar ik vind dat best fijn. Schwarzenegger is ook geknipt voor dit soort hersenloze actievermaak. Zijn komische timing is goed, al de rest is lomp en onbehouwen bij hem. Dat is prima zo. Hier en daar wordt de film nog opgesmukt met een tof design of een geslaagd bijrolletje, maar daar moet men ook weer geen te hoge verwachtingen van hebben.

avatar van mjk87

mjk87 (moderator films)

Mwoh. Typisch 80s met af en toe aardige actie maar ook vrij gedateerd en een Schwarzenegger die ik ook niet super gecast vind. Tempo is redelijk en de film kijkt nog wel weg maar echt boeien doet dit ding echt nergens. Kan er ook weinig over kwijt. 2,5*.

avatar van james_cameron

james_cameron

Herzien. Visueel hopeloos gedateerd, maar inhoudelijk vreemd genoeg behoorlijk relevant. Met de deep fake nieuwsberichten waren de makers hun tijd ver vooruit. Arnold is acceptabel in de hoofdrol (helaas wel uitgerust met een reeks tenenkrommende oneliners) en Richard Dawson is perfect gecast als de presentator van het programma. Qua aktie is de film veel te tam en er zijn een aantal belachelijke personages die de vergaderfase nooit hadden mogen verlaten. Dieptepunt is wat dat betreft de suffe Dynamo (Erland Van Lidth). Al met al nog wel onderhoudend en het concept blijft intrigerend, maar het boek van Richard Bachman (aka Stephen King) verdient echt een veel betere verfilming.

avatar van alexander038

alexander038

james_cameron schreef:

Het boek van King behoort naar mijn mening ook niet tot z'n beste boeken.