The Running Man (1987)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Paul Michael Glaser
met Arnold Schwarzenegger, Richard Dawson en Maria Conchita Alonso

2019. Alle communicatie wordt beheerst door de overheid. Een politieagent wordt onterecht opgepakt wegens het neerschieten van honderden onschuldige mensen. Hij ontsnapt, maar wordt aangegeven. Als straf moet hij meedoen met 'The Running Man'. Dat is het meest populaire en sadistische televisiespel van die tijd. Hij moet binnen 3 uur door 4 kwadranten heen zien te komen terwijl er moordzuchtige jagers achter hem aan zitten.

Nou als ik alle reacties lees moet die film wel erg slecht zijn. Ook ik heb de film als jong ventje gezien en vond hem toen erg goed. Hij is me altijd bijgebleven. Daarom heb ik vanmiddag de dvd gekocht (3.89 Euro bij de Action). Ik begin nu echter te twijfelen. Ik hoop in ieder geval dat ik hem nog steeds dragelijk vind.

Reinbo
Cheesie jaren '80 film, maar wel het magnum opus van de cheesie jaren ' 80 film. Heerlijk foute oneliners, foute kapsels en glimmende art direction met muziek van harrold (Maimi Vice, Beverly Hills Cop) Faltemeijer en .......

Reality-tv avant la lettre

avatar van De GeuS
Vroeger als kind was dit 1 van mijn favorieten; lekker spannend. laatst nog weer eens gekeken en dan merk je dat het eigenlijk maar een middelmatig filmpje is....

3 sterren voor het idee van de film (en een paar leuke scene's)

"I'll be back"

"Only in the rerun, kid"

Was dit overigens Arnies eerste "i'll be back?"

Zombie McGruder schreef:

"I'll be back"

"Only in the rerun, kid"

Was dit overigens Arnies eerste "i'll be back?"

Ben je niet in de war met the last action hero?

Zijn eerste I'll be back was in de eerste Terminator in 1984.

De meest foute en cheesy jaren '80 film is natuurlijk Flash Gordon

Wouter schreef:

De meest foute en cheesy jaren '80 film is natuurlijk Flash Gordon

Ja maar die is ook echt oogverblindend slecht terwijl TRM zeer vermakelijk is.

avatar van BoordAppel
Volgens mij zou deze film een volle ster lager staan als het voor veel users geen jeugdsentiment zou zijn geweest.

Bestaat er eigenlijk een film die dit concept (het vogelvrij verklaren van een misdadiger, hem een kleine voorsprong geven, en dan met een speciaal aangesteld team de misdadiger achtervolgen, zoals in S. Kings verhaaltje) wel goed uitgewerkt heeft? Deze film is wel wat magertjes namelijk.

avatar van Captain Pervert

Reality-tv avant la lettre

Prachtig omschreven, ben het er geheel mee eens.
Dit is 80's action op zijn best.

Reinbo schreef:

Ben je niet in de war met the last action hero?

Zijn eerste I'll be back was in de eerste Terminator in 1984.

dat was idd in the running man de "I'll be back"

avatar van gemaster
gandalf schreef:

Hard Target van John Woo was goed te pruimen. Deze film trouwens ook hoor. 3,5 ster.

Surviving the game met Ice-T heeft ook wel wat van het verhaaltje van een groep die jacht maakt op een prooi. Ken Kings boek niet, maar Ice-T en Schwarzenegger zijn iig niet echt misdadigers, maar juist the good guys.

avatar van Bananas
Heerlijk slechte film en was blij dat ik hem laatst wederom op TV mocht aanschouwen. Ik vind hem zo slecht qua acteurs en verhaal dat hij erg vermakelijk wordt en ik heb dan ook geen seconde gemist.

Het is inderdaad Reality TV avant la lettre en top tachtiger jaren pulp. Tsja, hoe waardeer je dat...? Een 3 zou ik zeggen waarbij de slechte input onbedoeld een zeer amusante ouput geleverd heeft.

avatar van Redlop
Yep!

Met name het optreden van 'Dynamo' en 'Buzzsaw' werkt goed op de lachspieren.

avatar van mikey
nog vreemdere bewerking van het toch al zo vreemde verhaal van King. ventura is erg grappig als uitgebluste gladiator met een volslagen debiel pakje. soms is de actie is vermakelijk.

gemaster schreef:

Die man in het boek van king was ook geen misdadiger, maar iemand die zich vrijwillig voor dit spel had aangemeld.

avatar van Phil Leotardo
Een van de betere Arnold Schwarzenegger films vind ik persoonlijk. Veel actie en oneliners. Het concept was voor die tijd erg origineel en omstreden. Ik heb de film op DVD (Special Edition, regio 1) staan veel leuke extra's op.

avatar van bartsch
Ja zo fout dat het goed is!
Captain freedom en dynamo zijn echt zo grappig!
Je moet uiteraard niet te critisch naar het verhaal kijken, maar daarvoor is het een jaren '80 sci-fi film.

De 2e film van Arnold die ik zag (de 1e was Predator). Laatst nog op tv gezien en hij heeft nog steeds zijn charme, wel doen de decors nu wat kitscherig aan maar wat wil je voor een film uit 1987. Wel heerlijke maatschappij kritische normen en waarden erin. Als je de shows van de afgelopen tijd op tv bekijkt, was deze film zijn tijd ver vooruit. Bijv. hoe ver gaat de media en tv om meer kijkers te halen, en hoe afgestomd zijn de kijkers dat ze meedoen met een spelshow, waarin mensen gedood worden, wedden op iemands leven en hoe een regering mensen onder de duim kan houden.
Zou iedereen die de film nu ziet, nog vinden dat dit de grens is, hoe ver een regering, media en tv kan gaan?

avatar van mikey
Dit was niet de eerste film over een ultra geweldadige gameshow/sport als uitlaatklep, georganiseerd door een corrupte regering. Zie bijvoorbeeld de death race 2000 en rollerball. Zelfs joe d'amato zat nog in het genre. daarmee wil ik zeggen dat de film verre van origineel was, misschien het boek van King wel, maar dat weet ik niet.
In de jaren 80 kon men ook professionele films maken (eeh robocop misschien), dat heeft te maken met het talent van de makers. Nu heb je bijv. die vreselijke compi-animaties. Sommige daarvan zijn werkelijk te slecht voor woorden, zelfs in 2005.

Ook voor mij geldt: een behoorlijke tijd terug gezien, maar in ieder geval wel een film van Arnie die me een stuk beter beviel dan "eng monster in het bos" Predator. Over platte verhaaltjes gesproken.

De maatschappijkritiek in deze film bevalt me. En ken het boek van S. King ook niet, dus daar hoef ik me ook niet aan te storen.

Heb ook liever een paar gammele decors dan die vreselijke compu-animaties. Nog even en de filmindustrie is één grote videogame geworden. (In Zuid-Korea zitten al stadions vol om naar de verrichtingen van spelers in een compu-game te kijken....wordt dat de toekomst?)

Na de eerste twee terminators en True Lies de beste Arnie! 3,5 ster

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Eigenaardige film die me altijd is bijgebleven. Leuke actiefilm die het rare verhaal van Stephen King goed verfilmd heeft. Eén van de betere films met Schwarzenegger. 3,5 sterren

zeer goede film kwa special effects maar slap verhaal wel mooi om te zien hoe Jesse Ventura het opneemd tegen Arnold die 2 zien we ook nog is een keer in predator.

avatar van erwku
Hoewel niet geweldig, zitten er soms satirische humor momenten in die de film het kijken waard maken.

Voor een vrijdagavond film, redelijk 2 uur vermaak.

erwku schreef:
Voor een vrijdagavond film, redelijk 2 uur vermaak.

Wanneer is een film eigenlijk een vrijdagavond-film?

Wanneer het vrijdagavond is als je de film kijkt?

twg
ik denk het wel

avatar van SuperSideSwipe
Aparte film, meestal vind ik vilms de eerste keer dat ik ze zie leuk, en vervolgens bij elke keer minder. Maar bij deze is het net omgedraaid. Ik vind deze film steeds leuker. Het heeft wel iets dat Arnie steeds weer in een arena wordt gegooit tegen bijna onmogelijke tegenstanders.

weer een heerlijke ouwerwetse foute koningsfilm van Schwarzenegger. Haalt het niveau van commando niet, maar toch zeer de moeite waard om weer een keer te zien.