The Running Man (1987)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Paul Michael Glaser
met Arnold Schwarzenegger, Richard Dawson en Maria Conchita Alonso

2019. Alle communicatie wordt beheerst door de overheid. Een politieagent wordt onterecht opgepakt wegens het neerschieten van honderden onschuldige mensen. Hij ontsnapt, maar wordt aangegeven. Als straf moet hij meedoen met 'The Running Man'. Dat is het meest populaire en sadistische televisiespel van die tijd. Hij moet binnen 3 uur door 4 kwadranten heen zien te komen terwijl er moordzuchtige jagers achter hem aan zitten.

Jordy (admin)
Eén van de betere Arnie-films. Interessant verhaal, en redelijk spannend. Althans, dat vond ik 5 jaar geleden toen ik deze voor het laatst zag. 3 en een halve ster.

Gewoon goede actie film met lekker hoog tempo.

Arnie zou weer eens van dit soort films moeten gaan maken in plaats van die rare films die hij nu maakt (Behalve True Lies dan, die was wel erg cool).

BS
leuke film toen de tijd.Nu misschien wat minder omdat we wat heftigers gewend zijn.
Goed verhaal,leuk gedaan.Het betere arnie-werk. 3,5 sterren

avatar van You_bastard
Jammer dat de film niet eindigde zoals in het gelijknamige boek van Steven King: Dodelijk gewond vliegt de held in een boeing 747 recht in de penthouse van de bovenste verdieping van een wolkenkrabber van de badguy. De badguy stond net van de uitzicht te genieten in zijn penthouse en ziet dan plotseling de boeing recht op hem afkomen en voordat het vliegtuig tegen de wolkenkrabber knalt ziet hij hoe de held lachend zijn middelvinger opsteekt in de cockpit. "What a way to go"

avatar van You_bastard
Bovenstaande is echt een stukje uit Steven Kings boek. Dus geef mij niet meteen aan bij de FBI want ik heb helemaal niks te maken met wat er in New York is gebeurd !!!

Onderstaande is echt een stukje uit Steve Kings boek. Dus geef mij niet meteen aan bij de FBI want ik heb helemaal niks te maken met wat er in New York is gebeurd !!!

Nu weten we meteen waar de inspiratie vandaan komt...

Een goeie Arnie-film, met lekker veel actie en een wel apart verhaal. Ik vond hem jaren geleden wel stuk beter dan toen ik hem nog niet zo lang geleden op tv zag. Maar ik geef de film toch 3,5 sterren.

avatar van BoordAppel
Omdat ze zo vakkundig een prachtig verhaal van King hebben verneukt durf ik het aan om deze film een 0,5 te geven, en ik denk niet dat het veel hoger zou zijn geweest als ik het verhaal niet had gelezen.

avatar van narva77
Vroeger vond ik em tof, onlangs heb ik de dvd gekocht (erg goedkoop), en het boek van SK heb ik niet gelezen dus ik kan niet vergelijken.

Ik was er van onder de indruk toen ik hem voor het eerst zag. Zou hem best nog wel een keer willen kijken. 'k Zal dan denk ik wel minder onder de indruk zijn.

avatar van as
as
Dit is voor mij ook zo'n film die ik vroeger vaak gezien heb toen ik wat jonger was. Toch vind ik hem noch best wel leuk. Lekker onzin verhaal, groffe actie en Arnie die nog niet eens zo stoort als Macho held. Haaaa, Toen waren spierballen nog stoer.
Het boek van King ( of eigenlijk Richard Bachman) is wel wat anders. De grote lijnen komen overeen maar het boek is iets interesanter. Daarin worden de mensen gewoon in de maatschappij losgelaten en daarna opgejaagd. Het duurt dan ook dagen, die jacht.

Werkelijk vreselijk. De tekortkomingen van Arnie worden pijnlijk bloot gelegd.
Het verhaal is te stom voor woorden en de regie slap.

avatar van JoeHallenbeck
Zeer slechte verfilming van het spannende korte verhaal van King.
Het boek was zo spannend omdat Richard door de hele buitenwereld werd opgejaagd i..p.v. door die lachwekkende 'american gladiators'.
Schwarzenegger is idd totaal ongeschikt voor deze rol, hoewel een andere acteur dit prul waarschijnlijk ook niet had kunnnen redden.

avatar van De Knip
Deze film is me altijd wel bijgebleven. Aparte film en vond em destijds best spannend.

***

Herzie 'm zou ik zeggen.
Afgrijselijk acteerwerk, tenenkrommende grappen en plotholes waar Andre the Giant door kan kruipen.

FisherKing
Zal wel pijnlijk worden, die herziening dan.

Jordy (admin)
Ja ik durf het ook niet. Nadeel dat er tot ik dat wél doe een 3,5 blijft staan van me...

Heb de dvd hier liggen. Ruilen, anyone.....?

avatar van narva77
Ik heb de dvd ook. Binnenkort na jaren maar eens herzien dan, in mijn herinnering toch wel goed...

Ik maak er in ieder geval vast een 3 van

avatar van BoordAppel
Ik raad iedereen aan om eerst het korte verhaal van King te lezen. Dan kan je al niet meer dan 1 ster geven voor deze waardeloze film die in de hogere regionen van de flop 100 mag komen te staan.

avatar van narva77
Tja, ook maar herzien na jaren. Moet zeggen dat ik er iets meer van had verwacht, in mijn herinnering was ie toch wel 'cool'. Voor een twintiger zoals ik valt ie enigszins tegen denk ik, en idd het acteerwerk van Arnie (en consorten) liet te wensen over. Vanwege het jeugdsentiment verlaag ik mijn stem tot 3*.

Toch stiekum wel een soort van boodschap in de film; over de opkomst van Big Brother-achtige TV-programma's als vermaak voor de grote massa...

Dat was toen al ouderwets...

narva77 schreef:

In het verhaal van King veel beter uitgewerkt.

avatar van Tommeh
Yeeessss ik heb het volgehouden hem af te kijken! o//
Ik kan me nog herrineren dat ik deze film als 11 jarig jongetje helemaal geweldig vond. Het enige waar ik vanavond zat aan te denken was 'Laat deze film alsjeblieft snel afgelopen zijn!!'

Toch nog 1* voor dit wanproduct, omdat het verhaal opzich interessant had kunnen zijn.

Deze film blijft een toppertje natuurlijk. Mooi verhaal en erg goed uitgewerkt. Hoogtepunten zijn uiteraard de one-liners bij het ter ziele gaan van zijn opponenten (Lost his head, had to split etc.), maar zeer zeker ook het hele concept van de film. Hulde!

avatar van JoeHallenbeck
PartyMarty schreef:

Mooi verhaal en erg goed uitgewerkt.

Het verhaal was mooi (short story van King). De uitwerking is natuurlijk verschrikkelijk slecht.

Jordy schreef:
Ja ik durf het ook niet.

Volgens mij is het beter om gewoon het boek niet te lezen. Iedereen die 'm slecht vindt komt met het argument dat het boek zoveel beter is. Ik heb het boek niet gelezen, maar ik krijg uit bovenstaande berichten de indruk dat dit ook niet een echte boekverfilming is, maar dat het erop is gebaseerd. In dat geval kun je dit wellicht beter beschouwen als een (prima) actiefilm die her en der wat geleend heeft van King en dan hoef je 'm ook niet zo af te kraken.

avatar van BoordAppel
Zelfs als actiefilm heeft dit gedrocht bar weinig te bieden, maar dat het boek zo ongelofelijk verneukt is weegt voor mij idd wel het zwaarste mee.