Creep (2004)

Verenigd Koninkrijk / Duitsland
Horror / Thriller

geregisseerd door Christopher Smith
met Franka Potente, Vas Blackwood en Sean Harris

Kate (Franka Potente) wacht op de trein om naar huis te gaan. Terwijl ze wacht valt ze in slaap. Als ze wakker wordt, is het hele station verlaten. Gelukkig komt er nog een trein, maar ze blijkt de enige passagier te zijn. Halverwege een tunnel stopt de trein en de lichten gaan uit...

avatar van John Lee Hooker
Jessen0wnt schreef:
De film kijkt heerlijk weg, is vermakelijk en heeft een creepy sfeer. De tekortkoming van structuur, balans en ook maar enige houvast vond ik juist een groot pluspunt van de film. Het is gewoon allemaal lekker goedkoop, en daar is zo af en toe niets mis mee. Meer dan prima te doen!

Klinkt positief...

avatar van xxc
xxc
Deze film heb ik gister weer eens herbekeken na een kijkbeurt van zeker 5 jaar. Ik wist er dan ook weinig meer vanaf, behalve dat het meisje wakker word op een verlaten station. Alleen dat gegeven vind ik al sterk.

Wat lijkt me dat vreselijk zeg.. wakker worden op een station en je ziet niemand meer. Hoe alleen je je dan voelt... verschrikkelijk.
Deze film heb ik dan ook erg realistisch ervaren. Je weet niet wat er in het amerikaanse station snachts kan gebeuren.. wat daar schuilt. Ja, alhoewel het natuurlijk niet pure non-fictie is, blijft het voor mij een mooi realistisch (?) filmpje.

De spanning zat er goed in, en was lekker opbouwend. Ik heb geen moment gedacht: 'hoelang gaat dit nog duren?' Nee, het schoot lekker op en de minuten vlogen voorbij.

Mooi filmpje

avatar van sinterklaas
Voor The Descent en ook de Australische The Tunnel was er nog Creep.

Met weer een standaard verhaal, maar op bepaalde lijnen wel weer erg aansprakelijk en spannend. Franka "Lola Rennt" Impotente mag de hoofdrol spelen in deze griezelfilm waarbij ze in slaap valt in de metrostation en als ze wakker word is het station verlaten, of er komt toch nog een metro aan. En dan gebeuren de griezelige dingen. En inderdaad is dat gegeven al sterk. Had eigenlijk niet verwacht dat de film nog verder ging dan alleen maar die metrotreinstel, uiteindelijk gaat deze door alle uithoeken van de metrostation. Maargoed, die zwervers waren ook erg leuk en dan ook vooral die putjeschepper die Kate ontmoet. Ook die griezel zag er lekker eng en smerig uit en toch weet de film spannend te blijven. Alleen is het niet angstzweetverwekkend en dat had ik dan toch weer wel verwacht, of ik ben het gewoon erg gewend.

Maar verder een zeer vermakelijk horrorfilmpje. Niet Hollywoodiaans overgens. Engelsen kunnen het ook goed.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
sinterklaas schreef:
Franka "Lola Rennt" Impotente

Misschien ken jij haar beter, maar het is Franka Potente.

avatar van sinterklaas
Whoops

avatar van Perry Meer
mmm een twijfel geval. Veel rennen, hijgen door de metro en vooral zwart beeld, en het verhaal ontbreekt, er is gewoon geen verhaal!
maar bij het zien van de 'extra's' op de dvd kreeg ik wel wat sympathie voor Creep
en zijn acteurs vandaar 3 kruisjes

Bij deze ben ik fan geworden van Christopher Smith. Black Death beviel me al goed vanwege het rauwe karakter, Creep overtreft deze film ook voor een stuk. Sowieso is het voor mij duidelijk dat we voor goede, rauwe horror beter naar Engeland en Frankrijk, dan naar de VS kunnen kijken, waar het bloed er via de computer bij wordt gezet en we steevast getrakteerd worden op stomme schrikscenes die ondersteund worden door luidruchtige muziek. Creep is ingetogener en werkt vooral vanwege de sterke setting van de Londense ondergrondse, die door de toevoeging van het riool en het laboratorium/ziekenhuis ook veel raakvlakken met Silent Hill 3 lijkt te hebben.

Het eerste gedeelte is het net zoals bij The Descent het geval dat we vooral in het duister tasten en ons aan het afvragen zijn wat er precies aan de hand is. Pas als rond de 45 minuten de Creep in beeld komt (op een overigens zeer effectieve manier, ik schrok net zoals bij The Descent het geval was flink toen zijn gezicht ineens in volle glorie verscheen) slaat de film om naar een met meer gore gevuld festijn. Geen flauwe sneetjes, het bloed mag lekker vloeien terwijl men tegelijkertijd af en toe de suggestie ook het werk laat doen. De kleine cast doet goed zijn best trouwens, helemaal de dubbelrol van Sean Harris is zeer de moeite waard. Potente heb ik wel eens beter gezien, maar voor een rol waarbij het voornaamste acteren toch bestaat uit angstig rondrennen was het zeer acceptabel te noemen.

Een ander sterk punt is toch het feit dat we uiteindelijk net genoeg in het duister blijven tasten over de motieven van de Creep. In het alternatieve begin op de dvd laat de regisseur meer van een achtergrond verhaal zien, maar dit haalt tegelijkertijd ook weer een hoop van de charme van de film weg. Nu krijgen we als kijker hints en ook al willen we meer, doordat de regisseur niet alles verteld blijft de film behoorlijk effectief. Knowing is half the battle, de kijker blijft nu angstig en geintrigeerd tegelijk.

Al met al een zeer plezierige kijkbeurt en zeker een van de fijnste horrorfilms qua setting die ik sinds tijden heb gezien. Samen met onder andere The Descent het bewijs dat Engeland in de gaten gehouden moet worden voor claustrofobische horror!

avatar van Kevin1305
Prachtige film!!

Ik snap niet dat bijna iedereen de "Creep" afkraakt, volgens mij weten zij nog niet eens wat hij eigenlijk is of was..
SPOILER
Hij is/was een mens, overlevende van een abortie. Hij is achtergelaten in de kelder van een ziekenhuis ( ziekenhuis werd gesloopt ),Dus hij groeide op met de ratten..het enige wat hij nog weet van vroeger is hoe de aborties werden uitgevoerd en zijn connectie met zijn dokter. En daarom ziet hij er zo uit, maar het is een mens en dat vind ik er juist zo akelig aan, als het nu gewoon een monster was dan zou ik jullie allemaal gelijk geven.

Sterke spannende,vieze film!Met een verhaal achter.Van het hoe en waarom hij zo geworden is.Net zoals Kevin hier boven beschreef.Dit laat deze film toch eentje worden die een dikke 4 sterren waard is!

confucius repeat
In mijn puberjaren vertelde mijn oom op een keertje een spookverhaal (nu heet dat horror)met een diepe zware grafstem. Dat ging zo: 't was nacht, 't was midden in de nacht, opeens ... een door merg en been verscheurende kreet... aaaahhhhwoewwoewoewoeiiiiiiaaaahhhrrrrchchch!
We - ik zat er niet alleen - schrokken ons het rattenzuur. Totdaar het begin van een creepy spookverhaal. Deze horrorprent Creep genaamd had dat ook, zo'n door merg en been verscheurende kreet, alleen dit ... ik schrok niet, oh nee, ik lag in een dubbelgevouwen plooi onder mijn stoel van de slappe lach. Heerlijk, heb er van genoten. Ik hou het op Stijlvolle Wansmaak. Next.

avatar van Shinobi
Redelijke film, met een goede setting, redelijke geacteerd, alleen helaas nooit echt eng te noemen.

2,5 Sterren.

avatar van jordandejong
Heel aardig horrorfilmpje.....

De setting is natuurlijk al een onwijs pluspunt. Het verlaten station is heerlijk creepy, en de film heeft geen lange intro nodig om te beginnen.

De ''Creep'' ziet er goed uit en is ook best eng. Dat je niets over z'n motief komt te weten, maakt mij niet zoveel uit. Het leek echter alsof de regiseur niet echt wist of hij nou wel of niet een motief moest geven, aangezien de foto's van z'n vader(?) natuurlijk wel wat moesten betekenen.

De gore is verder prima in orde, af en toe echt een paar goede gore scenes en ook met de schrikeffecten zit het goed.

avatar van PsykoPumpkin
Erg beklemmende film... Tot het wezen in het riool in beeld kwam. Dat heeft voor mij de spanning doodgeslagen.

avatar van J.V.L.
het is veel in het donker er is niet veel te zien wel goed gevonden

avatar van RuudC
Castlefreak in de metro. Zodoende had ik steeds de neiging deze creep maar gewoon metrofreak te noemen, maar daarvoor had hij geen strakke shirtjes en kekke sjaaltjes. Wat wel is, is dat de metro erg goed werkt als decor voor een horrorfilm. Het is op een bepaalde manier erg claustrofobisch, maar tegelijkertijd ruim genoeg om het avontuur onvoorspelbaar te maken. Dat laatste mag trouwens wat de uitvoering hier betreft met een korreltje zout genomen worden. Creep is een horrorfilm uit het boekje, waarbij op de verwachte momenten personages wegvallen en de hoofdpersoon gaandeweg meer over de situatie te weten komt en uiteindelijk haar weg eruit vindt. Christopher Smith weet me dan voor het eerst echt te bekoren met een goede sfeer en omdat hij goed gebruikt maakt van de mogelijkheden van deze setting. Dat de creep uiteindelijk wat tegenvalt omdat hij z’n zwaktes heeft, vind ik niet eens een ramp. Tot dusverre heb ik best van de film kunnen genieten. Keurig regiedebuut ook, al vind ik Triangle en Severance niet heel bijzonder. Ik zal binnenkort wel eens Black Death kijken.

avatar van xxERWINxx
Spannende film, je weet niet wie hierachter zit totdat je het ziet

avatar van misterdhdh
redelijk leuk filmpje, maar heb al spannender gezien. ben natuurlijk al wat gewend van horrorfilms, het verhaal vindt ik schitterend: alleen als meisje , opgesloten in een metrostation. zou het ook niet graag meemaken. ze acteert trouwens zeer goed, trouwens niemand deed het slecht in deze film qua acteren. van mij mocht de film zich gerust wat langer in de metro zelf afspelen. , dan zou ik het nog enger vinden. die paar minuten dat ze alleen in die metro was vond ik trouwens de engste van de film, maar al snel breidt de omgeving zich eindeloos uit. film mist wat spanning en schrikmomenten zoals bij the descent waar ik me om de minuut rot schrok. bij deze film paar keer lichtjes geschrokken maar dat was het dan. het 'monster' zelf vond ik soms wel lachwekkend. (vond hem wat op sven nijs lijken) het wezen kwam iets te snel en te duidelijk (met heel zijn lichaam) in beeld. voor de rest heb ik me wel geamuseerd. paar leuke scenes: met dat meisje op die operatietafel, bebloede hond die toekomt, in de metro zelf wanneer zij niet ziet dat de machinist vermoord is,..., paar kleine ergernissen ook: maar dat is bijna in elke horrorfilm, het meisje heeft meermaals de kans om dat wezen te vermoorden, want zo bovennatuurlijk sterk is hij niet, hij blijft menselijk, in plaats van hem te killen gaat ze vluchten, geen gsm bereik, raar dat ze niet meer weg kan, ze moeten toch de boel controleren voor ze afsluiten, het monster dat direct weer bij hen is, nadat ze al 5 minuten voorsprong hadden,terwijl hij rustig dat meisje in stukken zat te snijden,...
leuke muziek, film ging als een trein voorbij, in dit geval als een metro
film die het vooral moet hebben van het verhaal en een beetje van het acteerwerk, uitwerking kan beter en spannender maar het was zeker niet slecht. heb me geamuseerd en dat is het belangrijkste.

3/5

avatar van indigoriico
lekkere smerige film.
van het verhaal moet deze film het absoluut niet hebben, maar een aantal leuke schrikmomenten heeft deze wel.
de film heeft ook een lekker creepy sfeer met dood en verderf.
ik geef hem een 3,5 omdat ik wel een paar keer flink moest schrikken en hij ziet er niet zo nep uit zoals alle andere standaard cliche rare irriterende horror films.

avatar van from7to9
Heb hem vroeger ook ooit al is gezien denk, er waren een paar stukjes totaal onbekend maar ook een paar stukjes die mij bekend voorkwamen. Maar ik vond het een aardig filmpje. Paar leuke schrikmomenten, maar wel een voorspelbaar einde

avatar van FillumGek
Naar verwachting een middelmatige horror op een geisoleerde locatie dat het altijd goed doet; de metro. Het is niet moeilijk jezelf in te leven in een slachtoffer dat in een oneindig gangenstelsel op de vlucht is voor een gestoorde creep. Zeker niet als dat slachtoffer de mooie Potente is.

De spanning wordt goed opgebouwd, met de noodstop van de trein en de lichtuitval. Ik had nooit verwacht dat het Guy was die op de trein sprong. Anyway, hij krijgt de enige juiste straf die op aanranding staat. Zijn opengereten rug verraadt al dat de make-up van een goed niveau is.

Zoals vaker is het meteen gedaan met de spanning wanneer de creep in beeld is. Vooral omdat hij in het gezicht nog steeds erg menselijk is. Het worden dus helaas geen 'Descent'-achtige taferelen, die een stuk enger waren. Schrijnend dan ook om de mensen achter de schermen te horen over hoe enorm goed het allemaal is gelukt. Ik vond dat wel meevallen. Het grotendeels weglaten van het achtergrondverhaal vind ik geen geslaagde keus. Aan kleine hints is nog wel het een en ander uit te halen; zijn pa was een experimentele wetenschapper die Craig heeft verstoten. Een verwoede poging om medelijden voor Craig op te wekken bij de kijker is compleet mislukt.

Best sfeervol dus, wat goede gore, een mooie Franka en een aardig einde. Dat, gemixt met een flinke brok middelmatigheid.

avatar van knusse stoel
Aardige horrorfilm met de nodige elementen die de horrorliefhebber aan zal spreken.
Ook is het acteren en het verhaal redelijk goed te noemen en nu en dan zelfs spannend.
Maar zoals veel begin, de start is ontspannend en dan.... met de hoofdrolspeelster komt de spanning.

avatar van EVIL '84
Wel een aardige horrorfilm.
Ik keek hem puur uit nieuwsgierigheid en niet omdat ik er zoveel goeds over gehoord had.
Begint spannend, maar nadat de creep in beeld komt neemt het allemaal wat af. Ook jammer dat je er niet achter komt hoe de creep de creep is geworden enz.

Leuk voor een avondje vermaak maar blijft voor mij bij 1x.

avatar van housemoviewatch
Creep

Zeker een leuke film maar ook voorspelbaar.

Het verhaal klinkt erg cliché en dat is op sommige vlakken merkbaar. Wel zaten er stukken in die ik niet zag aankomen en bleek het zelfs een verhaal te hebben. Wat ik wel jammer vind is het inhoudelijke deel. Je weet aan het einde van de film vrij weinig inhoudelijks van de Creep zelf. Jammer.

De Creep zag er wel goed uit en de locatie had een duister sfeertje. Jammer is wel nadat de Creep in beeld is geweest je eigenlijk al weet hoe de film zal aflopen. Ook de schrik momenten werden erg voorspelbaar.

Acteerwerk is niet veel op aan te merken. Aardig meer niet.

Met al een leuk filmpje om eens gezien te hebben op een doordeweekse avond maar verwacht geen groots verhaal want de films mist op veel vlakken toch wel het nodige. Een 6 voor dit standaard filmpje (3*)

avatar van Insignificance
Wel oké. Veelbelovend begin in het riool, mooie locatie ook rond de metro's en de jurk van Potente is niet het enige bewijs van aardig kleurgebruik. Jammer dat ze er zelf niet zoveel van bakt. Als de film volledig op haar schouders leunt, en gedurende de eerste drie kwartier is dat veelal het geval, wil het nog wel eens moeizaam gaan. Keerpunt is wanneer de griezel zich er in beeld mee gaat bemoeien.

Een rare, maar hij houdt er een leuke hobby op na. Jammer dat Smith het niet kan laten om toch wat duiding te geven. Ik zie de toegevoegde waarde niet in van dat soort info en het maakt de creep er in wezen alleen maar ridiculer op. Je mag best iets aan de verbeelding over laten. Gelukkig spendeert Smith er niet veel tijd aan en met bloederige, vieze fun en een droog slot, komt hij nog een heel eind.

avatar van xxERWINxx
Spannende film als je hem voor het eerst ziet, 2e keer weet je wel ongeveer wat er gebeurd, maar toch blijft hij iedere keer boeien.
Je weet niet wie hier achter zit, is het een dier, een wezen, een mens?
Lekker kijken en dan weet je het.