Dead End (2003)

Verenigde Staten / Frankrijk
Horror / Thriller

geregisseerd door Fabrice Canepa en Jean-Baptiste Andrea
met Ray Wise, Alexandra Holden en Lin Shaye

Net als elk jaar gaat Frank Harrington ook dit jaar weer met zijn vrouw Laura, zoon Richard, dochter Marion en diens vriend Brad op weg naar zijn schoonfamilie om kerstmis te vieren. Onderweg neemt Frank een kortere weg om eerder bij zijn schoonfamilie te zijn. Maar na een tijdje merkt hij dat er maar geen eind komt aan die lange weg in het donkere bos. Als hij en zijn familie dan ook steeds een vreemde jonge vrouw in het wit en een baby in haar armen langs de weg zien staan, weten ze dat er iets goed fout is. Het simpele ritje verandert in een gruwelijke nachtmerrie.

avatar van jippie2010
Een B-film? Ja misschien wel, maar toch weten de acteurs het aardig boeiend te houden.
Lijken me lastige rollen. Ik zag met name een zwarte komedie, die overigens zeker het bekijken waard is. *3.0

Aangename verrassing deze B film. Ideaal om als laatavond film te bekijken. Laat, donker en liefst alleen, al dan niet in het gezelschap van wat geestverruimende substanties....
Zou een betere Stephen king verfilming kunnen zijn. Dus voor de liefhebbers van "Mistery" met een knipoog, zeker kijken....

avatar van VonThirsty
Opvallend hoog gemiddelde op MovieMeter. Ik vind het zonder twijfel een B-film, waarin de zwart bedoelde humor vrijwel nooit grappig is. De zogenaamde trauma's van de personages na elk gedode gezinslid, zijn slecht uitgewerkt en vooral onrealistisch. Al zullen de twee regisseurs het ook niet anders bedoeld hebben, denk ik. Het Franse tintje zie ik in ieder geval niet in de sfeer of cinematografie van de film terug.

Neemt niet weg dat het erg knap is dat er met dit kleine budget maar liefst 77 miljoen is opgebracht, volgens Wikipedia dan. Met al die prijzen op zak, zullen de makers niet wakker liggen van de krappe 2,0 sterren die ik er voor geef.

En terecht dat hoge gemiddelde. Echt een aanrader voor elke liefhebber van mystery/thrillers en horrors.

avatar van SmackItUp
Raar genoeg moet ik bekennen dat ik dit gewoon een zeer fijne film vond om naar te kijken. Eng? Nah niet echt. Grappig? Ja echt wel. Ik hou wel van die stomme humor.

keimpeS
leuk om mijn oude dvd's weer eens te bekijken, gisteren Lost Highway en nu Dead End. Dead End vind ik een ijzersterke horror, niet zozeer dat het eng is maar wel lekker mysterieus, met daarin ook leuke humor. Leuke kerstfilm!

avatar van john mcclane 2
had slechts een budget van $ 900.000 maar bracht later $ 77.000.000 op.
Dan doe je iets heel goeds in de trant van desperado en blair witch.
Het is dan ook een fijn kort grimmig film(pje) en met de best wat humor.
Maar echt vrolijk is het natuurlijk niet.
Wel beter dan de middelmaat . knap.
Al voelt het ook wel een beetje aan als een afl van the twillight zone of masters of horror.
Maar dat hoeft niet negatief te zijn ,,zeker niet zelfs.

avatar van Donkerwoud
Ik kon hier ook niet zoveel mee. Het is een mengeling van de soort lore uit 'The Blair Witch Project' (1999) met de plotwendingen uit 'The Sixth Sense' (1999) en de zwarte humor uit de bekende anthologie-reeksen. De paranormale entiteit is niet echt eng, eerder suf. De karakters zijn strontvervelend en gemeen, maar het ergste is dat ze waanzinnig slecht geschreven. Het helpt niet voor de zwarte humor dat hun ongeloofwaardige gedragingen eigenlijk nergens op slaan, terwijl 'Dead End' (2003) het voor een groot deel moet hebben van de irritaties, onhebbelijkheden en geheimen van de gezinsleden in een familiewagen. Schijnbaar is de productie voor een appel en een ei gemaakt, maar dat zie je er ook aan af, want je ziet steeds opnieuw dezelfde lelijke CGI-animatie van dezelfde weg met die eindeloze reeks dennenbomen.

Leuke film. Beetje mysterie/horror met een vleugje humor

avatar van joolstein
Zeer leuke komedie-film. Juist... komedie want van horror kan je eigenlijk niet spreken. Degene die het slachtoffer worden onderweg zijn steevast uit beeld. Er is niets te zien op het gebied van gore of bloed. We zien alleen de reacties van de personages die het hebben overleeft. Ook is het verre van eng. Daardoor kan je met de meeste van de 85 minuten vooral heerlijk lachen. Het was erg fijne zwarte humor! De film begint met een goede opbouw waarbij we kennis-maken met de 'Happy' familie. Vader, moeder, zoon, dochter en het vriendje van die dochter zijn onderweg naar oma en als er een achteraf weg wordt genomen gebeurd het onvermijdelijke. Het enige mindere aan de film was het einde. Het eindige nogal zoals het publiek het graag ziet. Helaas vond ik de twist om de film te kunnen laten eindigen met een Happy End een beetje te veilig. Daarom is de film als komedie zeker geslaagd maar als horror slaagt hij duidelijk minder.

avatar van alexspyforever
Tja zoals joolstein al aangaf is er van horror weinig sprake, meer een zwarte comedy. Liever zo dan die flauwe zever van The Final Girls of de irritante Eisenberg uit Zombieland. Eigenlijk vond ik het eigenlijk wel redelijk vermakelijk, wat zou er gaan gebeuren en wie wordt de volgende ongelukkige en wie gaat welke (duistere) onthulling doen? Het einde was misschien een beetje voorspelbaar ja, maar gelukkig hebben ze niet gekozen dat het allemaal slechts een droom was.

avatar van Collins
Hele leuke komedie.
En dus absoluut geen volbloed horror of -thriller. Ok, de film heeft een paar scènes die wat bloederig zijn en ja, er zitten een paar jumpscare effectjes in, maar dan heb je het ook wel gehad.
Een leuke opzet waarin 5 personages in één auto geconfronteerd worden met een flinke hoeveelheid stress. De film gaat vervolgens in volle vaart los met fantastische stompzinnige dialogen, met uitvergrote situaties en met personages die gewoon heerlijk plat zijn ingevuld.
Het zijn allemaal herkenbare elementen die eigenlijk niet erg verschillen van die uit een gemiddelde horrorfilm, merk ik nu. Een echte horror zet bovenop deze elementen natuurlijk nog lekker aan met een portie angst, met veel spanning, met gruwelijke plastische effecten en met een heuse engerd. Allemaal elementen die ik hier niet heb terug gezien.
De insteek in deze film is simpelweg humor en niet horror. De gestresste personages slaan op humoristische wijze helemaal door in deze zwarte komedie. Stress doet niet alleen enge maar ook grappige dingen met een mens.
Ik heb genoten.

avatar van HarmJanStegenga
Geweldige low budget horror-komedie. Interessant concept, zeer fijne uitwerking, met een verrassend eind. Niks aan te merken op deze prent. Ray Wise is natuurlijk een held. Waar ik in het begin veel kon lachen om zoonlief met z'n opmerkingen, kwamen moeders en co. daarna steeds meer uit de verf. Fijne rolverdeling. En er komt maar geen einde aan die bosweg! Fantastisch. Al het gestress, gezeik en de (spannende / grappige) gebeurtenissen onderweg, heel vermakelijk. Heb bijzonder genoten. Fijne speelduur ook.

Pfff wat saai , flauwe ongepaste grappen en slecht geacteerd ..vanwege het einde nog een halve ster erbij ....1 ster

avatar van Shadowed
Lachen.

Qua horror moet je dit eigenlijk met een korreltje zout nemen, want dit voelde meer aan als een soort parodie op de horrorfilms. Hiermee blijft de horror zelf eigenlijk vrij beperkt maar moest ik toch een aantal keer wel goed lachen.

Het begint erbij dat het buiten een aantal schrikmomenten nergens spannend is, en dat lijken de makers dus ook niet echt te willen. Acteerwerk is heel degelijk, humor is vaak wel pakkend. Hier en daar is het wel wat flauw, en gingen ze te lang door met een grap.

Ik heb me best vermaakt hiermee, vind ik dit geslaagd. Voor mij is dit echt een voorbeeld hoe parodieën dus wel moeten en dat er niet overal van de onzinnige chaos karakters in gegooid hoeven te worden. Alle clichés worden hier op de hak genomen, en dat maakt het zo leuk.

Geslaagd, een van de leukere horrorfilms die ik dus totver heb gezien.

avatar van Kondoro0614
Om toch even wat meer toevoegende waarde aan de horror ‘draft’ te geven die zich nu afspeelt haal ik hier en daar wat films uit de lijstjes die me leuk lijken. ‘Dead End’ is een film die ik al enige tijd op mijn lijstje heb staan, leek me een erg interessante film. Er moest echter een kerstlabel aangehangen worden, al merkte ik daar niks van. Het was ‘kerstavond’ kregen we meerdere malen te horen maar de sfeer was er totaal niet, ook miste ik gewoon weg de kerstbeelden om een bepaald kerstgevoel er bij te krijgen en dat is jammer. Misschien (ik weet vrijwel zeker) was dit niet het hoofddoel van de regisseur maar dan had hij van mij dit stukje er ook wel uit mogen laten, erg onnodig.

“What's up little critter, I'm you're Uncle DICK!”

De cast was redelijk. Ik vond Lin Shaye toch nog aardig irritant, best knap wat zo’n bijzondere rol had ze niet maar man ó man wat kon ze vreselijk zijn in de film! Mick Cain vond ik nog wel geinig, het stoere irritante broertje / zoontje van de familie. Voor de rest viel de cast me niet echt héél erg tegen maar echt fantastisch waren ze ook niet. Hier en daar een paar uitschieters, en daar blijft het bij. Dan ook wel te bedenken dat de cast helemaal niet groot is, met pak en beet 4 hoofdpersonen en een paar andere acteurs (niet meer dan tien) en dan heb je de volledige cast ook wel gehad van de film.

Het verhaal was wel leuk maar best vaag. En dan in de zin dat de film vrij direct van scéne verwisseld en door zijn verhaal gaat, waardoor er soms geen touw aan vast te knopen is. Misschien is dit ook juist wel goed, zeker als je kijkt dat de film dan toch wat apart aan weet te voelen en je constant dingen gaat afvragen. Op zich vond ik het na een tijdje nog wel leuk worden, zeker als er wat schot in de zaak komt en ze langzamerhand één voor één overlijden met daarna een fantastische twist aan het plot. Iets wat te verwachten was maar, iets wat wel leuk was en waardoor de puzzelstukjes al gauw in elkaar vallen.

Goed, de zit was prima zeker na het eind. Voor de rest viel de film nog wel mee en kreeg ik niet echt goed ‘wow’ effect bij het kijken, en stelde de film achteraf niet veel voor (voor mij dan). Weinig horror, die ene wat ‘engere’ scene waar je ook nog eens niks te zien krijgt. Bijvoorbeeld wanneer het vriendje van Marion dus aan stukken op de grond ligt, had ik best willen zien maar dat ontnamen ze je. Dat was toch wel een slechte zet. Ik denk als ze dat hadden vertoond, en het er ook een beetje netjes uit zag dan had de film al hoger weten te scoren. De humor wat er in gestopt is, was een pluspunt.