Black Death (2010)

Verenigd Koninkrijk / Duitsland
Avontuur / Drama

geregisseerd door Christopher Smith
met Eddie Redmayne, Sean Bean en Carice van Houten

Het middeleeuwse Engeland wordt geteisterd door de pest. Lijken liggen bij honderden verspreid en het land is ondergedompeld in chaos. De kerk verliest zijn greep op de bevolking, bij wie de angst overheerst. Er is echter een dorp dat vooralsnog gespaard lijkt te blijven voor de ziekte. Het is veraf gelegen, omringd door moeras. Er wordt gefluisterd dat het dorp geleid wordt door een tovenares. Deze Langiva zou doden weer tot leven kunnen wekken. De gevreesde ridder Ulrich krijgt van de kerk de opdracht deze geruchten te onderzoeken.

Pracht film. Vooral de laatste scene in het moeras was boeiend. Carice van Houten was perfect, zag haar naam pas in de aftiteling. Daar voor dacht ik dat het Madonna was.

avatar van Pim1993
Redelijke medieval thriller. Op zich nog een prima verhaal wat helaas her en der nogal wat traag werd uitgevoerd. Desalniettemin zat er een goede partij muziek onder en was de cast dik in orde. Ik moet jammer genoeg toch concluderen dat de film niet in zijn totaliteit flink kon boeien. Hij moest het echt hebben van een sterke sfeer en een paar zeer sterke scenes. Verder schoot het op vele fronten tekort. Hij blijft steken bij mij op een prille voldoende.

Voordat het verhaal begon te lopen moest je wel even geduld hebben en het tweede deel was meteen een achtbaan van emoties en had enige verrassingen in petto. De sfeer van dit middeleeuwse horror-parabel, met als centraal thema (behalve de pest) fanatisme, was voortdurend onheilspellend, maar echt huiveringwekkend werd het niet (op een uiterst bloedige scène met Tygo Gernandt na). De beelden waren duister gehouden en modder en drek domineerden het beeld.

avatar van jeroentjuhhhhh
Smith! De middeleeuwse setting werkt vooraf nogal afstotend, maar Smith weet er met genoeg lef doorheen te beuken. Beetje een Valhalla Rising light. Dat maakt het, voor mij, absoluut een stuk aantrekkelijker. Als er dan nog wat Ittenbach-achtige taferelen zich opstapelen, zeker richting het einde, dan zit het voor mij wel goed. Vind Carice (zoals verwacht) wat matig, snap niet zo goed waarom juist zij in dit soort films mag opdraven (en dan Tygo meesleurt, al heeft die de kop er wel voor in dit geval). Sean Bean viel me dan weer goed mee. Lekker gritty, rauw en speels. Smith moet snel terugkeren naar het horror (of thriller) genre, dat past hem wel.

avatar van RuudC
Jaaa! Einddelijk een film van Christopher Smith die ik echt kan waarderen. Ik vrees alleen dat dit ook wel echt de laatste gaat worden, als ik zie dat zijn laatste films titels hebben als 'Get Santa'. Smith boeit me niet zo met zijn horror, al neigt Black Death wel heel sterk naar de folkhorror waarbinnen veertig jaar geleden enkele pareltjes werden uitgebracht. Ik denk maar snel even aan The Wicker Man, Blood On Satan's Claw en Witchfinder General. Met name de laatste komt qua plot natuurlijk erg overeen.

De donkere middeleeuwse setting smaakt wel. Het avontuur begint snel en zo ook de actie. Sean Bean heeft een aardig team om zich heen, maar de spanning in het dorpje waar het allemaal moet gebeuren, vind ik zelf nog het interessantst. Wat Smith goed doet, is beide kampen in een semi-positieve spotlights zetten. Het is moeilijk om een partij te kiezen en dat maakt het net wat interessanter. Verder is het heerlijk gruwelen van al het geweld en onrecht dat plaatsvindt. Tot dat laatste mag je het acteerwerk van Carice rekenen, maar eerlijk gezegd vind ik dat wel meevallen. Haar accent is inderdaad niet haar sterkste kant, al verpest het de film in geen enkel opzicht. Black Death is een lekker filmpje dat echt eens gezien moest worden, mede omdat een paar goede vrienden onbedoeld steeds wat plotonderdelen verklapte, maar wat met Sean Bean's karakter gebeurde, mag geen verrassing zijn. Wel de manier waarop trouwens!

avatar van Lennert
RuudC schreef:
JBlack Death is een lekker filmpje dat echt eens gezien moest worden, mede omdat een paar goede vrienden onbedoeld steeds wat plotonderdelen verklapte, maar wat met Sean Bean's karakter gebeurde, mag geen verrassing zijn. Wel de manier waarop trouwens!

Nog sorry daarvoor

avatar van leatherhead
Ik sluit me vrolijk bij de recensie van mijn bovenbuurman aan. Gemiddelde hier is weer eens ronduit bespottelijk. Het doet inderdaad allemaal wat denken aan een wortel van Valhalla Rising. Om zich met die film te meten mist het net een beetje aan echte panache, maar dat zou dan wellicht ook wat teveel gevraagd zijn. Ik heb in ieder geval genoten.

Lekkere barre tocht, die uiteindelijk in een best zinderende apotheose ontaard. Visueel groezelig en duister, sfeervolle omgevingen bedwelmt met mist, en de soundtrack hangt continu als een soort omineuze wolk over de film heen. Voeg daarbij toe een paar heerlijke barbaarse gevechten, waarbij aardig wat koppen gesneld worden (niet van die knullige LOTR knokpartijtjes), en je kan enkel concluderen dat Smith slaagt in z'n sfeerzetting.

Acteerwerk ook opvallend trouwens. Redmayne verraste me in positieve zin, had niet verwacht dat hij zo goed in een rol als deze kon gedijen, ook Bean was een aangename toevoeging. Om te voorzien dat hij het onderspit zal delven hoef je inderdaad niet over clairvoyante gaven te beschikken, maar de manier waarop hij van kant gemaakt werd mocht er zeker wel wezen. Van Houten is verder een non-talent, maar ze slaagt er gelukkig geenszins in om de boel te verstieren.

Tenslotte kon de religieuze thematiek mij zeer smaken, vooral naarmate het einde naderde kwam deze zeer sterk tot uiting. Heerlijke film dus, 4,0* zijn zeker verdiend.

avatar van Antonev
Niet onaardig. Op zich een boeiend verhaal over een groepje ridders, dat in gezelschap van een monnik, probeert het geloof in god terug te brengen. Het afvallige dorpje is echter niet bereid om zonder slag of stoot mee te werken.

De middeleeuwse setting zag er aardig uit. Toch miste het een stukje (duistere) sfeer in vergelijking met een film als 'The name of the Rose.

avatar van knusse stoel
Een aardige film om te zien; het speelt zich af in de tijd dat onze voorouders nog geloofden (wilden geloven?) dat kikkers en andere diersoorten (ook de mens) "het kwaad" in zich hadden en dienden te worden verwijderd van de aardbodem!
Toch blij dat ik enige eeuwen later geboren ben, ja toch.......?
De film wordt serieus genomen door de regisseur en de acteurs die de rollen spelen hierin en dat is in de kwaliteit van deze film terug te zien. Het is een gemakkelijk te verteren verhaal wat nu en dan wel wreed overkomt en daar moeten sommige kijkers zich dan ook doorheen bijten, daarom dus niet (volgens mij) geschikt voor de jeugdige kijkertjes onder de 15 jaar.
De aankleding van de film is goed verzorgd en ook de gebouwen zijn authentiek, net als de omgeving waar het zich afspeelt.

Leuke bijeenkomst is het feit dat er 2 Nederlanders in de film spelen: Carice van Houten en Tygo Gernandt.

Mooie film die volgens ons 7,5/10 haalt!

avatar van DutchTakeshiro
Regisseur Christopher Smith weet met Black Death een goede film op zijn cv te zetten. Smith heeft mij al overtuigd van zijn kwaliteiten met de films Triangle, Severence en Creep. Smith laat een andere kant van zich zien met deze film die zich in de donkere Middeleeuwen afspeelt. Hij weet de sfeer van een troosteloos, duister en ziekelijk Engeland in de Middeleeuwen goed neer te zetten. De film weet de aandacht van de kijker van begin tot eind vast te houden en weet een enkele keer zelfs te verrassen.

Sean Bean speelt uiteraard weer puik. In zijn rol als de ridder Ulrich, die hardhandig de wetten van de kerk handhaaft, speelt hij een rol waarmee hij veel ervaring heeft. Bean heeft niet bijzonder veel nodig om autoriteit uit te stralen en is naar mijn idee een man die zelden iets fout doet op het witte doek. Eddie Redmayne weet ook te overtuigen als de monnik Osmund die met ridder Ulrich meereist. Redmayne's rol weet naarmate de film het einde nadert nog zelfs voor een twist in het verhaal te zorgen. Carice van Houten speelt aardig en haar rol is ook erg herkenbaar. Leuk dat naast haar Tygo Gernandt ook meedoet, al is het in een kleinere rol. Als laatste vond ik het erg leuk om Tim McInnery te zien. Vooral in Blackadder heeft hij mij te weten overtuigen van zijn degelijke acteerwerk. Black Death is de tweede samenwerking van regisseur Smith met McInnery en ik zou deze twee nog graag vaker zien samenwerken.

Black Death heeft genoeg gore, actie en spanning om veruit de meeste kijkers te kunnen amuseren. Tel hierbij op de authentieke aanvoelende sfeer van de Middeleeuwen en je hebt een prima historische film. Ik weet niet of de regisseur het zo heeft willen interpreteren maar naar mijn idee wordt het Christendom bewust in een kwaad daglicht gezet. Zo zie ik het althans. Ze zijn namelijk alles behalve lieverdjes. Ze martelen mensen en gooien iedere vrouw die single is en kruiden plukt direct op de brandstapel. Tevens moet je je zo snel mogelijk bekeren tot het christendom anders word je direct afgeslacht. Ik vind het in ieder geval verfrissend dat er geen doekjes wordt gewonden om de bruutheid van Ulrich en zijn kompanen die zeggen in de naam van God te handelen. Lekker duistere en deprimerende film. Het werk van regisseur Smith smaakt naar meer.

avatar van schumacher
Zwakke film.

avatar van horizons
Weer zo'n tamelijk amusante genre film. Soms wat zwalkend tussen rauw en sfeerscheppend maar het blijft wel boeiend tot en met het (behoorlijk naargeestige) einde.

avatar van Peter Leeuwenberg
Mij interesseerde het thema ziekte "de pest" (denk aan boek van Albert Camus: De Pest, dat ik prachtig vind) en die afschuwlijke middeleeuwen zo'n 600 jaar geleden.
Historische horror, per saldo eigenlijk een vreselijke film maar heb geen spijt van kijken.
Met groet aan de lezer(es). Peter

Aardige film en ook een tegenvaller tegelijk en dat laatste omdat ik de verwachting had een film over de pest te zullen zien, de gevreesde ziekte die in de middeleeuwen miljoenen mensen het leven kostte.
Over wat dit nou was, wat je er tegen kon doen, dat er sommigen waren die op een of andere manier niet ziek werden over de straf van god, over waar die ziekte nou eigenlijk vandaan kwam.
In plaats daar van ging het over veel zaken maar de pest speelde daarbij eigenlijk een bijrol.