menu

Film / Cast en crew / Ingrid Bergman

zoeken in:
Na de laatste tijd al veel klassieke acteurs een eigen topic gegeven te hebben vond ik het nu tijd voor Ingrid Bergman. Van haar ken ik maar een film: Casablanca. Daar speelt ze erg mooi in. Ook viel me op dat ze een klein Scandinavisch accentje had dat ik zelf ook erg mooi vond. Vraag me niet waarom. Naast dit alles is ze ook een knappe vrouw.

Er is nog iets wat ik me al een tijdje afvraag over Ingrid Bergman: is zij familie van Ingmar Bergman? Voor ik Casablanca gezien had haalde ik die twee constant door elkaar. Het zijn beide scandinaviërs in ieder geval.

En wat vind de rest van MovieMeter van haar?

Art
Ze is iig geen familie van Bergman. De enige link tussen hun twee is dat ze gespeeld heeft in een film van Ingmar Bergman.

Art
soom schreef:
Volgens mij is Ingrid Bergman de dochter van Ingmar Bergman.
Of Ingmar is de dochter van Ingrid Bergman.
Ik ken Ingrid Bergman verder niet, maar ik wilde even reageren op jouw vraag.

Zeg dan niks. Ingmar Bergman is geboren in het jaar 1918 en Ingrid Bergman is geboren in het jaar 1915. Dus ze kan absoluut niet de dochter zijn van Ingmar Bergman. En doe eerst maar eens wat aan je filmkennis. Ingmar kan ook niet de dochter zijn van Ingrid Bergman simpelweg omdat het een man is. De enige relatie tussen die twee zou dus broer en zus kunnen zijn of iets dergelijks, maar dat is dus niet aan de orde. De enige relatie tussen die twee is dat ze hebben samengewerkt aan welgeteld één film. Hij als regisseur en zij als actrice.

starbright boy (moderator)
Inderdaad. er is geen familieband. Ze hebben één keer samengewerkt, in de film Höstsonaten, een van de laatste rollen die Ingrid speelde.

No need for shame Soom:) wie zonder zonde werpe de eerste steen:)veel films bekijken, raak je wel bij.

Art
soom schreef:
Okee, nu schaam ik me echt, écht ontzettend diep.
Ik ga inderdaad maar eens iets aan mijn filmkennis doen, ja.
Ik ga die film maar eens bekijken. Welke films heeft Ingrid Bergmann dan gemaakt?

*kuch* Bergman *kuch* Die bewuste film heet dus Höstsonaten en is in Nederland uitgebracht door Moskwood en heeft de titel Herfstsonate. Maar ik betwijfel of dat wel een film voor jou is.

Art
En dit is een reactie op de vraag van Soom waarom het niks voor haar zou zijn. Het is misschien gemeen maar als ik jouw stemmen zie dan weet ik eigenlijk genoeg. Gone with the Wind en Der Untergang vallen, samen met nog enkele andere films, op in het vooral door Amerikaanse pulp gedomineerde lijstje. Ik zei het eerder al, het is gemeen om iemand te pakken op zijn stemmen maar ik denk daardoor dus dat dat niks voor jou is

Art
En Soom heeft dus maar al haar berichten gewist

Art
Ik heb maar anderhalve film van haar gezien. Ja anderhalf Casablanca volledig en Notorious voor een groot deel totdat mijn dvd begon te haperen. Ze speelt in die films goede rollen. Nu kijk ik op IMDB en zie dat ze vaak genomineerd is voor een Oscar en er zelfs 3 heeft weten te winnen! Niet dat dat iets zegt maar ik wist dat dus niet. Ik ben nu wel nieuwsgierig geworden naar haar andere rollen. Naast Höstsonaten en Murder on the Orient Express, die stonden al op mijn lijstje, wil ik graag Anastasia, Gaslight en Spellbound zien. En natuurlijk de rest van Notorious

Art schreef:
En dit is een reactie op de vraag van Soom waarom het niks voor haar zou zijn. Het is misschien gemeen maar als ik jouw stemmen zie dan weet ik eigenlijk genoeg. Gone with the Wind en Der Untergang vallen, samen met nog enkele andere films, op in het vooral door Amerikaanse pulp gedomineerde lijstje. Ik zei het eerder al, het is gemeen om iemand te pakken op zijn stemmen maar ik denk daardoor dus dat dat niks voor jou is
Neem me niet kwalijk, dat ik al mijn berichten heb gewist, ik vond eigenlijk, dat het niet echt van nut was wat ik zei. Vandaar dat ik maar besloot om ze te wissen.

Dat ik vooral Amerikaanse 'pulp' leuk vind om naar te kijken, wil niet zeggen, dat ik geen oog kan hebben voor andere films.

Ik ben wel geinteresseerd in films, hoor. Niet alleen maar Amerikaanse, Hollywoodiaanse films, ook onafhankelijke kleinere producties vind ik wel goed. Ik weet alleen niet waar ik die zou moeten vinden.

Maar je hebt gelijk.. Al ken ik die film van Ingrid Bergman niet. Ik hou wel van films met een duister, geheimzinnige sfeer op zich.

Geweldige actrice. Beschikte over een enorme uitstraling. Ze speelt schitterende stijlvolle rollen in Casablanca en Notorious (die ik beide toch onder de allerbeste films ooit reken), en ook Spellbound is zeer de moeite waard. Mijn kennis van mevrouw Bergman houd tot noch toe helaas op bij die drie rollen, maar ze heeft een voldoende diepe indruk achtergelaten om meer van haar te willen zien.

soom schreef:
Neem me niet kwalijk, dat ik al mijn berichten heb gewist, ik vond eigenlijk, dat het niet echt van nut was wat ik zei. Vandaar dat ik maar besloot om ze te wissen.

Dat ik vooral Amerikaanse 'pulp' leuk vind om naar te kijken, wil niet zeggen, dat ik geen oog kan hebben voor andere films.

Ik ben wel geinteresseerd in films, hoor. Niet alleen maar Amerikaanse, Hollywoodiaanse films, ook onafhankelijke kleinere producties vind ik wel goed. Ik weet alleen niet waar ik die zou moeten vinden.

Maar je hebt gelijk.. Al ken ik die film van Ingrid Bergman niet. Ik hou wel van films met een duister, geheimzinnige sfeer op zich.

Bergman speelde niet in onafhankelijke kleinere producties, maar juist voornamelijk in de grotere films van die tijd. Dat haar naam je niet bekend voorkomt ligt wellicht aan het feit dat ze al lang dood is. Als je je eens wilt richten op wat oudere films is Casablanca ook een van de betere om mee te beginnen. En Bergman speelt erin mee.

ingrid bergman speelde ook de prachtige film,jaenne d-arc. ingrid is van zweedse afkomst en van een nederlandse moeder,groet,flip

flip816 schreef:

ingrid is van zweedse afkomst en van een nederlandse moeder,groet,flip

Dat heb ik echt nog nooit gehoord, dat ze half Nederlands zou zijn. Volgens mij is dat ook helemaal niet waar. Of heb je ergens een bron?

Ze speelde ijzersterk in Gaslight (1944). Zelden zo'n mooi stukje acteerspel gezien in films uit de klassieke cinema. Ze kon daarin heel goed haar angst overbrengen naar de kijker en dat was heel knap. Jammer dat ze wordt herinnerd als de actrice van Casablanca, want in Gaslight is ze zoveel beter...

Helemaal gelijk in, Matthijs. Mooie film hoor, Casablanca, maar wat mij betreft behoorlijk overgewaardeerd. Terwijl een pareltje als Gaslight onderbelicht blijft. Ook Notorious vind ik veel beter dan Casablanca.

Ik vind Bergman in Notorious beter dan in Casablanca, wat ook vooral komt doordat Bergman daar meer een dragende rol heeft. Maar Casablanca vind ik de betere film en Bergman is daarin absoluut niet slecht. Geweldige actrice, misschien wel stiekem mijn favoriet, ondanks dat ik er nog weinig van zag.

Er zijn twee boxen uit met haar belangrijkste Zweedse films. Erg boeiend, hoewel niet alle films even sterk zijn. Je kunt duidelijk zien dat zij zoveel meer talent heeft dan haar tegenspelers, terwijl die vaak zoveel ouder en meer ervaren zijn. Misschien een tip voor IB-fans?

Bergman is zelden slecht. Zelfs als de film en het verhaal aan de magere kant zijn, weet Ingrid van haar rol toch nog iets bijzonders te maken. Samen met Bette Davis, Anna Magnani en Audrey Hepburn mijn favoriete klassieke actrice!

BenicioDelToro schreef:
Er zijn twee boxen uit met haar belangrijkste Zweedse films. Erg boeiend, hoewel niet alle films even sterk zijn. Je kunt duidelijk zien dat zij zoveel meer talent heeft dan haar tegenspelers, terwijl die vaak zoveel ouder en meer ervaren zijn. Misschien een tip voor IB-fans?

Welke boxen en waar te vinden?

Box 1:

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.moviemeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://www.justwebshop.nl/images/28162_IngridB_slip.gif

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

en box 2:

https://www.moviemeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://www.justwebshop.nl/images/28312_IngridB2_slip.gif

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

Met allebei vier films uit Ingrids vroege carrière. Uitgegeven door Just Entertainment. Zo'n beetje overal verkrijgbaar (onder meer bij Bol.com en FRS) en zeer betaalbaar!

Ja, die bovenste heb ik wel eens zien staan. Ik was me er niet van bewust dat het haar Zweedse films waren.

Wellicht schaf ik ze een keer aan, al moet ik toegeven dat er dvd-boxen zijn die ik meer op het oog heb.

Zijn er overigens ook verzamelboxen met Bergmans Amerikaanse werk of met de films die ze met Rosselini deed gebundelt. Die zou ik nog liever zien.

Voor zo ver ik weet niet. Ik heb ze in ieder geval nog nergens gezien. Anders had ik ze waarschijnlijk zelf ook al wel aangeschaft!

Je kunt ze best een keertje aanschaffen hoor, bovenstaande boxen. Zeker voor die prijs!

Net als de voorgaande zomers organiseert het filmmuseum deze zomer een omvangrijk retrospectief rond "een oude ster". Dit jaar is het de beurt aan Ingrid Bergman.

Kleik hier voor programma info en zo.

Ook hier komt zowel de Zweedse, de Amerikaanse als de Italiaanse periode aan bod.

BenicioDelToro schreef:
(quote)

Dat heb ik echt nog nooit gehoord, dat ze half Nederlands zou zijn. Volgens mij is dat ook helemaal niet waar. Of heb je ergens een bron?

Late reactie op dit bericht, dat ik nu pas las.
Ingrid's moeder (Friedl Adler) was een Duitse, uit Hamburg.

laundromat
Morgen Casablanca op groot scherm (images.nu)! Ben errug benieuwd.

Dick2008
Ik vind het ook wel een knappe vrouw. Het is een goede actrice. Staat in mijn top 30 van actrices. Heb de beste herinneringen aan The Inn of the Sixth Happiness (1958). En slechts 9 gezien.

kappeuter (crew)

https://www.youtube.com/watch?v=--VJpWhIr68

Jag Är Ingrid (2015)

Gast
geplaatst: vandaag om 02:49 uur

geplaatst: vandaag om 02:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.