Spellbound (1945)

3,53

Mystery / Romantiek

geregisseerd door Alfred Hitchcock
met Gregory Peck, Ingrid Bergman en Michael Checkhov

Het hoofd van de psychiatrische inrichting Green Manors Dr. Murchison trekt zich terug om plaats te maken voor de beroemde psychiater Dr. Edwardes. Dr. Edwards komt aan en wordt meteen verliefd op de mooie Dr. Constance Petersen. Echter, het wordt snel duidelijk dat Dr. Edwardes in feite aan geheugenverlies lijdt. Hij is op de vlucht met Constance die zijn toestand probeert te verhelpen. Wat is er met de echte Dr. Edwardes gebeurd?

72 BERICHTEN 19 MENINGEN

Loepsaal
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Vooruitstrevend voor 1945, met verdringing moet je echter niet meer aankomen tegenwoordig.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Uitstekende film waarin het nieuwe hoofd van een psychiatrische inrichting niet de beroemde dokter is die hij beweert te zijn. Eén van de eerste films over psycho-analyse met een plot dat goed in elkaar steekt. Een aantal bijzondere en sterke shots en een mooie, surrealistische droom-scene die overigens niet door Hitchcock zelf werd gemaakt maar door Salvador Dali.

Zonder twijfel een van de meest ongeloofwaardige films van Hitchcock. In een zeurderig verhaal over Freudiaanse technieken en een onaannemelijke romantische relatie tussen een psychiater en een schizofrene patiënt vergeet Hitchcock om echte spanning in te bouwen.
Aan het stuntelige acteerwerk van Gregory Peck is te zien, dat hij nog aan het begin van zijn carrière stond. Eigenlijk is Ingrid Bergman de enige, die zich in ondankbare rol een beetje staande kan houden in deze gekunstelde, quasi intellectuele film.

Pure psychoanalyse verpakt in een duistere sfeer, waarin Ingrid Bergman, als vrouwelijke psychiater, een van de sterkste en beste rollen uit haar carrière speelde. Een productie die vooral qua stijl en technisch intrigerend vernuft opviel. Je zou de film visueel ware toverkunst kunnen noemen (onder meer het werken met licht en schaduw). Bijzonder is dat Salvador Dali de bizarre droomscènes creëerde.

avatar van knusse stoel
Steengoed!!!
Prachtige film die ondanks zijn leeftijd nog steeds prima mee kan gaan, misschien zou trouwens een remake geen slecht idee zijn maar dan wel met dezelfde acteurs. Niet mogelijk, dus laten zo.
Aanbevelenswaardig voor de kijkers die van dit genre houden, het is namelijk een genoegen om de bijna 2 uur die deze film duurt naar het beeld te kijken.

avatar van Erick1985
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Wat een ontzettende geweldige film is dit... en dan te bedenken dat dit 1945 was!

Allemachtig wat was die Hitchcock briljant. Ingrid Bergman is sensationeel en Gregory Peck ziet er om te smullen uit! Ok, bij vlagen ietwat langdradig en misschien een beetje flauw of "overdreven" geacteerd, maar dat hoort bij de films van die tijd.

Ik heb gesmuld van Bergman, in deze film een goede en serieuze rol. In het begin in haar kantoor van Green Manors; ziet ze er fantastisch en professioneel uit, met bril en witte jas. Strak acteerwerk, en scherpe dialogen met inhoud. Acteerprestaties zijn van de meeste acteurs goed en serieus en geloofwaardig. Was er erg over te spreken (op af en toe wat overdrevenheid na dan).

Het meest geweldige toppunt vond ik de scenes waarin de vreemde droom van Peck wordt uitgebeeld. Hoe heeft die Hitchcock dat toch voor elkaar gekregen toen... echt ongelooflijk mooi en beeldend gedaan. Hoe die man in die droom in slowmotion van dat schuine dak afvalt, de doeken met ogen erop, en de gevleugelde schaduw die hem achtervolgd... en vervolgens in een latere flashback; hoe hij als kind perongeluk zijn broertje laat verongelukken op de punten van dat hek... wat een goed camerawerk!! En voor die tijd!!! Ik betrapte mezelf op een spontane en luide "OEII!" op het moment dat dat broertje op dat hek valt.. Kan er gewoon niet bij hoe geweldig deze film is.

De muziek is ook erg mooi, en fantastisch gemonteerd. Van de mooie typische melodie (die misschien iets te vaak in de film terugkomt), loopt het bij sommige spannende scenes mooi geleidelijk door naar donkere en sombere melodieën. Erg mooi gecomponeerd en "in" de film gezet... ik vraag me of de originele score ergens te verkrijgen is?

Hoe dan ook, een ge-wel-dige Hitchcock. Ik heb er 55, en deze staat zeker in mijn top-5. Kan goed begrijpen dat deze film genomineerd was voor 6 Oscars en er uiteindelijk 1 gewonnen heeft. Deze had voor Hitch zelf moeten zijn, voor Best Director... maargoed.

4,5 ster!

avatar van John Milton

Erick1985 schreef:

4,5 ster!

klinkt veelbelovend.

binnenkort de dvd/blu-ray er maar eens ingooien dan..

avatar van Erick1985
John Milton schreef:

klinkt veelbelovend.

binnenkort de dvd/blu-ray er maar eens ingooien dan..
Zou ik maar snel doen ja. Hij is geweldig.

avatar van joolstein
Briljante Hitchcock. En wat een actrice is die Ingrid Bergman toch! Dit keer als vrouwelijke psychiater Constance. Ze is koel, wat zeg ik een ijspegel en geloof niet in liefde. Maar dan komt Dr. Edwardes ten tonele en smelt ze als sneeuw voor de zon. Prachtig verbeeld door Hitchcock met een shot van openslaande deuren. Hierna ontrolt zich een zeer sterk en mysterieus plot. Visueel is sowieso genieten geblazen in deze film met de droomsequentie ontworpen door Salvador Dalí als absoluut hoogtepunt. Aan het einde is er een skiscene die helaas de tand des tijds wat minder goed heeft doorstaan maar dat mocht de pret niet drukken. Alles klopte aan de film:het plot, de dialogen en ook de vindingrijke cinematografie en een fantastische cast. Met Ingrid Bergman als onbetwist hoogtepunt.

avatar van baspls
"Good night and sweet dreams... which we'll analyze at breakfast."

Een psycho-analiste wordt verliefd op de nieuwe directeur van de psychiatrische instelling waar ze werkt. Als blijkt dat hij lijd aan amnesia ontfermt ze zich over hem.

Ingrid Bergman speelde een prima rol als Dr. Petersen, in ieder geval beter als haar rol in Notorious. De (hier nog erg jonge) Gregory Peck speelde ook een prima rol, alleen ben ik het wel met Hitchcock eens dat zijn gezichtsuitdrukkingen te wensen over laten.

De film komt langzaam opgang met een soort romance tussen de psycho-analiste en haar directeur. Als eenmaal blijkt dat er iets aan de hand is met de directeur ontstaat een mysterieuze zoektocht naar zijn ware identiteit en het lot van de echte directeur. Oude films over psychologie zijn altijd moeilijk serieus te nemen omdat het zo fantastisch overkomt, ook hier moest ik vaak denken aan het werk van Edgar Allen Poe als Peck weer een aanval kreeg (nu deed Hitchcock dat als Poe-fan natuurlijk met opzet).

Spellbound is geschoten in Hitchcock's mooie zwart-wit fotografie. De film bevat een aantal leuke symbolische verwijzingen naar het psychologische, het openen van deuren bijvoorbeeld. De briljante droomscène is ontworpen door Salvador Dali, helaas duurde die vrij kort. Er zat ook een geniaal shot in de film van een geweer dat zich op het publiek richt en dan voor een milliseconde rode vonken laat zien, dat moet veel hartverzakkingen hebben opgeleverd destijds.

Componist Miklos Rozsa gebruikt hier voor het eerst de Themerin, een instrument dat later veel in Sciencefiction-films gebruikt zou gaan worden.

Hitchcock heeft zijn cameo halverwege de film als een man die uit een lift komt. Spellbound is een van de eerste keren dat Hitchcock zijn interesse voor psychologie en Freud toont, later zou hij deze onderwerpen veel vaker in zijn films naar voren laten komen. Het zou me niets verbazen als Argento en Bava het scheermes uit deze film van Hitchcock hebben overgenomen, al is het natuurlijk ook eerder gebruikt in film.

Ik had mischien iets te hoge verwachtingen voor deze film, terwijl veel mensen het als een van Hitchcock's 'mislukkingen' beschouwen. Door het scheermes op de poster had ik in ieder geval een iets spannendere film verwacht. Toch was de film wel vermakelijk, met name de zoektocht en de cryptische droom vond ik toch wel erg leuk gedaan. De uiteindelijke ontknoping was ook geslaagd.

Weet niet zo goed hoe ik deze film van de meester moet beoordelen. Vind het niet een van zijn beste, maar zoals alle Hitchcock is de film wel erg vermakelijk en alles behalve slecht.

avatar van Zuster Stein

Loepsaal
Verdringing is een geaccepteerd psychologisch fenomeen.

Wat een heerlijke muziek kreeg je er toen nog bij geserveerd! Volledig toegesneden op de film. De film zelf is ook prachtig, wel wat gedateerd maar dat is ook weer erg charmant.De gedetailleerd uitgelegde droom schitterend gebracht. De onthulling van de jeugdtragedie ging plots wel erg snel. Dat was jammer.

avatar van missl
Prima film die de spanning vast weet te houden. Peck weet niet te overtuigen, speelt vlak en voorspelbaar. Bergman steelt de show. Niet de beste van Hitchcock maar leuk om een keer gezien te hebben.