Elena et les Hommes (1956)

Alternatieve titel: Elena and Her Man

Frankrijk / Italië

geregisseerd door Jean Renoir
met Ingrid Bergman, Jean Marais en Mel Ferrer

De Poolse gravin Elena wordt verliefd op een Fransman, een kandidaat van een radicale partij. Ondertussen heeft een andere officier een oogje op Elena.

avatar van The One Ring
Erg mager werk van Renoir, al blijft zelfs bij mager werk Renoir laten zien dat hij op zijn minst visueel een sterke regisseur is. Het verhaal mag dan uitermate oninteressant zijn, Renoir weet het met enige flair te brengen, waardoor ik mijn aandacht telkens net niet verlies. Helaas vind ik kluchten over het algemeen niet zeer boeiend, maar al helemaal niet in dit soort ouderwetse settings met flauwe Franse humor. La Regle du Jeu doet hieraan denken, maar die had complexere personages en wat meer diepgang. Hier is het gewoon luchtige klucht, geregisseerd met een filmstijl die daar zwaar bovenuit stijgt en een actrice die te goed is voor deze rol. Let wel op de massascène aan het begin, die is wel echt leuk.