Dr. Jekyll and Mr. Hyde (1941)

Drama / Horror

geregisseerd door Victor Fleming
met Spencer Tracy, Ingrid Bergman en Lana Turner

Londen, 1887. Henry Jekyll is een dokter die van veel aanzien geniet bij zijn collega's. Daar komt echter verandering in wanneer hij hen vertelt over zijn experimenten. Hij is ervan overtuigd dat hij de goede en slechte kanten van de mens kan scheiden, maar het wordt hem verboden door zijn collega's om deze ideeën verder uit te werken. Dr. Jekyll besluit om op zichzelf te experimenteren met alle gevolgen van dien. Aan de hand van een serum kan hij zijn slechte kant, Mr. Hyde, de bovenhand laten nemen. Tot zijn grote angst wordt het met verloop van tijd moeilijker en moeilijker om die te controleren...

Mik
Hoeveel van "deze" films zijn er eigenlijk?

Mik schreef:

Hoeveel van "deze" films zijn er eigenlijk?

Ongeveer 21 en in mijn ogen is deze het beste , dit heeft ook met de cast te maken.

Stinissen is een verklaard fan van Lana Turner... Dat scheelt al gauw een halve punt.
Maar zonder gekheid : de versie met Frederic March (Oscarwinner) en Miriam Hopkins is misschien wel even goed als deze.
Of gewoon niet te vergelijken.

hugohei schreef:

Of gewoon niet te vergelijken.
Je hebt helemaal gelijk , ze zijn allebei goed .........................Maar Lana is de beste

avatar van as
as
Ik geloof dat stinnie te laat geboren is.

avatar van speedy23
Zo zijn er nog...

avatar van Naomi Watts
Aardige film. Het ziet er allemaal heel mooi uit maar ik vond de 1931 versie met de magistrale March toch beter. Al heeft deze versie weer een geweldige cast vooral Bergman en Turner. 3*

avatar van Querelle
Beste verfilming van dit verhaal en het meest getrouw aan het boek. Spencer Tracy is geknipt voor de rol en zijn transformatie is subtiel gedaan.

avatar van Poisonthewell
Aardige verfilming, maar ik vind de versie van tien jaar eerder (met Frederic March) toch een stuk beter. Neemt natuurlijk niet weg dat een film met Spencer Tracy, Ingrid Bergman en Lana Turner (20 jaar oud hier pas) nooit tijdverspilling is. 3*

In de jaren 70 is er een prachtig liedje over deze personages geschreven door Serge Gainsbourg

kArIzMa_TuRk
in plaats van Spencer Tracy had beter Gary Cooper de rol kunnen spelen. Want de uitstraling van Gary Cooper is Mr. Hyde zelf.

avatar van Querelle
Hoe kom je er bij? Heb je Gary Cooper wel eens zien acteren?

avatar van boerenpummel
Spencer Tracy vond ik veruit het beste facet aan de film. Hij zet Jekyll en Hyde perfect neer. Verder is het natuurlijk altijd leuk om Ingrid Bergman en Lana Turner te zien. Ben ook wel benieuwd naar de versie met Fredric March.

Dit is het idd niet helemaal.
Het verhaal is natuurlijk bekend, maar ik heb wel eens leukere uitwerkingen gezien, al is Tracy wel behoorlijk goed.

Leuke verrassend sensuele scene voor die tijd ook met Tracy en Bergman in het begin van de film.

Groot minpunt: Ingrid Bergman met Londens accent. .

avatar van jumpstylemovie
zelfde naam als die jumpstyler jeckyll & hide
(frozen flame ,flipside ,freefall)

avatar van matthijs_013
Dit is pas de eerste verfilming die ik ervan zie en het is meteen een teleurstelling. Spencer Tracy was alles behalve geschikt voor de rol, wat een verschrikkelijke miscasting. Hij is geen hoofdrolspeler, niet eng en heeft - wat mij betreft - een irritante uitstraling. De film wordt redelijk gered door Ingrid Bergman, die eens een ander typetje speelt, maar in het algemeen is de film nogal gefaald.

avatar van Querelle
Spencer Tracy geen hoofdrolspeler?? De man heeft nog nooit in zijn leven een bijrol gespeelt. mja smaken verschillen natuurlijk.

avatar van Roger Thornhill
Het vaak gehoode commentaar op deze film is dat Tracy miscast is terwijl Bergman er als enige ongeschonden uit te voorschijn komt, maar zelf zie ik dat eigenlijk precies andersom: Tracy is sterk en overtuigend, met in zijn transformatie een goede mix van akteerwerk en subtiele make-up (maar ik ben dan ook een groot fan van hem), terwijl Bergman, tja… een aristocratische schone met Zweeds accent die een vulgaire barmeid met cockney-accent speelt, nee, dat gaat er bij mij niet in. Maar wat is daarentegen die Lana Turner hier heerlijk (zeker met dat fraaie camerawerk).

Zinloos maar grappig detail: deze film is momenteel samen met de versie van 1931 op één DVD verkrijgbaar, en de twee acteurs die zo op één schijfje Jekyll en Hyde spelen (Fredric March en Tracy) waren ook de eerste twee acteurs die ooit twee Oscars voor de beste hoofdrol wonnen.

avatar van Metalfist
The world is yours, my darling, but the moment is mine!

Het personage Dr. Jekyll/Mr. Hyde is er één dat volgens mij ondertussen wel in elke tak van cinema heeft gezeten. In sci-fi nonsens zoals The League of Extraordinary Gentlemen, in komedies zoals die van Abbott & Costello en zelfs Hammer gebruikte het verhaal als bronmateriaal voor een horror. Het was dankzij deze verfilmingen dat ik geïnteresseerd geraakte in het oorspronkelijke verhaal van Robert Louis Stevenson en dat vind ik vandaag de dag nog altijd één van de beste boeken die ik heb gelezen. Ik probeer de meeste verfilmingen wel mee te pakken en naar deze was ik wel erg benieuwd.

Voornamelijk omdat dit van de hand van Victor Fleming is. Ik heb enkel nog maar Gone With the Wind en The Wizard of Oz gezien en daar is maar bitter weinig op aan te merken dus ik hoopte dat hij deze lijn zou kunnen verder zetten. Toch is Dr. Jekyll and Mr. Hyde niet geheel foutloos te noemen. Volgens de openingscredits zou de film gebaseerd zijn op het verhaal van Robert Louis Stevenson, maar het had correcter geweest mocht Fleming hier hebben gezegd dat hij zich heeft laten leiden door het afgeleide toneelstuk van T.R. Sullivan. De personages Ivy en Bea komen überhaupt niet voor in het originele boek dus ik was wel wat teleurgesteld dat dit niet een meer getrouwe verfilming was. Gelukkig blijft het verhaal op zich nog wel vrij goed overeind staan en is vooral Ivy een interessante toevoeging aan de interne strijd van Jekyll. Al is het wel jammer dat de producers niet het idee van Tracy hebben geprobeerd, die wou graag een meer realistische aanpak waar Jekyll in Hyde veranderde na het gebruik van alcohol of drugs.

Zelf vond Tracy dit trouwens één van zijn slechtste performances en blijkbaar waren praktisch alle critici het daar mee eens. Tracy werd te Amerikaans genoemd, straalde niet genoeg angst uit en was te 'ruw' om geloofwaardig te zijn als een upper class dokter. Nu ben ik sowieso wel een fan van Tracy geworden maar ik heb niets van dit alles gemerkt. Tracy zet de dubbelrol met verve neer en ook de transformatie vond ik degelijk. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat Lana Turner de rol van Ivy, de barmeid, op haar ging nemen en Ingrid Bergman die van Bea, de verloofde, maar Bergman vond de rol van Ivy interessanter en slaagde erin om de producers te overtuigen om de actrices om te wisselen. Ik snap wel dat Bergman liever de rol van Ivy voor haar rekening nam want het personage Bea heeft maar erg weinig om handen. De 20-jarige Turner moet dan ook niet veel meer doen dan mooi te wezen, maar ik had het oorspronkelijke resultaat wel eens willen zien. Vooral omdat Bergman zich hier een nogal geforceerd accent aanmeet en ook niet altijd weet te overtuigen.

Uiteindelijk is deze Jekyll & Hyde verfilming op zijn minst vermakelijk te noemen maar hier had meer mee gedaan kunnen worden. Tracy is goed op dreef als het titelpersonage en ook het uitgangspunt is boeiend genoeg voor een film van 2 uur. Veel schoon vrouwvolk met Turner en Bergman op kop maar die stellen in hun rol op zich wat teleur.

avatar van royals
Wat een laag cijfer voor zo'n goede film. De spanning wordt mooi opgebouwd, de sfeer van het middeleeuwse dorp is mooi weergegeven, en de rollen zijn erg goed gespeeld.

avatar van John Milton
Can this be evil?

Het klassieke verhaal Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde van Robert Louis Stevenson over een dokter in Victoriaans Londen wiens monsterlijke kant aan de oppervlakte komt, is in de afgelopen eeuw vaak verfilmd. De eerste verfilming uit 1908 wordt als verloren beschouwd, maar het aantal adaptaties is duizelingwekkend .

Twee jaar na The Wizard of Oz (1939) en Gone with the Wind (1939) voegde Victor Fleming daar deze bijdrage aan toe, met Spencer Tracy, Ingrid Bergman en Lana Turner. Zowel bij Tracy als Bergman wordt vaak het woord miscasting gebruikt wanneer het om deze film gaat. Tracy is een prima acteur, maar zijn Hyde is niet echt eng in de monsterlijke zin. Het Hyde karakter is hier meer dezelfde man, alleen niet meer in staat de kwaadaardige kant van zichzelf in toom te houden na een drankje genomen te hebben. De fysieke transformatie weerspiegelt dat, door vrij minimaal te zijn vergeleken met eerdere verfilmingen. Bergman is vrij sexy op sommige momenten, maar schijnt zelf ook het gevoel te hebben dat ze niet op haar plaats was als Londense barmeid.

Hoewel de Hays Code toen deze film uitkwam al actief was, is de verleidingsscène van Bergman nog behoorlijk suggestief. Maar het feit dat ze het karakter van prostituee naar barmeid hebben veranderd, is natuurlijk wel indicatief voor de veranderde realiteit. Wat horror betreft, de 1920 versie
Dr. Jekyll and Mr. Hyde (1920) met John Barrymore heeft een engere Hyde, en ook de verfilming Dr. Jekyll and Mr. Hyde (1931) gooit het meer over de monsterboeg. Frederic March's Hyde is meer een vroege weerwolf qua uiterlijk, terwijl die van Tracy voornamelijk een maniakale blik in de ogen heeft, iets wilder haar en minder vaak gepoetste tanden. Die laatste versie uit 1931 van Rouben Mamoulian is tot nog toe mijn favoriete. Duidelijk pre-code...

Flemings Dr. Jekyll and Mr. Hyde is degelijk, en de scènes waarin Hyde zijn drankje inneemt en transformeert zijn behoorlijk creatief geschoten. Toch is het qua sfeer en cinematografie verder wat vlak, en betwijfel ik of het zelfs destijds wel als eng werd ervaren. Het schijnt dat ze Tracy's Hyde personage vermeden in de trailers destijds, omdat ze bang waren dat het publiek zou lachen. Zover zou ik niet niet gaan, en hij speelt prima, maar ik prefereer mijn Hyde persoonlijk toch iets monsterlijker.

avatar van RuudC
Een goed geacteerd, maar verder vrij doods drama. Het idee dat Hyde hier niet een monster is, maar een door en door slecht figuur, spreekt me wel meer aan. Als het een monster is, kijk ik net zo lief naar The Hulk. Desalniettemin maakt deze versie toch iets minder indruk dan die van de jaren dertig. Het verhaal stelt toch al weinig voor en is erg voorspelbaar. Daarnaast blijf ik erbij dat andere horroriconen vele malen beter zijn. Als er ooit een Avengers-achtig team van dit soort figuren moet komen, dan zijn Jekyll and Hyde de buitenbeentjes. Grote valkuil is ook dat Dr. Jekyll niet als goodguy te accepteren is, omdat hij er bewust voor kiest experimenten op zichzelf uit te voeren, met alle gevolgen van dien. Twee strikes voor Dr Jekyll and Mr Hyde. Ben benieuwd of de Hammer parodie (met sister Hyde) een out weet te voorkomen.

avatar van joolstein
Het verhaal van Robert Louis Stevenson over dokter Henry Jekyll die ervan overtuigt is dat elk mens een goede en een slechte kant heeft en dat die van elkaar te scheiden zijn, waardoor hij Mr. Hyde laat verschijnen, is met zoveel verfilmingen, denk ik, wel bekend. In deze versie wordt Jekyll/Hyde gespeeld door Oscarwinnaar Spencer Tracy. Daarnaast zijn Lana Turner als zijn verloofde Beatrix en Ingrid Bergman als de wulpse barmeid Ivy te zien. Dus zeker niet de minste, toch overtuigd de film niet echt. Deze versie uit 1941 is te braaf. Dit komt natuurlijk ook door de censuurcode, die in 1934 van kracht werd. Ondanks dat zag Ingrid Bergman er trouwens soms wel heel sexy en ondeugend uit.

Echter komt het ook doordat de regisseur op de wens van Tracy de nadruk meer leg op de psychologische kant van het hoofdpersonage, deze had namelijk geen zin zich te laten uitdossen met dikke lagen make-up. Het gevolg hiervan was dat zijn Mr. Hyde nauwelijks te onderscheiden is van zijn Dr. Jekyll. Ook van de innerlijke strijd die Dr. Jekyll met zichzelf voert, is in deze film maar weinig van te zien. Dit nekt natuurlijk de film!

Ook Ingrid Bergman verzocht regisseur Fleming om de rollen van haar en Lana Turner om te draaien, omdat zij, slim als ze was, inzag dat de rol van Ivy veel interessanter was. Haar overdonderende aanwezigheid is dan ook de belangrijkste reden om de film te kijken! Hoewel ze veel te stijlvol is en ook haar accent te wensen overlaat, weet ze als enige te overtuigen. Prachtige decors, weelderige zwart-wit camerawerk en een sterrencast; er is door MGM duidelijk met geld gesmeten om hier iets van de maken. Maar al die uiterlijke schijn kan niet voorkomen dat ‘Dr. Jekyll and Mr. Hyde’ teleurstelt.

avatar van umbra
Mega saai, ligt waarschijnlijk ook aan de ouderdom. Had gewoon toch wat spannender verhaal verwacht.