The Inn of the Sixth Happiness (1958)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Drama / Oorlog

geregisseerd door Mark Robson
met Ingrid Bergman, Curd Jürgens en Robert Donat

Een Engels dienstmeisje, in wie niemand enige fiducie heeft, schopt het tot missionaris tijdens de Tweede Wereldoorlog en moet na een bombardement een groep wezen door vijandelijk territorium leiden naar een veiligere plaats.

FisherKing
Wie van Klassiekers en Ingrid Bergman houdt:
Kijken of opnemen.

Over-religieus gezeur naar mijn mening. Bergman acteert erg sterk, maar de rest van de cast laat nogal te wensen over. De mooie natuurbeelden (opgenomen in Wales) zijn eigenlijk nog de voornaamste reden dat ik bleef kijken.

chica
Ik hou echt van deze film. te gek

cr_ix
idd... echt een mooie film en een klassieker... ben benieuwd waarneer ze hem weer uitzenden.

avatar van Mac Hammer Fan
Niet echt een klassieker in mijn ogen, wel een bezienswaardige biografische film over een toch wel erg idealistische Engelse vrouw. Vind ik wel ietwat gedateerd als ik dat vergelijk met sommige Fox Studio Classics die een stuk ouder zijn.

Best wel mooie film en op het eind nog redelijk spannend.
Goed acteererk van Ingrid Bergman.

Dick2008
Ik hou helemaal niet zo van Ingrid Bergman films, maar deze mag er toch zeker wezen. Veel te weing stemmen weer op zo'n film als deze.

De herberg van het zesde geluk.
Echt de allermooiste film die ik ooit gezien heb. Regelmatig komt deze uit de kast en kijk ik hem weer.
Nadat ik het boek gelezen heb, vind ik de film nog mooier. Het waargebeurde verhaal is gelukkig ingekort, anders duurde de film wellicht 10 uur, maar toch is de lijn goed vastgehouden.
De combinatie van het doorzettingsvermogen en de wil om iets voor een ander te betekenen maakt dat je veel respect hebt voor de hoofdpersoon. Ze draagt haar geloof uit, maar laat vooral ook de handen wapperen en wordt meegenomen in de maalstroom van de enerverende tijd.
Bergman speelt de hoofdrol sterk!
Ook mooi dat de chinezen aanvankelijk ook gewoon chinees (tenminste ik denk dat het chinees is) spreken.
En wanneer dan Jen-Ai ook chinees spreekt, kan alles weer over op het engels; want dan kan het zonder tolk. Leuk bedacht.
De invloed van de engelsen, de gewoontes bv van het voetenafbinden, de inval van de nietsontziende jappanners, de mandarijn als lokale besturder, allemaal verschillende zaken die het een boeiend geheel maken.
5 sterren voor deze film want meer kan niet.

gerritdina schreef:

Dat zijn inderdaad bijzondere gegevens uit de film waarom het aardig is de film in ieder geval een keer gezien te hebben. De Chinese kindertjes zijn ook grappig om te zien.

Curd Jurgens is in het Engels trouwens Curt Jurgens ( zie poster)

Een film die wat mij betreft de tand des tijds niet heeft doorstaan. Te slecht geacteerd, te traag, te veel Christelijk geloof, te veel slechte decors. Zelfs Ingrid Bergman vond ik niet geheel overtuigen.

Dick2008
(plotbeschrijving) Een Engels dienstmeisje, in wie niemand enige fiducie heeft, schopt het tot missionaris

K.A.N. de Laar schreef:
te veel Christelijk geloof

fiducie = vertrouwen op een goede afloop of uitslag

hoeveel edits waren dit nou Dick2008?

Dick2008
Ik refereer naar het bericht van gerritdina die o.a. schrijft "ze draagt haar geloof uit" dat lijkt me wel iets voor een missionaris.

Overigens dat fiducie slaat verder niet op je bericht. Maar op het plot en de betekenis heb ik erachter gezet.

De dame waar het allemaal omdraait, Gladys Aylward was niet blij met deze verfilming. Vooral vanwege het centraal zetten van haar relatie met kolonel Linnan, daarbij zijn er nog wat fouten gemaakt ook. Door juist de romantiek centraal te zetten sloeg Hollywood de plank mis. Haar 'virtuositeit' haalde ze vooral uit haar geloof.

Zobor schreef:

Gek dat mensen toch iedere keer Hollywood erbij halen, terwijl de film is opgenomen in Engeland.

The Inn of the Sixth Happiness (1958) - Filming Locations - IMDb

Hoe kan ik deze film zien /aanschaffen ..... Wil hem graag nogmaals zien , zoals veel ingrid Bergman - films

Dick2008
Deze nog maar eens bekeken, maar een hele zit en misschien niet helemaal meer van deze tijd. Het was destijds een succesvolle film, dus zoiets neem je een film niet meer af. In hoeverre de film juist of onjuist is, zit ik niet zo mee. Die vraag kun je bij de meeste biografische films wel stellen. De film kon me alleen nauwelijks nog boeien, wat het verhaal betreft en eigenlijk ook gewoon weer een film aardig om een keer gezien te hebben, meer niet, ook al is hij verder niet slecht gemaakt ofzo. En sommige gedeelten blijven wel aardig, zoals met voetinbinden en in de gevangenis. Verder was het ook wel leuk om Ingrid Bergman nog weer eens in een film te zien en hetzelfde geldt voor Curd Jürgens, in een best wel aparte rol. 3.0

Een op ware gebeurtenissen gebaseerd, maar geromantiseerd portret van een vrouw die er heilig van overtuigd was dat we allemaal verantwoordelijk voor elkaar zijn. Vooral de eerste helft van deze uitgebreide, epische en inspirerende film was sterk, maar hij eindigde helaas met wat losse einden. Een deugdzame Ingrid Bergman en Robert Donat, die kort na de opnames overleed, droegen de productie. De prachtige opnames werden volgens mij in Wales geschoten.