ad

Geregisseerd door: Anatole Litvak

Met onder meer: Ingrid Bergman, Yul Brynner en Helen Hayes

Releasedatum: 13 december 1956

Over Anastasia

"The most amazing conspiracy the world has ever known... and love as it never happened to a man and woman before!"

Een vluchtelinge met amnesie wordt getraind om door te gaan voor de dochter van Nicolas II, die al lang dood is maar nog steeds een erfenis kan opeisen door te bewijzen dat ze nog leeft. De groothertogin beheert het fortuin en moet misleid worden. Anastasia blijkt echter dingen te weten die ze als bedriegster niet kan weten.

imageimageimageimage

Prince Paul von Haraldberg

Irina Lissemskaia / Nini

avatar van punkrockprincess

punkrockprincess

kvind deze mooier as den tekefilm

dmoie-master

vraagje? is deze verkrijgbaar op dvd

avatar van neo

neo (crew)

Bergman verlaatte haar man en dochter voor regisseur Roberto Rossellini. Het Amerikaanse publiek en de regering sloot haar hierdoor buiten in 1949. Dit soort moralistisch gezanik overkwam Charlie Chaplin volgens mij ook eens. Bergman speelde de sterren van de hemel in Anastasia, won de Oscar voor haar rol en het vertrouwen was weer terug. De film is echt zowat enkel het kijken waard vanwege de cast met Bergman in een prachtrol dus. Alfred Newman's score behoort ook tot de piek van deze film. 3 sterren

avatar van jefke_1312

jefke_1312

dmoie-master schreef:

vraagje? is deze verkrijgbaar op dvd

ja deze film is op DVD verkrijgbaar

avatar van ace leader

ace leader

Gebaseerd op Anna Anderson, en het bleek dus dat ze een oplichtster was, volgens DNA-onderzoeken. Maar konden ze in 1956 natuurlijk niet weten..Of ze dacht dat ze écht Anastasia was. Maar deze film is meer fictie, dus niet nagespeeld maar gewoon geinspireerd door al dat gedoe van de oplichtster

avatar van Martin Van K

Martin Van K

ace leader schreef:

Ik vond dat de film niet expliciet de ene kant van het verhaal koos. Op heel wat momenten werd de vraag of ze wel echt Anastasia was duidelijk naar voor gebracht. Verrassend vond ik dat voor een film van 1956.

avatar van movie acteurs

movie acteurs

Mooi.

Heb altijd wat met dit soort films. De stijl, de sfeer, de acteurs, de charme etc. Dit was toch wel een hele goede film. De Zweedse legende Ingrid Bergman kreeg voor deze rol, terecht een Oscar. Ze zet samen met de rest van de cast een geweldige acteerprestatie neer. De muziek van Alfred Newman is erg mooi. De film heeft een mooie, maar vooral chique oude stijl. Daar hou ik gewoon van . 4,5.

avatar van A.karenina

A.karenina

Is ook deze bergman film op cd verkrijgbaar ?

BBarbie

Eind 1956 verschenen kort na elkaar in de bioscoop twee films over de mysterieuze vrouw, die in de jaren ’20 in Berlijn opgedoken was en beweerde een dochter van tsaar Nicolaas II te zijn. Het verhaal van deze vrouw –bekend geworden als Anna Anderson– wordt vrij nauwkeurig verteld in de Duitse film van Falk Harnack, Anastasia – Die letzte Zarentochter met Lilli Palmer in de titelrol.

Deze Amerikaanse versie van Anatole Litvak voegt aan het op zich al fantasierijke verhaal nog een heleboel fictie toe en richt zich vooral op de relatie tussen de onbekende vrouw (Ingrid Bergman) en haar ontdekker/begeleider (Yul Brynner). Door dit andere accent vind ik deze Amerikaanse versie een stuk minder dan zijn Duitse tegenhanger, die veel spannender is. Dat Ingrid Bergman voor haar rol in deze film een Oscar kreeg moet toch vooral te wijten zijn aan een gebrek aan echte concurrentie dat jaar. Het is een aardige film, maar niet meer dan

avatar van Biosguru

Biosguru

Net acteerwerk, script en fijne artdirection. Op de een of andere manier kijkt het erg makkelijk weg. Zonder dat het Kitsch alarm als een dolle afgaat. Raar eigenlijk, Litvak lijkt compleet vergeten te zijn. Kennelijk geen "auteur" en ook nog eens Hollywood EN melodrama. Hoort gewoon in het rijtje Sirk en Kazan thuis.

avatar van clubsport

clubsport

• 1988 berichten

De suggestie halverwege word dus wel duidelijk gewekt dat ze de echte anastasia is al is daar in het eerste deel geen sprake van .

Eigenlijk kon het verhaal me verder niet zo heel erg boeien , maar goed het acteerwerk is goed de decors en kostuums zijn heel mooi .

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Na de moord op Tsar Nicholas II en zijn familie gingen al snel de geruchten dat iemand van de familie het ongeluk had overleefd. Dergelijk fake news kwam wel meer voor in die tijd. Dat leidde tot verschillende mensen die zich voordeden als één van de dochters die het ongeluk had overleefd. Van verschillende familieleden, maar in het westen is vooral het mysterie rond Anastasia populair. De bekendste imitator was Anna Anderson, die nog leefde tijdens deze film trouwens. Het zou pas na haar dood zijn dat met DNA bewezen werd dat ze niet de echte Anastasia was.

De film draait rond het mysterie en gaat daarin verder door het te laten uitschijnen dat ze misschien toch wel de echte is? Het zorgt voor een boeiend hoofdpersonage, sterk vertolkt door Ingrid Bergman. Yul Brunner, die zelf van Russische afkomst was, zit als gegoten in de rol van generaal Bounine. Alhoewel hij het personage ook niet veel meer invulling kan geven. Het probleem van de film is dat er niet zoveel charisma is tussen de personages en het allemaal wat afstandelijk blijft.

Het verhaal is gelukkig interessant genoeg en Ingrid Bergman doet het best goed. Bovendien zijn er prachtige decors en kostumering met passende muziek. Hollywood zoals je dat van hen kan verwachten. Warme kleuren en prachtige beelden. Ik mis wel de glitter die een film rond een mysterieuze prinses zou moeten hebben.