Non Credo Più all'Amore (La Paura) (1954)

Alternatieve titels: Angst | Fear

West-Duitsland / Italië

geregisseerd door Roberto Rossellini
met Ingrid Bergman, Mathias Wieman en Renate Mannhardt

Een vrouw die haar echtgenoot bedriegt wordt vervolgens zelf gechanteerd door een vrouw die haar geheim dreigt te onthullen aan haar man. Ze slaat uit het lood, raakt volledig ontmoedigd en wordt bijna tot zelfmoord gedreven. Maar ter elfder ure wordt ze ervan weerhouden door haar echtgenoot, die echter zelf achter het complot zat.

avatar van Mochizuki Rokuro
Deze Duitstalige Rosselini, beter bekend onder de Duitse titel Angst, wordt beschouwd als (een van) de zwakste films van Rosselinni en/of Bergman. Zeker de zwakste van hen samen. La Macchina Ammazzacattivi vind ik tot nu toe de zwakste Rossellini die ik ken.

Accoord, al was het dan misschien overdreven om alles te spoileren.
Verder is deze europudding een soort van noir met een verhaaltje waarvan we er al miljoenen hebben gezien, zonder ook maar 1 opzienbarend cinematografisch moment. Qua moralisme steekt dit trouwens de meest moralistische Hollywood noirs naar de kroon.
Enige reden om te kijken zou Bergman zijn, die natuurlijk weer ok is.
Intellectuelen zullen waarschijnlijk wanhopig hun best doen om hier commentaren op het wirtschaftswunder of de verwerking van de oorlog in te zien, maar dat lijkt me flauwekul.

Een expressionistisch-achtig, maar moraliserend melodrama, met een dubbelzinnig en somber wraak/ontrouw verhaaltje, over een vrouw van goede komaf, die in nood verkeerde en tot het plegen van zelfmoord werd gedreven en tegelijk haar man wilde behoeden voor haar onbezonnen gedrag. Het einde was ongeloofwaardig. Wel mooi camerawerk.