Indiscreet (1958)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Stanley Donen
met Cary Grant, Ingrid Bergman en Cecil Parker

De actrice Anna wordt verliefd op Philip Adams, een knappe diplomaat. Adams wil zich niet binden en maakt Anna wijs dat hij getrouwd is. Hij woont wel niet meer samen met zijn vrouw, maar toch wil die niet van een scheiding horen. Later verneemt Anna dat Adams helemaal niet getrouwd is. Ze is woedend en wil hem niet meer zien. Maar net op dat moment is Adams tot het inzicht gekomen dat hij echt van Anna houdt en met haar wil trouwen...

Net zo weinig opzienbarend als de romantische komedies van tegenwoordig, maar Cary Grant en Ingrid Bergman zijn vele malen genietbaarder dan Hugh Grant en Julia Roberts bijvoorbeeld.

avatar van speedy23
Een onderhoudende, heerlijke salonkomedie naar het toneelstuk Kind Sir van Norman Krasne. Prima spel van de hoofdrollen. Werd op locatie gefilmd. In 1988 opnieuw gemaakt als tv-film...

avatar van Floris22
Eerste 3 kwartier zijn matig, gebeurd weinig. Alleen de sporadische beelden van Londen anno 1958 zijn wel interessant. En de plaatsen waar wordt gefilmd binnen ook.
Verder is Ingrid Bergman net iets te oud voor deze film, terwijl Cary Grant, 54 tijdens de film er nog altijd zo goed uitziet als in zijn eerste films in de jaren 30.
De film komt op gang met dansscene waarbij Cary Grant blijkt te beschikken over behoorlijke danskwaliteiten. Dat is ook direct mijn favoriete deel van de film. Grant als kwajongen die de aandacht op zich eist.

avatar van matthijs_013
Het was een vermakelijke film, maar Bergman was inderdaad te oud. Ook zat de film vreemd in elkaar. De opbouw duurde 95 minuten en een (veel te simpele/on-uitbedachte) ontknoping volgde in het laatste minuut.

Hier had zoveel meer in gezeten. Het begint allemaal aardig en stijgt langzaam naar een hoogtepunt met de al eerder benoemde dansscene. De spanning tussen Grant en Bergman is voelbaar, scene in de lift waar ze naar elkaar blijven kijken, wow! evenals de chemie die ook hier weer(eerder in Notorious) aanwezig is.
Het einde is alleen onbevredigend en te abrupt, heel jammer.

avatar van Roger Thornhill
Twee van de grootste sterren die Hollywood ooit heeft gehad doen hun humoristische en romantische ding. Onverteerbaar voor wie zich niet over de oubolligheid heen kan zetten, onweerstaanbaar voor wie zich nog kan verliezen in een setting waar luxe de norm is.

avatar van Mochizuki Rokuro
Toch wel erg belegen, als is de relatie tussen een oudere vrijgezelle vrouw (Ingrid Bergman als ouwe vrijster) met een getrouwde/ongetrouwde man toch pikant. Mark Cousins haalt de film tweemaal aan in zijn mega-marathon The Story of Film, vanwege deze "pikanterie" die Donen sjiek - dat moet gezegd- oplost met een split screen. Het zegt nog meer over de heersende moraal dan over de inventiviteit van Donen, denk ik. Die scène is één van de weinige hoogtepunten. Daar waar de cinema in Hollywood eind jaren 50 een stuk venijniger is dan die van begin jaren 50 is dit toch nog maar een halfslachtige poging van de mix van comedy-of-manners en moraalfantasie. Te lang en te monotoon, met een paar kote momenten waarin de film oplevert. Maar deze film behoort niet in de canon van de filmgeschiedenis - lijkt mij.

De combinatie Ingrid Bergman en Cary Grant (de eerste mid-veertig en de ander al ver in de vijftig) was een plezier om naar te kijken, maar de romantische komedie zelf, over trucs en strategieën in de liefde (binnen het meer vermogende milieu) was niet bijster sterk. Bovendien verschil de eerste van de tweede helft qua stijl.

avatar van missl
Wat een chemie tussen de hoofdrolspelers. Een genot om naar te kijken, goede teksten, goede kleren, mooie mensen en een liefdesverhaal. Ik vind het een aanrader.