Holiday (1938)

geregisseerd door George Cukor
met Cary Grant, Katharine Hepburn en Doris Nolan

Charmante, zorgeloze Johnny Case (Cary Grant) verlooft zich met de mooie, mondaine Julia Seton (Doris Nolan). Johnny weet dan nog niet wat hem te wachten staat. Haar welgestelde vader legt beslag op iedere minuut van hun leven, maar Case wil een andere weg bewandelen. Hij laat een oogje vallen op Julia's vrolijke zuster Linda (Katharine Hepburn). Wat zal Johnny doen? Trouwt hij Julia voor geld of maakt hij dat ie weg komt.

Heerlijke komedie.

avatar van Poisonthewell
Inderdaad een juweeltje van een film. 4*

avatar van Floris22
Jammer dat er tegenwoordig geen acteur is die aan het niveau van Grant kan tippen. Niet dat er geen goede acteurs zijn, maar het niveau van Grant wordt nooit gehaald. Maar als ik het alleen over Grant zou hebben zou ik Hepburn te kort doen. Wat een fantastisch koppel zijn zij in deze film. 4.0*

ik vind dit wederom een geweldige film van Hepburn en Grant. Die mensen hadden zo'n chemie met elkaar. Net als in 'bringing up baby' waren de grappen erg leuk, wat minder slapstick achtig, maar toch de moeite waard. En dat romantische moment tussen Grant en Hepburn, bij het raam. Ik smolt zowat!!!

avatar van Co Jackso
Deze film was een flinke tegenvaller. Centraal daarin stond het voorspelbare verhaal, dat slecht werd uitgewerkt in de film. Want voordat de film uiteindelijk uitkwam naar het voorspelbare einde, waren er eerst een aantal ongeloofwaardige beslissingen en acties van een aantal karakters noodzakelijk.

Een andere tegenvaller was Katharine Hepburn. Haar karakter in de film is werkelijk verschrikkelijk irritant, hoe bepaalde mensen haar grappig kunnen vinden is mij in het geheel niet duidelijk. Dan kijk ik liever naar een film als Pillow Talk, die mijn insziens wel de goede noten wist te raken.

rick@themovies
Na het tegenvallende Bringing up Baby heb ik het kijken naar deze film lang uitgesteld. Onterecht, want Holiday is echt een klasse beter.

Waar Bringing up Baby uiteindelijk ten onder gaat aan kluchtige situaties heb ik in Holiday weer kunnen genieten van scherpe en grappige dialogen die weer met voortreffelijke timing door Hepburn en Grant gebracht worden.

Zondermeer een heerlijke screwball comedy.

avatar van Dogie_Hogan
Remake van Holiday (1930) met Mary Astor.

Geweldig samenspel van Hepburn en Grant in deze amusante, sprankelende, geestige komedie uit de jaren dertig.

avatar van The One Ring
Zeer aardige screwball comedy die vooral een heerlijke eerste helft heeft. Grant heeft daarin chemie met Doris Nolan, waardoor hun relatie geloofwaardig is, maar tegelijkertijd merk je dat hij nog meer chemie heeft met Hepburn. De dialogen zijn lekker, de acteurs zijn perfect op hun plaats, de humor is leuk en er wordt het meeste gemaakt van de locatie: een belachelijk groot huis waarin iedere kamer een nieuwe verassing biedt. Het simpele, voorspelbare verhaaltje nam ik voor lief. Een speciale vermelding verdient Lew Ayres. Kwam hij nogal houterig over in All Quiet on the Western Front, hier was hij tot mijn verbazing de grappigste van allemaal.

Helaas vervalt de film ergens op de helft een beetje in een storende kinderachtigheid. Die scène waarin Grants vrienden poppenkast beginnen te spelen en Hepburn en Grant acrobatische acts begonnen uit te voeren vond ik te flauw. Hoewel ik de boodschap over persoonlijke wensen tegenover de drang naar het grote geld best mooi vind (hoe afgezaagd hij ook is) vond ik het wat al te overdreven om kleutergedrag en kinderlijke spelletjes tegenover de rituelen van de rijken te zetten. Het wordt dan kiezen tussen twee kwaden, alsof de kijker niet snapt wat individuele vrijheid is als er geen poppenkast bij komt kijken. Na deze scène wordt het geheel ook wat serieuzer, zonder ooit zwaarmoedig te worden gelukkig. Het is dan afwachten op het voorspelbare einde, maar het goede spel en de geloofwaaridge karakterontwikkelingen houden het overeind, al miste ik het vuur en de bezieling van de eerste helft. Het is jammer dat de film zich dus nooit helemaal herpakt, ondanks dat er toch nog wel wat leuke momenten inzaten.

Aanvankelijk leek dit een van de beste crewball comedies te worden. Nu is het gewoon een fijne film, met enkele briljante invallen.

avatar van 606
Leuke film met een voorspelbaar verhaal wat leuk gebracht wordt door de acteurs.
De dronken broer was erg goed, ook de rest grant, nolan en hepburn waren prima.

3,5 ster

Plezierige komedie anno 1938, ongetwijfeld een sukses bij het verschijnen - toch een crisisperiode in de States - omwille van de overwinning van sympathieke, ongekunstelde eenvoud op de harde, geldzuchtige High Society en natuurlijk ook omwille van de twee sterren Cary Grant en Katharina Hepburn, opnieuw schitterend in hun rol. Grant zelf had er zelfs een paar salto's voor over.

avatar van Vinokourov
Grant en Hepburn zijn mijn favoriete acteur en actrice uit de jaren, als je het hebt over oude films. In deze film is het duo wederom prima bezig, jaja! Het is alleen jammer dat het verhaal niet heel bijzonder is. Het heeft ook maar een paar memorabele momenten, zoals wat acrobatische truken van Grant, maar dat houdt het bij op. Het vergelijkbare Bringing up Baby vind ik dan wat beter, maar dit is uiteindelijk ook nog een alleraardigste romcom.

avatar van Roger Thornhill
Dezelfde regisseur, dezelfde scriptschrijver, en gebaseerd op een toneelstuk van dezelfde schrijver als van The Philadelphia story van twee jaar later, en met ook weer Hepburn, Grant en Henry Daniell in de cast. Voor wie die film nog niet kent maar van Holiday genoten heeft : mis hem niet.

avatar van Kuck-x
Cary in een glansrol en Katherine - ik weet niet: beetje irritant..? Ze komt op mij vaak, en ook in deze film, zo betweterig over. Is het haar stem? Bij herzien van Holiday ga ik echter ook helemaal mee in haar woede, pijn, hunkering en frustratie. Wat een verstikkend idioot en leeg pandje is dat, zeg! Johnny's ideeën spreken denk ik voor een hele generatie in een wereld op drift - en hebben 75 jaar later niets aan kracht ingeboet. De ontknoping ligt natuurlijk erg voor de hand, maar Grant en Hepburn maken er dan toch iets ontroerend sympathieks van. Hele ster erbij.

George Cukor staat bekend als zeer bekwaam acteursregisseur. Dat is ook zo, maar ik vind zijn films toch ook echt wel wat sleets geworden. Zijn visie op relaties, wat ook in deze film juist voor progressief moet doorgaan, komt wat belegen over. Het is wat truttig allemaal.

Ook in deze film is het hele uitgangspunt waarin een jonge zakenman (nieuw geld) die zich van onderaf heeft opgewerkt en wil trouwen met een rijke dochter (oud geld) een wel erg ver van je bed show voor de meeste mensen van deze generatie. En als hij dan ook een lange Holiday wil opnemen (waarbij nu niet helemaal duidelijk is of het om een wel erg vroeg pensioen gaat of om een sabbatical) is de kast van een huis, toch te klein. En zo laat Cukor zich opnieuw in met traditionele normen en waarden omtrent het gezinsleven, die achterhaald en flauw zijn.

Dat het toch een erg aangename film is geworden is in dit kader een mirakel. Dat zit hem dus inderdaad in de acteerprestaties. Grant is altijd de moeite waard, dus ik weet nu niet of je de regisseur daar dankbaar voor kan zijn. Ik vind Hepburn nogal een muts, maar dat is eigenlijk vooral de wat oudere Hepburn. In de jaren ’30 begin jaren ’40 was ze nog wat frisser. En door enkele leuke bijrollen van bijvoorbeeld Horton en Daniell (allebei in vrij typische rollen) voldoet de regisseur dus in ieder geval aan de kwalificatie van bovengemiddelde acteerprestaties. Het verhaal is verrassend vlot en soms best geestig, al kan ik me nu een dag later, amper scenes voor de geest halen waar ik hardop moest lachen.

Cukor is niet zo scherp/geestig als tijdsgenoten zoals Hawks, Preston Sturges, Lubitsch, Capra of (de iets latere) Wilder, maar het is een vermakelijke en vrij vlotte film geworden. En dat is gezien mijn eerste 2 alinea’s (nogmaals) een klein wonder. Net als de meeste van zijn andere films (die ik zag) een behoorlijk fijn tussendoortje, al zie ik ook van deze film het meesterlijke niet, een status die Cukor toch wel heeft. 3,5 sterren.

avatar van Gish
Vermakelijke komedie met veel snelle dialogen vol venijnige spot en sarcasme.
Hepburn is als altijd prima in vorm en Cary Grant is voor zijn doen uiterst jolig (en buigzaam)
Bij vlagen erg grappig, ook de rol van de alcoholistische broer van Hepburn vond ik leuk.
Tja het is uit 1938, maar veel komedies van nu kunnen een puntje zuigen aan Cukor en zijn mannen

Redelijke film. Zal in die tijd wel een topper zijn geweest, met twee grote sterren aan boord, maar de tijd heeft deze Holiday wat achterhaald. Oogt wat toneelmatig, enkele flitsende dialogen worden afgewisseld met matte sequenties en de laatste 10 minuten zijn wat ongeloofwaardig met een wel erg abrupt einde. Dat je toch een bevredigend gevoel overhoud, zal dan toch vooral de verdienste zijn van de charismatische hoofdrolspelers, vooral Hepburn is op dreef.

Een prima romantisch feel-good filmpje. Ja, je ziet het misschien van ver komen, maar dat stoort in deze film geenszins. Acteerrollen worden perfect vertolkt, stereotiepen worden mooi uitgespeeld (en nadien doorkruist). Van een gewone flip-flop over avontuur (vs ambitie) tot hetgeen nodig is (vs alle geld van de wereld willen). En met een vleugje humor hier en daar (en een uitstekende vertolking van Hepburn) verwordt deze film (intussen toch al 70 jaar oud) een prima classic!