Joan of Arc (1948)

Alternatieve titel: Jeanne D'Arc

Drama / Historisch

geregisseerd door Victor Fleming
met Ingrid Bergman, Francis L. Sullivan en José Ferrer

Verhaal over Jeanne d'Arc, het 15de eeuwse boerenmeisje, dat een nationale heldin werd, door het Franse leger aan te voeren tegen de Engelsen. Voordat ze in de handen van de Engelse terechtkwam, werd ze tot heilige verklaard.

ik wil een kleine note bij de beschrijving plaatsen ter correctie. Joan werd pas heilig verklaard in de twintigste eeuw, een vijfhonderd jaar later. En als ik het goed heb zou dat in 1920 zijn geweest. Het exacte jaartal heb ik van Wikipedia, dus staat voor mij niet onomstotelijk. Het heeft in elk geval enkele eeuwen geduurd voor deze eer haar toekwam.

Saldek schreef:

jep klopt!

avatar van joolstein
Ondanks dat dit de complete versie was (er schijnt ten tijde van de release een verkorte versie te zijn geweest) voelde de film toch niet als volledig. De film wil namelijk het hele verhaal van Jeanne d'Arc vertellen, vanaf haar jeugd, via de honderdjarige oorlog met Engeland, tot aan haar gevangenneming en dood. Een onmogelijke taak natuurlijk. En daardoor lijken er nogal wat gedeeltes aangehaald te worden maar niet afgemaakt. Er ontstaan hierdoor ook wat vreemde verspringingen in tijd. Ook is er gekozen om het merendeel van de heroïsche veldslagen niet te laten zien. Behalve kortstondig de beroemdste eerste belegering van Orléans, waarbij ze ook gewond is geraakt. Veel scenes zijn weggelegd voor dialoog en acteerwerk. Zodoende bekroop mij het gevoel alsof dat ze niet goed wisten welke kant ze nu eigenlijk op wilde. Het acteerwerk is zeker redelijk goed. Ingrid Bergman als Joan of Arc is prachtig. Een rol die haar droom zelfs deed uitkomen. Helaas komt ondanks haar sterke manier van spelen, het niet goed over. Dit is niet de schuld van haar performance maar van hoe de film zich eigen presenteert. Hierdoor lijkt Bergman niet het krachtige zelfverzekerde meisje wat ze speelt. En valt des te meer op dat ze geen 19 jaar meer is. (Ze was 33 jaar ten tijde van de film) De aankleding is verder erg mooi. Door de aanwezigheid van Ingrid Bergman, die een prachtige Jeanne d'Arc neerzet, is deze onsamenhangende hagiografisch film toch goed te bekijken.

De film was tevens het laatste project van regisseur Victor Fleming, twee maanden na de release zal hij komen te overlijden.