Tom Thumb (1958)

Verenigd Koninkrijk
Animatie / Muziek

geregisseerd door George Pal
met Russ Tamblyn, Peter Sellers en Alan Young

Kinderfilm met Tamblyn als Klein Duimpje die door een echtpaar liefdevol wordt opgevangen, maar wreed geëxploiteerd wordt door de gemene Ivan (Terry-Thomas) en zijn beul Toni (Sellers).

avatar van speedy23
Heerlijk sprookje, goede vertolkingen en leuke muziek. Herbeleef een deel van je jeugd...

neo (crew)
Terry Thomas en Peter Sellers hebben er zichtbaar veel lol in gehad om twee prachtige slechterikken te spelen. Thomas is zoals altijd zo heerlijk met zijn gemeen grijnzende gezicht.Geen vroeg-in-de-morgen-kijken-film want DE gaaper in de film maakt je behoorlijk slaperig! 3.5 sterren

avatar van speedy23
neo schreef:

Thomas is zoals altijd zo heerlijk met zijn gemeen grijnzende gezicht.

En dan dat spleetje tussen zijn tanden erbij....

Slissende acteerprestaties

Hoe hebben jullie deze film bekeken als ik vragen mag, met nederlandse ondertiteling?
groetjes

sebas83
is niet te krijgen met ned. ondertiteling geen engels gehad?

neo (crew)
Niet dat ik weet. Maar op tcm komt deze weleens voorbij en is/kan dan Nederlands ondertiteld zijn. Als ik een goed oplet en zie dat ie erop komt zal ik je wel mailen (net als mevrouw boven jou ), mits ik niet een keer er overheen kijk.

sebas83
nee ik bedoel er mee te zeggen dat hij alleen op regio 1 verkrijgbaar is, overigens met engels ondertiteling, tcm hebben we trouwens al een jaar of zo niet meer in provincie utrecht

avatar van Metalfist
Ouderwets sprookje

Sinds kort hebben we terug TCM (+ Hallmark, 13th Street, SyFy en MGM) en nu ik vakantie heb, zap ik regelmatig eens langs die zenders. Gisteren was echt een verschrikkelijk tamme dag ten huize Metalfist en ik nam genoegen met de eerste de beste film die op televisie kwam. Dat bleek deze Tom Thumb op TCM te zijn en ik besloot om te blijven kijken om 2 redenen: als ik een film kijk, kijk ik hem praktisch altijd uit en ik wou nu toch echt wel eens zien waarom Peter Sellers zo wordt geroemd want in The Pink Panther reeks vond ik hem redelijk teleurstellend.

Tom Thumb komt uit de pen van de Gebroeders Grimm en dat is te merken. Het is een samenraapsel van veel elementen uit de klassieke sprookjes en de Grimms hebben er precies wel een mooi geheel van gemaakt. Het originele sprookje heb ik nooit gelezen, het enige dat ik mij kan herinneren van een sprookje over Klein Duimpje was met de broodkruimels en dergelijke, maar ik krijg wel het gevoel dat Pal nogal trouw aan het originele verhaal is gebleven. De sfeer van de Grimms is intact gebleven. Het verhaal zelf is wel redelijk vermakelijk maar het probleem zit hem voor mij in het feit dat het allemaal nogal saai wordt gebracht. Het is en blijft een sprookje natuurlijk en zelfs meer als 50 jaar later blijft het verhaal nog altijd staan maar het kon mij niet blijven boeien. Vooral het eerste gedeelte is soms te saai voor woorden en er begint pas wat verandering te komen wanneer de film zich concentreert op de twee boeven. Vanaf dan wordt het allemaal net een tikkeltje leuker maar dan eindigt de film en zit je toch met een leeg gevoel achter. Het is niet dat ik dit soort sprookjes niet kan waarderen (Peau d'Âne bijvoorbeeld) maar dit werkte toch niet voor mij.

De film voelt op gebied van animatie ook ontzettend gedateerd aan. Ik begrijp dat er enorm veel werk is gestoken op het gebied van stop animation maar het werkt gewoon niet voor mij. Op zich is het wel knap gemaakt natuurlijk maar op zich niets voor mij. Ook de muzikale intermezzo's waren nu niet echt zo'n succes te noemen. Nummers zoals Tom Thumb's Theme, dat volgens mij toch in de slaapkamer van Tom wordt gespeeld (?), duurt enorm lang en wordt veel te lang uitgesponnen. Knap dat Tamblyn zijn eigen acrobatische stunts doen maar het verveelt nogal snel. Wel leuk om Tamblyn nog eens in een rol te zien, moet toch al sinds Seven Brides for Seven Brothers geleden zijn dat ik hem nog eens ergens was tegen gekomen. Ik zei daarjuist al dat ik de film voornamelijk zag voor Peter Sellers en eindelijk begrijp ik waarom mensen er zo zot van zijn. Samen met Terry-Thomas zorgen ze voor een heerlijk duo dat de show steelt naar het einde van de film.

Misschien leuk voor mensen die de film vroeger hebben gezien maar ik heb enorm weinig jeugdsentiment aan het Tom Thumb personage. Het verhaal is simpel maar redelijk vermakelijk maar de cast is op zich leuk, voornamelijk de combinatie Sellers - Thomas. De film voelt gedateerd aan maar de speelduur verloopt nog redelijk snel.

avatar van mrklm
tom thumb schrijf je niet met hoofdletters, by the way. Deze film won Oscars voor de special effects en hoewel die bijna 60 jaar later grotendeels gedateerd zijn, is de Russ Tamblyns dans met een papieren versie van hemzelf nog steeds een huzarenstukje te noemen. Dit is een aangename familiefilm, met de acrobatische, perfect gecaste Russ Tamblyn in de hoofdrol als de jongen die de grootste wens van een kinderloos echtpaar van middelbare leeftijd in vervulling brengt. De crème de la crème van Britse komedie, Gerald Thomas en Peter Sellers, is van de partij om de film verder op te fleuren met hun capriolen als heerlijke schurken die tom thumb ontvoeren.
Dit is luchtig vermaak voor kinderen, zonder enige pretentie, en gezien de cast is het niet verwonderlijk dat tom thumb daar uitstekend in slaagt. En de Puppetoons-sequenties zijn ook nog steeds vermakelijk, al is het maar om je kind te laten zien dat je geen CGI nodig hebt om je fantasieën tot leven te laten komen.