Brigadoon (1954)

Muziek / Fantasy

geregisseerd door Vincente Minnelli
met Gene Kelly, Van Johnson en Cyd Charisse

Brigadoon is een stadje in de Schotse Hooglanden dat eens in de 100 jaar tot leven komt. De bewoners mogen de grenzen van het dorp niet overschrijden of er zullen zeker rampen over Brigadoon komen. Twee Amerikanen verdwalen echter en komen in het stadje terecht. Het duurt even voor de vreemdelingen een warm onthaal krijgen, maar dan wordt één van hen verliefd.

avatar van bioscoopzaal
Ooit eens gezien op een lome zondagmiddag. Nog best een goede film, charmant en nostalgisch, maar je moet er wel voor in de stemming zijn.

3 sterren.

avatar van Dogie_Hogan
Brigadoon was als Cyd Charisse tribute (onlangs overleden) gisteren op TCM.
Hoe was deze film?

avatar van wibro
Dogie_Hogan schreef:
Brigadoon was als Cyd Charisse tribute (onlangs overlden) gisteren op TCM.
Hoe was deze film?

Voor mij is het lang geleden dat ik deze film gezien heb. In tegenstelling tot "Singin' in the rain" en "The band wagon" - beiden met Cyd Charisse - vond ik dit een slechte film. In mijn ogen heb je daarom gisteren niet veel gemist.

Studiowerk.

Naar Schotland afreizen zat er duidelijk niet in, toch zijn de decors best aardig. Niet dat het enorm realistisch oogt allemaal, maar je moet vaak toch twee keer kijken om zien waar de achtergronden beginnen.

Accent van de dorpelingen is wat minder geslaagd, Amerikanen die Schots proberen praten ... erg vlot ging het niet. Verder een eenvoudig verhaaltje, met een eerder onverwacht goede afloop, gelukkig voor Kelly en fans wordt er nog een kwartiertje aangebreid en komt alles toch weer goed.

Verder blijft mijn oorspronkelijke kritiek rond dit soort oude musicals staan. Niet zo slecht dat ik er 0.5* aan geef, daarvoor is het gehele sfeertje wat te blij en te gezellig, maar de muziekjes en dansjes spreken me niet echt aan. En dan blijft er niet zoveel over.

avatar van Roger Thornhill
Het verhaal achter deze film is misschien bekend: regisseur Vincente Minnelli had om te beginnen al niet zo veel op met de oorspronkelijke musical, en toen hij ook nog eens niet naar Schotland mocht om daar op lokatie te filmen had hij er al helemáál geen zin meer in. Helaas geven de resultaten hem gelijk, want wat MGM aan duur lokatiewerk wist te besparen zijn ze aan de kassa vermoedelijk dubbel en dwars kwijtgeraakt door de af en toe zeer onrealistische backdrop paintings. En als je daar dan nog de naar moderne maatstaven oubolligheid van sommige scènes bij optelt (met name de marktscènes in het begin –Go home with bonnie Jean– en de Schotse dansen van later) kan deze film bijna niet anders dan mislukken.

Des te groter de verrassing dat dit toch nog zo'n ontroerende film is geworden – althans naar míjn mening. En eigenlijk zijn daar diverse redenen voor te noemen:

• een aantal bijzonder fraaie melodieën (zoals Almost like being in love)
• de sfeervolle setting, zoals bijvoorbeeld het gesprek op het einde tussen Kelly en Johnson op het verlaten en mistige dorpsplein – daar werkt het kunstmatige decor juist des te effectiever door de irreële, spook- en sprookjesachtige sfeer die daar wordt opgeroepen
• de soms kunstmatige maar bijna altijd mooie kleuren
• de humor (Van Johnsons cynisme en zijn soms sterke one-liners)
• de fabuleuze scène waarin de "afvallige" Harry Beaton achtervolgd wordt
• de energie van de scène in de bar in New York op het einde
• en voor alles natuurlijk de charme van Gene Kelly en Cyd Charisse en de bijna tastbare chemie tussen hen (ik ben geen echte dansliefhebber, maar tijdens The heather on the hill begreep ik voor het eerst hoe je dansen als gesublimeerde sex zou kunnen zien).

Superromantisch allemaal – niet alleen het slechts met tussenpozen bestaan van Brigadoon dat zo in een soort tijdloos vakje van de wereld is terechtgekomen, maar ook en vooral Gene Kelly's besluit om terug te keren naar Cyd Charisse en de schemerwereld die daarbij hoort.

Alleen voor wie zich geheel kan verliezen in romantiek en suikergoed.