Alexander the Great (1956)

Verenigde Staten / Spanje
Drama / Oorlog

geregisseerd door Robert Rossen
met Richard Burton, Fredric March en Claire Bloom

De film is chronologisch opgebouwd en volgt de traditionele geschiedschrijving over Alexander de Grote. Zijn mateloze dadendrang wordt verklaard door de drijverijen van Olympias (die haar zoon zijn goddelijke afkomst aanpraatte) en door zijn streven om zijn vader te overtreffen.

avatar van Ajax&Filmfreak
Komt wel eens op MGM Channel, Wel aardig

avatar van Brix
Kleurrijk groots opgezet epos.

De gevechten komen hier en daar wat mat over,door te weinig actie.
Ook wat te fragmentarisch naar mijn idee.

Maar het enige écht negatieve punt is voor mij de mis-casting van de hoofdrol, Richard Burton.
Die was véél te oud voor de rol, en zag er belachelijk uit met zijn rood-blonde pruik.
Bovendien acteerde hij in deze film alsof hij op het toneel stond.

Jammer. Met een passendere hoofdrol bezetting had dit een betere film kunnen zijn.

Net de film gezien.

Ik snap het probleem met de hoofdrol speler niet echt aangezien hij gewoon goed in het spel past. Ik heb geen moment aan hem ge-ergert en vindt hem zelfs er goed spelen. Tevens vondt ik hem ook niet te oud overkomen en vondt ik de pruiken niet uit het hele spel poppen.

Al met al snap ik de commentaar hierboven niet maja mening is mening.

De film zelf is zeer goed te doen, je kan nu ook echt zien dat alexanders zijn grootste drijfveer is dat hij iemand zoekt die hem kan verslaan en kan bewijzen dat hij geen god is. Echter is er niemand die dit voor elkaar krijgt.

Een leuke film als je hem nog nooit gezien heb zoals ik. Hij is dan wel dik 2 uur en 10 minuten lang, maar echter heb ik me geen moment verveeld.

Ik ben het er wel mee eens dat de veldslagen wel is wat houterig overkomen. Echter zijn de gevechten meer een toevoeging eraan.

Al met al een duidelijke film en goed opgezet, het was erg leuk om te zien en dat komt van iemand die nog niet eens de helft zo oud is van het aantal jaar geleden dat hij voor het eerst op de buis kwam.

Zeker aan te raden.

avatar van kirk douglas
Enkel gekeken omdat Peter Cushing in de cast zat. De film bleek nogal rommelig te zijn geknipt. De massale gevechten waren echt heel futloos opgezet. Veel van de figuranten staan maar een beetje met zwaard en schild te zwaaien, in plaats van een gevecht na te spelen.

Film doet het wel goed in het overbrengen van de mystiek en enorme grootte van het Rijk en de prestaties op dat gebied van Alexander.

Qua dialogen tussen de personages, families, liefde en verrraad is het allemaal wat soap-achtig zoals wel vaker bij dit soort films uit die tijd.